Svemo försöker hindra förare från att delta i Speedweekend

Tyvärr tycker jag väl att världen inte är svart eller vit och att vissa saker får man kanske ta för vad det är.
Det har ju förbunden också gjort under alla dessa tidigare år men till slut blev kritiken för stor bland medlemmarna.

Eller så gör man det enklaste, rättar sina stadgar, tillåter folk att välja själva så är problemet ur världen.
Personligen tror jag både svemo och sbf samt övriga RF-förbund vinner på det i slutändan.
 
Som rospig som du är så är allt bäst hemma så stanna du hemma! Vi har nästan 100 förare klara och dom som har Svemo licens på snö skoter är så less på förbundet att dom inte bryr sig. Det finns bara en tävlig i år för dom och vi gör tävling nr 2 tror du dom är glada att en ny arrangör har tagit tag i skoter DR? Kolla startlistan på www.Landracing.se har du sett något ballare på länge? VI har 12 tidningar på plats och SVT men dom har säkert gjort en fel bedömning.

Handlar inte om det!
Jag har koll på startlistan!
Och jag hoppas de ca 80 åkarna är på plats.. (Inkl SWT Racing (Gr) med Busan)
Jag säger att jag efter SVEMO:s utspel idag
är tveksam till att "dunka upp och ner 120 mil" för att se det jag gjorde i Norrtälje.
Kul med SVT på plats! ser fram emot reportaget i sportspegeln.
 
Eller så gör man det enklaste, rättar sina stadgar, tillåter folk att välja själva så är problemet ur världen.
Personligen tror jag både svemo och sbf samt övriga RF-förbund vinner på det i slutändan.

Eller så väljer man att gå med i den organisation som passar ens syften bäst så är saken ur världen.

Personligen tror jag organisationerna vinner på att jobba långsiktigt trots att det blir lite dyrare och då är valet enkelt för mig vilken jag ska stödja.
 
Men som sagt, om man inte gillar det, hur svårt kan det vara att låta bli att vara medlem??????

För att svemo är så stora. De nyttjar/missbrukar sin ställning på ett för förarna och arrangörer negativt och monopolliknande sätt genom att skrämma dem från att delta i arrangemang försäkrade av konkurrent.

Visst ligger det helt i förarnas val om de vill vara med eller inte, men valet är inte så jävla enkelt iom svemos storlek inom motorcykelsport i sverige. Därav åsikterna om monopolverksamhet. Det förstår även du.

Det är uppenbarligen inte gillat av vare sig förare eller arrangörer då de hindras i sitt utövande av sin hobby. Inte heller är det ett agerande som stämmer överens med vad de själva strävar efter, inte heller vad medlemmarna önskar av svemo.

Visst förstår jag Svemos strid i att inte låta "sina" förare stödja en konkurent, MEN jag accepterar det inte då det förstör för förare och arrangörer i deras valfrihet och även utveckling av motorsporten.
Sedan om det är lagligt eller inte återstår att se i målet hos KKV...
 
Last edited:
Vad är problemet då? Vad har Norrtälje med Funnäs att göra?
Handlar inte om det!
Jag har koll på startlistan!
Och jag hoppas de ca 80 åkarna är på plats.. (Inkl SWT Racing (Gr) med Busan)
Jag säger att jag efter SVEMO:s utspel idag
är tveksam till att "dunka upp och ner 120 mil" för att se det jag gjorde i Norrtälje.
Kul med SVT på plats! ser fram emot reportaget i sportspegeln.
 
.....Sedan om det är lagligt eller inte återstår att se i målet hos KKV...

Om det var så att alla förare och arrangörer tyckte detta var fel skulle situationen aldrig uppstått.

Jag tror målet hos KKV kommer läggas ner.
Det beror på att själva frågan inte kan prövas då en ideell organisation inte omfattas av lagen.

Utdrag ur Konkurrenslagen:

Definitioner
5 §
I denna lag avses med företag
en fysisk eller juridisk person som driver
verksamhet av ekonomisk eller kommersiell natur, dock inte till den del
verksamheten består i myndighetsutövning.
Med företag avses också en sammanslutning av företag.

6 §
Det som i lagen sägs om
avtal
ska tillämpas även på
1. beslut av en sammanslutning av företag, och
2. samordnade förfaranden av företag.
 
Last edited:
Eller så väljer man att gå med i den organisation som passar ens syften bäst så är saken ur världen.

Personligen tror jag organisationerna vinner på att jobba långsiktigt trots att det blir lite dyrare och då är valet enkelt för mig vilken jag ska stödja.

Så är vi tillbaka på 70-talets socialism, där valfriheten är lika med noll. "Klart du får välja, du har ju ett alternativ".
Jag vill kunna köra SM-arrangemang med svemo, samt även enklare banträffar med SMA.
Jag får inte ihop det hur detta skulle kunna skada Svemo eller SBF?

Alla organisationer vinner på att jobba långsiktigt. Men det är ju metoderna som avgör.
 
Svemo hotar att dra licensen för förare som ställer upp i arrangemang som de inte har sanktionerat.

Jo, det fattar jag men vad förrutom en konkurent riskerar svemo. Ingen extra kostnad, inga utbetalningar från licens-försäkringar etc etc ?
 
Om det var så att alla förare och arrangörer tyckte detta var fel skulle situationen aldrig uppstått.

Jag hoppas det är flera inom organisationerna som vågar motionera om borttagandet av den paragrafen.
Anledningen till att ingen klagat tidigare är ju att alternativet inte funnits innan, men när ljuset går upp som det gör för många nu, kanske det blir annat ljud i källan..
 
Om det var så att alla förare och arrangörer tyckte detta var fel skulle situationen aldrig uppstått.

Jovisst, om alla...
Nu känner långt ifrån alla till denna situation, men många av dem kommer bli varse inom snar framtid.
Jag är övertygad om att fick de själva välja i att, utökat kunna utöva sin hobby i form av fler tävlingar eller event så skulle de självfallet vara positiva till den valmöjligheten. Den valmöjligheten har de inte idag och alla insatta vet varför...

Som det sagt tidigare så strider vi inte för någonting annat än valfriheten för förare och arrangörer vad gäller val av försäkrande part vid arrangemang.

Vi hatar ingen, stänger inga dörrar för någon part, men ställer oss heller inte och bara väntar utanför en stängd dörr. Vi tar nästa...
 
Jag hoppas det är flera inom organisationerna som vågar motionera om borttagandet av den paragrafen.
Anledningen till att ingen klagat tidigare är ju att alternativet inte funnits innan, men när ljuset går upp som det gör för många nu, kanske det blir annat ljud i källan..

Det har klagats tidigare, fast inte på att den finns utan på att den inte efterlevs.......

Jovisst, om alla...
Nu känner långt ifrån alla till denna situation, men många av dem kommer bli varse inom snar framtid.
Jag är övertygad om att fick de själva välja i att, utökat kunna utöva sin hobby i form av fler tävlingar eller event så skulle de självfallet vara positiva till den valmöjligheten. Den valmöjligheten har de inte idag och alla insatta vet varför...

Som det sagt tidigare så strider vi inte för någonting annat än valfriheten för förare och arrangörer vad gäller val av försäkrande part vid arrangemang.

Vi hatar ingen, stänger inga dörrar för någon part, men ställer oss heller inte och bara väntar utanför en stängd dörr. Vi tar nästa...

Exakt vad är det som gör att ni inte genomför alla era evenemang under ett förbund då?
 
Last edited:
Eller så väljer man att gå med i den organisation som passar ens syften bäst så är saken ur världen.

Personligen tror jag organisationerna vinner på att jobba långsiktigt trots att det blir lite dyrare och då är valet enkelt för mig vilken jag ska stödja.

Hur menar du att man har ett val annat än att va med i svemo om man vill syssla med mc motorsport i sverige?
Man blir ju av med sin licens om man kör på en konkurrents arrangemang, hur kan det va bra?

Snälla förklara så jag förstår vad du menar, som det är nu tycker jag du verkar heltokig... Men det finns ju mycket galenskap i världen, Caroline a ugglas höll ju på att vinna melodifestivalen
 
Hur menar du att man har ett val annat än att va med i svemo om man vill syssla med mc motorsport i sverige?
Man blir ju av med sin licens om man kör på en konkurrents arrangemang, hur kan det va bra?

Snälla förklara så jag förstår vad du menar, som det är nu tycker jag du verkar heltokig... Men det finns ju mycket galenskap i världen, Caroline a ugglas höll ju på att vinna melodifestivalen

Jag är nog heltokig......
 
Men de flesta oberoende gör det ju inte.
De organiserar ett evenemang och har kostnadstäckning för just bara evenemanget.

Jo, svemo är ju verkligen med och täcker upp så det finns pengar i kassan för att arrangera mästerskap :rolleyes: gi
Det dumpar man ju redan i dagsläget i knät på klubbar och privata arrangörer.

Dessa kortsiktiga arrangemang behövs ju ibland också. Man behöver kanske inte köra samma sorts jippo 10 år i rad. Menar speedweekend kanske gjort sitt efter några gånger. Ska man ha ett förbund för dessa korta puckar?

Jag gissar att SMA tänkt köra långsiktigt med gocart-hallarna..
 
Jag har inte valt att gå med i SVEMO, jag har valt att köra dragbike (för att göra ett val måste det finnas alternativ) men eftersom jag nu är med så har jag rätt till att tycka till om våra stadgar, och i detta fallet är dom fel. Att piska folk till lydnad har aldrig fungerat, och kommer aldrig att fungera.
Modellflygförbundet försökte samma sak, med resultat att dom tappade både klubbar och medlemmar, sen kan man tycka vad man vill om det,men så blev det. Vill man överleva i moderna tider så måste man vara lite flexible, bara för att det står si eller så i ens stadgar betyder det inte att det är det bästa sättet, även om det kanske kändes så när det hittades på (jepp, någon har hittat på dom, det är inte en naturlag)
 
Nyheter
Custom Bike Show 2025

Den 7 juni var det åter dag...

Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

BMW Motorrad Concept RR

Under den prestigefyllda ut...

Snart dags för Custom Bike Show

Förra året firades den 50:e...

KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Back
Top