Jag förstår att du menar väl men när så många som 1/4 har röstat mot tråden så bör man tänka till och öka sin förståelse.
Jo...
Eller så kan man se det som att 3/4 har röstat för tråden...
En del mår kanske inte så bra av att ständigt påminnas om sin nära väns bortgång. Ska vi ta hänsyn till det eller strunta i det?
Det är klart att vi ska, i den mån vi kan det, men...
Om någon har gått bort pga av en mc-olycka så lär det ändå vara rapporterat i såväl stora som små tidningars nätupplaga, så det finns ju bara dom går ut på nätet. Jag tror dessutom att dom flesta som besöker Sporthoj.com efter att kompis har kört ihjäl sig på hoj inte kommer hit för att slippa bli påminda om det, utan snarare för att besöka de personliga trådar som skapas och som binder vännerna samman runt det inträffade, och på så sätt kunna ventilera det inträffade och söka tröst hos övriga som kände personen ifråga. Jag tror inte att man besöker olyckstråden mer för det, inte heller att man lider mer för att det är rapporterat där, för det är inte det som har förändrat något för dom.
En del vill kanske göra SH till något kul och trevligt och låta olyckorna rapporteras från andra håll.
Säkerligen.
Men med tanke på hur stort Sporthoj.com har blivit så måste det ändå vara en naturlig del i dess utveckling, om än tråkig, att ju fler positiva inlägg som skrivs av det ökande antalet medlemmar, ju fler negativa lär det bli med.
I grund och botten upp till Swedie det här.
Både ja och nej.
Ja för att han driver sajten som han vill, och nej för att om han går emot tillräckligt många så kanske forumet sakteliga töms på medlemmar som väljer att lämna det, och ett döende forum har ingen framtid.
Jag tror Swedies avsikt från början var ett kul och positivt forum utan alltför mycket negativa saker. Men jag tror inte att han kunde förutse hur stort det skulle bli bland både de som kör sporthoj såväl som andra kategorier hojar, utan det är nog idag både betydligt större och annorlunda än vad det var från början eller tänkt att bli.
Med dess storlek kommer också en hel del nya frågeställningar att ta hänsyn till som allvaret i hojåkandet, som vad är och vad är inte ok osv. Saker som inte behövde diskuteras på samma sätt då alla mer eller mindre kände varandra och man visste var gränserna gick, vad som var ironi och inte mm. Idag är det inte så längre och Sporthoj.com har säkerligen en stor genomslagskraft hos framförallt de yngre killarna och tjejerna som dyker upp här. Inte hos alla, men hos många, vilket gör att man nog blir tvungen att ha med både dom allvarsamma och tråkiga bitarna med.
Så det är inte lika lätt för honom att längre bara säga sig eller så om olika saker och ting, utan helt plöstligt så ska han fatta beslut som både mc-sverige, polis, vägverk, smc, och numera också det nya ägaran kan acceptera, för det skulle inte vara så lätt att driva forumet om det motarbetades.
Hur skulle du själv vilja få reda på om din väns bortgång? Via SH eller en vän?
Genom en vän om jag får välja, konstigt vore det väl annars.
Men det gör ingen skillnad om jag kan lista ut att det är en vän som har drabbats genom en rapporterad notis i olyckstråden eller i någon tidning eller i deras nätupplagor, och det varken förändrar eller gör händelsen mer tragisk i alla fall.
En del kanske kör försiktigare runt en olycksplats, andra blir rädda och stela. Kanske räddar infon lika mycket som den stjälper?
Det tror jag inte på för fem öre, eftersom det är valfritt att besöka tråden, och alltså något man gör friviligt.
Om man besöker tråden och tar så illa vid sig av faktarapporteringar att man blir en så dålig förare att man riskerar att köra ihjäl sig, då ligger felet någon annanstans...
Blir man avtrubbad av att hela tiden läsa om olyckor?
Ja, tyvärr blir man nog det.
Men det är inte heller någon som har påstått att tråden är en lösning på att motorcyklister kör ihjäl sig, inte heller att den ska påverka någon att sluta köra, och gör man det pga. tråden så var det återigen inte där problemet satt från början.
Jag skulle vilja säga att olyckstråden i sin nuvarande torftiga utformning inte egentligen ökar någons riskmedvetande. Den skriker nu bara fara/rädsla/ångest men inte varför.
Tråden förmedlar väl varken rädsla eller ångest, bara fakta, och om det skapar rädsla eller ångest för att åka bör man återigen kanske låta bli i alla fall.
Tyvärr har vi medlemmar redan visat att vi är oförmögna att sakligt diskutera detta.
Jo, alltså...
Vi är duktiga, vuxna och mogna nog att köra långt över fartgränserna, klaga på uppretade människor som förståeligt nog blir förbannade när folk drar förbi i höga farter utanför staketet där deras femåring leker, vi gnäller på poliser, deras böter och hur f-n de kan lägga energi på att stoppa oss när vi bryter mot lagar eller beter som idioter. Men att diskutera den yttersta konsekvensen vi kan råka ut för eller ens vilja se sanningen som den är, det kan vi inte...
Det säger kanske lite om hur dåligt mogna många egentligen är att framföra en hoj på allmän väg, och det ger dessutom den dåliga signalen till stat/vägverk/polis att vi inte ens vill inse något, för vi är rädda att det kan påverka vårt glada körhumör eller slutgiligt vår vilja att köra alls.
I det läget tror jag att dom tycker att det är rätt ok att vi lägger hjälmen på hyllan för gott, vad tror du?