Kvalitén på bensin hos Jet?

rogka566

Gift!
Gick med
26 Aug 2004
Hoj
Honda CRF250R -12, KTM 660 SMC -05
Går med funderingar kring hur kvalitén på bensin skiljer sig åt mellan våra bensinbolag. Vet att diskussionen kring oktantal, kvalitét etc varit uppe tidigare, men här mer specifikt:

Vilka erfarenheter har du av bensin hos JET?

Personligen har jag fått erfara följande:

- Vid ett tillfälle då jag fyllt upp A4:an med 95 oktanig på JET drog den ca 30% mer tills dess att det var dags för nästa tank som fylldes upp på ett annat stort bensinbolag.

- Polaren fyllde upp sin ER-6 på JET varpå den började "knacka" vid gaspådrag och senare dö. Efter att slangat ut bensinen och fyllt på med fräsch soppa gick den som den skulle igen.

Självklart kan detta vara tillfälligheter, men till ovanstående kan också läggas ett antal obekräftade påståenden som: "Min bil knackar alltid om jag tankar på JET", "Det lönar sig inte att tanka billigt på JET, bilen drar mer" etc..

Så igen: Vilka erfarenheter har du?

har inga direkta erfarenheter av jetbensin i min hoj men däremot har jag hört av andra som tankat jetbensin precis det du skriver.

jag tankar uteslutande minst 98 om jag inte hittar en shellmack och då är det v-power som gäller (till hojen). min föräldrar har ju givetvis jetkort och tankar uteslutande på jet, dom köpte en ny bil för ett år sedan (hyundai i30 2,0) den ska vara relativt bensinsnål, men min päron verkar inte tycka det, morsan tycker att den dricker på tok för mkt och jag har sagt till henne att det kanske kan ha med jetbensinen att göra, ALDRIG sa hon inte en chans, deras bensin är LIKA bra som andras menar hon på. bad henne fylla upp tanken nästa gång med antingen shell eller statoils bensin för att se om det gjorde ngn skillnad, hon gjorde faktiskt som jag sa (trodde jag aldrig), sa till henne att köra som hon brukar, och minsann, förbrukningen sjönk faktiskt enligt färddatorn, men tyvärr är hon inte övertygad så hon fortsätter att tanka upp bilen hos jet, och ja hon klagar fortfarande att den dricker lite för mkt:rolleyes:

har inga direkta erfarenheter av jetbensin i min hoj men däremot har jag hört av andra som tankat jetbensin precis det du skriver.

jag tankar uteslutande minst 98 om jag inte hittar en shellmack och då är det v-power som gäller (till hojen). min föräldrar har ju givetvis jetkort och tankar uteslutande på jet, dom köpte en ny bil för ett år sedan (hyundai i30 2,0) den ska vara relativt bensinsnål, men min päron verkar inte tycka det, morsan tycker att den dricker på tok för mkt och jag har sagt till henne att det kanske kan ha med jetbensinen att göra, ALDRIG sa hon inte en chans, deras bensin är LIKA bra som andras menar hon på. bad henne fylla upp tanken nästa gång med antingen shell eller statoils bensin för att se om det gjorde ngn skillnad, hon gjorde faktiskt som jag sa (trodde jag aldrig), sa till henne att köra som hon brukar, och minsann, förbrukningen sjönk faktiskt enligt färddatorn, men tyvärr är hon inte övertygad så hon fortsätter att tanka upp bilen hos jet, och ja hon klagar fortfarande att den dricker lite för mkt:rolleyes:

Jet ägs av statoil.. Så det är ingen skillnad.

Edit: Sen är ju bensin en färskvara nu för tiden och på dom stora makarna där det tanka väldigt ofta och bensinen fylls på varje vecka. Så kan det vara så att på vissa Jet stationer som inte tankas lika mycket på. Kan bensinen vara äldre och även så kan dom kanske fylla på med ny bensin fast det inte börjar bli tomt. För säkerhets skull. Men detta är bara vad jag kan tänka mig felet är. Annars tycker jag verkligen att någon borde åka runt och tanka på stationer och få det analyserat. Det va ju inte alls för länge sen bensin bolagen hade en liten kartäll..

Last edited:
Jet ägs av statoil.. Så det är ingen skillnad.

och du är helt säker på det, jag jobbar på sveriges största bryggeri, vi tillverkar julmust till en tysk kedja här i sverige, den är hälften så dyr som vårat egna märke, tror du själv att vi skickar förstklassig julmust till denna tyska kedja som säljs för halva priset, gissa!

och du är helt säker på det, jag jobbar på sveriges största bryggeri, vi tillverkar julmust till en tysk kedja här i sverige, den är hälften så dyr som vårat egna märke, tror du själv att vi skickar förstklassig julmust till denna tyska kedja som säljs för halva priset, gissa!

Att jet ägs av statoil eller att det inte är någon skillnad?

Jag har till 90% tankat på jet sen jag skaffade bil för 7 år sen, och till 99% dom senaste 5 åren, och alla mina fordon har funkat alldeles utmärkt. Min Fabia (2.0l-motor från Audi från 80-talet) drar 0,66 när jag köar till å från jobbet, 8mil motorväg tor dagligen, min racebuss är inga problem att få ner under litern och hojarna går klockrent, gixxern drar under 0,7 vid hård landsvägskörning, på bana vettefan, tankar iaf aldrig fullt då.
Förbrukningen sitter i princip bara i högerfoten/handen! :fakta

Att Jet skulle vara sämre är bara skitsnack från konkurrenterna eftersom dom har lägre pris, pga att dom inte har säljer korv, badbollar å annat mög, och inte har en massa personal som inte ser skillnad på ett avgassystem och en vindrutetorkare, men däremot är jätteduktiga på att göra mosbrickor :huvet

Edit: Jämför klassningen på Biltemas mc-olja med motsvarande hos tex Motul, Biltema vinner på samtliga punker, inklusive att dom har ca halva priset! Kanske någon kemist kan ta produktbladen från Jet, Preem, OKQ8, Statoil och Shell och jämföra vad det egentligen är dom säljer?

Last edited:
Jag har aldrig haft några problem, det kanske är lokalt? Nåt med just den stationen? Läcka i tanken eller vad som helst?

- Polaren fyllde upp sin ER-6 på JET varpå den började "knacka" vid gaspådrag och senare dö. Efter att slangat ut bensinen och fyllt på med fräsch soppa gick den som den skulle igen.
Du vet att det är ur den gröna slangen ni skall tanka inte den svarta eller den blå. :tungan

Ha aldrig haft problem med Jet, varken med bil eller hoj.

Jag har till 90% tankat på jet sen jag skaffade bil för 7 år sen, och till 99% dom senaste 5 åren, och alla mina fordon har funkat alldeles utmärkt. Min Fabia (2.0l-motor från Audi från 80-talet) drar 0,66 när jag köar till å från jobbet, 8mil motorväg tor dagligen, min racebuss är inga problem att få ner under litern och hojarna går klockrent, gixxern drar under 0,7 vid hård landsvägskörning, på bana vettefan, tankar iaf aldrig fullt då.
Förbrukningen sitter i princip bara i högerfoten/handen! :fakta

Att Jet skulle vara sämre är bara skitsnack från konkurrenterna eftersom dom har lägre pris, pga att dom inte har säljer korv, badbollar å annat mög, och inte har en massa personal som inte ser skillnad på ett avgassystem och en vindrutetorkare, men däremot är jätteduktiga på att göra mosbrickor :huvet

Edit: Jämför klassningen på Biltemas mc-olja med motsvarande hos tex Motul, Biltema vinner på samtliga punker, inklusive att dom har ca halva priset! Kanske någon kemist kan ta produktbladen från Jet, Preem, OKQ8, Statoil och Shell och jämföra vad det egentligen är dom säljer?

:klappar :bow

Jepp hört att JET bara har utspädd bensin sedan jag var liten. Min SAAB dricker samma mängd oavsett om jag tankat 98 på JET eller på Statoil eller Shell.....med andra ord ca 1,3liter milen :)

Otur maskinellt eller med bensin kvalitet kan man förmodligen få överallt.

Det var inte så längesedan Bosse bildocktorn testade både "bäst före datum" på bensin och bensin på olika mackar. Han slaktade ungefär alla myter om att bensin blev gammalt efter 6 månader/1 år och att mackar hade "utspädd" bensin.
Dock har man på vintern en tillsatts i bensin som jag inte kommer ihåg vad det var eller om det påverkade något....dock kör vi oftast inte hoj på vintern ju och tillsatser på vintern gäller förmodligen alla bolag.

Tja, SBK Racingoljan från OK-Q8 kostar mig 60kr litern vad betalar du på Biltema :tungan

Undrar vad som händer med mc-n om biltema skulle börja sälja bensin. Har problem med min framgaffel och jag har tankat på Jet, så det verkar ju ligga en viss sanning i att kvaliteten är något bristfällig.

Kan man stämma dem?

Jepp hört att JET bara har utspädd bensin sedan jag var liten. Min SAAB dricker samma mängd oavsett om jag tankat 98 på JET eller på Statoil eller Shell.....med andra ord ca 1,3liter milen :)

Otur maskinellt eller med bensin kvalitet kan man förmodligen få överallt.

Det var inte så längesedan Bosse bildocktorn testade både "bäst före datum" på bensin och bensin på olika mackar. Han slaktade ungefär alla myter om att bensin blev gammalt efter 6 månader/1 år och att mackar hade "utspädd" bensin.
Dock har man på vintern en tillsatts i bensin som jag inte kommer ihåg vad det var eller om det påverkade något....dock kör vi oftast inte hoj på vintern ju och tillsatser på vintern gäller förmodligen alla bolag.

Helt korrekt.

Och otur med vad som kommer upp ur mackens tank kan alla ha. En kompis fick 30 liter lervälling i sin ford en gång... och det var ju inte bensinbolagets fel och gjorde ju inte att all bensin från alla mackar i kedjan hade dålig bensin. Eller hur?

Och för att understryka hur det egentligen ligger till (än en gång) så är det till och med så, att alla bensinbolag här i Sverige köper sin soppa från samma ställe! Häpp!
Nämligen spotmarknaden nere i Rotterdam.
Det finns dock ETT undantag, och det är OK, som har sitt eget raffinaderi, och det är Scanraff nere i Brofjorden.
Mne hur mycket "Kuwaitsoppa" d.v.s även denna från spotmarknaden i Holland, de numera har i tankarna vet man ju inte förståss...

Men i Sverige kommer all bensin från samma ställe, utom det som tillverkas på Scanraff. För såvitt jag vet görs inte bensin längre i Nynäshamn.

Garanterat tillfälligheter, skit i tanken, i macken? Har ju hänt att dem tankat in Diesel i bensin påfyllning osv. Om man inte vågar tanka på Jet så bör man nog inte heller tanka på Statoil..
Pratar man om färskvara/kvalitén så får nog Preem ta hem priset med tanke på Europas modernaste raff, Scanraff. Så är man ute efter högsta kvalitén så ligger nog Scanraff i lysekil ganska bra till.

Jag har aldrig haft några problem, det kanske är lokalt? Nåt med just den stationen? Läcka i tanken eller vad som helst?

Jepp, måste isf vara något lokalt på den macken.

Har jobbat i branchen, både som depåman och tankbilschaufför (på JET faktiskt) och bensinen blandas hejvilt mellan de olika bolagen i en oljehamn. T.ex om ett bolag har slut innan nästa båt hinner dit med nytt, så köper man partier av varandra. Likaså finns det inte så många raffinaderier att köpa av heller så soppan är i grunden ofta samma. Däremot kan bolagen blanda i olika additiv vid utlastning till tankbil för att förändra egenskaperna på soppan.

/R

Jag har varit misstänksam mot Jet i 15år. Min dåvarande bil gick inte bra på den soppan. Den småryckte och gick ojämnt. Jag växlade bensinmärke med ett annat känt märke en 4/5 tankar, och varje gång det var Jet i tanken gick bilen ojämnt. På den andra soppan gick den bra. Inbillning kanske, men jag har inte tankat Jet sen mitten på 90-talet.

Det ryktades redan på den tiden att Jet spädde ut soppan med nånting (vatten) för att sälja den billigare.

Helt korrekt.

Och otur med vad som kommer upp ur mackens tank kan alla ha. En kompis fick 30 liter lervälling i sin ford en gång... och det var ju inte bensinbolagets fel och gjorde ju inte att all bensin från alla mackar i kedjan hade dålig bensin. Eller hur?

Och för att understryka hur det egentligen ligger till (än en gång) så är det till och med så, att alla bensinbolag här i Sverige köper sin soppa från samma ställe! Häpp!
Nämligen spotmarknaden nere i Rotterdam.
Det finns dock ETT undantag, och det är OK, som har sitt eget raffinaderi, och det är Scanraff nere i Brofjorden.
Mne hur mycket "Kuwaitsoppa" d.v.s även denna från spotmarknaden i Holland, de numera har i tankarna vet man ju inte förståss...

Men i Sverige kommer all bensin från samma ställe, utom det som tillverkas på Scanraff. För såvitt jag vet görs inte bensin längre i Nynäshamn.

Har OK också tillverkning av bensin i Preems Scanraff???

Med andra ord så tar inte alla sin bensin från någon annan del av världen, bensinen tillverkas i Scanraff Lysekil även om oljan kommer från andra ställen.

Nyheter
Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Back