Pirate Pontén

Hehe, kan helt klart se det roliga i detta, och känns jäkligt fel att myndigheten inte kontrollerar vem eller varför någon byter namn utan bara genomför det O_o

MEN... PP sjönker bara mer och mer i mina ögon. Okej att jag är stark motståndare till FRA, IPRED 1 & 2, ACTA osv. men mer eller mindre samtliga pirater jag känner till vill egentligen bara få slippa betala för sig för spel, musik, filmer och all form av kultur. Barnsliga och omogna individer kort och gott.

Hehe, kan helt klart se det roliga i detta, och känns jäkligt fel att myndigheten inte kontrollerar vem eller varför någon byter namn utan bara genomför det O_o

MEN... PP sjönker bara mer och mer i mina ögon. Okej att jag är stark motståndare till FRA, IPRED 1 & 2, ACTA osv. men mer eller mindre samtliga pirater jag känner till vill egentligen bara få slippa betala för sig för spel, musik, filmer och all form av kultur. Barnsliga och omogna individer kort och gott.

Håller med lite men det framgår ju inte vem som fufflat med Ponténs namn men visst förstör det för PP ihop med alla andra fån som vill ladda ner Fast & Fjurijus gratis i stället för att haja att det handlar om yttrandefrihet, integritet och att FRA, IPRED, mm är en början på ett mörkt framtidsscenario där människan kontrolleras i sann USSR-anda.

Jag var och röstade på piratpartiet förra veckan. Det var inte för att jag vill slippa betala för filmer, spel m.m.
Du kanske ska sätta dig in lite var partiet står för innan du sågar ett helt parti endast beroende på var dina "bekanta" har för skäl.

Edit: Har ploppat upp väldigt många artiklar på bland annat aftonbladet senaste veckan om piratpartiet. Alla dessa har endast haft som mål att försöka "smutskasta" PP.

Last edited:
Jag var och röstade på piratpartiet förra veckan. Det var inte för att jag vill slippa betala för filmer, spel m.m.
Du kanske ska sätta dig in lite var partiet står för innan du sågar ett helt parti endast beroende på var dina "bekanta" har för skäl.

Edit: Har ploppat upp väldigt många artiklar på bland annat aftonbladet senaste veckan om piratpartiet. Alla dessa har endast haft som mål att försöka "smutskasta" PP.

Tycker också det verkar vara ett riktigt toppenparti med stenkoll :huvet

Edit: Har förövrigt bott granne med Pirate Pontén i många år. Han har börjat köra mc nu så han kanske till och med är medlem här :)?

Tycker också det verkar vara ett riktigt toppenparti med stenkoll :huvet

Jag förstår att du tycker det är bättre med ett parti som ljuger för dig och som skall övervaka ALLT du gör. :tummenupp

Edit: Personlig integritet och frihet är väl inte heller så viktigt för dig antar jag?

Klabbe85: jag har läst deras stadgar m.m. ett flertal gånger (som underhållning på kvällarna hehe)
http://www.piratpartiet.se/stadgar

Jag har också haft tankarna på att rösta på dom, tills jag var med på ett möte och noterade vilken sorts människor det var. Ordentligt omogna, inget snack om individens integritet utan enbart att "det ska vara en mänsklig rättighet att ha gratis WiFI överallt, att jag tankar ner skadar ingen" osv.

Någon nämnde att det var idiotiskt av företag att inte fatta vilken bra marknadsföring thepiratebay skulle kunna vara för dom om dom la upp sitt material där
Well, kanske skulle det vara trevligt om företagen/artisterna/upphovsmännen SJÄLVA skulle få bestämma över sitt material och bestämma om det ska spridas världen över gratis eller inte (visst, fin marknadsföring, men det ger ju knappast pengar till att utveckla framtida artister, studioutrustning m.m.). Det var det ingen av dom som tänkte på - men företag är ju företag, och dom ska tydligen inte ha någon integritet eller frihet.

Nej, i det stora hela är det ett gäng fjortisar som inte vill betala för sig, sen visst har dom några goda tankar, men det är knappast prio 1 för den stora skaran anhängare.

Inte för att resten av politikerna skulle vara så mycket bättre, men dom har iallafall tagit på sig ett större ansvar för hur sveriges och världens välfärd ska bli bättre, såväl genom att motarbeta kriminalitet, förbättra vård/omsorg och skola, skapa arbete osv.
Visst ser jag människors och företags rättigheter på internet som en viktig fråga, men i det långa loppet finns det fler (och viktigare) saker att fixa och bry sig om här i sverige/EU/världen.

Klabbe85:
Inte för att resten av politikerna skulle vara så mycket bättre, men dom har iallafall tagit på sig ett större ansvar för hur sveriges och världens välfärd ska bli bättre, såväl genom att motarbeta kriminalitet, förbättra vård/omsorg och skola, skapa arbete osv.
Visst ser jag människors och företags rättigheter på internet som en viktig fråga, men i det långa loppet finns det fler (och viktigare) saker att fixa och bry sig om här i sverige/EU/världen.

Det stämmer säkert att många av dem som röstar på PP är unga och omogna. Som tur är så sitter ju dessa personer inte i ledningen.

En stor anledning till att PP kommer få mandat i EU är att folk har tröttnat på all övervakning m.m. Nu har man en chans att visa sitt missnöje. Förhoppningsvis sänder detta valet signaler till de styrande att nu får det fan vara nog.
Har pratat med personer i flera åldersgrupper som ska rösta på PP. Detta har varit folk som tidigare har röstat troget på t.ex. M och S.
Så att dra slutsatsen att alla som röstar på PP är unga och omogna är fel när de endast är en liten del av de röstande.

Det här är ju ett bra exempel på hur man ska minska personers yttrandefrihet på internet.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article5320788.ab

Last edited:
Hehe, jo fasen, i Frankrike har folket minst sagt lite problem med dess styrande människor och företag - förvånad att det inte är några rapporter om ordentligt eldande eller trafikstockningar. Bryr sig fransmännen sig inte om deras rättigheter och/eller internet?

Nu drar jag lite extra OffTopic men:
Sen måste jag erkänna att jag har dålig koll på hur mycket eller lite inverkan 5-7% av rösterna skulle ge!?
Hur många platser har vi i EU-Parlamentet totalt? Hur många innebär t.ex. 6% av "dom svenska rösterna" gentemot resten av parlamentet?
Hur stor är möjligheten/chansen att förändra något? Vad man än röstar på så känns det mer och mer som att allt bara är en illusion för folket - makten finns och stannar ändå kvar hos samma personer högst upp i maktpyramiden...

Hehe, jo fasen, i Frankrike har folket minst sagt lite problem med dess styrande människor och företag - förvånad att det inte är några rapporter om ordentligt eldande eller trafikstockningar. Bryr sig fransmännen sig inte om deras rättigheter och/eller internet?

Sen måste jag erkänna att jag har dålig koll på hur mycket eller lite inverkan 5-7% av rösterna skulle ge!?
Hur många platser har vi i EU-Parlamentet totalt? Hur många innebär t.ex. 6% av "dom svenska rösterna" gentemot resten av parlamentet?
Hur stor är möjligheten/chansen att förändra något?

Den är nog inte jättestor. Jag tror många röstar på PP mer som en markering till övriga partier att IPRED/FRA osv inte är ok. De etablerade partierna går ju inte att lita på då de säger en sak och genomför något annat. Därav röstas det på PP.

Hörde någonstans att det fanns typ 750 mandat i Europaparlamentet och Sverige hade 17. Så möjligheten att påverka är rätt liten.
Är som sagt mest en signal jag vill skicka till de styrande.

..är en början på ett mörkt framtidsscenario där människan kontrolleras i sann USSR-anda.

Lite disciplin och förhållningsregler vore ju kanon om ser till hur dagens snor-järsar härjar på stan & tallar småbrewdarna på pattarna. Nej, ordning & reda är vad som behövs :nord korea

*ASG*
fyfan vad bra...

visst är det skrämmande att kontrollen inte är bättre och nej det är inte ok men fyfan vad roligt.

snacka om humor ...

Det stämmer säkert att många av dem som röstar på PP är unga och omogna. Som tur är så sitter ju dessa personer inte i ledningen.

Det stora problemet med ParasitPartiets politik är inte nedladdningsfrågorna egentligen. Att jag tycker det är fel med nedladdning vet vi sen många tidigare trådar så det tänker jag inte ta upp utan det stora problemet är deras åsikt att helt avskaffa upphovs- och patenträtten i Sverige. Mitt stora problem med dem handlar alltså inte om kultur utan det faktum att de är för en värld där det är fullt möjligt att stjäla idéer från andra. De har - precis som MP - en storfiende i de stora företagen, en form av Satan så att säga, och anser att det skulle gynna uppfinnare att slopa patenträtten, att inte kunna skydda sin idé - att folk som kommer på fina idéer alltså inte kan berätta det för någon, inte söka riskkapital av rädsla för att nån som man förklarat idén för själv förverkligar det utan skaparen. Det händer idag trots patenträtten och upphovsrättsskydd och är för mig ett problem som verkligen inte kommer lösas genom att slopa skyddet. Varför inte då istället förenkla patentprocessen om det nu faktiskt är så att man vill skydda 'den lille' mot 'Satan'?

Långt politiskt riktat inlägg. Jag anser att PiratPartiets värld är ungefär lika trolig som Kommunisternas eller Anarkisternas och därför tycker jag man är lika naiv som den 18-årige förstagångsväljaren som är enormt engagerad i djurskydd när man röstar på PP.

Att jag tycker det är fel med nedladdning vet vi sen många tidigare trådar så det tänker jag inte ta upp utan det stora problemet är deras åsikt att helt avskaffa upphovs- och patenträtten i Sverige. Mitt stora problem med dem handlar alltså inte om kultur utan det faktum att de är för en värld där det är fullt möjligt att stjäla idéer från andra. De har - precis som MP - en storfiende i de stora företagen, en form av Satan så att säga, och anser att det skulle gynna uppfinnare att slopa patenträtten, att inte kunna skydda sin idé - att folk som kommer på fina idéer alltså inte kan berätta det för någon, inte söka riskkapital av rädsla för att nån som man förklarat idén för själv förverkligar det utan skaparen. Det händer idag trots patenträtten och upphovsrättsskydd och är för mig ett problem som verkligen inte kommer lösas genom att slopa skyddet. Varför inte då istället förenkla patentprocessen om det nu faktiskt är så att man vill skydda 'den lille' mot 'Satan'?
Det är en sak som även jag har emot Piratpartiets politik. Om man tar bort patenträtten, varför skulle då läkemedelsföretag lägga ner miljoner på att ta fram nya läkemedel som någon annan kan knycka rakt av utan att betala en krona för? Eller varför skulle biltillverkarna lägga miljoner med dollar på nya säkerhetssystem och att göra bilarna miljövänligare om sedan alla andra kan använda deras teknologi gratis? Varför ska någon över huvud taget lägga ner en massa tid och energi på ett jobb utan att få betalt?

Piratpartiet tillhör GPL-generationen som tror att alla andra vill jobba för att de ska få allt. Men det finns en anledning till att Gimp är gratis medan Photoshop CS4 kostar en smärre förmögenhet.

Fast det är klart. Det här är Sporthoj. Här fungerar en bullpåse som betalning för allt...

Det stora problemet med ParasitPartiets politik är inte nedladdningsfrågorna egentligen. Att jag tycker det är fel med nedladdning vet vi sen många tidigare trådar så det tänker jag inte ta upp utan det stora problemet är deras åsikt att helt avskaffa upphovs- och patenträtten i Sverige. Mitt stora problem med dem handlar alltså inte om kultur utan det faktum att de är för en värld där det är fullt möjligt att stjäla idéer från andra. De har - precis som MP - en storfiende i de stora företagen, en form av Satan så att säga, och anser att det skulle gynna uppfinnare att slopa patenträtten, att inte kunna skydda sin idé - att folk som kommer på fina idéer alltså inte kan berätta det för någon, inte söka riskkapital av rädsla för att nån som man förklarat idén för själv förverkligar det utan skaparen. Det händer idag trots patenträtten och upphovsrättsskydd och är för mig ett problem som verkligen inte kommer lösas genom att slopa skyddet. Varför inte då istället förenkla patentprocessen om det nu faktiskt är så att man vill skydda 'den lille' mot 'Satan'?

Långt politiskt riktat inlägg. Jag anser att PiratPartiets värld är ungefär lika trolig som Kommunisternas eller Anarkisternas och därför tycker jag man är lika naiv som den 18-årige förstagångsväljaren som är enormt engagerad i djurskydd när man röstar på PP.

Tack för det, nu slipper jag svara!

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...