ER6-tråden

Jag ångrar inte mitt köp av ER-6:an, den är kanon som första hoj och gör ett bra jobb. Men visst jag har börjat titta lite på andra alternativ. Nu tror jag mer att det hänger ihop med att jag inte har kört något annat och inte har något att jämföra med. Hade jag kört hoj i flera år och haft flera olika typer hade jag säkert vetat exakt vad jag önskar och vill ha ut av den. Jag tror man behöver prova sig fram, men att starta med en ER6:an är en bra start!

Nä stadsåkning i Ljusdal förstår jag att det blir lite av (X:et kom därifrån så jag har spenderat ett antal tillfällen där under åren). Med ER6:an vill du nog helst ligga runt 80-100 och dra på lite vid aktivkörning. Transportsträckor i över 110 blir ganska jobbiga i längden pga fartvinden. Isåfall ska du nog titta på en ER-6f med kåpa.

Omkörningar är inga problem tycker jag, den drar som ett troll :D Växla ner så du håller den på 6000-7000 rpm och skicka på upp till rödmarkeringen så är du om kvickt. ;)


Själv hade jag en R1 -07 med ca 195 hästar på drevet men det gör inte hojen roligare för det i alla lägen. Den var roligare desto större vägar man körde på. Jag hade inga problem att efter redan ett år utnyttja effekten nästan överallt, den var ju byggd för det.

När den blev stulen ville jag ha en hoj som är billigare att äga men kunde vara lika dyr eller dyrare att köpa. Tittade på CB1000R, Z1000 och även Ducati Streetfighter S. Det var bara Ducatin och er-6:an som gav samma sköna körkänsla. Det blev er-6 pga billigare pris så kan jag spara till min Streetfighter under tiden he he.

Utöver det tycker jag ni är känsliga mot vind.. Jag har inga problem med att ligga kring toppfarten på en er-6. Dock inte med min för den är inte inkörd ännu!
 
Tjena,

Ja det låter ju faktiskt lovande det ni säger.
Nu har man ju dessutom fått upp ögonen för Z750, så vi får väl se vart det bär.. :-)

Hurpass mycket kvickare är egentligen en Z750 än en ER6, någon som kan tala utav erfarenhet?

Over & Out!
 
Tjena,

Ja det låter ju faktiskt lovande det ni säger.
Nu har man ju dessutom fått upp ögonen för Z750, så vi får väl se vart det bär.. :-)

Hurpass mycket kvickare är egentligen en Z750 än en ER6, någon som kan tala utav erfarenhet?

Over & Out!

Z750 är bra mycket piggare, hade först ER6 , bytte till Z750, att jag nu kör jag Z1000, beror på att jag fick ett riktigt bra pris i mellan på en Z1000 och kunde inte låta bli, Z750 var en kanon hoj, ruskigt rolig att köra, och kraften räcker långt !
 
Hur viktigt är det att göra servicen vid just 100mil? Min närmsta verkstad(stället jag köpte hojjen på) har stängt denna vecka och nästa, jag förväntar mig inte åka mer än kanske 10-15mil på de här veckorna då jag jobbar och har fullt upp med annat, hojjen har gått 95 i dagsläget. Är det lugnt om man tar servicen vid 120mil tex?
 
Z750 är bra mycket piggare, hade först ER6 , bytte till Z750, att jag nu kör jag Z1000, beror på att jag fick ett riktigt bra pris i mellan på en Z1000 och kunde inte låta bli, Z750 var en kanon hoj, ruskigt rolig att köra, och kraften räcker långt !


Jo, misstänkte att 750n är betydligt mycket piggare än er6an.
Dock så är det dubbla priset på halvförsäkring, om man tar en snabb koll på Bilsport och mc. (4500kr för er6 och 8500kr)

Extremt svårt val faktiskt :va
 
är det någon här som har den lilla fula vindrutan på sin er-6n hoj?
om den gör någon vettig skillnad?
203WSC0003_825.jpg

Sök i denna tråden, det har varit uppe ett flertal ggr. Har för mig att folk sagt att de får upp vinden i huvudet med rutan. Men då kan man ju kanske krypa ihop lite ;).
 
Sök i denna tråden, det har varit uppe ett flertal ggr. Har för mig att folk sagt att de får upp vinden i huvudet med rutan. Men då kan man ju kanske krypa ihop lite ;).

Har också något minne av att folk sagt att rutan styr upp vinden i hjälmhöjd. Kanske inte så skönt? :va
 
okej. tackar, då undviker man ju helst det :P
vill inte ha mer vind i skallen än vanligt.
 
Hur viktigt är det att göra servicen vid just 100mil? Min närmsta verkstad(stället jag köpte hojjen på) har stängt denna vecka och nästa, jag förväntar mig inte åka mer än kanske 10-15mil på de här veckorna då jag jobbar och har fullt upp med annat, hojjen har gått 95 i dagsläget. Är det lugnt om man tar servicen vid 120mil tex?

Det är knappast någon fara så länge man inte låter bli att göra den helt. Gjorde min vid typ 110 mil tror jag.
 
Hur viktigt är det att göra servicen vid just 100mil? Min närmsta verkstad(stället jag köpte hojjen på) har stängt denna vecka och nästa, jag förväntar mig inte åka mer än kanske 10-15mil på de här veckorna då jag jobbar och har fullt upp med annat, hojjen har gått 95 i dagsläget. Är det lugnt om man tar servicen vid 120mil tex?

Det är knappast någon fara så länge man inte låter bli att göra den helt. Gjorde min vid typ 110 mil tror jag.

Som sagt skall det inte vara någon större fara. Gjorde min vid 124 ungefär. Detta då jag var tvungen att köra till Västerås, från Borlänge, under semestern. Det positiva i det hela är att det bli kortare till nästa service, om det nu kan ses som positivt!?
 
HELT offtopic! Men precis en sådan burk som du har i din Avatar har jag hemma!

I övrigt så är service viktigt men intervallen varierar kraftigt beroende på hur man nyttjar sakerna och är egentligen endast en rekomendation.

Serva i närheten och oftare om ni kör hårdare och kom ihåg att olja drar till sig vatten och åldras även om den "inte används".
 
kört med o utan "ruta". min egen har ingen o jag tycker personligen att det är "bättre"(?) utan.
 
Usch, nu har man läst för mycket i denna tråd..

Och jag blir bara mer och mer villrådig! :-D

Men jag tycker ni är lite "dåliga" på att posta bilder på era hojar!! ;)
 
jag tänkte ge mig i kast att montera ner kåporna i helgen, mest för att se om jag kan hitta vad det är som orsakar vibrationer i framkåpan vid 2000 och mellan 4000-4700 varv, men jag har aldrig ens tänkt tanken att applicera verktyg på en motorcykel, jag är helt grön på området och vill inte direkt göra fel, då kan det ju sluta illa...

någon som har några tips ? vilka verktyg behövs ? vad tror ni det är som vibrerar ? vad ska jag leta efter / se upp med ?

det är en ER6F -08a

mycket tacksam för alla tips och förslag!
 
Har ingen koll på ER6, men vibrationer uppstår oftast då något endra är för löst åtskruvat, eller saknar gummibussningar/distanser.

Jag skulle nog börja åt andra hållet, prova dra åt de skruvar du kommer åt.

Annars är väl ett tips att försöka lokalisera vibrationerna innan du ger dig på att skruva :-)

Lycka till! :yoparty

jag tänkte ge mig i kast att montera ner kåporna i helgen, mest för att se om jag kan hitta vad det är som orsakar vibrationer i framkåpan vid 2000 och mellan 4000-4700 varv, men jag har aldrig ens tänkt tanken att applicera verktyg på en motorcykel, jag är helt grön på området och vill inte direkt göra fel, då kan det ju sluta illa...

någon som har några tips ? vilka verktyg behövs ? vad tror ni det är som vibrerar ? vad ska jag leta efter / se upp med ?

det är en ER6F -08a

mycket tacksam för alla tips och förslag!
 
Har ingen koll på ER6, men vibrationer uppstår oftast då något endra är för löst åtskruvat, eller saknar gummibussningar/distanser.

Jag skulle nog börja åt andra hållet, prova dra åt de skruvar du kommer åt.

Annars är väl ett tips att försöka lokalisera vibrationerna innan du ger dig på att skruva :-)

Lycka till! :yoparty

om man trycker lite lätt på de rödmarkerade området så slutar det skramla av vibrationerna, kan testa att dra åt de skruvarna jag hittar istället för att montera ner allt.
 

Bifogat

  • er6f-dash1.JPG
    er6f-dash1.JPG
    47.2 KB · Visningar: 79
Vad kör ni på för försäkring?
Bolag?
Hel eller halv?

Fick fint pris på bilsport nyss, halv 4500kr.
 
Vad kör ni på för försäkring?
Bolag?
Hel eller halv?

Fick fint pris på bilsport nyss, halv 4500kr.

Bilsport & MC halv/helår (då man får vagnskadeförsäkring från kawa i 1 år vid köp av ny MC) för 3500:- Men då är det med begränsning, 25kW. 20 år i Helsingborg C. :tummenupp
 
Tänkte köpa ett leo vince. Är det något man klarar att sätta på själv eller ska man lämna in den? Hur går man till vägar? :banana
 
Nyheter
Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

SMC med och höjer MC-säkerheten i Europa

Sveriges MotorCyklister (SM...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

TILLSTÅND KLART: GGN 2.0 KÖRS I HEJDEBY 2025

Nu är det klart att världen...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon

Foto: Andreas Johansson ...

Back
Top