Fattigbloggen?

Mavve

Ur-medlem sen 2002.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
MV Agusta F4RC, ZXR950R, ZXR750, ZXR400R, ZX-7R
Läste lite: http://blogg.aftonbladet.se/30258/

Vad är egentligen tanken bakom detta att hon ska leva EN månad på det. Hon kommer ju inte avlida precis.

Sen hennes utgifter på 8281kr kan man ju kapa rätt bra anser jag. Fack&Akassa är idag helt onödiga, iaf fackavgiften. TVavgiften är det fler idag som betalar än nånsin förr men HON kan ju avanmäla sitt TVinnehav.
Tidning: Vad ska hon med det till när det finns internet GRATIS på biblioteket liksom alla dagstidningar där.
Kläder och skor: Köper man detta VARJE månad? Glöm det. I vuxen ålder anser jag att man hunnit samla på sig en garderob som håller längre än en månad. Även om man MÅSTE ha en vinterjacka så blir det inga 520kr i månaden, det behöver inte bli det iaf.
Livsmedel kan man klara sig på runt 1000kr men sånt varierar ju.
Lek o fritid: Vad då lek o fritid? Man kan leka gratis nere i sandlådan och vuxna leker väl också gratis(?)! Fritidsintresset kan man ju skippa när man ska leva på soc. Träning kan man få av löprundor eller promenader - det behöver alltså inte kosta pengar att träna.

Många lägger pengar på onödigt skit, framförallt fackavgifter idag. Jag lägger hellre ett par extra kulor på god mat men skulle det nånsin tryta till så behöver man inte äta ute så ofta och vipps så var ca1000kr insparade i månaden.

Hon kommer ju gå tillbaka till sina 35tusen och sen bara tycka hur skönt det är igen. Onödig blogg? Kanske nån som verkligen lever på soc skulle skriva nåt om det?

Man behöver inte ha större utgifter än vad hon har, om man fördelar pengarna lite bättre bara, och tjänar man sen dessutom 35tusen så blir man ju snabbt smygrik.
Kommentarer?

Hon ska ju sminka å förlänga fransar å äta nutrilettpulver å lacka tånaglar å fan. Klart det blir dyrt att leva.

Jag tar en snus, sen går Jag och skiter en klick och så är det inte mer med det.

Jag tar en snus, sen går Jag och skiter en klick och så är det inte mer med det.

... och så får du månaderna att gå runt :rofl

Var det inte Linda Rosing som hade en starkare verklighetsförankring eftersom hon levt på socialbidrag under en period av sitt liv och därmed startade hon ett politiskt parti? :fyllisar
Jag är inte så insatt i hennes liv direkt.

En sån "blogg", eller hela påhittet snarare, känns enbart fånig om du frågar mig. Vad är det hon försöker bevisa och för vem? Att det finns människor som inte har pengar nog att äta sig mätta i dagens Sverige? Att det finns dom som inte har tak över huvudet?

En sån "blogg", eller hela påhittet snarare, känns enbart fånig om du frågar mig. Vad är det hon försöker bevisa och för vem? Att det finns människor som inte har pengar nog att äta sig mätta i dagens Sverige? Att det finns dom som inte har tak över huvudet?
Det är väll bara ännu ett skitnödigt försök till att vara originell i den vidriga mediebranschen.

Det är inte ofta jag håller med dig Mavve men ibland händer det. Hon kan komma tillbaka när hon har levt så i 12 månader.
Själv har jag nog inte haft så mycket mer än så att röra mig med de senaste 3-4 månaderna då min lön har uteblivit sedan länge och jag har levt på inkomst från mina "sidosysslor" så att säga.
Det går hur bra som helst, fasta utgifter på ca 9000:-/månad delat på två personer och sen mat på det. Vad mer behöver man betala? Går man på soc så har man dessutom inget jobb= ingen dyr bil etc.
Och nöjen!? Som sagt, går man på soc...

Jävla tomtar som försöker skaffa sig poäng hos sina läsare på detta vis.
Och vad är syftet med det hela? Det kan ju inte vara att visa att soc-bidrag är för lågt, för det är det uppenbarligen inte även om jag förstår att det finns ensamstående föräldrar som har svårt att få det att gå runt.

Alla studenter, däribland jag, klarar sig alldeles utmärkt på en mindre summa än den hon har. Jag har ungefär 2500kr i månaden sedan hyran är betald. Detta räcker utan problem till mat, nöjjen och svindyra böcker. Fattar inte vad problemet är?

De här jävla bloggandet är bara för mycket

Dagens studenter har mindre pengar men har råd att supa 3 gånger i veckan och äta ute varje dag.. Nåt jävla fel gör hon ju. Kan ju sluta röka till att börja med

Alla studenter...

Och ni får väl dessutom betala tillbaka en del av det hela medan de med socialbidrag får just bidrag :huvet

De här jävla bloggandet är bara för mycket

Dagens studenter har mindre pengar men har råd att supa 3 gånger i veckan och äta ute varje dag.. Nåt jävla fel gör hon ju. Kan ju sluta röka till att börja med

Precis, ingen rättighet att röka direkt...

Edit/ Borde ju tammefan vara straffskatt/minskning av bidrag för rökare med soc-bidrag :mad:

Last edited:
Och ni får väl dessutom betala tillbaka en del av det hela medan de med socialbidrag får just bidrag :huvet

Edit/ Borde ju tammefan vara straffskatt/minskning av bidrag för rökare med soc-bidrag :mad:

Ja, 2500 är bidrag, resterande 5000 är ju bara lån. (Inga exakta siffror, men i runda slängar.)

Vad ligger socialbidraget på nuförtiden?
Vad räknas som existensminimum efter boendet är betalt?
Får man mera om man säger att man röker två paket gula blend om dagen?

Vad ligger socialbidraget på nuförtiden?
Vad räknas som existensminimum efter boendet är betalt?
Får man mera om man säger att man röker två paket gula blend om dagen?

Om inte annat så borde Gula blend och en pava Kir vara subventionerat av staten och de borde även få gå före i kön på både bolag och lokala tobakskiosken. De är i detta fallet självklart de ensamstående 40-åriga mammorna som snart bli uppraggade av allas vår egen C.Barrow :D

Kanske en ny affärsidé? Köp en äventyrsupplevelse till dina vänner, låt de leva som ett socfall i en månad. Något för Starstriker?

Eller nya Robinson kanske?

:rolleyes:

Om inte annat så borde Gula blend och en pava Kir vara subventionerat av staten och de borde även få gå före i kön på både bolag och lokala tobakskiosken. De är i detta fallet självklart de ensamstående 40-åriga mammorna som snart bli uppraggade av allas vår egen C.Barrow :D

Ett eget kupongsystem liknandes rikskuponger som bara gäller på systembolaget och tobaksaffärer?

Jag tänkte mera allvarligt om dom som röker får extra pengar, det är ju ändå rätt dyrt, det skulle inte förvåna mig om systemet är så korkat...

Bloggade själv om fattigbloggen i veckan:

"3700kr när räkningar är betalda. Det är mer än vad jag haft kvar varje månad och då ska det räcka till litteraturen också. Jag hatar termen I-landsproblem mer än någonting annat men det är exakt vad det är. Kan inte köpa "kravmärkta morötter, espressokaffe eller diamantspäckad guldfilé". Stackars jävel.

"Det har bara gått några timmar men jag har redan fattat reglerna. Är man fattig ska man vara fläckfri. Som en askunge. Fattigdom kräver högre moral och en sund och närmast asketisk livsstil. Åtminstone om andra får bestämma, vilket de plötsligt tycker sig ha rätt till.

Nej, jag tänker inte sluta röka fast jag borde av tusen skäl, utöver de ekonomiska. Jag får väl dra ned på blossen lite. Tänker ta av kläd och skodelen i socialbidraget."

Det är väl klart som fan att folk har rätt att bestämma, det är ju deras pengar som du röker upp. Jag förstår att det här ska vara något slags socialt experiment men såna kommentarer får mig att tänka att utvisning från samhället kanske vore nånting vi borde börja göra i Sverige. Det är bara smälla upp ett staket runt nån skog och så skickar vi dit alla som är för dumma och värdelösa för att leva i samhället. Skicka med en morakniv och ett höftskynke så kan de få leva på bär och rötter istället för ruccolasallad och sushi. Sen kan de ansöka om medlemskap i samhället igen efter en månad."

Haha, fifan! Hur blev jag inblandad i detta helt plötsligt :va:mad:

Det är alltså 3.700 efter att boendet är betalt, eller är det efter att alla räkningar (prenumerationen på skvallerblasor, internet, föräkringar OSV) är betalda?

Har inget emot rökare men håller med dig. Dessutom skulle jag tro att ca 99% av socialbidragstagarna är just rökare.

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg