Ondska!

Huruvida alla kan vara mer eller mindre dumma kanske är intressant, men kan alla bli lika dumma?
Dvs, kan vilken mamma som helst yttra:
Nu ska du få för alla jävla år
medan hon torterar sitt eget barn?

Jag undrar dessutom vad man vill förmedla med eventuell insikt att alla kan bli elaka, det är inte långt till att misstänka att det är urskuld v2.0 på gång, men jag hoppas jag har fel.

Jävla (s)(v)t, roten till ondskan. :mad:

Varsågod jag tror ni skulle trivts ihop :kär :arsele

Åh, vi hade haft de finaste samtalen. Du skulle bara veta.
Vi hade redogjort för diverse syndabockar, åkt och hälsat på Arnold, plockat blommor, skrivit insändare.

Last edited:
Jag undrar dessutom vad man vill förmedla med eventuell insikt att alla kan bli elaka, det är inte långt till att misstänka att det är urskuld v2.0 på gång, men jag hoppas jag har fel.
Jag tror inte att det handlar om att ursäkta, utan att förstå. Något jag vet inte är så populärt på SH, men utan att förstå så är risken stor att vi lägger kraft på att försöka lösa problemen med ineffektiva metoder.

Sedan är det väl så att antingen har vi en interaktion mellan arv och miljö, vilket ju kan ses som en "ursäkt", eller är det bara arv. Det tråkiga med den senare synsättet är att vi i så fall inte har fri vilja utan bara spelar rollen som Gud (eller vad det nu kan vara) har givit oss. Men är det i så fall rätt att straffa någon?

För mig är det rätt självklart att alla (ett ord man iofs bör vara försiktig med) kan begå onda handlingar, och om du tar chansen att se programet ikväll så kanske du också gör det!:)

Jag tror inte att det handlar om att ursäkta, utan att förstå. Något jag vet inte är så populärt på SH, men utan att förstå så är risken stor att vi lägger kraft på att försöka lösa problemen med ineffektiva metoder.

Sedan är det väl så att antingen har vi en interaktion mellan arv och miljö, vilket ju kan ses som en "ursäkt", eller är det bara arv. Det tråkiga med den senare synsättet är att vi i så fall inte har fri vilja utan bara spelar rollen som Gud (eller vad det nu kan vara) har givit oss. Men är det i så fall rätt att straffa någon?

För mig är det rätt självklart att alla (ett ord man iofs bör vara försiktig med) kan begå onda handlingar, och om du tar chansen att se programet ikväll så kanske du också gör det!:)

Så vad är DIN mening Bonny?
(just nu uttrycker du dig i "man" och "alla" termer)

Straffa eller inte straffa?

Arv, i bemärkelsen som du anger med religöst dravel är nonsens!
Genetisk "fel"kodning, som ger upphov till ondska, t ex empatilöshet, finna njutning i att plåga etc etc.

Men, det är klart. Psykologer skulle ju kunna få hopplösa fall, och det vill man ju inte.:lol

Oavsett vad programmet innehåller så tycker jag att det är dåligt. :)
Därför att: vi behöver inte mer av förklaringskultur utan mer av ansvarskultur. (Citat: vår värdelösa statsminister).
Det är förvisso behjärtansvärt att du tycker man ska förstå så att man kan applicera effektiva metoder, å andra sidan har vi haft den här förstående kulturen i Sverige i 40 år nu med resultat att all brottslighet ökar, särskilt grov och rå samt att skola blir sämre för vi förstååååår verkligen hur jobbigt det är med dyslexi. Nej ge ungarna en bok att läsa och ett kok stryk så lär de sig och lås in alla brottslingar så blir det fett najs in da streetz. :yoparty

....ett ömsesidigt givande och tagande med andra ord.

Jag inser min roll i ett sådant förhållande och skulel nog mest få ta. :gnissla
Fy fan för kuddtuggning. :mad:

Last edited:
Så vad är DIN mening Bonny?
(just nu uttrycker du dig i "man" och "alla" termer)

Straffa eller inte straffa?
min mening är helt klar: Straffa folk som inte följer lagar, och detta oavsett vilka förklaringar/ursäkter som finns i bakgrunden! Vidare menar jag att det finns ett antal personer som inte bör vara ute i samhället, åtminstone inte förrän de är väldigt gamla och skröpliga.
För mig är det självklart att ingen ska behöva utsättas för brott av något slag (om än jag ser det som en utopi!) men det är å andra sidan också lika självklart att jag tror på möjligheten till förändring och "botgöring". (Jag undantar kliniska psykopater...)

Jag tror däremot INTE att det är så stor skillnad personlighetsmässigt på kriminella och oss vanliga som de flesta här på forumet verkar tro att det är. Som sagt, vilket visas i filmen: Jag skulle kunna få "alla" på detta forum till att begå övergrepp mot andra på mindre än en vecka utan större problem. Fakstiskt skulle det kunna gå på en halvtimme med de flesta... (Läs om Milgram)

Hoppas detta klargör lite i alla fall!

Jag skulle kunna få "alla" på detta forum till att begå övergrepp mot andra på mindre än en vecka utan större problem.

Det vore intressant om det vore så men jag tror helt enkelt inte det.
Sedan finns det vissa "övergrepp" man kanske skulle anmäla sig frivillig till till och med men om du påstår att du kan få mig att t.ex. plåga ihjäl ett barn inom en vecka så har du fel. Jag är så pass säker på detta att jag anmäler mig frivilligt, du står för barnet och jag hyr en stuga. Ställ dit ett PS3 och en plasma och en massa chips och bärs och jag lovar att vi kommer bara spela tv-spel vad du än sitter och gaggar om i ditt hörn.

Man or mouse? :D

Om du istället menar att du kan få mig att spöa upp någon dryg fan inom en vecka så vinner du, det behövs säkert inte mer än några minuter på Södermalm innan det är fajt. Där har ingen hyfs och om misshandel är ett övergrepp så - grattis, du har rätt. Any day kan du få mig att nita en kommunist som går i vägen när jag ska passera Folkungagatan med min black knight (SAAB 9-3).

min mening är helt klar: Straffa folk som inte följer lagar, och detta oavsett vilka förklaringar/ursäkter som finns i bakgrunden! Vidare menar jag att det finns ett antal personer som inte bör vara ute i samhället, åtminstone inte förrän de är väldigt gamla och skröpliga.
För mig är det självklart att ingen ska behöva utsättas för brott av något slag (om än jag ser det som en utopi!) men det är å andra sidan också lika självklart att jag tror på möjligheten till förändring och "botgöring". (Jag undantar kliniska psykopater...)

Jag tror däremot INTE att det är så stor skillnad personlighetsmässigt på kriminella och oss vanliga som de flesta här på forumet verkar tro att det är. Som sagt, vilket visas i filmen: Jag skulle kunna få "alla" på detta forum till att begå övergrepp mot andra på mindre än en vecka utan större problem. Fakstiskt skulle det kunna gå på en halvtimme med de flesta... (Läs om Milgram)

O ja, och jag delar uppfattningen.
Har själv blivit utsatt för fångförhör av tolkskolan, och jodå, de flesta är inte så tuffa som de tror. De som inna sa att de inte skulle bryta ihop var oftast de lättaste att bryta ner osv.
Och ja, både förhörsledare, fångpersonal men även "fångar" intar snabbt sina "roller" och jodå, saker händer... (utan att gå in närmare på VAD).

Så visst kan "vem som helst" bli tyrann. Likaväl som offer.
No doubt about that.

Jag brukar/brukade ha en hel del intressanta diskussioner med riktigt hårdkokta pacificter om sånt här f.ö :lol

Alla kan väl bli förbannade:mad vad är grejen. sen är det ju så att vi snart är 7 miljarder på den här planeten och alla är mer eller mindre olika. Om man är ond är ju bara förhållandet till rådande samhällsnormer. I vissa kulturer stenar man 16 åriga tjejer för att dessa varit otrogna när de förts bort och blivit våldtagna.
Uppväxt spelar ju alltid en sjukt stor roll men även genetisk struktur är jag övertygad om. Det handlar ju som signalsystemets infrastruktur vilken formas av erfarenheter men även har en grundförutsättning beroende på vilka päron man har.

Det vore intressant om det vore så men jag tror helt enkelt inte det.
Sedan finns det vissa "övergrepp" man kanske skulle anmäla sig frivillig till till och med men om du påstår att du kan få mig att t.ex. plåga ihjäl ett barn inom en vecka så har du fel. Jag är så pass säker på detta att jag anmäler mig frivilligt, du står för barnet och jag hyr en stuga. Ställ dit ett PS3 och en plasma och en massa chips och bärs och jag lovar att vi kommer bara spela tv-spel vad du än sitter och gaggar om i ditt hörn.

Man or mouse? :D

Om du istället menar att du kan få mig att spöa upp någon dryg fan inom en vecka så vinner du, det behövs säkert inte mer än några minuter på Södermalm innan det är fajt. Där har ingen hyfs och om misshandel är ett övergrepp så - grattis, du har rätt. Any day kan du få mig att nita en kommunist som går i vägen när jag ska passera Folkungagatan med min black knight (SAAB 9-3).

F-n, vi har samma typ av bil....
Tolkning två är för övrigt den korrekta!
Att mörda barn tar lång tid och för de flesta är det inte ett option ens när det hade varit det smarta att göra. För övrigt är det problemet med i filmen. Visst måste du se den nu!;)

Har vi tillgång till PS3, öl och chips kan jag inte fatta varför jag skulle behöva predika. Då har vi ju allt vi behöver!:yoparty
Fast jag vägrar hyra en röd-vit stuga! Har hört att de inte är så populära just nu.

P.S Man or mouse är fel fråga till mig! Mitt jobb är ju att vara profesionell kvinna för tusan! lååååångt ifrån man.

sen är det väll skillnad på att göra något för egen vinning och skita i hur det berör andra och att gå igång på att jävlas med andra men vi hanterar det som samma typ av ondska. Empatilöshet som plågofetish.

O ja, och jag delar uppfattningen.
Har själv blivit utsatt för fångförhör av tolkskolan, och jodå, de flesta är inte så tuffa som de tror. De som inna sa att de inte skulle bryta ihop var oftast de lättaste att bryta ner osv.

Minns väl fångövningen vi hade under baskerveckan. 12 timmar med knutna nävars: "Arbetarbröder" och fångförhör av en "finlandssvensk" som slipade en kniv bakom ryggen på en gjorde att man vart rätt mör i huvudet. 4 timmar var okej, då stog jag och sjöng med och tyckte det var rätt kul. Efter 11 timmar var jag helt nedbruten.

För dom som vågar...
[YOUTUBE-ID]rCZF-UZmYvo[/YOUTUBE-ID]

Last edited:
Och ja, både förhörsledare, fångpersonal men även "fångar" intar snabbt sina "roller" och jodå, saker händer... (utan att gå in närmare på VAD).

Har flera officersvänner som berättat liknande....
Rätt '"spooky" ang, vad vilken person man tror är, och hur starkt psyke man har....

Så hur stora är oddsen att en sk ond människa ska bli god?

Vi har ju alla sett dessa kvinnor som gifter sig med med kriminella och tror att deras kärlek ska göra den tungt kriminella till en god människa. Men det slutar väl oftast med en mentalt nedbryten kvinna istället...

Att få människor till att begå onda handlingar är nog inte svårt det är ju bara att skapa de rätta förutsättningarna. Undrar hur Markus skulle bete sig om han efter 8-10 starköl fick veta att ungen han precis spelar PS3 med är barnet till en man som precis slaktat Markus familj på ett mycket ondskefullt sätt...

Har flera officersvänner som berättat liknande....
Rätt '"spooky" ang, vad vilken person man tror är, och hur starkt psyke man har....

Ja verkligen...
Och trots att alla VET att det är "övning" så blir det verklighet iaf.
En del hade svårt att se sig i spegeln efteråt. Eller oss kollegor i ögonen.
Men vaffan... ingen skugga över dem tycker jag.
Vem vet, en annan gång är det en själv som bryter ihop.
Dock var det nog en nyttig "läxa" för en del med uppblåsta egon :hihi

Såg teveprogrammet om ondska ikväll, och jodå, det såg ju ut som vilken inryckning som helst ute på KA1 på den amla "onda" tiden.
NU är ju allt mycket bättre....:rolleyes:

Minns väl fångövningen vi hade under baskerveckan. 12 timmar med knutna nävars: "Arbetarbröder" och fångförhör av en "finlandssvensk" som slipade en kniv bakom ryggen på en gjorde att man vart rätt mör i huvudet. 4 timmar var okej, då stog jag och sjöng med och tyckte det var rätt kul. Efter 11 timmar var jag helt nedbruten.

För dom som vågar...

Jepp. 11 timmar var ändå rätt bra :tummenupp

De flesta (alla?) blir möra utan handgripligt våld. (ok sladdar från en fältapa fästa på kroppen är väl våld då...)
Det räcker oftast med vetskapen om att det KAN bli våld, eller osäkerheten om halvt outtalade hot om bestraffningar eller repressalier. Antingen mot en själv eller mot kamraterna. Eller ännu värre, att de kanske visar upp att de vet var familjen bor...
Sånt bryter ner vem som helst.

Alltså även under "övning" och som vi såg: i labmiljö under universitetslektorers insyn där (troligtvis) mycket snälla och vanligtvis* rätt pacifistiska studenter genomför detta. Och med en otäck frenesi dessutom.

*assumerat värde, ej fördom ;)

Last edited:
En del hade svårt att se sig i spegeln efteråt. Eller oss kollegor i ögonen.
Men vaffan... ingen skugga över dem tycker jag.
Vem vet, en annan gång är det en själv som bryter ihop.
Dock var det nog en nyttig "läxa" för en del med uppblåsta egon :hihi

Apropå din pik till bonny, hur lång tid tog det själv innan DU bröt ihop då? ;)
Tycker det är mycket snack om hur veka alla andra var. :slicka

Apropå din pik till bonny, hur lång tid tog det själv innan DU bröt ihop då? ;)
Tycker det är mycket snack om hur veka alla andra var. :slicka

Det förtäljer inte historien, men jag hade väl tur antar jag...;)
Jag sa inte att ALLA andra var veka. Det var många som klarade sig.
Det jag sa i klartext var att: Många av de kaxigaste som skroderade om att de minsann INTE skulle bryta ihop, gjorde det.
Och de man normalt sett såg som de tuffaste (eftersom de hade en rent ut sagt djävla attityd...ungefär som du t.ex!) de bröt oxå ihop, när de kom utanför sin egna komfortzon...

Sen var det ingen pik till Bonny, bara en enkel begäran om ett mer personligt svar. Vilket jag oxå fick! :)

Det förtäljer inte historien, men jag hade väl tur antar jag...;)
Jag sa inte att ALLA andra var veka. Det var många som klarade sig.
Det jag sa i klartext var att: Många av de kaxigaste som skroderade om att de minsann INTE skulle bryta ihop, gjorde det.
Och de man normalt sett såg som de tuffaste (eftersom de hade en rent ut sagt djävla attityd...ungefär som du t.ex!) de bröt oxå ihop, när de kom utanför sin egna komfortzon...

Sen var det ingen pik till Bonny, bara en enkel begäran om ett mer personligt svar. Vilket jag oxå fick! :)

Vilken tur, du kanske kan få jobb i försvarsindustrin. :tummenupp

Nyheter
Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

SMC med och höjer MC-säkerheten i Europa

Sveriges MotorCyklister (SM...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

TILLSTÅND KLART: GGN 2.0 KÖRS I HEJDEBY 2025

Nu är det klart att världen...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...