R1 och R6-tråden!

Howdy boys! Var inne på Yamahacenter idag å pratade lite affär med säljaren,så nu e det 99% klart med en R1 -09.Men det var en sak som slog mej på vägen hem...var sitter katalysatorn? På min ZX9:a -01 sitter den i ljuddämparen men hur är det på R1:an? Vill ju gärna bli av med den så fort som möjligt,det handlar ju om några hästar extra om man dissar den. En sak till...är det nån som har nåt bra tips på bra ljudburkar? Länka om det finns :tummenupp

Bra val!:) Katten sitter i "Y-röret" under sadeln, som förgrenar sig till ljuddämparna.

Men att det skulle ge extra hästkrafter är mest önskedrömmar tyvärr. Dock ger det ett råare ljud.
 
En liten undring angående halv/helsystem; Hur stor skillnad är det att inte ha collectors eller vad man nu kallar krökarna från cylindrarna? Funderar nämligen på att bara beställa slip-on i år och resten senare (om det nu går köpa resten separat). Kat-ers går ju köpa separat vet jag.

/D
 
En liten undring angående halv/helsystem; Hur stor skillnad är det att inte ha collectors eller vad man nu kallar krökarna från cylindrarna? Funderar nämligen på att bara beställa slip-on i år och resten senare (om det nu går köpa resten separat). Kat-ers går ju köpa separat vet jag.

/D

Du menar själva grenröret? Den största skillnaden är vikten, då de flesta eftermarknadssystem är gjorda av tunnare & lättare Titanium. Effektmässigt blir det någon liten ökning pg a mindre avgasmotstånd.

Personligen tror jag att det räcker med slip-on.
 
Du menar själva grenröret? Den största skillnaden är vikten, då de flesta eftermarknadssystem är gjorda av tunnare & lättare Titanium. Effektmässigt blir det någon liten ökning pg a mindre avgasmotstånd.

Personligen tror jag att det räcker med slip-on.

Tänkte nästan det, det är ju mest ljudet jag är ute efter, ~180hk räcker ju ändå men en kompis pratade om ca 10hk men då gällde det en Gixxer1000 -05 (?) och det kan ju vara annorlunda på den. Läser man tillverkarnas effektdiagram skiljer det ju knappt något i effekt mellan slip-on och helsystem. Tackar!
 
Själv har jag satt på akra kolfiber slipon på min R1-09 och det låter kanon.Letar efter någon prisvärd kat-ers tycker att akras var väl dyr såg på någon usa sida att den kostade 500$.
Hade helsystem på min förra -04 men tror det räcker gott med slipon+powercomander
 
Har inhandlat en R1-99 och letar efter bättre blinkers fram, ute efter ett par infällda, gärna godkända om möjligt.
Nån som har tips om var de säljes. Har sökt och hittat på ebay men ingen i sverige.
 
Efter 30 körda mil dör hojen och vägrar starta, det bara klickar när man försöker starta. Detta hände efter en tankning, och hade kört i ca 40min innan.
fick hjälp på macken med ett startbatteri, men det hände ingenting.
Fick rulla igång tillslut, med tanke på väntetiderna på verkstad vill jag lösa det själv.

Hojen hade stått still i ca ett år i butik, rimligtvis borde det räcka med ett nytt batteri, eller vad tror ni?
 
Ec: Infälda finns inte lagliga men det finns en hel sjö snygga miniblinkers. Har själv nyss köpt nya miniblinkers fram+bak i kolfiberlook till samma modell från dessa: http://www.nilssonsmc.se/ trevliga och hjälpsamma killar!

Idris: Gör ett cellprov eller prova med nytt batteri, lyste lamporna annars bra innan du försökte starta?
 
Hej!

Har en R1 -05 som jag ska byta till miniblinkers på. Har hört påståenden om blinkersrelät från början ska vara lastoberoende/elektroniskt på dessa. Kan detta vara sant?? :va

Tacksam för svar



//Rubberdude
 
Kan någon vänlig själ hjälpa mig???

Jag va ute och åkte idag och plötsligt började varvräknaren bli mongo och skena iväg och sen dör hela skiten och så får man vänta en liten stund och sen går den igång och så blir det samma skit igen :död ............ Det dök upp en felkod 16??

Det gäller en R1-03

Någon som kan hjälpa??
 
Ny här!

köpte min R6a för ca 4veckor sedan. är ganska ny här på SH

Tänkte bara säga hej!!! hehe

Peace :yoparty
 
Last edited:
Efter 30 körda mil dör hojen och vägrar starta, det bara klickar när man försöker starta. Detta hände efter en tankning, och hade kört i ca 40min innan.
fick hjälp på macken med ett startbatteri, men det hände ingenting.
Fick rulla igång tillslut, med tanke på väntetiderna på verkstad vill jag lösa det själv.

Hojen hade stått still i ca ett år i butik, rimligtvis borde det räcka med ett nytt batteri, eller vad tror ni?

Låter som ett typiskt batterifel, antagligen har handlaren inte full-laddat det nya batteriet och det har således laddats ur.

Mitt tips är att du låter en CteK-laddare stå på i minst 10 timmar för att ladda upp det ordentligt.

Ett nytt motorcykelbatteri ska inte ge upp så snabbt. Jag kör fortfarande med samma batteri i min R6:a som när jag köpte den ny -00.

köpte min R6a för ca 4veckor sedan. är ganska ny här på SH

Tänkte bara säga hej!!! hehe

Peace :yoparty

Hej & välkommen!:)

Hej!

Har en R1 -05 som jag ska byta till miniblinkers på. Har hört påståenden om blinkersrelät från början ska vara lastoberoende/elektroniskt på dessa. Kan detta vara sant?? :va

Tacksam för svar



//Rubberdude

Det stämmer inte, när jag bytte fick jag montera motstånd annars så blinkade det alldeles för snabbt.
 
Last edited:
Efter 30 körda mil dör hojen och vägrar starta, det bara klickar när man försöker starta. Detta hände efter en tankning, och hade kört i ca 40min innan.
fick hjälp på macken med ett startbatteri, men det hände ingenting.
Fick rulla igång tillslut, med tanke på väntetiderna på verkstad vill jag lösa det själv.

Hojen hade stått still i ca ett år i butik, rimligtvis borde det räcka med ett nytt batteri, eller vad tror ni?

Kolla om batteriet ligger på 12V i viloläge då borde det gå att ladda. Om det ligger på runt 10V är en cell i batteriet trasig och batteriet är kass.

Du har ju ändå garanti (är den köpt på Lelles..? bara nyfiken för jag har gått och spanat på den där svarta som de hade kvar)
Om batteriet är kass be att få ett nytt batteri. annars ring till återförsäljaren och be dem skicka ett nytt på posten inte ska du behöva vänta på någon verkstadstid när du nyss köpt hojjen deras skyldighet att fixa pronto!!
 
Kan någon vänlig själ hjälpa mig???

Jag va ute och åkte idag och plötsligt började varvräknaren bli mongo och skena iväg och sen dör hela skiten och så får man vänta en liten stund och sen går den igång och så blir det samma skit igen :död ............ Det dök upp en felkod 16??

Det gäller en R1-03

Någon som kan hjälpa??

Felkod 16 indikerar att din TPS är trasig. (Throttle Positioning System) och din felbeskrivning stämmer väl överens med vad som händer då.

Oftast uppträder detta fenomen efter en sträcka av hårdare körning då motorn fått jobba ordentligt, varpå man saktar ner eller stannar och maskinen dör.

På årsmodell 04-05 var detta en garantiåtgärd och TPS:en byttes ut kostnadsfritt.

Kontakta din lokala Yamaha-återförsäljare för åtgärd.
 
Tack för svaret. Vet du om det är en kostsam historia att åtgärda?


Felkod 16 indikerar att din TPS är trasig. (Throttle Positioning System) och din felbeskrivning stämmer väl överens med vad som händer då.

Oftast uppträder detta fenomen efter en sträcka av hårdare körning då motorn fått jobba ordentligt, varpå man saktar ner eller stannar och maskinen dör.

På årsmodell 04-05 var detta en garantiåtgärd och TPS:en byttes ut kostnadsfritt.

Kontakta din lokala Yamaha-återförsäljare för åtgärd.
 
Nyheter
Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon

Foto: Andreas Johansson ...

Custom Bike Show 2025

Den 7 juni var det åter dag...

Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

BMW Motorrad Concept RR

Under den prestigefyllda ut...

Snart dags för Custom Bike Show

Förra året firades den 50:e...

KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Back
Top