Superduke-tråden

Godkväll hojåkare.

Någon som vill sprida lite ljus på lätt amatörmässiga frågor såsom skillnaderna på en 07:a R mot 08-09 R.. Utseendemässigt samt prestandamässigt. Övertydlighet samt mycket info är ett plus.. Antingen en hertig eller en hypermotard, och ja ja vet att man har mer "nytta" utav en duke men satan va HM:en var kul att köra!!!

Håll i hatten gasa hela natten? Ha det mumma
 
Jag tycker att Hm är lite slö ..Lite kort i registret och har en konstig körställning .
dock så är den väldigt snygg :)
 
Superduke VS Touno

Testade en Aprillia Touno -07 i går och den kändes väl ok, men konstig...
Det jag framförallt tänkte på var körställningen som var mycket annorlunda. Man hade fötterna långt fram och upp (kändes kostigt).
Motormässigt hade jag förväntat mig att draget skulle vara bättre. Tyckte att den kändes tröttare en SD. Motorkaraktären var bättre på lägre varv, men den vibrerade mycket på högre varv.
Motorljudet var bra mycket mesigare på Tounon (båda kördes med orginalpipor) den bara fräste lite...

Tyckte att superduken var bättre på allt för utom 2 punkter:
- Bättre vindskydd på Touno
- Tounon kändes lite stabilare i kurvor (inte lika känslig för ojämnheter) i svängen. Kan inte riktigt säga vad, men Superduken är nervösare i svängarna.

Känner dock framförallt att jag gjorde rätt val när jag köpte SD, för jag var även lite sugen på Tounon.

Testade bara en kort sväng men detta var vad jag reflekterade över...
 
Känner dock framförallt att jag gjorde rätt val när jag köpte SD, för jag var även lite sugen på Tounon

Kul info ! Touno fanns även med i min lista ...liksom Speed tripple ,Honda cb1000r , Hyper Motard men ingen klår eller kommer på pallplats med Sd .
Så jag gjorde det enda rätta uppgraderade till en R :)
Mvh
 
Var köpar man den luftburken nånstans??

Luftburken som Henrik har köpte jag av en farbror som heter Mar i USA. Han gör dem i sitt garage. Om du vill maila o kolla med honom så tror jag att jag kan hitta hans emailadress nånstans. Det är lite krångligt o man måste betala med check som man får skicka över...

Annars gör MotoHooligan de här som är lite mer genomarbetade, men dyrare: http://www.superduke.net/forum/viewtopic.php?t=8333
 
I lördgas var jag på Säve dipå och körde lite olika konkurenter bla Ducati Streetfighter, Honda cb1000r, och Yamaha FZ1. Fy fan va gött det va att åka hem på sin Superduke och inse att den är den bästa!

Sen ska jag erkänna att BMW K1300r är jävlig rå även om den inte är en konkurent till Superduken.
 
Var köpar man den luftburken nånstans??

Precis som Nicke säger så är det en kille i USA som gjort burken från första början. Jag skulle eg. köpt en utav MotoHooligan från början men tycker hans pris innan den är hemma i Svea är lite väl i överkant. $375 + tull & moms, med dagens svaga krona blir en slant. Vill du komma billigare undan & känner nån som jobbar i alu. kan du få låna min burk och kopiera om du vill? Iofs. ska man aldrig jämföra siffror från olika bänkar, men jag slår MH's egna körningar med hästlängder så den fungerar hur bra som helst, även om den inte är lika flashig.

Precis kommit hem från Tommy på Effektbolaget. Kört den i bänken ihop med TuneBoy och nya burken.. Jag tyckte den gick bra innan, när jag bara hade luftburken. Sen när jag ladda över & prova Nickes TB-mapp gick den ännu värre, men nu? Helt sinnessjukt vilket jävla ös de blev i maskin! Från att den, som jag tyckte, gick duktigt mycket bättre mot orginal, har jag nu 10hk till att leka med :yoparty

*EDIT*

Lite film på spektaklet, ses med fördel i HQ :tummenupp

[YOUTUBE-ID]Y6wkppSlR3A&fmt=18[/YOUTUBE-ID]
 
Last edited:
Vet nån vad blinkers från -07:an koster, och vad det är för artikelnummer på dom, är även sugen på baklyset som är vitt?
 
Kopplingsfunderingar:

Var ute på en Värmdö-sväng i em när kopplingen plötsligt tar mycket längre in, dvs spelet har ökat dramatiskt.
Stannar, kollar. Inget läckage nånstans, möjligen är gummidamasken uppe vid koppl.handtaget en liten gnutta svettig (den som omsluter röda justeringspluppen), men njae.... Minskar spelet i kopplingshandtaget med justeringspluppen och kör hem utan problem. Tliibaka i garaget är allt spel borta, så jag minskar med justeringspluppen till normalt spel och allt funkar som det ska.
Hm. Gillar inte fel-som-lagar-sig-själv.
Tips/kommentarer någon?
 
Citat:
Inskickat av Micke65
Oki , hur många pållar har du på slangen nu då ?

Tyvärr inte tillräckligt för att hänga av dig ett varv på bulten

Hehe säg inte det , jag blev omkörd av en Motard med skjuts förra året :brinnerup

Men saken är väl den att man utnyttjar inte duken`s alla pållar när det svänger ... Lär ta ett tag innan man klarar av det ..

Nu blev jag lite mer nyfiken på hur många pållar du fick på slangen..seså nu tell me :)
Vi får se till att träffas , jag vill lyssna på ditt insugningljud :D




Måste lägga in en bild på min Pärla i Action ...
Han tar fina Bilder "Gubblasse" :banana
Mvh
 

Bifogat

  • minskad 50.jpg
    minskad 50.jpg
    132.6 KB · Visningar: 112
Last edited:
Nyheter
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon

Foto: Andreas Johansson ...

Custom Bike Show 2025

Den 7 juni var det åter dag...

Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

Back
Top