Tokvarm

wernermannen

Skrapa skora
Gick med
1 May 2008
Ort
Vänersborg
Hoj
Suzuki TL1000R -98*såld* Honda CBR1000RR -04 *Såld* Yamaha R1 2004 *såld* Dr650r 1993 *såld* Nuvarande Suzuki SV1000S 2004
Lurar på om det är någon som kan räta ut ett frågetecken åt mig.
Kör en cbr1000rr -04 som har en tendens att bli väldigt varm vid stadskörning. Har haft den inne två gånger på felsökning för detta och kylet har varit tomt på vatten. När jag hämtade hojen sist i samband med service sa de att kylet va tomt o de hade fyllt o luftat till rätt nivå. När jag i går var ute med hojen märkte jag att den ville klättra upp i temp igen....115 grader o långsamt stigande om man kör lugnt i staden.
Någon som kan ha en aning varför den ger ifrån sig kylvätska från kylet till exp-kärlet? Nivån i expkärlet ligger nu långt över max nu igen.....

Har garanti kvar på hojen 3 veckor till så det vore ju gott om de va något fel som gick på garantin...
Tack på förhand!!!
 
Last edited:
En hoj ska kunna stå och gå på tomgång eller crusa i låg fart i typ ökenklimat utan att den ska gå för varm OM de inte står nå speciellt i bruksanvisningen.
De ska skylsystemet vara dimensionerat för.
Så beroende på va som står om tomgångskörning eller köra i städer, så verkar det iaf som det är ett fel i motorn och/eller kylsystemet som den som har givit dig garanti ska stå för.

Och de gäller att identifiera VAD är grundfelet som orsakar att vattnet försvinner. Och så får dom åtgärda det hela.

Vad felet är hoppas ja dom har kompetens för att både identifiera och åtgärda. Men om de vill e ju en annan sak...
 
Eller är det bara locket till kylaren som inte tätar pga smuts eller dåliga tätningar ? Fick byta mitt lock på SD'n efter bara 50 mil då kylvätska försvann i tomma intet.........

EDIT: Såg nu att det försvann TILL expansionskärlet...då är ju locket tätt !:3freak
 
Last edited:
Fungerar fläkten? låt den stå på tomgång och vänta tills mätaren börjar stiga, då skall det börja surra, om du kan se fläkten utan att ta av kåporna så kan du ju då kolla om den snurrar om du inte hör något surr.

I och för sig, saknas det vätska är det inte fläktens att vara eller inte vara som gör att den blir varm :gnissla
 
Last edited:
Fläkten startar som den skall vid 106 grader och allt funkade fint efter service då de fyllt kylet till rätt nivå.

Tack för svaren iaf...hade en vecka kvar på garantin och lämnade in hojen igår. Lite tur skall man ha....:tummenupp Hoppas nu på att få tillbaka en hoj med fungerande kylsystem....

Är systemet helt tätt ? , säkringen till fläktmotorn hel ? , är termostaten frisk ?

Fläkten funkar som den skall, så säkringen är hel. Om de kollade termostaten vid förra felsökningen låter jag vara osagt....Vill ej skruva själv så länge det e garanti på grejerna....
 
Last edited:
Fläkten startar som den skall vid 106 grader och allt funkade fint efter service då de fyllt kylet till rätt nivå.

Tack för svaren iaf...hade en vecka kvar på garantin och lämnade in hojen igår. Lite tur skall man ha....:tummenupp Hoppas nu på att få tillbaka en hoj med fungerande kylsystem....



Fläkten funkar som den skall, så säkringen är hel. Om de kollade termostaten vid förra felsökningen låter jag vara osagt....Vill ej skruva själv så länge det e garanti på grejerna....

Du får berätta senare hur det gick. Jag tippar på att avgaser går in i kylsystemet och trycker ut kylvätskan. Att toppackningen gått alt toppen vill säga.
 
Du får berätta senare hur det gick. Jag tippar på att avgaser går in i kylsystemet och trycker ut kylvätskan. Att toppackningen gått alt toppen vill säga.

Jag har misstänkt att det varit så oxå men eftersom de på verkstaden sa att allt var okey så trodde jag ju det...

Skriver hur det gick så fort jag vet mer....
 
Fick du nån ordning på tempen?
Hade samma bekymmer ifjol, men nu har jag bytt termostat samt hissat upp
framändan ungefär 50 cm när jag luftade systemet..
Lyckades inte få den luftad med att bara ha den stående på hjulen..
Nu verkar det funka fint med en temp på runt 80 grader.
 
Fick du nån ordning på tempen?
Hade samma bekymmer ifjol, men nu har jag bytt termostat samt hissat upp
framändan ungefär 50 cm när jag luftade systemet..
Lyckades inte få den luftad med att bara ha den stående på hjulen..
Nu verkar det funka fint med en temp på runt 80 grader.

Hämtade hojen igår o de hade ej hittat något fel på den. De har iaf beställt ett nytt kylalock så man får väl hoppas på att den blir okey efter det....
 
Fick du nån ordning på tempen?
Hade samma bekymmer ifjol, men nu har jag bytt termostat samt hissat upp
framändan ungefär 50 cm när jag luftade systemet..
Lyckades inte få den luftad med att bara ha den stående på hjulen..
Nu verkar det funka fint med en temp på runt 80 grader.


Vissa jävla företag vill verkligen inte hjälpa sina kunder....!!!! Problemet kvarstår så nu får det bli att åka till en annan verkstad! Hoppas jag får tillbaka hojen snart....:gnissla
 
Vissa jävla företag vill verkligen inte hjälpa sina kunder....!!!! Problemet kvarstår så nu får det bli att åka till en annan verkstad! Hoppas jag får tillbaka hojen snart....:gnissla

Dom får næstan inget betalt før garantijobb..
Betyder ju sjælvklart inte att dom kan neka dig hjælp!!

Kan cykeln gå på tomgång i all evighet utan att spruta kylvætska øverallt?
 
Lurar på om det är någon som kan räta ut ett frågetecken åt mig.
Kör en cbr1000rr -04 som har en tendens att bli väldigt varm vid stadskörning. Har haft den inne två gånger på felsökning för detta och kylet har varit tomt på vatten. När jag hämtade hojen sist i samband med service sa de att kylet va tomt o de hade fyllt o luftat till rätt nivå. När jag i går var ute med hojen märkte jag att den ville klättra upp i temp igen....115 grader o långsamt stigande om man kör lugnt i staden.
Någon som kan ha en aning varför den ger ifrån sig kylvätska från kylet till exp-kärlet? Nivån i expkärlet ligger nu långt över max nu igen.....

Har garanti kvar på hojen 3 veckor till så det vore ju gott om de va något fel som gick på garantin...
Tack på förhand!!!

Fattar int evad du menar. Försvinner det kylarvätska så den inte har tillräckligt med vätska lr trycker den vätskan från kylet till expkärlet??

Hade det varit toppackningen skulle hojen ge ifrån sig vit rök ur avgasystemet och oljan skulle va alldeles vitkläggig.
 
Last edited:
Dom får næstan inget betalt før garantijobb..
Betyder ju sjælvklart inte att dom kan neka dig hjælp!!

Kan cykeln gå på tomgång i all evighet utan att spruta kylvætska øverallt?

JO, dom får väldigt bra betalt genom garantijobb. Genom Goodwill. Nöjda kunder som kommer tillbaka och handlar hos dom nästa gång också. Missnöjda kunder är väldigt pigga på att berätta det för sina kompisar också. Det betalar sig inte i längden hos företaget.

Mats
 
Undrar hur många verkstäder som har systematisk felsökningsmetoder för att utesluta vissa fel från början typ?
Som i detta fall då maskinen blir tokvarm, om de kan vara något fel som då e direkt temperaturberoende som inte visar sig som ett fel om man typ provtrycker då motorn e kall.
Å vilka metoder har man för att kolla de ev. orsakerna till problemena?
 
Undrar hur många verkstäder som har systematisk felsökningsmetoder för att utesluta vissa fel från början typ?
Som i detta fall då maskinen blir tokvarm, om de kan vara något fel som då e direkt temperaturberoende som inte visar sig som ett fel om man typ provtrycker då motorn e kall.
Å vilka metoder har man för att kolla de ev. orsakerna till problemena?
Det kanske börjar bli som inom bilindustrin, om det inte står på felkoderna så är det inget fel. Och sprucken topp, tappat bakhjul eller hål i alla kolvar lär ju inte stå i nån felkod, alltså är det inget fel egentligen! :huvet
 
Det kanske börjar bli som inom bilindustrin, om det inte står på felkoderna så är det inget fel. Och sprucken topp, tappat bakhjul eller hål i alla kolvar lär ju inte stå i nån felkod, alltså är det inget fel egentligen! :huvet

Jo, man undrar va som händer å fötter :confused:

Ja gick fordonsteknisk 1982, där fick man jävla klyva saker å bröta i dom för att kuna konstatera va som kunde vara fel. Och göra uppmätningar m.m. Å sedan reparera de som va trasigt alt. byta ut.
De jag saknar var faktiskt en systematik vid felsökning, de vart mest handpåläggning tills man kunde konstarera va felet va. Och ja tro de är något som sedan fortsätter ute på verkstäder när de ska felsökas, om de inte blivit bättre med åren måntro ? :rolleyes:
Systematik hittade ja först då man sysslade med militärt å civilt flyg på FFV-Aerotech å man brötade i saker som krävde stor nogrannhet, renhet m.m.

Men visst är de bra att de finns plug-in så man kan kolla sprut & tändning, men ja kan fråga mig ibland om de bara visar vissa utvalda fel som fabriken bestämt sig för kan gå sönder, vilket gör att fel som visar sig har andra orsaker än de fabriken uppgivit blir en gissningslek?

:D Man e nog en levande felkods-enhet som registrerar när de låter för jävlit från "moroten" :D
 
Har dom kollat så att det inte finns avgaser i vattnet?
Låter helt klart som toppen har gått och att den trycker avgaser så lämna inden fort som f*n innan din garanti går ut!!!

Fattar int evad du menar. Försvinner det kylarvätska så den inte har tillräckligt med vätska lr trycker den vätskan från kylet till expkärlet??

Hade det varit toppackningen skulle hojen ge ifrån sig vit rök ur avgasystemet och oljan skulle va alldeles vitkläggig.

Säger vem? Behöver inte alls vara så.
 
Last edited:
Nyheter
Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon

Foto: Andreas Johansson ...

Custom Bike Show 2025

Den 7 juni var det åter dag...

Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

BMW Motorrad Concept RR

Under den prestigefyllda ut...

Snart dags för Custom Bike Show

Förra året firades den 50:e...

KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Back
Top