TL-tråden - v2 !

Peter Pan som i röven körde upp en banan :arsele vad är på gång ?????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????
 
du där fattas något på din tlr? hmmmm plasssstttttt

Naje. Det som fattas är tid och pengar till att fixa den som jag vill... :hihi
Sätter jag på kåporna börjar den bara krångla. Och den ser bättre ut IRL än på bild. Den vinkeln är fin IRL, men på bild blev det bara konstigt. :va

Men det kommer väll en vinter i år också, även om den gärna får dröja ett tag till. :)
 
Är det nå panik inför bes eller vad är det?
Näerå, det är så att jag har en vansinnig vibration som kommer vid ca 4500-5000rpm. Det enda jag gjort innan jag upptäckte vibrationen är dels att jag bytte till en sexfjädrad koppling med Vandrivers tryckplatta v1, dels en dikeskörning.

Jag måste komma på vad som vibrerar, så nu har jag bytt plattan till orginal, samt plockat isär/ihop kopplingen ett varv också bara för att se att allt sitter som det ska, vilket det gjorde. Hjälper inte det så ska jag montera tillbaks femfjädrade kopplingen, men då måste jag också ha den tryckstången som passar femfjädrad koppling. Tror att jag slängde den jag plockade loss när jag bytte för att den såg så sliten ut.
 
Är det inte den yttre du ska ha utan den genomgående?
 
Naje. Det som fattas är tid och pengar till att fixa den som jag vill... :hihi
Sätter jag på kåporna börjar den bara krångla. Och den ser bättre ut IRL än på bild. Den vinkeln är fin IRL, men på bild blev det bara konstigt. :va

Men det kommer väll en vinter i år också, även om den gärna får dröja ett tag till. :)


du får ju stanna förbi någondag så jag får glo litta på den :):) :) :)
 
Är det inte den yttre du ska ha utan den genomgående?
Jo, den längst till vänster innanför kopplingsarmen, kan väl kallas den yttre.
Den stora i alu med "fötter" i ändarna som sitter mitt i motorn är samma för alla modeller, så den har jag.

Den lilla raka stålpinnen helt enkelt.
 
Besiktning

Sädärja nu så är den besiktigad med rent papper, men det såg illa ut i morse.
Oker E4 till bilprovningen, allt känns ok. Kommer in i hallen och bes-mannen går igenom hojen tycker allt är ok förutom slarvfelet att inte ha kollat skyltbelysningen:huvet
Han kör iväg en sväng........återkommer och säger den känns otäck???:confused: kollar och kommer fram till att något har hänt med bakhjulet, spansk flagga :yoparty
Ringer hustrun som kommer med jobbarbilen (VW T5 Skåp) lastar åker hem, river bort bakhjulet och..........lagret på bromssidan är totalkasserat.
Tur att man har en driva delar så river fram GSX 750R bakhjul,byter bromsok,luftar och tvättar av sig för att åka in till bes igen.
Nu så tar han en ny sväng och kommer tillbaka med ett stort leende och säger *faan vilken härlig maskin du har*:) :D
Kollar även skyltbelysningen och sedan skriver har ut den blanka fina lappen.
Fort hem och sliter bort org-ljuddämparna och :yoparty hänger dit kolfiberdämparna igen:yoparty

Så till slutsatsen i det hela. Tack för att det finns härliga mannar på besiktningen som låter en komma igen trots ett ganska stort fel. Tack Bilprovningen i Linköping för det:pannkyss. (normalt gör vi inte så här om det inte bara hade varit reflex,blinkers eller liknande som varit fel. sa han)
 
tjöpa

häpp,
Går i lite köpetankar och e galet sugen å en TLS. nu ere ju så att de är mest -97 som finns till salu och jag undrar e man helt jä-a från vettet om man skaffar en sån och inte en av senare modell? Bör väl tilläggas att jag inte är den mest erfarna mekanikern med helt bakom flötet är jag inte heller =). Skulle även uppskatta lite råd/pekpinna på vad man ska kolla/se upp med på denna moppe

gött mos

//Dronk
 
nu har jag beställt mina galfer skivor fram och bak, galferklossar och galfer braklines.... mums...

hoppas nu att dom ssmjyyyyyygggger igenom tullen bara:huvet

Berätta hur du gjorde om det smet igenom och var du beställde, fick just en hyffsad lön den här månaden så BrakeTech skivor och Ferodo (tror jag) belägg ligger jävligt nära nu. =D

Slänger in en bild till... en bild med mycket ban-känsla :tummenupp

Lito-kurvan på Ring Knutstorp. (Alla bilder från den dagen finns på Fastbikes.se)

Gryyym bild! :yoparty

Någon i stockholm som vill hjälpa mig att justera TPS:en? Efter att tittat på instruktionsvideon som finns länkad i början av denna tråd inser jag att jag nog ska hålla tassarna borta... Givetvis får ni ersättning

Vill få bort avgasknallandet som sker vid gassläpp...

Kanske vi kan titta på nån kväll.. ska justera på min egen åxå
 
Last edited:
Sprinten har ju släppt av en anledningen, jag hade bytt allt på en gång.
Det finns ju en butik uppe i Odenskog som pysslar med lager o packboxar. Mellan Meca o Beijer, vänster sida ifrån meca. Typ 2-4 huset på vänster efter rondellen.

Packboxarna kostar inte många kronor.
Men nu har du ju förmodligen skruvat ihop redan?

Jag såg dig i tidningen, lt, och dig har jag ju faktiskt träffat.

Jag körde lotsning åt Erik, han körde karlstad om jag inte minns fel.
Så jag lastade hos er nästan varje tisdag.

Blev en sån lösning nu med att meka tillbaka allt och fylla på med olja, igenom besiktningen i morse utan bekymmer. Har varit lat i sommar och sista besiktningsmånad för min är Juli, och nästa vecka är det ju Yranveckan.

Var upp och beställde nya boxar och belägg samtidigt. Misstänker att det är min cp-störda fjädring som gjort sitt, skulle behöva tune'a lite där. Räckte med ett brunnslock med större kant eller snabbare än gångtakt på kullersten för att den ska börja klonka och jävlas, men efter att jag bytt olja igår så kan jag faktiskt åka in på macken utan att slå igenom. Typ.

Försöker att inte chatta, men Ricken städar sin inbox dåligt...

:)
 
häpp,
Går i lite köpetankar och e galet sugen å en TLS. nu ere ju så att de är mest -97 som finns till salu och jag undrar e man helt jä-a från vettet om man skaffar en sån och inte en av senare modell? Bör väl tilläggas att jag inte är den mest erfarna mekanikern med helt bakom flötet är jag inte heller =). Skulle även uppskatta lite råd/pekpinna på vad man ska kolla/se upp med på denna moppe

gött mos

//Dronk
Kolla rickens köpguide i första inlägget i den här tråden, där kan du få bra tips om saker att titta på.

Annars rekommenderar jag egentligen inte en 97'a eftersom den har en del barnsjukdomar som är åtgärdade på 98 och senare. 99+ är min rekommendation för då är allt i huvudsak åtgärdat. Hojen kan ju såklart vara i bra eller dåligt skick oavsett årsmodell, men 99 eller senare har iaf en del bra saker fixat från början som tex kylsystem, bättre smörjning, starkare koppling etc.
 
häpp,
Går i lite köpetankar och e galet sugen å en TLS. nu ere ju så att de är mest -97 som finns till salu och jag undrar e man helt jä-a från vettet om man skaffar en sån och inte en av senare modell? Bör väl tilläggas att jag inte är den mest erfarna mekanikern med helt bakom flötet är jag inte heller =). Skulle även uppskatta lite råd/pekpinna på vad man ska kolla/se upp med på denna moppe

gött mos

//Dronk

Som jag sagt tidigare en tls i fint skick bara att köpa! :tummenupp
Kan ju säga det att jag är ingen guru på att mecka men med lite stöd från dem snälla hojÅKARNA här så går det mesta att fixa :)
Jag är toknöjd över min 97a!!!!


*Får se hur mycket gnäll som regnar in den här gången*
 
häpp,
Går i lite köpetankar och e galet sugen å en TLS. nu ere ju så att de är mest -97 som finns till salu och jag undrar e man helt jä-a från vettet om man skaffar en sån och inte en av senare modell? Bör väl tilläggas att jag inte är den mest erfarna mekanikern med helt bakom flötet är jag inte heller =). Skulle även uppskatta lite råd/pekpinna på vad man ska kolla/se upp med på denna moppe

gött mos

//Dronk

Verkar finnas en fin svart -00:a i Stockholm. Köp den:)

http://www.blocket.se/vi/16981700.htm?ca=1_3_s
 
Tack alla för råd o tips, tack för länkar med bra info.
Jag har nu varit ägare till en TL1000S -00 i ca 1 timme.
Känslan hittills är att jag är helt nöjd.
Hoppas och tror att jag fått tag på ett välskött exemplar med 2200 mil på mätaren.

E man me i klubben nu :)
 

Bifogat

  • Suzuki TL1000S.jpg
    Suzuki TL1000S.jpg
    114.6 KB · Visningar: 62
Back
Top