Mac/Apple-tråden

kommer inte så långt i installationsprogrammet att jag får välja någonting tyvärr :(
Jag får upp felmeddelandet i början av programmet

Jag
Du kan inte installera en äldre version än vad som redan finns på datorn. 10.4.11 är ju den senaste versionen av Tiger. Dina skivor är väl 10.4.5 eller liknande. Det du måste göra då är att formatera disken, och sen ska du kunna installera igen.
Bara klicka på inställningar när du ska välja mottagardisk för installationen och välj "Erase and install".

Förmodligen så är den skivan avsedd för annan dator än din.

Det är inte så att skivan du har är för intelmac?

Last edited:
Zyntax, du menar att det finns en chans att om jag blåser disken först, och sen skickar in skivan, så kan det funka?

Datorn är en Powerbook G4 15", och på skivan står det "Powerbook G4 Mac OS X Install Disk 1". Jag fattar verkligen inte vad som är fel!

SnutteP2: Handlar inte om licensskydd, för det är Apple väldigt bra på att vara dåliga på. Däremot är deras skivor anpassade efter rätt datormodell, så installera OSX på den från den skiva som är anpassad och uppgradera sen till Tiger/Leopard.

Så kan man också förklara de om man behärskar språket:huvet

Var förståss det jag menade.

Skulle gissa på att systemkortet är rökt. Inte så mycket att göra faktiskt.
Alltså en tanke jag får, går det ens tillräckligt mycket ström idagens krettskort för att göra skada av nån slags kortslutning?

Det jag blir mest orolig över är att det är jävligt mycket slagg och grejer som blir avlagringar när vätskan dunstar när man spiller dricka så tänkte tvätta med alkohol o bensin o se om de skulle göra någon verkar för att få bort förbindelser som inte borde vara där,

tappar man mobiler osv i vatten brukar de ju vara brukliga några dagar efterråt när de torkat upp t.ex, är väll om de skulle kommit in i strömförsörjningen eller nå men verkar ju inte vara de då han får "liv" i datorn.

kommer inte så långt i installationsprogrammet att jag får välja någonting tyvärr :(
Jag får upp felmeddelandet i början av programmet

Jag
*Hemlig länk*
Det finns en verison uppe på en sida som figurerar ganska mycket i pressen dessa dagar.
Sök på:
Mac_OS_X_Leopard_10.5.6_Full_Retail

Last edited:
Oan: Det är ju värt ett försök, den är ju helrökt annars... du kanske kan få den att funka. Men jo, det går tillräckligt med ström för att kortsluta den känsliga elektroniken... det är det som är grejen med jakten på att göra saker av så liten lödning som möjligt.

Alltså en tanke jag får, går det ens tillräckligt mycket ström idagens krettskort för att göra skada av nån slags kortslutning?

Det jag blir mest orolig över är att det är jävligt mycket slagg och grejer ... atorn.

Det viktigaste vid en sån olycka är att bryta strömmen omedelbart. Kretskort går alldeles utmärkt att tvätta rent, jag brukar använda T-röd, tops, starkare papper som hushållspapper och ibland även tandborste. All sörja skall bort, tag god tid på dig och ta en bit i taget, glöm inte undersidan av kretskortet. När allt är rent och snyggt skall det torka ordentligt.

På detta sätt har jag räddat 2 st Nokiamobiler; En som dykt ner i en pool och en hade tagit sig ett dopp i nyponsoppan vid frukostbordet. Huvudkortet sköljde jag direkt under kranen och tvättade försiktigt med en tandborste.

PLUS, på mitt gamla jobb gjorde jag rent ett tiotal bar/köksskrivare från olika restauranger där öl, sprit, matolja och andra vätskor som spillts ut.

Som sagt, det är värt ett försök :tummenupp

//Fredrik

skönt att någon håller hoppet uppe på ett litet projekt! :D det är som du berättar dom flesta har sagt till mig innan också och har sett en del mobiler fått bada o dom flesta fungerar ganska snabbt efter att dom är helt torra.

Last edited:
Jodå den har 2st HDMI ingångar, vad äre för kabel jag behöver för att koppla in där då?

Edit:
Då behöver jag alltså dom här kablarna?
http://store.apple.com/se/product/MB570Z/A?fnode=MTY1NDA3Ng&mco=MjE0ODQ0Mg
http://store.apple.com/se/product/TR843ZM/A?fnode=MTY1NDA3Ng&mco=MzgxMDE3NQ
Frömodar att de finns billigare HDMI-DVI kablar än denna?

Just precis.
DVI->HDMI kan du köpa för under hundringen hos Clas Ohlson eller Kjell & Company. Funkar fin-fint så länge du inte ska ha en längre kabel än 2-3 meter.

Just precis.
DVI->HDMI kan du köpa för under hundringen hos Clas Ohlson eller Kjell & Company. Funkar fin-fint så länge du inte ska ha en längre kabel än 2-3 meter.

Perfekt! Då ska de inhandlas! Är lite less att kolla filmer på 13" skärm hehe
Tackar för snabbt svar!

Nuså. Applestore ligger nere för uppdateringar!

Enligt rykten är uppdateringar till Mac mini, iMac, Time Capsule, Airport extreme, och Mac Pro.
Spännande!

Time Capsule och Airport Extreme... god damn, det har jag missat... undrar vad de skall göra med dessa?

Resten är helt klart välkommet.

Och det blev: ny mini, iMac och Mac Pro vad jag sett än :D

edit: kul att man kan konfigurera Pron till att kosta över 19 000$ bara med hårdvaruuppgraderingar :näsblod

Last edited:
Nyheter
Custom Bike Show 2025

Den 7 juni var det åter dag...

Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

BMW Motorrad Concept RR

Under den prestigefyllda ut...

Snart dags för Custom Bike Show

Förra året firades den 50:e...

KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Back