Kedjeolja som inte skitar ner?

har bara hittat ett kedje klet som jag gillar bellray svårt å hitta har jag märkt å ofta slut

du bor ju inte så långt från fbg, åk bort till RG Engineering, han har alltid belray hemma:tummenupp köper heller ingenting annat än det, gjorde ju misstaget att köpa biltemas, aldrig mer, tog en halv dag å få hojen blank igen:3freak

Last edited:
Man ska då inte ha Biltema iaf, det kladdar nå förbannat :(

Jag håller med om motorcykelkedjesprayen, men har du provat cykelkedjesprayen?
Den är betydligt mer klistrig och funkat bra för mig! Jag torkar iofs rent kedjan och fettar om efter varje körning så det hinner aldrig bli skitigt.

Vill man att kedjan ska stänka mindre är det även smart att (efter att man sprayat kedjan) torka av överskottet av fett på kedjan utsidor genom att lägga en trasa i handen och krama lätt rund kedjan medan man snurrar bakhjulet.

/J

När jag bodde i Hong Kong fick jag tag i en Japansk smörja som innehöll teflon och som inte klistrade men jag smörjer lite oftare istället...
Ska ta reda på namnet men jävlar va fint kedjan rulllar med detta medel.

Den sitter kvar tillräckligt för 100 mils åkning och skvätter lite men är betydligt lättare att få bort och is the Shit att ha ... Ska vara skonsam för oringar också...
Ska se vem som gör den och lägga ut den på bild

Jag håller med om motorcykelkedjesprayen, men har du provat cykelkedjesprayen?
Den är betydligt mer klistrig och funkat bra för mig! Jag torkar iofs rent kedjan och fettar om efter varje körning så det hinner aldrig bli skitigt.
Nix, den har jag inte testat, får göra det i sommar! :tummenupp Jag har nån sån (CRC? :va) till min mina cyklar, och det är rena kontaktlimmet :tummenupp

Efter rekommendation från ett Engelskt forum, använder jag Teflonspray på min kedja. Kan inte uttala mig om livslängden ännu, då jag började i slutet av förra säsongen. Det är däremot VÄLDIGT rent, eftersom kedjan blir helt torr, men ändå "hal".

Kör med kedjefett efter första säsongen där man inte fick göra annat än skrubba fälgar. Men även appliceringen är viktigt. Tar det alltid efter körning smörjer och låter sen står. Då blir det inte alls lika jävligt som om man skulle smörja innan körning och sen direkt ut...har gjort det misstaget en gång hela hojjen var prickig, det var första säsongen när jag fortfarande använde något oljesprej.

Har dom flera olika kedjefett? :va Jag använder 36-445.

Okok a detfinns en annan också 36-4511 men den stänker mer kan jag lova!
Använder själv den som du mende fast dock på crossen och där tycker jag itn den stänker så mycke men den tvättar man ju å andra sidan efter varje körning plus att man inte kör lika fort.
Men då kanske man ska ha den endast till crossen och inte till bågen då.

Efter rekommendation från ett Engelskt forum, använder jag Teflonspray på min kedja. Kan inte uttala mig om livslängden ännu, då jag började i slutet av förra säsongen. Det är däremot VÄLDIGT rent, eftersom kedjan blir helt torr, men ändå "hal".

"Teflon" för mc kedja kom för en hel del år sedan och nyfiken på annan smörjning kontaktades Duells, som var grossiten för detta undermedel, som bara hade positivt att säga
Gjorde då ett enkelt test och sprayade vax och teflon på varsin liten plåtyta och lät det torka. Därefter så drog jag fingret över sprayde ytan och teflon ytan försvann väldigt lätt. Så efter detta så användes teflonburken till annan smörjning

Viktigt när man vaxar kedjan är som MrRoos skriver - lägg på vaxet när kedjan är varm och låt sedan stå

Kör med Castrols kedjevax, funkat kanon för mig, kört 2500mil med det drivpaketet och de skulle lätt gått 500 mil till,

Kladdar ingenting när man sprayar på varm kedja och sedan torkar av lite lätt.

Jag har inte hittat något som är bättre :tummenupp

Man ska då inte ha Biltema iaf, det kladdar nå förbannat :(

Jag körde med biltema kedjespray den till MC på förra hojen, och den har vita fälgar, och inte tyckte jag den var så kladdig, och jag smörjde kanske var 10 mil. Om man sprayar på efter man har kört och låter det riktigt dra in, och spraya på lagom mycket, så kladdar den inte.

Kör med Castrols kedjevax, funkat kanon för mig, kört 2500mil med det drivpaketet och de skulle lätt gått 500 mil till,

Kladdar ingenting när man sprayar på varm kedja och sedan torkar av lite lätt.

Jag har inte hittat något som är bättre :tummenupp

Kör också med Castrol kedjewax och tycker att den är helt ok! Har inte provat annat så kan inte jämföra! hehe

Castrol Chain Spray O-R funkar kanon tycker jag.. Stänker minimalt och håller kedjan smörjd.. finns på mekonomen bla...

Egentligen, vad är problemet?! Människan har lyckats med underverket att flyga med ett tekopp till månen och tillbaka, men inte har vi uppfunnit en mckedja där man inte behöver smörja den varje 5:e mil och tvätta fälgen därefter! :mad:

Egentligen, vad är problemet?! Människan har lyckats med underverket att flyga med ett tekopp till månen och tillbaka, men inte har vi uppfunnit en mckedja där man inte behöver smörja den varje 5:e mil och tvätta fälgen därefter! :mad:

Jodå, det finns både tandrem och kardan. Kollas med fördel FÖRE inköp.
Problemet enligt mina betrodda källor är att vi amatörer smörjer för ofta och för mycket.
Jag lägger på ungefär var tredje tank och torkar enligt Jörgen Karlssons recept efteråt. Jag torkar av ganska brutalt. Är uppe i 2500 mil på mitt paket och det går nog ett tag till.

Edit: kör för övrigt med den där turkosa logon med svart bakgrund... castrol tror jag?
En Hayabusaförsedd Autobahnpendlare ansåg det vara det absolut bästa och vem är jag att tjata emot?

Last edited:
Kan varmt rekomendera OKQ8 kedjespray för mc. Har inte testat någon som kostar mindre, kladdar mindre och fortfarande smörjer.
Dessutom är den liten och smidig, ryms alltid i någon hålighet så att man har den med sig.

Motul, Castrol, Motorex mfl är såklart bra som produkt men dom brukar vara jättesprayburkar som man måste ha ryggsäck för att få med sig, och så brukar priset vara osmakligt eftersom man kommer ha slutat åka mc eller tappat bort sprayburken innan den tar slut.

Måste dom göra sprayburkar som ska räcka en hel livstid ?

Åk till en OkQ8 bensinstation, kan inte bli enklare. Öppet dygnet runt ibland och t.o.m. trevlig personal :)

/Nitrous

*/ ?>
Nyheter
Nya idéer för tvåtaktsmotorn

Kawasaki har lämnat in en p...

Nya idéer för tvåtaktsmotorn

Kawasaki har lämnat in en p...

Custom Motor Show satsar på över 100.000 besökare

Custom Motor Show ställer ä...

Custom Motor Show satsar på över 100.000 besökare

Custom Motor Show ställer ä...

Gotland Ring Bike Week 2026, förlängt Early Bird erbjudande!

Den 3-5 juli slår vi upp po...

Gotland Ring Bike Week 2026, förlängt Early Bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Gotland Ring Bike Week 2026, early bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Förarkurser på Nürburgring

Nu är datumen för båda föra...

Brembo presenterar TrackTribe

Brembo presenterar TrackTri...

21/12 är sista dagen beställning av Katalogen 2026

Stora Motorcykelkatalogen 2...

Back