Skälig hyra för andrahandslägenhet?

Åsa

Triumph I am
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Triumph Speed Triple -11
Min syrra funderar på att hyra ut sin lägenhet. Jag har letat på nätet efter vad som är "skälig" hyra (som det står i SABO) men behöver er expertis.

Lägenheten är i fint skick, möblerad och finns i Limhamn (Malmö).
2 RoK, 63 kvm, hyra 2 300:-

Vad anser ni är skälig andrahandshyra för denna lya?

Åsa.

Edit: det är en bostadsrätt. Gör det någon skillnad på andrahandshyran man kan begära?

Last edited:
Man får ta betalt för möblering då det är slitage på dessa, annars är det väl ingen större skillnad mot det din syster betalar i hyra.
Så säg 2500-2700:-/månad.

Eller så pm'ar du Starstriker här på forumet, han är väldigt insatt i detta och kommer troligtvis med en doktorsavhandling i ämnet nu till sommaren.

Fråga Starstriker,, jag har hört att han är väldigt insatt i ämnet. :hihi

Edit: Försent ute,,

Last edited:
Tror det finns trådar om andrahandsuthyrare som blivit blåsta i efterhand av hyresgäster som hävdat att det inte är skäligt att han betalar för lån/ränta, utan endast för hyresavgiften samt ev. för möblemanget.

Personligen tycker jag den lätt är värd typ 5.5-6k, kanske mer, beroende på läge/våning och så. Men jag tror att om hon försöker ta ut mer än typ 3-3.5k (hyra+7-1200 för möblerna) så riskerar hon en sjuhelsikes baksmälla. Jag är säker på att sporthojare med egna erfarenheter kan fylla i med sina erfarenheter.

Jag har dock inga personliga erfarenheter av andrahandskontrakt, detta är bara vad jag läst/hört och det är mycket möjligt att jag har fel. Kanske kan det anses skäligt att ta ut för vad en motsvarande hyreslägenhet skulle kosta?

har hört att man har rätt att ta lika mycket som det skulle kosta att hyra motsvarande från en "riktig" hyresvärd samt lite till för möbler.

Man ska får nog bara räkna med att gå jämnt upp bara alt. som jag inte hyra ut alls. Sosse-Sverige i ett nötskal.

Många gissar, men så här ligger det till:

Du får ta lika mycket i hyra som motsvarande lägenhet inom allmännyttan skulle kosta, utöver det får du lägga till 10-15% av dina möblers nuvarande (inte ny) värde, per år. Dessutom får du ju självklart ta betalt för allt som ingår i hyran (el, telefon mm.) Men det ska vara specificerat på kontraktet isf.

Exempel: Du har just bytt ut möblerna i lägenheten och köpt nya för 50.000kr, en lägenhet i allmännyttan som motsvarar vad du har i läge, skick och storlek kostar 4500kr.

Du får ta ut per månad:

4500 + (50.000 * 0,15 / 12) = 4500 + 625 = 5125kr / månad

Man ska ha mycket och fina möbler om man ska kunna ta ut en tusenlapp per månad för dem.

Fråga Starstriker,, jag har hört att han är väldigt insatt i ämnet. :hihi

Jag är grym på det där. De där hyresgästerna fick så de teg.
Vi "vann" i Hyresnämnden (= fick sänkt återbetalning från 23k till 10k).

Parasiterna hade väl hoppats på en fet återbäring så att de kunde resa på semester elelr nåt, men tji fick dom.

Nu har vi dessutom överklagat till Länsrätten (?) och kan nog räkna med lite ytterligare sänkning. Finns ingen anledning att subventionera någon annans boende.

Tack för alla svar!
Vad jag glömde att skriva (och vet inte om det har någon betydelse) men det är en bostadsrätt. Är det någon skillnad på andrahandshyran man kan plocka ut då?

Tack för alla svar!
Vad jag glömde att skriva (och vet inte om det har någon betydelse) men det är en bostadsrätt. Är det någon skillnad på andrahandshyran man kan plocka ut då?

Nej, och du får inte ta betalt för dina räntekostnader.

Nej, och du får inte ta betalt för dina räntekostnader.
det e fan stört? Så det ska vara billigare at hyra bf i andra hand än hyres i första? Eller vad den faktiska kostnaden är för en bf..

kan va bra att komma ihåg då min lya troligen kommer stå tom rätt mkt men isf skiter jag nog i att hyra ut den.

har man BR så får man väll ta för att täcka föreningsavgiften+ev lånavbetalning men inte för räntan + ev möblering.

så jo det är stört att det är billigare att hyra från en person som har en BR än att ta en hyres med lite flyt kommer man undan med 1500-2000kr billigare en vad ett förstahandskontrak skulle kosta.

Så i lund tex så kostar ett rum som inneboende allt mellan 2500kr - 4000kr
Skulle jag hyra ut min lägenhet i andra hand skulle jag få max ta runt 2700k, men skulle jag hyra min lägenhet skulle min hyra ligga på 3900kr.

Kasst system.

Last edited:
Starstriker - har du granskat det finska systemet?

Min etta på 44kvm i centrum kostar 4400....
Ytterligare bra info. Bara fortsätt om du vill dela med dig mer.

har man BR så får man väll ta för att täcka föreningsavgiften+ev lånavbetalning men inte för räntan + ev möblering.

så jo det är stört att det är billigare att hyra från en person som har en BR än att ta en hyres med lite flyt kommer man undan med 1500-2000kr billigare en vad ett förstahandskontrak skulle kosta.

Så i lund tex så kostar ett rum som inneboende allt mellan 2500kr - 4000kr
Skulle jag hyra ut min lägenhet i andra hand skulle jag få max ta runt 2700k, men skulle jag hyra min lägenhet skulle min hyra ligga på 3900kr.

Kasst system.

Nej, oavsett vad dina faktiska kostnader är så får du ta ut lika mycket som det hade kostat att hyra motsvarande hyresrätt i allmännyttan. Så skulle din lgh kostat 3900kr i månaden om det var en hyresrätt så är det också vad du får ta ut i andrahand. + en kostnad för möbler. Oavsett vad du betalar i avgift.

Men du får inte lägga på ytterligare för ränta/amortering etc.

Last edited:
3900 är men än vad jag betalar i men avgift+avbetalning och ränta så har svårt att tro att hyrsenämden skulle gilla det.

Nej, oavsett vad dina faktiska kostnader är så får du ta ut lika mycket som det hade kostat att hyra motsvarande hyresrätt i allmännyttan. Så skulle din lgh kostat 3900kr i månaden om det var en hyresrätt så är det också vad du får ta ut i andrahand. + en kostnad för möbler. Oavsett vad du betalar i avgift.

Men du får inte lägga på ytterligare för ränta/amortering etc.

Var hittar man info om detta?

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...