Ktm 950 sm

Får man fråga hur mycket du får ge för nya hojen? Är också intresserad av att köpa en fabriksny -08 nämligen..
 
Jahapp då har man beställt en 08sm, som ska hämtas näste fredag :yoparty
Då plast cykeln nyttjats för lite

Läst lite på forumet här och undrar :confused: .

1.Vad är de för nått om nån förbannad spärr på 1 - 3 växel ? Stämmer de ?

2.samt har hört lite om nerdrevning fram för att få den att gå jämmnare på lägre varv har alla 990sm ägare här inne fixat med de 2 punkterna ?

Grattis i förskott då!

Vet inte om det är spärr, men det vore intressant att veta. Men den går ju på bakan på de växlarna ändå, så det skulle väl vara för att göra det ännu lättare att ta upp den...

Den lär ju inte gå jämnare på lägre varv bara för man byter drev, get it ;). Är nöjd med min utväxling so far, och eventuellt ryckighet botas enkelt med lite varv på spisen! "Vid 2500 RPM så rycker det och smäller om kedjan, bla bla..." Jo men så är det med alla (riktiga) twinnar, lär dig att köra hoj istället journalisthelvete, på med lite varv så försvinner ryckigheten och det blir mycket roligare!
 
Fortsättningen:

Jag plockade isär bränslepumpen igår kväll, brytarna var svartbrända och skrovliga på kontaktytorna så jag tog isär brytarbryggan i småbitar och gjorde rent och filade brytarspetsarna (man är väl gammal raggare).
Det fanns bara tid till en kort provkörning igår men nu kan jag accelerera hårt genom hela växellådan utan host eller tvekan, även 150km/h i ett par km gick bra.

Det känns som att jag har hittat orsaken till problemet, frågan är hur jag löser det.
Med filade brytare kan hojen gå i 5mil, 50 mil, 500mil, det vet man aldrig, kul om den börjar strula i Norska fjällvärlden eller någonstans utan mobiltäckning.

Finns det någon som vart vart man köper reservdelar till Mitsubishi bränslepumpar? Byter jag brytarna så kommer väl pumpen gå 1000 mil till.

Hos
http://www.ktm950.info/
Så fanns det ju ett helt avsnitt angående pumpar vad man kan göra, och en konvertering till vacuumpump istället för elektrisch.
 
Men dåså! Bara att monterna den på en mask.. sen byter du hela masken när du ska ut på lite längre.. så har du den "oborrade" när du är i "play mode" i stan :)

Jo en sak till.. första 4mm hålet med vanlig borr.. sen använda jag mig av en konisk slip till min dremel.. den typ smälte plasten när den gjorde hållet så det blev superfina hål.. smooth :)

Har testat 690 screenen idag.. var en himla skillnad upp till en 120-130blås.. sen började det märkas igen.. så för längre reser tror jag den kommer vara perfekt! :yoparty
 
Som jag nämnde i några posts tidigare, så behöver jag ett nytt bakdäck. Funderar lite på ett begagnat bandäck. Det ser inte ut att vara så slitet, det är i alla fall mer U-format än V-format (om ni förstår hur jag menar där). Men hur är det att köra en hoj, där däcket är mer V-hållet? Måste ju kännas när man svänger.

Edit: Och, är där nån i Sjöbotrakten +några mil, som kränger däck och balanserar dem, fast man inte köpt däcken där? Kanske inte lönt med beg. ens.
 
Last edited:
Grattis i förskott då!

Vet inte om det är spärr, men det vore intressant att veta. Men den går ju på bakan på de växlarna ändå, så det skulle väl vara för att göra det ännu lättare att ta upp den...

Den lär ju inte gå jämnare på lägre varv bara för man byter drev, get it ;). Är nöjd med min utväxling so far, och eventuellt ryckighet botas enkelt med lite varv på spisen! "Vid 2500 RPM så rycker det och smäller om kedjan, bla bla..." Jo men så är det med alla (riktiga) twinnar, lär dig att köra hoj istället journalisthelvete, på med lite varv så försvinner ryckigheten och det blir mycket roligare!

Citat:
Inskickat av Sladdfantomen
?
Är det någon strypning på 1:an, 2:an & 3:an som på flera andra av KTM:s modeller, tycker att den dör helt vid rödmarkeringen på 1:an till 3:an...
Annars så är det ruggigt mycket att köra med!!!

Mvh / Sladdfantomen

Citat:
Man laddar i en annan mappning som strypningen inte är med i. Till nya 990
(-09) finns det flera mappningar beroende om man har bytt ljuddämparna eller ej.

Stickan

Som sagt har läst runt lite.. vissa snackar om att måla färg på nån givare andra att man ska mappa om hojen.

Någon som vet till 100% har läst på ktm950.info men hittar inget.

OBS frågan gäller ang en 990sm 2008!

/John
 
Har testat 690 screenen idag.. var en himla skillnad upp till en 120-130blås.. sen började det märkas igen.. så för längre reser tror jag den kommer vara perfekt! :yoparty

Hur monteras screenen? Måste man borra hål i kåpan? Ska iväg på en lite längre tur i sommar och då skulle det vara skönt att slippa den värsta blåsten.
 
Hur monteras screenen? Måste man borra hål i kåpan? Ska iväg på en lite längre tur i sommar och då skulle det vara skönt att slippa den värsta blåsten.

Japp,man måste borra fyra hål i lyktkåpan.Jag köpte en ny (en matt svart från smr:en, tyckte det såg bäst ut)och borrade i den.
Screenen gjorde klar nytta och ser OK ut.:tummenupp
mvh Stickan
 
Jag skickade ett mail igår till Ragnar på Lelles och beskrev problemen. Blev nyss uppringd av honom och de ska fixa problemen. Troligtvis berodde växelproblematiken på att luft i hydraulkopplingen och startmotorn ska de byta. Jag får komma in med hojen på lördag så fixar de till de strulande sakerna. Inget knussel och inga problem! Precis som en handlare ska vara! Fem plus till Lelles! :tummenupp

5plus?? Jaja, enligt KTM auktoriserad verkstad så måste dom åtgärda detta problem på KTM 640/950 05-07 då det är ett garantifel med startmotorn, min 640 blev så, likaså min 950...ingen av hojarna var köpta på lelles men dom åtgärdar det ändå! Kostar inte en krona, skönt!!
Fråga Ragnar om dom bytt bromsen bak på din, det är också ett garanti fel som dom skall åtgärda, Ragnar bytte den på min samtidigt som han fixade startmotorn i förebyggande syfte. Ett litet tips bara!
 
Har köpt en begagnad 950 och vet inte om garantiärendena är gjorda. Hojen är en 06 utplockad oktober 07.

Går det på något enkelt sätt att se om man fått startmotorn utbytt?
Bakbromsen skall tydligen vara nåt garantiärende också? Tycker onekligen att den har dålig kräm.
 
Jag har ett rasslande ljud från motorns högersida vid avslag och motorbroms. Ljudet har funnits sen jag köpte hojen och jag har påtalat det för säljaren - Bike i Trollhättan. De gjorde dock inget åt det när hojen var inne och fick kopplingen bytt. De sa att de hörde ljudet, men att det inte behövde bero på ett fel...

Någon som har en idé om vad det kan vara som låter?
 
Har köpt en begagnad 950 och vet inte om garantiärendena är gjorda. Hojen är en 06 utplockad oktober 07.

Går det på något enkelt sätt att se om man fått startmotorn utbytt?
Bakbromsen skall tydligen vara nåt garantiärende också? Tycker onekligen att den har dålig kräm.

Det är bara att kolla i serviceboken, skall stå där om det är serviceärenden som gjorts, står nåt i stil med T1 eller nåt.....
 
Min första tanke också, så fort den började sacka så ryckte jag bort avluftningsslangen från tanklocket, det gjorde varken till eller från.

Hade liknande problem förrförra säsongen då soppapumpen aldrig slutade att gå.

Ringde Ragnar och fick tipset att kolla bränsleslangens koppling under tankens främre del på vänstra sidan – det är viktigt att det "klickar till" i bajonettkopplingen när man trycker ihop delarna – och den enkla åtgärden löste problemet:tummenupp

Som en parentes kan nämnas att detta inträffade dagen efter att jag hämtat hojen från 850-milaservicen på Lelles...:va
 
Finns de ingen här inne som har koll på om 990:an SM från 08 är "lite stryp" orginal :confused:?? har ett inlägg ca mitten på sida 120 med citat från diverse folk om som säger att den ej går att dra fult ut 1 - 3:an. Finns de sagt av nån KTM handlare själv ? frågade en kille på Jonte Engdahl Motorsports och han hade ingen anning. Hade varit tacksam för svar :Bugar
 
Någon som hittat större bakdrev än 42 till sin 950SM?
Jag kör i dag med kombinationen 16/41 men tycker ändå att den är högt drevad.
Ärligt, lägga i 6:e växeln i 130 känns lite fånigt på en motard.
Samtidigt skulle jag vilja ligga i 100 på 4:ans växel med lite högre varv så att man kan utnyttja motorbroms och effekten lite bättre.
Har letat efter ett 45 bakdrev utan resultat.
Någon som vet om man kan få tag på ett sådant?
 
Någon som hittat större bakdrev än 42 till sin 950SM?
Jag kör i dag med kombinationen 16/41 men tycker ändå att den är högt drevad.
Ärligt, lägga i 6:e växeln i 130 känns lite fånigt på en motard.
Samtidigt skulle jag vilja ligga i 100 på 4:ans växel med lite högre varv så att man kan utnyttja motorbroms och effekten lite bättre.
Har letat efter ett 45 bakdrev utan resultat.
Någon som vet om man kan få tag på ett sådant?

karlstrommotor.se :tummenupp

60010051045 - Inte 100 på att det passar men ring å fråga!

60010051048 - Finns även 48 å det är till LC8 så det ovanför bör ju också
vara det med tanke på art.nr är samma förutom de 2 sista som anger kuggantal.

Lycka till / Mattias
 
Halloj!

Fick äntligen min 990SMR.... och vad händer...? DET BÖRJAR REGNA.... och det slutar fan inte heller...

Hur som helst, istället för en bild så filmade jag en snutt idag (i regnet), redigerade och la upp på youtube...

Tydligen gillar inte youtube att man har The Prodigy som bakgrundsmusik och tog helt sonika bort ljudet.

Kul.

Här är (stum)filmen i alla fall...

[YOUTUBE-ID]QV7qd-L-eNY[/YOUTUBE-ID]

Och ja, det ska på andra pipor, fullständiga handguards och lite annant mys vid 100-mila...om ett par år när det slutat regna...

Filmat med en Nikon D90 med Nikon 50mm 1,4 AF-S och Nikon 10-24mm AF-S DX.

Enjoy :)
 
Nyheter
Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

Back
Top