Hojtips

prahna

Lallare
Gick med
23 Nov 2008
Hoj
Kollar på ny
Jag håller som bäst på att kikar på en begagnad hoj till våren och har väl inte full koll på alla modeller som finns.
Har insett att efter att man fyllde 30 blev försäkringen billigare på vissa maskiner, dock inte supersport:( men det kanske e lika bra, annars kör man väl ihjäl sig.
Så nu har jag börjat kolla på de maskiner som man innan tyckte var lite tunga som VFR800 eller thunderace och ZX12R. Kan ju få dessa för ganska humana 900kr/mån.
Men det känns som jag missat några hojar...är ju ganska kass på detta så jag vill ha tips på bra maskiner med kåpa och på >1000cc och som troligen inte kostar skjortan att försäkra:)

Kommer väl lägga ca 50-60kkr på hojen så en BMW sporthoj e inte att tänka på:gnissla Annars börjar de verka helt ok (gubbvarningsläge...).

Annars, hur e VFRen som sporttouringhoj? Är den kul eller känns den seg? Känns som att man ändå vill komma över 1000cc för att få kraften i botten?
Nu är det ju inte läge att provköra så därför ställer jag frågan här.

Tacksam för alla svar..:Bugar

Kollat på följande?:
SV1000
VTR1000F
FZ-1S
900SS
Några tips iaf..

Om du tillhör kategorin som inte kan ha en sporthoj, för då kör dom ihjäl sig, ska nog inte ha hoj alls. En sporthoj är en av dom säkraste hojarna, bäst chassi å bromsar. Det är dåren som styr som bestämmer hur fort det ska gå! :fakta
Hehe. riktigt så illa e det nog inte, snarare en tröst för att en sporthoj kostar för mycket för mig:D

Bra tips Dr.Pepper, hade glömt 900ss och SVn

Köp en blade som är +4 år och försäkra hos if så kommer du under tusingen för halvförsäkring! Säger inte detta för att jag har en själv utan för att det är ett billigt alternativ (skulle hellre köra K5)!

honda vtr 1000 skulle jag tittat på sen finns även sukka tl 1000 s/r som är lite starkare men känns oxå mkt större och tyngre. zx-12 r lär inte vara så billig o försäkra med sina ca 185 hk.. Nä, kolla på vtr:n är mitt tips:tummenupp

köp en sp-1 eller sp-2....
enormt bottenvrid iom v-twin motorn.... 135Hk med ett i mitt tycke bra chassi
sp-1:an är något billigare.... både i inköp och försäkring.... och en mycket snygg färgkombination....
jag betalar för min sp-2:a -05:a 14.000:- hel/hel
men jag vet en polare som pröjsar 6000:- halv/helår för sp-1:a

testkör.... bara ljudet från v-twinnen gör att kroppshåret vill hoppa ur hårsäckarna.... underbart...:yoparty

glömde kanske nämna att det är en honda vtr sp-1/sp-2

Last edited:
köp en sp-1 eller sp-2....
enormt bottenvrid iom v-twin motorn.... 135Hk med ett i mitt tycke bra chassi
sp-1:an är något billigare.... både i inköp och försäkring.... och en mycket snygg färgkombination....
jag betalar för min sp-2:a -05:a 14.000:- hel/hel
men jag vet en polare som pröjsar 6000:- halv/helår för sp-1:a

testkör.... bara ljudet från v-twinnen gör att kroppshåret vill hoppa ur hårsäckarna.... underbart...:yoparty

glömde kanske nämna att det är en honda vtr sp-1/sp-2
Spn är grymt snygg. Men var det inte något som strulade på dessa?

Hej har annars en kanon fin Vtr 1000F till salu. Kolla mitt garage på annonserna så får du mer info. Billig o rolig att äga!!

Hej har annars en kanon fin Vtr 1000F till salu. Kolla mitt garage på annonserna så får du mer info. Billig o rolig att äga!!

Å jag funderar på att byta till Ducce för skoj skull, har aldrig ägt en ittare (MC) förut. Vad skall man ha och varför? OBS! Vill åtminstånde ha lite nytänk i form av våtlamellskoppling!

Köp en blade som är +4 år och försäkra hos if så kommer du under tusingen för halvförsäkring! Säger inte detta för att jag har en själv utan för att det är ett billigt alternativ (skulle hellre köra K5)!
Har kikat lite på 954an utan att undersöka djupare innan man vet säkert och tex T-H tar ca 1140kr/mån halv vilket kanske är lite i högsta laget:(
Kanske man kan komma ner lite i kost hos IF...eller LF eller ...nån av de andra.
954 e ju annars en riktigt snygg hoj! Kan jag faktiskt tänka mig:)

Spn är grymt snygg. Men var det inte något som strulade på dessa?

har inte märkt något på min iaf.... nu är ju det en -05:a och en sp-2:a....
men vet också att polaren e helt nöjd med sin....

kolla i sp-tråden.... dom kan det mesta om dessa maskiner...

Har kikat lite på 954an utan att undersöka djupare innan man vet säkert och tex T-H tar ca 1140kr/mån halv vilket kanske är lite i högsta laget:(
Kanske man kan komma ner lite i kost hos IF...eller LF eller ...nån av de andra.
954 e ju annars en riktigt snygg hoj! Kan jag faktiskt tänka mig:)

Kruxet med if märkesförsäkring är att du har 25lök i självrisk!
Det är ingen bra deal egentligen men du har iaf billig försäkring...

(kl är 23.43 och det är fredag så jag reserverar mig mot/för antagliga syftningsfel och dyl)

En VTR1000 om du gillar twin eller en VFR800 om du gillar V4 eller en CBR900 om du gillar radfyra löser dina problem galant.

Själ- och problemfria.

/Fredde

Har sagt det många gånger nu men tar det väl en gång till :)

Om man vågar sig på en sen 80-talare (som undertecknad) så finns det "Classica" hos Bilsport&Mc. 1600 kr/HELÅR HELFÖRSÄKRING!!

Min är en FZR1000 -89 med 145 hk och uppdaterat utseende så jag är minst sagt nöjd...

nu ska inte du lyssna på sacsters å köpa sp1 eller sp2 köp dig en aprilia rsv tuono 1000! riktigt fin cykel med en grym motor och schysst chassi! den kostar 20000 för mig om året i försökring men då e jag precis fyllda 25 och bor i sthlm!=)

MÄ!...... har du inte lärt dej något alls.... efter alla italienare....
vafaan dom kan ju knappt tillverka skor..... än mindre göra en maskin som fungerar..... "hmm.... ska det snurra åxå?.... hur faan gör vi då?"....:arsele

köp japanskt....:tummenupp

är det dessutom inte 20000:- per år HALV?!?:huvet

Fireblade lr VTR 1000. Honda är lite billigare än de övriga, mycke hoj för pengarna. och otrolig kvalité´! Lyckatill i letandet!

Nyheter
Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

SMC med och höjer MC-säkerheten i Europa

Sveriges MotorCyklister (SM...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

TILLSTÅND KLART: GGN 2.0 KÖRS I HEJDEBY 2025

Nu är det klart att världen...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026