Hur förstöra kyl/frys omärkbart?

• Thread starter Thread starter Pips
  • Start date Start date

Pips

Guest
Luddig frågeställning kanske?

Problemet är att vi bor i en lägenhet som har en jäkligt hög elförbrukning. Ligger på 1900kWh/år, det är en etta på 38kvm, spis och ugn drivs av gas, lågenergilampor och typ alltid "knarkarkvart" vad gäller belysningen. Värmen sköts av fjärrvärme.
Jag misstänker att den 15-20år gamla kylen är boven i dramat, det blir inte bättre av att den står och viner/tjuter 24/7!! Då det är en hyresrätt borde väl hyresvärden stå för ny kyl/frys om den gamla går sönder?

Frågan är då hur man på ett snyggt sätt får den gamla kyl/frysen att sluta fungera?

Förbrukningen står märkt på 110W = ca 900kWh/år!! Nyare apparater ligger på en 260-300kWh/år.. viss skillnad!

Dörren vidöppen och kompressorn på full effekt kanske. Lite isolering bakom skåpet så att det blir duktigt hett. Övervakning rekommenderas för det sistnämnda :näsblod

Frågan är om de ens orkar undersöka vad som gått sönder på den. Kolla på baksidan om något se ut att vara på väg att ge sig, och de det en hjälp på traven.

Sen att det är högst omoraliskt att sabotera den är en annan sak. Gud dömmer alla på dödsdagen.

Frågan är om de ens orkar undersöka vad som gått sönder på den. Kolla på baksidan om något se ut att vara på väg att ge sig, och de det en hjälp på traven.

Sen att det är högst omoraliskt att sabotera den är en annan sak. Gud dömmer alla på dödsdagen.

Det mest omoraliska är nog att låta det miljövidriga liket leva vidare.

Skav lite på nån kabel och lägg mot plåtramverket eller vad man ska kalla det. Detta kan, om du har tur, resultera i kortis vilket stänger ner hela skåpet med omedelbar verkan. Skruva ihop skåpet och gnälla på värden att det är sönder. Glöm inte att ha en massa mat som blir förstörd när skåpet går sönder. Hur troligt är det att skåpet pajar precis när du bestämt dig för att inte ha nåt i det?

Ett alternativ är ju att köpa ev låna en sån här och kolla om det är kylen/frysen som är boven i dramat innan du släpper lös gnagarna:)

Edit: det är en elmätare som du pluggar in i eluttaget.

Akta dig för att avfrosta frysen med varmluftspistol, det har jag hört att det kan leda till att dom pajar!

Speciellt termostaterna lär kunna ta skada.

Nu verkar du räkna förbrukningen på max förbrukningen 110W och "kalkylerna" som anges för nya skåp baseras inte på 100% dutycycle.

Egentligen skiljer det mindre mellan nya och äldre skåp än vad man tror, speciellt om man lägger in livslängden hos de äldre R12 baserade och MYCKET beprövade systemen. De nyare kylmediumen verkar "överleva" den tuffa miljön betydligt sämmre än de med R12 vilket leder till korta livslängder hos nyare kylskåp (jag har sett så korta som 2-3år innan det "smörjmedel" som blandas med kylmediumet har koksat och därför gjort ventilerna otäta och pluggat igen"strypningen" innan förångaren i kylskåpen. Det fanns goda skäl till varför man utveklade R12..

Generellt missar folk att lägga in även antalet kylskåp/frysar som de måste byta just pga dessa nya miljökravs förkortning av livslängden hos nya kyl/frysar. Personligen bedömmer jag att det kan gå åt 2-3 "nya" skåp för att uppnå samma livslängd som faktiskt uppnåtts med de äldre skåpen. Det finns nog gott om folk som har mer än 30år gammla frysar. Om man inte köper ett så kallat "superisolerat" skåp så känns det lite onödigt att byta till ett nytt då kompressorerna inte jobbar med ny teknik och den förväntade livslängden ändå är kortare.

Att skrota ett fungerande skåp (frånsett ett mekaniskt utslitet som går dygnet runt pga detta) känns faktiskt rätt meningslöst sett ur ett miljöperspektiv när man väger in hela produktcykeln.

Om du nu vill se till att få ett nytt skåp så är finns det egentligen två sätt du kan åstadkomma det på som inte är direkt skadligt för miljön (som att punktera systemet). Det enklaste men samtidigt farliga sättet om du inte har 100% koll på vad du pysslar med är att mata skåpet med 380V dvs med två olika faser istället för med nolla + fas. Det som då troligen händer är att kompressorn går sönder vilket garanterat inte kommer att repareras på ett 10-15år gammalt skåp. Termostater som man också kan mixtra sönder KAN bytas utan större kostnad så.. OBS!! Detta är vad man kan göra men jag rekomenderar ingen att göra det av både moraliska och säkerhetsmässiga skäl men för att tömma ut ämnet då jag har jobbat med kylskåp så..

900kwh är ca 3 ggr så mycket som nya skåp har uppgiven årsförbrukning på, om jag inte minns fel.

Akta dig för att avfrosta frysen med varmluftspistol, det har jag hört att det kan leda till att dom pajar!

Speciellt termostaterna lär kunna ta skada.

Det har jag med gjort men kanske skall akta mig för det i fortsättningen då.

Ett smyg sätt som borde funka, är att lägga ner den på balkongen över natten och sen plugga in den och köra på full effekt! :tummenupp

Det finns ett sätt att förstöra en kyl/frys utan att det syns. Töm den, dra ur sladden och vänd skåpet upp och ner. Låt stå ett bra tag och vänd sen tillbaks och stoppa i sladden. Starta. Poff. :tummenupp

Om kyl/frys låter illa och drar för mycket el är den troligen på upphällning.
Prova att anmäla den till hyresvärden.
Är hyresvärden inte en skummis borde det komma en ny kyl/frys, det brukar vara billigare för dom än att ta dit en reperatör somändå säger att den inte går att laga.
Går det inte på första försöket ring 1 gång i veckan och beklaga dig, det brukar fungera.
Pajar du kylen själv kan det bli ett par dagar utan kyl, om det vill sig illa avslöjas ditt sabotageförsök och du kan bli ersättningsskyldig.

ställ det uppochner och låt det stå på, kompressorn kapitulerar

ställ det uppochner och låt det stå på med knappen "super" intryckt (tror den gör så att skåpet arbetar fullt), kompressorn kapitulerar

Last edited:
*/ ?>
Nyheter
Missa inte förköpstävlingen

Jul närmar sig och även om ...

Sista chansen!

Nu är vi inne på sluttampen...

Piaggio-gruppen tar över importen av Piaggio, Aprilia, Moto Guzzi och Vespa

Det händer en hel del när d...

Katalogen börjar ta form!

Stora Motorcykelkatalogen 2...

KTM och Husqvarna återkallelser

Pressreleaser från KTM och ...

Provkörning pågår: KTM 1390 Super Adventure S EVO

Vulkanen Teide vakar över o...

Äventyr i Algeriet

I januari åker Allt om MC t...

Mästerlig presentation, KTM 1390 Super Adventure S EVO

I ett maffigt bergsområde, ...

Mästerlig presentation, KTM 1390 Super Adventure S EVO

I ett maffigt bergsområde, ...

Lite fler live foton på KTM 1390 Super Adventure S EVO!

Direkt från Teneriffa! Förs...

Back