Körkort 2009

Nackdelen där är att man får en motorcykel man inte är van vid samt att man inte bokar lektionen via körskolan längre och då blir det ännu dyrare att hyra en mc som privatist.

ja om man inte kan ta med sig sin(om man har en) maken körde privat och tränade på sin GPZ1100 men körde upp på kompisens FJ1200 då den hade bättre styrförmåga. jag körde helt privat på min ER5 och körde upp med den....vi bor en bit ifrån örebro och körde in hojen själv med handledare med på sin hoj.
men att hyra hoj..jo då kostar det ju en del...
 
ja om man inte kan ta med sig sin(om man har en) maken körde privat och tränade på sin GPZ1100 men körde upp på kompisens FJ1200 då den hade bättre styrförmåga. jag körde helt privat på min ER5 och körde upp med den....vi bor en bit ifrån örebro och körde in hojen själv med handledare med på sin hoj.
men att hyra hoj..jo då kostar det ju en del...

=( Har ju ingen, det suger ganska så mycket. Får hoppas på att jag klarar det den 13e augusti, var så jävla nervös på min första uppkörning. Min lärare tyckte jag va redo, innan uppkörningen började fick man värma upp lite, satte allting på första försöket så det kändes bra. Men när uppkörningssnubben kom så tappade jag allt, fattar inte hur man kan bli så nervös faktiskt.
 
=( Har ju ingen, det suger ganska så mycket. Får hoppas på att jag klarar det den 13e augusti, var så jävla nervös på min första uppkörning. Min lärare tyckte jag va redo, innan uppkörningen började fick man värma upp lite, satte allting på första försöket så det kändes bra. Men när uppkörningssnubben kom så tappade jag allt, fattar inte hur man kan bli så nervös faktiskt.

Handlar nog om att du verkligen verkligen vill sätta det så du får körkortet efter allt tränande. Pressen att du inte kan klara det borde ju försvinna då din lärare tycker du är redo och att du visat att du klarat proven med din lärare, eller hur? Tänk på uppkörningssnubben som ytterligare en annan lärare bara som vill se vad du kan och vet med dig själv att du kan köra motorcykel oavsett vad han egentligen tycker. Jag är relativt bra på att tänka såhär då jag var nära på att glömma bort att jag körde upp ett par gånger innan jag hörde den sprakande rösten i hjälmen.

Sen tror jag du även sätter för höga krav på dig själv. Man vill ju göra sitt yttersta på uppkörningen. Jag tyckte höghastighetsbanan gick kass och var nästan säker på att jag skulle göra om den men han tyckte det gick jättefint sa han. Handlar inte om att sätta sitt personbästa på uppkörningen, bara klara allt godkänt och kontrollerat. Lycka till nästa uppkörning och nu när du vet precis hur allt går till släpper nog nervositeten lite. Den sista meningen vet jag med säkerhet, då jag knappt kom ihåg mitt första fallskärmshopp för all nervositet men mitt andra kom jag ihåg precis allt jag gjort och upplevt pga att jag då visste rutinerna i förväg :tummenupp
 
Last edited:
=( Har ju ingen, det suger ganska så mycket. Får hoppas på att jag klarar det den 13e augusti, var så jävla nervös på min första uppkörning. Min lärare tyckte jag va redo, innan uppkörningen började fick man värma upp lite, satte allting på första försöket så det kändes bra. Men när uppkörningssnubben kom så tappade jag allt, fattar inte hur man kan bli så nervös faktiskt.

jag var också så nervös opch jag till och med rev några koner men det brydde sig inte vv killen om utan såg på helheten..jag var så arg på mig själv men så när jag var godkänd sa han att-jag kan se att du är noga med detaljerna...
han hade helt rätt:)

men ajg säger nu ALDRIG mer en uppkörning;)
precis som jag sa direkt när jag tog B-körkortet för typ 15 år..men nu menar jag det;) ALDRIG mer:D

men mitt råd är att om du VET att du kan sätta konbanorna, att du KAN det, sätter den på 2 av 2 eller 10 av 10...när du känner att du kan så håll den känslan...jag var som sagt asnervös men ja såg framemot uppkörningen på vrickat vis, jag ville verkligen visa vad jag kunde...sen att det gick liiite fel brydde han sig inte om då jag verkligen visa honom i helhet att jag kunde och att jag var såå fokuserad....nyckeln är att försöka se in i sig själv och fokusera....jag tror du fixar det!:)
 
Last edited:
jag var också så nervös opch jag till och med rev några koner men det brydde sig inte vv killen om utan såg på helheten..jag var så arg på mig själv men så när jag var godkänd sa han att-jag kan se att du är noga med detaljerna...
han hade helt rätt:)

men ajg säger nu ALDRIG mer en uppkörning;)
precis som jag sa direkt när jag tog B-körkortet för typ 15 år..men nu menar jag det;) ALDRIG mer:D

men mitt råd är att om du VET att du kan sätta konbanorna, att du KAN det, sätter den på 2 av 2 eller 10 av 10...när du känner att du kan så håll den känslan...jag var som sagt asnervös men ja såg framemot uppkörningen på vrickat vis, jag ville verkligen visa vad jag kunde...sen att det gick liiite fel brydde han sig inte om då jag verkligen visa honom i helhet att jag kunde och att jag var såå fokuserad....nyckeln är att försöka se in i sig själv och fokusera....jag tror du fixar det!:)

Välte du några koner på högfarten? Eller menar du några koner totalt på både hög och lågfart? Satte du ner foten nån gång under lågfart?

Har själv problem med lågfarten, ibland sitter den klockrent men ofta så missar jag nån gång eller har en förmåga att köra för fort.
 
Jag har en gul väst med texten övningskörning bakpå. Visst det är pinsamt att ha på. Men man syns ju...
 
Hej jag ska börja övningsköra privat och undrar hur man ska göra med övningskörnings skylten.

Kan man sätta fast en vanlig skylt på en ryggsäck eller i jackan, eller måste man ha en sån där varningväst?
Får man använda den här http://mc-safety.se/?do=vi&prodid=skylt1 är den laglig?

Nej den är inte godkänd. Gör ett par hål i en vanlig bilskylt och sätt i resårband. Sedan är det bara att trä på sig skylten. Sitter bra på ryggen.
 
Nej den är inte godkänd. Gör ett par hål i en vanlig bilskylt och sätt i resårband. Sedan är det bara att trä på sig skylten. Sitter bra på ryggen.

Vad finns uppgifter att den inte är godkänd? Jag skaffade den efter ha läst här på SH uppgifter om att någon t o m hade ringt Vägverket och kollat upp det och att svaret var att det inte fanns något specat krav på hur stor skylten skall vara.
 
Vad finns uppgifter att den inte är godkänd? Jag skaffade den efter ha läst här på SH uppgifter om att någon t o m hade ringt Vägverket och kollat upp det och att svaret var att det inte fanns något specat krav på hur stor skylten skall vara.

Skulle också vilja få en bekräftelse på det där. Jag körde själv med en sådan skyllt, och enligt Honda center som jag köpte den på så var den godkänd. Sen om dem bara ville få sålt den är ju en annan grej:rolleyes:
 
09061310Saturday35rygg_green.jpg_thumb_250x300.jpg


En sån här är smidig. Så slipper man joxa med nån bilskylt med hål i...
 
Jag använder oxå en gul väst med grön skylt, hemmafixad visserligen men den funkar och är laglig..
Men var så säker.... när Aet finns på den lilla rosa lappen då ryker den gula västen! :yoparty
 
Nyss hemkommen från jobbet och ska sova gott inför andra lektionen imorgon...får se om man gör några framsteg =)
 
Nyheter
Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Back
Top