Biltema = kanontema!

Hej hej, Funderar faktiskt på hur Biltemas raisers och fatbar styre är, skulle man våga köpa sådant tro? Bra pris på grejjerna, Jag kör ju inte skit mycket så känns lite onödigt o köpa dyra 1200kr styren bara för att det ska vara märke på skiten.
Men man vill ju inte hamna i sittsen att styret skulle gå av.
Någon som har någon koll på dessa prylar??

:tummenupp köp, alla styren böjer sig vid en riktig marksyning prisvärda för en annan som åker i backen med jämna mellanrum ,
åker hellre med ett nytt fatbar från biltema än ett stukat magura som svider o slänga bort ,dom svarta dom börjat med nu verkar har en glattare färg
 
Jag har biltemas ventilhattar och befunnit mig i farter över 200 regelbundet utan att de böjts. Jag tror ditt problem är vanliga bilventiler, du ska ha extra korta ventiler nämligen. Kolla längden ocvh jämför med bilens, är de lika långa är det bara att byta eller hålla dig på mattan :)
 
Bra raceolja, har kört/kör hårt på den och inga problem. (Den oljan har ju ganska bra märkning för de som orkat kolla).

Handskar (Håller bättre än A-stars SP2 handskar som de är kopierade ifrån), tankväska, sidostödsplatta är också bra skit.
 
Körde 120 mil i helgen med Biltemas tankväska. Funkade hur bra som helst. Remmarna är bara att klippa av, sitter finfint med bara magneterna.
 
Han skriver så här:
"jag bytte belägg körde väl en 20 mil sen började det hugga mer o mer så jag plockade bort o handlade original blev nästan samma hugg efter det ändå va på service igår och de sa att det är väldigt repigt pga biltemas belägg men inte skevt ska se om jag kan planslipa dem på ngt sätt, har skrivit en rad till Biltema men det blir väl som vanligt att kunden alltid har fel men undrens tid är kanske inte förbi"

Det låter väldigt underligt att han ska ha lyckats repa skivorna så ordentligt på bara 20 mil med nya belägg. särskilt som Biltemas belägg är levererade av en av dom ganska stora leverantörerna som säljer till många av MC-firmorna.

Det är väl troligare att han kört för länge så han kört med slut belägg innan han bytte till biltemabeläggen och därför förstört skivan skulle jag tro.
 
Är det nån som har testat cross/endurodäcken? Isf var det okej däck eller skit?
 
Jag har biltemas ventilhattar och befunnit mig i farter över 200 regelbundet utan att de böjts. Jag tror ditt problem är vanliga bilventiler, du ska ha extra korta ventiler nämligen. Kolla längden ocvh jämför med bilens, är de lika långa är det bara att byta eller hålla dig på mattan :)

200 är bara tomgång på min hoj... ;)

Men du har rätt! Det är fanimig bilventiler!
Jag har ännu inte sett vinklade (metall) att köpa. Nå¨n som sett.
JAg fattar inte hur de tänker nar de sätter dit raka...
Dels har man problemet med centrifugalkraften, som kan tömma däcken fortare an man kan säga flaska, om ventilhattarna är kass, men så är det ju det där med åtkomligheten vid luftpåfyllning :mad:

M.v.h
 
...särskilt som Biltemas belägg är levererade av en av dom ganska stora leverantörerna som säljer till många av MC-firmorna.

Fast d är samma leverantör kan ju kvalliten skifta. På mitt B-Tema belägg, bak/DR 650 SE lossnade belägget från metallplattan efter 80 snälla mil, crap -no more.

Deras dyra cykelpump 199:- e magnefik! =)
 
Beläggen rockar på geggmopparna. :) Men där kör man slut på en uppsättning på ~20 timmar lr så oavsett vad det står på asken.

/J
 
Last edited:
Oljan är as-bra. Den är gul och rymdes precis i motorn....Och den skar ju inte:va
Eller hur definierar ni om oljan är bra?

Dock kan tilläggas att jag hällde i Biltemas "racerolja" i en bekants Retta
Efter 2 timmar på gelleråsen så visade ju dock inte testerna från Nynäs-lab lika roliga resultat.
Den begagnade oljan kan närmast liknas till bromsvätska......Men fortsätt ni jag tänker inte köpa era begagnade lik iaf. Det kallas för att vara dumsnål.

Ta också och väg ett nytt orginalfilter mot ett av biltemas. Fåga er sen varför biltemas är lättare?! jo därför att det är tomt. Såga så får ni se!!
 
Dock kan tilläggas att jag hällde i Biltemas "racerolja" i en bekants Retta
Efter 2 timmar på gelleråsen så visade ju dock inte testerna från Nynäs-lab lika roliga resultat.
Den begagnade oljan kan närmast liknas till bromsvätska......Men fortsätt ni jag tänker inte köpa era begagnade lik iaf. Det kallas för att vara dumsnål.

Nä, då är det bättre att ha Statoils racingolja. :rolleyes:



För övrigt köpte jag insektssvampar där häromdagen. Kanonbra! :tummenupp
http://www.biltema.se/products/product.asp?iItemId=83054
36-467_l.jpg
 
Last edited:
Oljan är as-bra. Den är gul och rymdes precis i motorn....Och den skar ju inte:va
Eller hur definierar ni om oljan är bra?

Dock kan tilläggas att jag hällde i Biltemas "racerolja" i en bekants Retta
Efter 2 timmar på gelleråsen så visade ju dock inte testerna från Nynäs-lab lika roliga resultat.
Den begagnade oljan kan närmast liknas till bromsvätska......Men fortsätt ni jag tänker inte köpa era begagnade lik iaf. Det kallas för att vara dumsnål.

Ta också och väg ett nytt orginalfilter mot ett av biltemas. Fåga er sen varför biltemas är lättare?! jo därför att det är tomt. Såga så får ni se!!


Jag köpte orginal filter och Biltema olja. Jag tycker att växelådan blev trög och klonkig.
 
Fast d är samma leverantör kan ju kvalliten skifta. På mitt B-Tema belägg, bak/DR 650 SE lossnade belägget från metallplattan efter 80 snälla mil, crap -no more.

Deras dyra cykelpump 199:- e magnefik! =)

Jo. Det är ju sant att det kan variera lite. Men att belägget lossnar från metallen räknas nog som fabrikationsfel även på biltema-belägg.
Sen kanske det inte är säkert att jag köper belägg därifrån i alla fall.
Enligt listan så har dom bara bakbeläggen till min hoj och dom är bara ca 10 kr billigare så då blir det säkert att jag handlar där jag kan få alla beläggen på samma ställe och offrar mig på att slösa bort en krona.
 
testat biltema oljan nu..och..nehh..

Koppligen började slira på mellan och höga varv

Funkade bra så länge hojen låg under 70 grader i temp :va

när jag passerade 78 grader började slirandet..
Gick omgående tillbaka till motul 300 och hojen gick som ny igen..kan ngn förklara detta fenomen för mig ?
 
motuls olja kanske har lite andra egenskaper tillsammans med att dina lameller eller fjädrar börjar bli dåliga?
tyckte faktiskt att motorn lät liiite mer när jag körde deras olja, kör motul nu!
Bara den goda lukten kommer nog att göra att jag fortsätter med motul :-)
 
testat biltema oljan nu..och..nehh..

Koppligen började slira på mellan och höga varv

Funkade bra så länge hojen låg under 70 grader i temp :va

när jag passerade 78 grader började slirandet..
Gick omgående tillbaka till motul 300 och hojen gick som ny igen..kan ngn förklara detta fenomen för mig ?

Tja. Förklaringen är väl att din hoj inte gillar Biltemaoljan då.
Olika oljor är ju olika bra i olika motorer och hojar är ju ganska kinkiga med oljan just för att växellådan och kopplingen delar olja med motorn.

Min egen hoj gillar biltemaoljan. Växellådan blir betydligt mindre klonkig än den är med den mycket dyrare Castrol som verkstäderna brukar hälla i den.

Så det varierar nog mellan olika hojar om biltemas olja funkar eller inte.
 
testat biltema oljan nu..och..nehh..

Koppligen började slira på mellan och höga varv

Funkade bra så länge hojen låg under 70 grader i temp :va

när jag passerade 78 grader började slirandet..
Gick omgående tillbaka till motul 300 och hojen gick som ny igen..kan ngn förklara detta fenomen för mig ?

jag skulle vara glad om man kommer undan med slirande.. med min tur så skulle säkert nåt gå sönder... :huvet

Biltema olja sux, man ska testa andra märken men Biltema / OKQ8 är inget märke.. eller :va

Köper inte ens den till bilen.. :gnissla
 
Jag kör med Biltemas olja i turbohojen, och det funkar bra. Inget kopplingsslir ens vid 1,6 bar. Iofs har jag fetingkopplingsfjädrar som gör att man får underarmar som hulken, men ändå.
 
Nyheter
Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

SMC med och höjer MC-säkerheten i Europa

Sveriges MotorCyklister (SM...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

TILLSTÅND KLART: GGN 2.0 KÖRS I HEJDEBY 2025

Nu är det klart att världen...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon

Foto: Andreas Johansson ...

Back
Top