Jean Michel Bayle

Jean-Michel Bayle - hur bra?

• Antal röstningar
    0

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Skeppshult damcykel
Är han den störste begåvningen på två hjul någonsin? Eller bara en skaplig crossförare som hade lite flyt i 500?

Världsmästare i 125 cross
Världsmästare i 250 cross

+

AMA-mästare i 250 cross
AMA-mästare i 500 cross

+

2 st pole i 500-GP (med Doohan på samma bana)

+

8:a i sammandraget i 250-GP

Bifogat

• jmb bayle173.jpg
    jmb bayle173.jpg
    25.5 KB · Visningar: 201
  • jmb bayle384.jpg
    jmb bayle384.jpg
    29.6 KB · Visningar: 311
  • jmb bayle415.jpg
    jmb bayle415.jpg
    33.1 KB · Visningar: 83
  • bayle7.jpg
    bayle7.jpg
    45.3 KB · Visningar: 81
Last edited:
Även om han kanske inte är världens största tvåhjulstalang har jag lite svårt att kalla honom medelmåttig som RR-förare med de resultat han ändå presterade. Överjävlig talang hursomhelst, man vinner inte VM i cross eller placerar sig så högt i GP-vm utan det.

Valde alt. nr2.(även om jag anser att han var betydligt bättre än medelmåttig i RR) Tycker JMB var/är en grym förare, dock tror jag att det finns fler som kan tävla om titeln "Störste 2-hjulsbegåvningen någonsin". :) Exempelvis, Stefan Everts, Valentino Rossi.

Last edited:
Valde alt. nr2.(även om jag anser att han var betydligt bättre än medelmåttig i RR) Tycker JMB var/är en grym förare, dock tror jag att det finns fler som kan tävla om titeln "Störste 2-hjulsbegåvningen någonsin". :) Exempelvis, Stefan Everts, Valentino Rossi.
Men frågan är ju om det inte alltid är tecken på större och mer unik begåvning att visa sig dels världsbäst i en disciplin DELS kapabel att slå de främsta i en annan disciplin på fingarna. Rossi och Everts har inte gjort detta.

En jämförelse vore om Björn Borg förutom sina fem raka titlar i Wimbeldon dessutom hade hade piskat skiten ur J-O Waldner under två set vid två olika mästerskapsmöten.

Då tycker jag man inser JMB´s storhet.

Var inte iaf en av JMB's pole på Donnington? Han var den ende på Dunlop eller bland dom få iaf och den banan var/är känd som en bana som Dunlop gör bra resultat på? Inte att det tar bort prestationen från föraren. Mera att den kanske var underlättad en aning.

Var inte iaf en av JMB's pole på Donnington? Han var den ende på Dunlop eller bland dom få iaf och den banan var/är känd som en bana som Dunlop gör bra resultat på? Inte att det tar bort prestationen från föraren. Mera att den kanske var underlättad en aning.
Det var Simon Crafars 15 minutes of fame.

JMB vann bade AMA Supercross, 250cc AMA Nationals och 500cc AMA Natoinals under SAMMA sasong, 1991.

Sen var han less pa HRC i USA och overgav MX for RR, med skapligt fina resultat.

Han var helt overklig att se, sarskilt i SX, dar han fornedrade resten av forarna och fick det att se latt ut att vara flera sek snabbare per varv.

Han ar med i toppen, bland Everts, Stephane Peterhansel (varldsmastare i MX och flerfaldig vinnare av Paris-Dakar bade pa MC och i bil), Rossi, Ricky Carmichael m.fl.

Kanske var JMB en av de allra storsta naturtalangerna genom tiderna. Han brukade slappa och ata skrapmat medans Jeff Stanton och de andra grabbarna tranade arslet av sig for att kunna hanga med...

Jag röstade på alternativ 1.
Nyteknik, du får skriva om alternativen. Hade det stått "Fantastisk crossförare" istället för "Bra crossförare" så hade alternativ 2 legat närmre till hands.
Precis som Svedberg säger och lite till.... JMB var otroligt grym under sin tid som crossåkare. Han blev rätt duktigt häcklad i USA när han helt plötsligt slutande på topp för att köra RR. Man ska veta att JMB körde väldigt få säsonger i topp om man jämför med t.e.x McGrath, Carmichael, Stewart etc.
Han gjorde en fantastisk prestation att gå DIREKT från cross till VM i RR. Hur grymt e inte det. Dvs. han hade INGA tidigare säsonger varken i Europa eller USA som RR förare... Respekt.
Synd att han la av men man får oxå respektera det.

Synd att man inte kan franska för JMBs hemsida har några riktigt fina bilder och historik... får be tjejen sitta ner någon kväll och läsa föra mig.

http://www.jmb111.com/>_Historique.html

:tummenupp

om hon ändå ska sitta ner en kväll så hade det inte varit en bok jag föredrog att hon skulle ha framför ansiktet:tummenupp

bäst någonsin tror jag inte men begåvad och en sådan man hatar,alltså människa med talang var han dock:)

Men frågan är ju om det inte alltid är tecken på större och mer unik begåvning att visa sig dels världsbäst i en disciplin DELS kapabel att slå de främsta i en annan disciplin på fingarna. Rossi och Everts har inte gjort detta.

En jämförelse vore om Björn Borg förutom sina fem raka titlar i Wimbeldon dessutom hade hade piskat skiten ur J-O Waldner under två set vid två olika mästerskapsmöten.

Då tycker jag man inser JMB´s storhet.

Everts har jag ingen koll på, men Rossi har ju visat sig stor i andra discipliner också.

Gör hellre en lista på alla större 2hjuls förare i modern tid, en kort sammanfattning om vad de presterat, hur mycket tur/otur samt vilka förutsättningar de haft.

Det tror jag är ett mycket enklare och mer rättvist sätt att rösta fram den största begåvningen någonsin.

Glöm inte en viss P. Sjöberg som hoppade bredare än de flesta :D

Vill minnas att det blev ett herrans liv då han, och hopparkollegerna, tog en pilsner inne på arenan nån gång, mitt under pågående tävling. OCh de kunde ändå hoppa över 2.40 :yoparty

Glöm heller inte Ronnie Pettersson och hans samtida F1-förare som i princip satte sig i sittbrunnen släckte ciggen mot karossen och sen drog på sig deras variant av vurpollon :tummenupp

Anthony Gobert,

klassiskt citat: Jag skall se hur fet jag kan bli och ändå vinna.
- När han kör AMA.

Sådant är skönt. Vad finns det för andra topp-presterande idrottsmän i modern tid som inte tyckte om att träna?

Frågan om det finns någon som presterat så bra resultat i både " asfalt och lera " som JMB i modern tid. Tror inte det och därför så måste han ses som en av de största.

Av icke träningsvilliga men ändå framgångsrika så tänker jag på Luca Cadalora.
Världsmästare i 125 250 och som bäst 2:a i 500. Egocentrisk svårmodig italienare, icke särskilt intresserad av kroppslig ansträngning.

Nyheter
Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck

Bridgestone har presenterat...