Startar med startgas, sen dör den.

bmwjohan

För farlig för allmänheten
Gick med
17 Jun 2003
Ort
Kazakhstan
Hoj
Yamaha yzf450 -09
Min motor startar med startgas. Då ska väl tändning va ok.
Jag har undersökt tanken och inga problem med den. Har ändå monterat bort den och håller bara en tratt fyld med bensin i bensinslangen in i förgasaren.
Den startar bara med stargas men dör så fort startgasen är förbrukad.
Känns som att det måste vara något fel med förgasaren. Eller?
Har gjort rent förgasaren typ 5 gånger nogrant. Hjälper inte.
Vad kan va fel? Något med flotören eller? Har fastnat helt nu. Kan inte komma på vad som är paj/fel.
 
Jag har varit ute och kollat tändstiftet och det funkar bra. Håller jag det mot motorblocket och kickar så gnistrar det fint och starkt.

Om jag torkar rent tändstiftet och kickar igång den med startgas och väntar 20 sekunder tills den dör och sen tar ut stiftet så är stiftet blött och svartgeggigt. Hur tolkar jag det?
 
Jag har varit ute och kollat tändstiftet och det funkar bra. Håller jag det mot motorblocket och kickar så gnistrar det fint och starkt.

Om jag torkar rent tändstiftet och kickar igång den med startgas och väntar 20 sekunder tills den dör och sen tar ut stiftet så är stiftet blött och svartgeggigt. Hur tolkar jag det?

För mycket soppa, har du rört ngt på hojen eller har det uppstått 'bara sådär'?

/U
 
Jag körde den varje dag. Sen stod den still i garaget i två veckor. Sen när jag skulle köra igen så funkar den inte. Jag har inte rört någonting.
 
Jag har varit ute och kollat tändstiftet och det funkar bra. Håller jag det mot motorblocket och kickar så gnistrar det fint och starkt.

Om jag torkar rent tändstiftet och kickar igång den med startgas och väntar 20 sekunder tills den dör och sen tar ut stiftet så är stiftet blött och svartgeggigt. Hur tolkar jag det?

Vilken av dina hojar är det?

Låter som motorn är rejält sur. Vevhuset fullt med massa oförbränt bränsle därav geggan på stiftet efter du har kört på startgas.

Orsak kan vara en otät flottörnål så det rinner in bränsle i motorn utan att du kickar.

Bästa sättet att starta en rejält nersurad motor är med fullgas dvs fullt öppen trottel. ( gäller iaf 2 takt. )
 
2T ? 4T ?...Låter troligt med otät nålventil så vevhuset är fullt med soppa. Eller har du ngn form av automatchoke som hängt sig ? Mer info om moppen o motorn så vore det enklare att tipsa.....
 
Du har kondens i systemet. Töm ur förgasarkoppen. Häll i lite T-grönt i tanken och skaka om.
Samma fel som på YZ250
 
Om den går fett borde den ju inte starta på startgas heller... du tillför ju mer bränsle. prova o blästra stiftet/en innan byte det får jag göra med mina skit ngk iridium.
 
2T ? 4T ?...Låter troligt med otät nålventil så vevhuset är fullt med soppa. Eller har du ngn form av automatchoke som hängt sig ? Mer info om moppen o motorn så vore det enklare att tipsa.....

det en sån här china 4-takts moppe.
jag tror inte att jag har någon automatchoke på den. den är jävligt svårstartad så fort det är kallt.

hur ser man om en nålventil är otät?
jag kan meka det mesta men förgasare har jag ingen koll på. hatar dom.

Om den går fett borde den ju inte starta på startgas heller... du tillför ju mer bränsle. prova o blästra stiftet/en innan byte det får jag göra med mina skit ngk iridium.

jag skrubbade stiftet med stålborste så det var hur fint som helst. efter 20 sek på startgas så är det helt blött och då dör den.
 
Last edited:
Prova med nytt stift. Även om du får gnista när du kolla med stiftet ute så e det inte säkert att det slår gnista när det blir kompresion.
Att den startar på startgas...startgas är ju tusan mkt mer lättantändligt än bensin så kanske du har en svag gnista som räcker då.
 
Nålventilens uppgift är ju att strypa bensintillförseln , när flottören markerar att det är fullt i flottörhuset. Är den otät , så rinner bensinen rakt igenom , fyller flottörhuset till bredden o när det är fullt så flödar den antingen över eller så rinner det ner i vevhuset.

Kolla denna sidan. Där finns mkt matnyttigt om förgasare o inställningar : http://www.braigasen.com/

Skruva loss nålventilen , slipa in den igen med lite ventilslippasta så den blir helt tät o sen gör en grundinställning på förgasaren. Hur du gör det finns på ovanstående sida......

EDIT : Hittade detta på braigasen :

Blött stift

... är nästan uteslutande ett tecken på fel i tändningskretsen. Även om tändstiftet kan ge gnista när du kollar så behöver inte detta betyda att det gör det när det kommer på plats. Bristfälliga tändningskomponenter kan leda till att gnistan blir för svag.
 
Last edited:
jag skrubbade stiftet med stålborste så det var hur fint som helst. efter 20 sek på startgas så är det helt blött och då dör den.

Skrubba går ej blästra eller kör med gasol så du får bort beläggning..
Har haft grymma problem med iridiumstiftena...
Ta bort blästra o låt cyllen stå o torka till över natten.
 
Nu har jag varit ute och snokat lite mer.
Jag hade tratten med bensin kvar över natten kopplat till bensiningången till förgasaren och tratten var nu tom. All bensin hade runnit in i förgasaren och försvunnit. Det var ca 2dl bensin. Verkar som att bensinen rinner igenom förgasaren.
Jag tömde ut oljan och det var 0,85 liter olja i motorn. I manualen står det att "The full volume is 0,9 liter and the replace volume is 0,75" så att jag fick ut 0,85 känns väl rätt ok. Dock luktade oljan konstigt. Jag tömmer ju samma typ av olja från min cross varje helg så jag vet hur den ska lukta och denna luktade lite annorlunda. Ungefär som att det skulle va lite bensin i den.

Jag ska köpa ett nytt tändstift men jag tror att jag måste slipa in min nålventil. Var köper man ventilslipningspasta? Hur gör man för att slipa in den?
Har förgasaren inne i vardagsrummet nu.
 
Nu har jag varit ute och snokat lite mer.
Jag hade tratten med bensin kvar över natten kopplat till bensiningången till förgasaren och tratten var nu tom. All bensin hade runnit in i förgasaren och försvunnit. Det var ca 2dl bensin. Verkar som att bensinen rinner igenom förgasaren.
Jag tömde ut oljan och det var 0,85 liter olja i motorn. I manualen står det att "The full volume is 0,9 liter and the replace volume is 0,75" så att jag fick ut 0,85 känns väl rätt ok. Dock luktade oljan konstigt. Jag tömmer ju samma typ av olja från min cross varje helg så jag vet hur den ska lukta och denna luktade lite annorlunda. Ungefär som att det skulle va lite bensin i den.

Jag ska köpa ett nytt tändstift men jag tror att jag måste slipa in min nålventil. Var köper man ventilslipningspasta? Hur gör man för att slipa in den?
Har förgasaren inne i vardagsrummet nu.





hej!! startgas är ett mycket bra sätt att förstöra en motor!!!! bör användas mycket sparsamt, helst inte alls!!!!
 
hej!! startgas är ett mycket bra sätt att förstöra en motor!!!! bör användas mycket sparsamt, helst inte alls!!!!

Detta har jag aldrig hört förut. Varför är det dåligt?

Nu har jag handlat tändstift. Väntar bara på lite tips angående ventilpastan.
 
*/ ?>
Nyheter
Gotland Ring Bike Week 2026, Early Bird erbjudande!

Den 3-5 juli slår vi upp po...

Gotland Ring Bike Week 2026, early bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Gotland Ring Bike Week 2026, early bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Förarkurser på Nürburgring

Nu är datumen för båda föra...

Brembo presenterar TrackTribe

Brembo presenterar TrackTri...

21/12 är sista dagen beställning av Katalogen 2026

Stora Motorcykelkatalogen 2...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Back
Top