Superduke-tråden

vad talar för och emot om man jämför med en Fz1a som jag har nu?

Smidighet , en klart lättare hoj , som är mkt busigare och kurvgalen .
Och mkt mer mos på låg och mellan registret.
Låter nästan som skryt.. hehe
 
får tacka för svaren!
ska iväg i veckan och provköra en, men det blir isf en -08, har alltid köpt nya hojar, det är ngt speciellt över det :tummenupp
 
Eftersom det blir mer och mer banåka så har jag börjat snegla lite åt sporthojshållet, och var idag iväg till Triumphcenter i Länna och provkörde en Daytona 675:a. Jäkligt fin hoj, och en mycket stark kandidat om man nu skulle byta. Men jag blev samtidigt ännu mer övertygad om jag bara måste ha kvar min kära Superduke :) den knäcker röööv helt enkelt! Jag satt och garvade hela vägen hem...
 
Eftersom det blir mer och mer banåka så har jag börjat snegla lite åt sporthojshållet, och var idag iväg till Triumphcenter i Länna och provkörde en Daytona 675:a. Jäkligt fin hoj, och en mycket stark kandidat om man nu skulle byta. Men jag blev samtidigt ännu mer övertygad om jag bara måste ha kvar min kära Superduke :) den knäcker röööv helt enkelt! Jag satt och garvade hela vägen hem...

Mmm trajan e nice fast jag skulle aldrig byta bort duken mot den på gatan.
kanske på banan..
 
Provkörde en Daytona 675:a... Blev samtidigt ännu mer övertygad om jag bara måste ha kvar min kära Superduke... garvade hela vägen hem...

Rätt kool känsla, nicht wahr?

Anton07 och undertecknad hade precis samma aha-upplevelse när vi åkte hem fr Uppsala efter att ha provat ett gäng av KTMs -08:or. Inkl RC8:an, bör tilläggas (som man i o f s gärna skulle ta med hem i sängkammarn eller vart fan som helst):D
 
Mmm trajan e nice fast jag skulle aldrig byta bort duken mot den på gatan.
kanske på banan..

På gatan, nej inte en chans, och det tycker jag gäller alla renodlade sporthojar egentligen...i så fall som ren banhoj!

Som sagts tidigare, Superduke är den ultimata kompromissen :tummenupp
 
Idag har jag kört hojen i bänk o mappat om den med Tuneboy.
Det som är gjort med hojen är: Helsystem och bortplockad luftburk ersatt med ett "hot rod" filter.
Innan mappningen hade jag 118,7 hästar på hjulet och 98,9 Nm vrid. Efter mappningen fick jag 121 hästar och 100,8 Nm. Ingen jätteskillnad, men hela Effekt/Vrid -kurvan ligger dock högre efter mappningen.
Innan mappningen så synkades trottlarna först o därefter ställde jag Trottel Position Sensor'erna (TPS) så de var lika. Här kan jag dock ha gjort fel då jag fått olika besked om vad som är rätt. En säger 0,6 V på ena o 1,0 V på andra och en annan säger att båda skall vara lika.
I vilket fall som helst så tror jag hojen går hyffsat nu men jag kunde inte testa p.g.a. regn när jag åkte hem. Tomgången är däremot inte bra. Den ligger på ca 1k o den stannade ett par ggr för mig. Trots att den enligt Tuneboy är inställd på 1470 rpm. Måste undersöka detta vidare. Det kan vara möjligt att min ECU reset inte blev korrekt utförd oxå.
Tyvärr har jag ingen graf med A/F kurvor, men de kommer att mailas till mig senare.
Just ja, vi förställde även tändningen 1 grad från ca 5k rpm o uppåt vid fullgas då detta gav bättre effekt.

Edit: det verkar som om det är knas med den bifogade dyno kurvan. Ska försöka fixa detta...
Edit igen: Nu ska det funka.
 

Bifogat

  • Sd dyno 080714.jpg
    Sd dyno 080714.jpg
    233.8 KB · Visningar: 104
Last edited:
Har kört min ett par mil nu efter 100mila servicen och den inkluderade även ommappning av min hoj (08a). Dämparna som sitter på är runda Akrapovic Titan. Låter som fan utan insatser kan tilläggas så dessa stoppade jag efter 10 mil samma dag med hörselskador tillbaka :D Det jag vill komma till är, går den verkligen bättre. Har ni märkt någon skillnad? Möjligtvis att den har blivit lite mjukare men jag kanske inbillar mig, gick den bättre innan? Vad jag har hört från många är Johans MC i göteborg inte den bästa butiken direkt. Jag har dock inte upplevt några bekymmer. Med att hojjen skulle fått ca 8 hästar till har jag svårt att tro. Nästa grej blir att byta luftfilter samt throttlemod som går att läsa om på superduke.net, någon som gjort dessa och kan yttra sig positivt eller negativt?

Hojen är ju perfekt, ska bara få bort överkänsligheten i gashandtaget, KTM har tydligen nån pryl för detta.
Natti!
 
G2 Ergonomics http://www.g2ergo.com/ är det som gör trottelprylarna. Jag har ett paket väntandes på posten, det kan vara det. Jag beställde härifrån: http://www.ktmspares.co.uk/product_details.asp?c=38&d=5&p={D8BF7C35-2F14-40B1-8F85-6BBA3512EA8B}
Mitt kit har i alla fall 3 olika trottelkammar - 200, 300 och 400. Enligt de som testat skall 300 fungera bäst. Jag hoppas jag kan få dit det så snabbt som möjligt, men prio 1 nu är att fixa min tomgång. Det var inte roligt att köra till jobbet i morse när motorn stannar varje man släpper gasen...

Ja bobloi, hojen går bättre utan db-killers i. Hojen får en annan bränsle/luft blandning när man stoppar i killers.
Luftfiltermod har jag gjort, först DNA o sedan filter alá hot rod. Det gör oxå skillnad.

Nåt annat som hjälper till att fixa ryckigheten på låga varv är synkning av trottlarna. Gjort på en kvart om man har vaccumklocka. På min tar det väl 2 minuter eftersom jag inte har någon luftburk som sitter i vägen.
 
Längtar efter att få köra storbana igen, körningen på Rörken igår gick sjukt bra, med knäskrapen har ett nytt spårval blivit möjligt och man kan köra sjukt fort.

Midlanda!? Nu!

/A
 
Det jag vill komma till är, går den verkligen bättre. Har ni märkt någon skillnad? Möjligtvis att den har blivit lite mjukare men jag kanske inbillar mig, gick den bättre innan?
Menar du vs Orginal ? om inte
Ialf på -06 så gör det inte så stor skillnad med db-killers i vs utan såg nån graf på det och det gjorde kanske 2hk skillnad .
Min Pruttar och fiser lite för mkt med db-killers i :)

Hobbes har du bokat midlanda ? jag har ;)
Barkaby onsdag va ? :yoparty
 
I all sporthojs hysteri har jag vägt för och emot, efter ha haft 212 kmh på klockan i måndags på allmän 50-väg så faller en gatreggad sporthoj bort, har inte förstånd att åka med kåpa lagligt. Hondas CBR 1000 RR -08 är en sjuk sjuk sjuk leksak.

Lösningen?

En Aprilia RS250?

Eller denna underbara skapelse:

bike_250_06.jpg


http://www.ktm.com/Bike-Spec.6395.0.html

Jag ska knata ner till ICA och köpa spenat och broccoli nu så Tomten kommer med ett stort hårt paket i jul.

/A
 
Nyheter
Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon

Foto: Andreas Johansson ...

Custom Bike Show 2025

Den 7 juni var det åter dag...

Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

BMW Motorrad Concept RR

Under den prestigefyllda ut...

Snart dags för Custom Bike Show

Förra året firades den 50:e...

KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Back
Top