Hojabstinens: Projekt Flattrack

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Bokat bes. tid än då? :7peta
:tungan

// Linus

Jodå, den gick igenom besiktningen igår. "Otroligt bra vrid" tyckte besiktningskillen förvånat efter sin provtur.

Sedan for jag till Lunda men där var helt tomt så jag och D1ce for till Donken
 

joe hill

Ny medlem
Gick med
8 Nov 2003
Ort
Blähh
Hoj
Big Red Pig
Jomenvisst likriktare och spännngsregulator är normalt samma komponent numera
Kollade på electrex och om din hoj har brytarspetsar så passar en sånhär http://www.electrexworld.co.uk/erol.html#664X0 fast 63 eurosar och ca 10 e i frakt så ere ju samma pengar som den du redan beställt men nästa gång så...
Googlade lite och hittade http://www.650central.com/ där finns det ett helt gäng med elscheman

Skumt det här med att det är så kul att engagera sig i andras projekt och förtränga sina egna som aldrig blir riktgt färdiga:va
En ny erfarenhet är att biltemas gel-batterier inte klarar värmen när de är monterade under motorn på en Mille, trots rikligt med värmebandage, men principen med masscentralicering funkade ju iaf :yoparty
 

#6 Limpan

Snabb, men ändå lite långsam...
Gick med
17 Nov 2005
Ort
Stockholm/Nacka
Hoj
Suzuki GSXR1100
Taaaadaaaa!! Taaaadaaaa!! Lät mobilen på förmiddagen. "Dina beställda delar..." Yes, då blir det åka av idag tänkte jag.
Åkte och hämtade regulatorn och :va så här ser inte min el-plugg ut, dessutom har jag två pluggar!? Inget el-schema fick man med heller.
Hem och leta lite på internet och kom fram till att jag måste fått fel regulator, en RR32:a. Ska ju ha en RR35:a :4skrika

Åker tillbaka till butiken för att byta. Mobilen ringer och man blir lite distraherad. Halvvägs dit kommer jag på SHIT!! har ju redan varit i garaget och lämnat regulatorn där. :huvet
Tvärrnit, snabb usväng, till garaget och tillbaka.
Efter lite knappande på datorn av expiditen så är (förhoppningsvis) rätt regulator på väg.
Hoppas, hoppas hoppas hoppas att den kommer redan i morgon :hoppa. annars.....














.... hoppas jag att det regnar hela helgen :glömdet

// Linus
 

carpelux

Medlem
Gick med
27 Apr 2005
Ort
Skövde
Hoj
Triumph
Är det bara spänningsregulatorn du saknar så går det bra med en vanlig universal bosch laddningsregulator till bil.

Jag körde i flera år med biltemas motsvarighet till mekonomens artikelnr 20-130216 på en Yamaha XS 650 utan några som helst problem. Tyvärr verkar det som den utgått ur biltemas sortiment, men mekonomens variant kostar 186:- så det är ju inte så blodigt. dessutom är den elektronisk så du slipper de mekaniska brytarna i orginalet.
 

#6 Limpan

Snabb, men ändå lite långsam...
Gick med
17 Nov 2005
Ort
Stockholm/Nacka
Hoj
Suzuki GSXR1100
Är det bara spänningsregulatorn du saknar så går det bra med en vanlig universal bosch laddningsregulator till bil.

Jag körde i flera år med biltemas motsvarighet till mekonomens artikelnr 20-130216 på en Yamaha XS 650 utan några som helst problem. Tyvärr verkar det som den utgått ur biltemas sortiment, men mekonomens variant kostar 186:- så det är ju inte så blodigt. dessutom är den elektronisk så du slipper de mekaniska brytarna i orginalet.

Åhh fan! Man lär så länge man lever....
Men nu är den redan på väg. Inte hört något än dock, och visst har det regnat idag :tungan .
Dock blir likriktaren ruggit varm (har ju inga kylflänsar org.) så det är lika bra och byta ut den oxå när man ändå håller på...

// Linus
 

carpelux

Medlem
Gick med
27 Apr 2005
Ort
Skövde
Hoj
Triumph
Åhh fan! Man lär så länge man lever....
Men nu är den redan på väg. Inte hört något än dock, och visst har det regnat idag :tungan .
Dock blir likriktaren ruggit varm (har ju inga kylflänsar org.) så det är lika bra och byta ut den oxå när man ändå håller på...

// Linus

Om regulatorn inte kommer och du har riktig panik kan du antagligen få igång den gamla. Oftast är det inte motståndet som ger sig, utan felet beroror på att vibrationerna (ja, XS650 vibrerar en del :) gör att det blir kontaktstuds i den mekaniska regulatorn. Dessa studsar orsakar gnistor, som med tiden gör att kontakterna bränner. Oftast laddar det bra vid låga och mellanvarv men vid 4-5 tusen gör vibrationerna att det glappar och laddningen lägger av. En rengöring/filning av kontakterna brukar hjälpa ett tag, likaså att man ser till att gummiupphängningen är ok.
 

#6 Limpan

Snabb, men ändå lite långsam...
Gick med
17 Nov 2005
Ort
Stockholm/Nacka
Hoj
Suzuki GSXR1100
Om regulatorn inte kommer och du har riktig panik kan du antagligen få igång den gamla. Oftast är det inte motståndet som ger sig, utan felet beroror på att vibrationerna (ja, XS650 vibrerar en del :) gör att det blir kontaktstuds i den mekaniska regulatorn. Dessa studsar orsakar gnistor, som med tiden gör att kontakterna bränner. Oftast laddar det bra vid låga och mellanvarv men vid 4-5 tusen gör vibrationerna att det glappar och laddningen lägger av. En rengöring/filning av kontakterna brukar hjälpa ett tag, likaså att man ser till att gummiupphängningen är ok.

Har provat att rengöra kontekterna men det hjälpte inte.
Mäte även med en multimeter att det var 9-10 ohms motståndet, som bara visade 0,6 ohm, som har sagt upp sig.

// Linus
 

carpelux

Medlem
Gick med
27 Apr 2005
Ort
Skövde
Hoj
Triumph
Har provat att rengöra kontekterna men det hjälpte inte.
Mäte även med en multimeter att det var 9-10 ohms motståndet, som bara visade 0,6 ohm, som har sagt upp sig.

// Linus
Du har gjort hemläxan :tummenupp

Hoppas det löser sig med den nya regulatorn, annars får du höra av dig om du behöver råd, elschemor eller liknande.

Blir sugen att sätta igång ett liknande projekt...
 

#6 Limpan

Snabb, men ändå lite långsam...
Gick med
17 Nov 2005
Ort
Stockholm/Nacka
Hoj
Suzuki GSXR1100
Du har gjort hemläxan :tummenupp

Hoppas det löser sig med den nya regulatorn, annars får du höra av dig om du behöver råd, elschemor eller liknande.

Blir sugen att sätta igång ett liknande projekt...

Det tackar man för.
Som du kanske har läst i tråden så är jag ingen höjdare på el.

// Linus
 

xs supporter

Ny medlem
Gick med
16 Jun 2008
Ort
Halmstad
Hoj
-82 yamaha 650 xs
Street track

Har en yamaha xs 650 -82 special. Funderar nu på att försöka bygga om den i street track stil till höst/vintern. Har sett en hel del helsnygga mc i den stilen. Jag har förstått att Omars säljer sadelkit, styre mm. Är det bra grejer?
Jag undrar också om någon har erfarenhet av vilken fälg (beg.) som passar bak, helst 19 tum med skivbroms? samt lite andra byggtips att tänka på.

/Niklas
 

#6 Limpan

Snabb, men ändå lite långsam...
Gick med
17 Nov 2005
Ort
Stockholm/Nacka
Hoj
Suzuki GSXR1100
Har en yamaha xs 650 -82 special. Funderar nu på att försöka bygga om den i street track stil till höst/vintern. Har sett en hel del helsnygga mc i den stilen. Jag har förstått att Omars säljer sadelkit, styre mm. Är det bra grejer?
Jag undrar också om någon har erfarenhet av vilken fälg (beg.) som passar bak, helst 19 tum med skivbroms? samt lite andra byggtips att tänka på.

/Niklas

Omars har bra saker. Kommer handla en del därifrån i vinter.
På ebay finns det hur mycket delar som helst; fälgar, styren, sadlar m.m.

Jag har kommit fram till att min framgaffel är på tok för lång.... Går inte att höja så mycket bak för att få rätt stuk....
Yamaha sr500 har samma gaffelbens diamater, 35mm men vet någon total längden på benen? Ser ju onekligen kortare ut..? :va
Verkar ju vara samma bromsfästen, hjulaxel dia. m.m. som på xs650...?

Annars går det trögt i garaget nu... dygnets 24 timmar är alldeles för få.
Tycker att det borde införas 36 timmars dygn så man får några timmar mer i garaget. Samt fler röda dagar :mattias

// Linus
 
Last edited:

xs supporter

Ny medlem
Gick med
16 Jun 2008
Ort
Halmstad
Hoj
-82 yamaha 650 xs
Tack för svar. Jag håller på att bestäma mig för hur mycket flat resp. street jag skall göra. Jag vekligen älskar F-tackarna:) men gillar å andra sidan att ha backspegel när jag kör. Kompromiss kan vara att ha cross styre iställer för tex Omars F. styre. Ha flattrack sadel-kit och ekerhjul. Behålla framlampan, ha snygga backspeglar osv. Blir ingen flattrack precis men kanke kan bli snyggt ändå. Eller bygga mer Flattrack.........? Har mycket jobb framför mig då ram mm behöver blästas och lackas. Följer denna tråd med intresse framöver.

/Niklas


Omars har bra saker. Kommer handla en del därifrån i vinter.
På ebay finns det hur mycket delar som helst; fälgar, styren, sadlar m.m.

Jag har kommit fram till att min framgaffel är på tok för lång.... Går inte att höja så mycket bak för att få rätt stuk....
Yamaha sr500 har samma gaffelbens diamater, 35mm men vet någon total längden på benen? Ser ju onekligen kortare ut..? :va
Verkar ju vara samma bromsfästen, hjulaxel dia. m.m. som på xs650...?

Annars går det trögt i garaget nu... dygnets 24 timmar är alldeles för få.
Tycker att det borde införas 36 timmars dygn så man får några timmar mer i garaget. Samt fler röda dagar :mattias

// Linus
 

#6 Limpan

Snabb, men ändå lite långsam...
Gick med
17 Nov 2005
Ort
Stockholm/Nacka
Hoj
Suzuki GSXR1100

xs supporter

Ny medlem
Gick med
16 Jun 2008
Ort
Halmstad
Hoj
-82 yamaha 650 xs
Fälgar

Hej.
Är det någon som vet om 18 tums ekerfälg från en xs 400 -79 passar xs 650 special -82. Det är frågan om en bakfälg. Har nu 16 tum med trumbroms och aluminum.

/Niklas

Det där med att ha en vikbar sadel måste vara jäkligt smidigt.
Fick en del bra färgvals tips oxå.

// Linus
 
Nyheter
Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Provkörningsduell, Ducati Hypermotard 698 Mono mot Husqvarna 701 SM!

Just nu är Allt om MC på et...

Course 3-i-1 Paketpris – Förarens val

I den spännande världen av ...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Top