Tandvärk

ZX6R20007

Storfiskare
Gick med
5 Jan 2009
Hoj
ZX6R-07 gånger 2,GSXR 1000-02,.
Har så ont så jag blir galen snart. Väntar på att få en akut tid.
Några tips på att göra under tiden jag väntar. Är en visdomstand
som spökar. Baddar lite med sprit just nu men det hjälper inte. Snart
så häver jag i mig brännvinet ist. Får man hjälp om man kommer full till
tandis?

:mad:

Häv inte i dig brännvin, dels hjälper det inte, dels vill du ha det tandläkaren inte får ge dig om du har druckit brännvin!

Jag har också en jävulsk tandvärk, jag åt popcorn i går och tydligen har ett skal letat sig in i tandköttet..

Jag har varit uppe och borstat/sköljt med listerin varannan timme i natt.

Krossa två huvudvärkstabletter och gör en smet av pulvret. Bädda in tandköttet runt tanden i smeten.

Häv inte i dig brännvin, dels hjälper det inte, dels vill du ha det tandläkaren inte får ge dig om du har druckit brännvin!

Jag har också en jävulsk tandvärk, jag åt popcorn i går och tydligen har ett skal letat sig in i tandköttet..

Jag har varit uppe och borstat/sköljt med listerin varannan timme i natt.

Vi åt oxå popcorn. Svärmor satte i halsen...men det gick inte så bra som man kunde hoppas :hihi

Last edited:
Inte mycket att göra åt, vad jag vet.
Antar att visdomstanden trycker mot de andra tänderna, eller?
Vanlig tandvärk är ju ofta en infektion.
Då hjälper det med Ipren/alvedon cocktail.

Varför väntar du på tid när du kan åka in akut?

Akuttandvården S:t Eriks sjukhus
Polhemsgatan 48
112 82 Stockholm
Tel: 08-123 156 80
Fax: 08-652 50 25

Öppettider
Alla dagar 07.45 till 20.30. Du behöver inte ringa före besök.

Varför väntar du på tid när du kan åka in akut?

Akuttandvården S:t Eriks sjukhus
Polhemsgatan 48
112 82 Stockholm
Tel: 08-123 156 80
Fax: 08-652 50 25

Öppettider
Alla dagar 07.45 till 20.30. Du behöver inte ringa före besök.

Jag e inte hemma i sthlm tyvärr. Annars hade jag redan varit där. Men jag har ett par polare här bredvid som erbjuder sig att betala mig 10 tusen om dom får dra ut tanden,filma och lägga upp det på tuben. Dom har skit kul åt mig.
Ser ut som att jag fått stryk, på ena sidan. :3freak

Dom är så snälla att jag tom ska FÅ spriten jag skulle behöva av dom innan ingreppet.Gud vad dom e snälla. Tror dock jag avböjer deras förslag.

Vadå spökar? Inflammation eller växer helt tokigt så att den trycker på nån nerv, eller bara på väg att bryta igenom?

I alla 3 fallen kan du givetvis dricka sprit för att lindra (å kunna ha kul) om du inte ska in akut ikväll...

I dom 2 första behöver du troligen inte alls åka in akut OM du lindrar det idag å härdar ut imorrn. Då kan du ta en normaltid så snart det går å betala mindre..

I det tredje behöver du inte åka alls.

Har du xylocain liggandes kan det funka för att lokalbedöva.

Det är bara att stå ut. Gör ont & kostar ofta svin att gå till tandläkare. Direkt obehagligt.

"Pain is your friend. It is your ally. It lets you know when you are seriously hurt. It keeps you awake. It keeps you angry. It reminds you to finish what you started ,and get the hell home. But you know what the best thing about pain is? It lets you know your not dead yet!” :huvet

Last edited:
Det är bara att stå ut. Gör ont & kostar ofta svin att gå till tandläkare. Direkt obehagligt.

Jo visst är det så. Fast jag har ingen direkt skräck för att gå dit. Gör det 1 gång om året för att slippa få en massa hål och dyra räkningar. Senast var faktiskt för 3v sedan. Och då var mina tänder "jätte fina" som min tandis sa.

Fast nu e jag rätt säker på att jag bet sönder den när jag käkade godis,fråga mig inte hur, för jag e osäker på att man verkligen tuggar så långt bak om man e helt normal.

Det är därför det isar/värker iaf.

Men tack för alla tips.

Du har alltså en tid inom en snar framtid till tandläkare? Du får väl bara gilla läget tills dess, vidta de åtgärder som krävs för att stå ut/kanske rent av gilla läget. Jag bet halvt av en nedre framtand på en dadelkärna en gång, så rötterna släppte/töjdes ut lite, men det "självläkte" efter 3-4 veckor. Det är spricka i tanden, men det får vara så.

Du har alltså en tid inom en snar framtid till tandläkare? Du får väl bara gilla läget tills dess, vidta de åtgärder som krävs för att stå ut/kanske rent av gilla läget. Jag bet halvt av en nedre framtand på en dadelkärna en gång, så rötterna släppte/töjdes ut lite, men det "självläkte" efter 3-4 veckor. Det är spricka i tanden, men det får vara så.

Just nu har jag ej ngn tid, det hände imorse. Men jag hoppas att jag har det på måndag. Börjar kännas lite bättre nu när jag tagit ett par öl. :fyllisar

Just nu har jag ej ngn tid, det hände imorse. Men jag hoppas att jag har det på måndag. Börjar kännas lite bättre nu när jag tagit ett par öl. :fyllisar
Har du tur kommer den där värken återkomma ett antal gånger och göra tamefan ännu ondare de kommande gångerna. :tummenupp

Bara härda ut, tandläkare är över överskattat!
Jag har själv två dåliga visdomständer som skulle ha opererats för snart 10 år sedan, men det framgick att jag inte skulle bli sövd utan bara få lokalbedövning så sket jag i det. Nu får jag inflammation 2-3ggr per år och då tar jag en spruta med jättestor nål som jag sedan fyller med sprit och sen lyfter jag bara lite försiktigt på tandköttet vid tanden och fyller med sprit. Det brukar hjälpa hyffsat men det håller i sig i några dagar innan det ger sig.

Men gå till tandläkaren varje år!? Sköter man sina tänder så behövs det väl inte att gå dit så ofta? Jag vet inte hur länge sen jag var där, men det var mer än 7 år sedan. Iofs så har jag ett hål som jag skulle behöva fixa men det har inte blivit av. De försöker ju bara blåsa dig på pengar...

Dina polare är ju generösa, 10 000:- är ju en bra deal :D Och är du full så behöver det ju inte bli så farligt...

Fast nu e jag rätt säker på att jag bet sönder den när jag käkade godis...

Aningen har du haft extrem otur, eller så är tanden röten/angripen inifrån. Det kan mycket väl vara så att det inte syns ett jota utifrån, men på insidan är det en tidsinställd "bomb".

Jag fick ett liiitet vallmofrö på exakt fel ställe då jag tuggade i mig en fralla, tanden sprack bokstavligen och under den delen som lossnade såg det mörkgrått ut.

Det blev en rotfyllning och 5000:- fattigare. Tre år senare började tanden jävlas igen, jag gick till en annan tandläkare som konstaterade att det inte var "rensat" tillräckligt långt ner i tandrötterna från första rotfyllningen.

Fick göra om rubbet och valde den billigare plastkronan i stället för porslinskrona, vilket då gick loss på totalt 6000 bagis. Nu är jag som tur är inte så känslig i käften (har borrat framtänder utan bedövning) och somnade i tandläkarstolen medan lagningen härdade.

Fast det är säkert inget allvarligt, vill ju inte skrämmas... :tummenupp

Fast det är säkert inget allvarligt, vill ju inte skrämmas... :tummenupp

Jag vet inte vad som var mest skrämmande, priset eller tanken på att rensa nere i rötterna...

DR Bike, jag ska nog pröva ditt tips nästa gång! Lösa upp 2-3st Alvedon 1000mg i lite alkohol och sen spruta in i tanden, borde ju vara den bästa lösningen :brinnerup

Jag har själv två dåliga visdomständer som skulle ha opererats för snart 10 år sedan, men det framgick att jag inte skulle bli sövd utan bara få lokalbedövning så sket jag i det.

JAg fick två av mina utdragna när jag var 17,5 år.
Skulle tagit de andra två med, men det var en sån pärs de två första, så jag sket i det jag med. Men har dessbättre aldrig haft problem med dem heller.

B.t.w: Varför har du den där otrevliga avataren?

*/ ?>
Nyheter
KTM uppdaterar sin elhoj

Pressrelease från KTM: ...

Verksamheten säkrad på Gotland Ring!

Det har varit många turer k...

Ducati Superleggera V4 Centenario – kolfiberdrömmen

Med anledning av Ducatis 10...

Yamaha Ténéré 700 World Raid provkörd och klar!

Just nu återhämtar vi oss p...

Provkörning pågår, Ténéré 700 World Raid!

Just nu är vi mitt i provkö...

Världslansering, Yamaha Ténéré 700 World Raid!

Just nu är Bike på plats på...

Scenic – navigering för dig som prioriterar vägen framför destinationen

Screenshot I samband med...

CTEK visar upp ny laddare och ”booster”

CTEK NXT 5 Nu börjar sol...

Vi provkör nya H-D-modeller

Allt om MC åkte till Malaga...

IDM tar klivet upp – EURO MOTO lanseras

EURO MOTO ersätter inte IDM...

Back