Körkort 2009

Hur hårda är de på hastigheten på högfartsbanan?

Vet inte riktigt... Men min körskolelärare sa att det är okay från 47 km/h och uppåt. Ett par km/h hit eller dit spelar ingen roll, men under det bör du ej hålla, för då ser det kanske tveksamt ut. De kan ju uppskatta något sånär... Men du får ju köra snabbare än 50 km/h! :)
 
Hur hårda är de på hastigheten på högfartsbanan?
Hårda? Inte alls isf. Han kommer inte stå med lasern och mäta. :) Använd allt utrymme som finns för att ta sats. Accelerera snabbt upp till 50 på treans växel. Då hinner du "åka" en bit innan undanmanövern ska påbörjas. Peta i tvåan vid inbromsningen till vändningen. Behåll tvåans växel på väg tillbaka mot bromspunkten. Alla moment ska ske kontrollerat. Tag det bara lugnt så är det inga problem. :tummenupp
 
Grattis!
Det är skönt att klara det såhär pass tidigt så man har hela säsongen framför sig. :)
 
Klarade uppkörningen idag :)
Hejdå till mellankortet! :D


Grattis :D har uppkörning på Tisdag får se hur det går, känner att det mesta känns bra utom krypkörningen som är lite jobbig ibland min blick vill inte upp utan ner och kolla på hjulet så det ser fint ut :P. Ska bo på hojen nu i helgen och öva varje dag så det sitter :D iofs krypköra på en R6:a är inte det lättaste direkt :gnissla
 
Tackar tackar!

Får nog låna en ktm 525 motard av en kompis att köra upp med, vad tror ni om det? för-, nackdelar? siktar nog på mellankortet till att börja med.
 
Tackar tackar!

Får nog låna en ktm 525 motard av en kompis att köra upp med, vad tror ni om det? för-, nackdelar? siktar nog på mellankortet till att börja med.

En motard lär väl vara det absolut enklaste att köra upp med skulle jag tro. 1000000 gånger enklare än en sport eller touringhoj iaf.
 
Hårda? Inte alls isf. Han kommer inte stå med lasern och mäta. :) Använd allt utrymme som finns för att ta sats. Accelerera snabbt upp till 50 på treans växel. Då hinner du "åka" en bit innan undanmanövern ska påbörjas. Peta i tvåan vid inbromsningen till vändningen. Behåll tvåans växel på väg tillbaka mot bromspunkten. Alla moment ska ske kontrollerat. Tag det bara lugnt så är det inga problem. :tummenupp


Jag fick lära mig att accelerera upp till 50 god tid innan undanmanöver. Se till att köra på högsta växeln. Detta gör att man bara kan glida igenom alla konor utan att man motorbromsa. Använd er av motstyrning! Så mycket lättare än att försöka "höfta" runt hojen mellan konorna. Bromsa och frikoppla vid vändningen peta i ettan och accelerera upp igen på en HÖG-växel.

Är det undanmanöver åt höger ska "approacha" banan från höger. Detta för att sedan bara gunga igenom undanmanövern, ungefär som övriga slalomen. En fördel är att man kommer in tidigt och på så sätt ligger högt i banan och inte tappar avstånd till konorna mot slutet av banan och vändningen.
 

Bifogat

  • undanmannen.JPG
    undanmannen.JPG
    20.6 KB · Visningar: 106
Last edited:
Jag fick lära mig att accelerera upp till 50 god tid innan undanmanöver. Se till att köra på högsta växeln. Detta gör att man bara kan glida igenom alla konor utan att man motorbromsa. Använd er av motstyrning! Så mycket lättare än att försöka "höfta" runt hojen mellan konorna. Bromsa och frikoppla vid vändningen peta i ettan och accelerera upp igen på en HÖG-växel.

Är det undanmanöver åt höger ska "approacha" banan från höger. Detta för att sedan bara gunga igenom undanmanövern, ungefär som övriga slalomen. En fördel är att man kommer in tidigt och på så sätt ligger högt i banan och inte tappar avstånd till konorna mot slutet av banan och vändningen.

Ska du göra undamanöver höger ska du påbörja från vänster så att man genar som tecknet / ungefär.

Men vill man göra det svårare för sig än nödvändigt så kan man ju lägga till en extra sväng genom att påbörja från höger :tummenupp
 
Jag fick lära mig att accelerera upp till 50 god tid innan undanmanöver. Se till att köra på högsta växeln. Detta gör att man bara kan glida igenom alla konor utan att man motorbromsa. Använd er av motstyrning! Så mycket lättare än att försöka "höfta" runt hojen mellan konorna. Bromsa och frikoppla vid vändningen peta i ettan och accelerera upp igen på en HÖG-växel.

Vad är motstyrning ??? :confused:
Min körlärare rekommenderar att köra på 3:ans växel genom hela banan
och motorbromsa vid ca 3:e-4:e konan för att sen bakhjulsbromsa och växla ned till 2:an ca 2 koner före vändningskonan. Ev växla ned till 1:an just före vändningen(lite beroende på vilken motorcykel man har, går ibland bra att göra vändningen på 2:ans växel.Det får man välja själv)
 
Vad är motstyrning ??? :confused:
Min körlärare rekommenderar att köra på 3:ans växel genom hela banan
och motorbromsa vid ca 3:e-4:e konan för att sen bakhjulsbromsa och växla ned till 2:an ca 2 koner före vändningskonan. Ev växla ned till 1:an just före vändningen(lite beroende på vilken motorcykel man har, går ibland bra att göra vändningen på 2:ans växel.Det får man välja själv)

Saxat från WIKI:

"Motstyrning, kontrastyrning ("counter steering") är en princip vid styrning av motorcyklar. I väldigt låg fart ändrar motorcyklisten riktning genom att vrida styret åt det håll styrningen skall ske. I högre farter är det tvärt om, det vill säga styret vrids åt motsatt håll mot den önskade styrningen.
Bör sägas att det handlar om en kort "dutt" åt "fel" håll, man åker alltså inte genom hela kurvan med styret åt fel håll.
Ska man svänga skarpt åt vänster tar man alltså spjärn med högerfoten mot fotpinnen och i ingågen till kurvan styr man snabbt till lite åt höger, vilket gör att hojen lägger sig ner åt vänster snabbt när styret går tillbaka till "rätt" håll.
Tekniken funkar ner till krypkörningshastighet i stort sett, men se upp, i låga hastigheter får motstyrning mycket mer verkan."

Ska du göra undamanöver höger ska du påbörja från vänster så att man genar som tecknet / ungefär.

Men vill man göra det svårare för sig än nödvändigt så kan man ju lägga till en extra sväng genom att påbörja från höger :tummenupp

Det finns säkert många olika sätt vad man personligen tycker funkar bra. Har du gått i körskola eller? Detta är vad jag blivit lärd på Jarla för att få en så bra linje genom banan som möjligt. Genar man som du säger så förskjuter man hela sin linje i banan och vid sista konan så blir det tajt....
 
Last edited:
Saxat från WIKI:
Det finns säkert många olika sätt vad man personligen tycker funkar bra. Har du gått i körskola eller? Detta är vad jag blivit lärd på Jarla för att få en så bra linje genom banan som möjligt. Genar man som du säger så förskjuter man hela sin linje i banan och vid sista konan så blir det tajt....

Har kört på skolan och då fick man köra på det sättet, men kan tänka mig att det känns mer naturligt att göra en "set-up" sväng före undanmanövern.
 
Back
Top