TL-tråden - v2 !

Castrol GPS semisynt, men jag rekommenderar den nog inte eftersom jag förstått att den gör lådan lite trögväxlad.

Annars har jag testat rätt lite olika oljor...


fabritech då?

Tror han finns på TLZ, men han hade då inte världens mest uppdaterade hemsida eftersom nåt hojmärke blev lite pinkat när de såg att han producerade "orginal"-dekaler...
Men han har iaf haft en hel del snygga TL-dekaler.

Halvsyntiskt eller hel?
Eller spelar det ingen roll?
 
Okej så det är ingen skillnad på oljor menar du då?
Som jag har förstått av alla diskussioner så finns det lite som talar för att helsyntet har en något större förmåga att orsaka kopplingsslir. Fast en frisk fungerande koppling, framförallt med barnettfjädrar, ska nog inte påverkas.

Sen bör inte köpa en bilolja med antifriktions-tillsatser. Det tillsätts teflon och guvetvad för att minska friktionen och det är säkert jättebra om man har en torrkoppling. :crash Håller du dig till oljor där det åtminstone står att de funkar för hoj eller våtkoppling så ska du vara safe.

Vidare fick jag ett tips av vadhannuheter som har den där vahettere finmekaniska i Storvreta. Han bänkar hojar och kan motorer rätt bra. Han sa iaf att man ofta kan få kopplingsslir när man byter till någon annan olja. Då är lamellerna indränkta i den gamla oljan och det uppstår ett glidlager mellan oljorna om man har lite otur. Så egentligen bör man plocka ur kopplingen och åtminstone försöka torka dem så rena som möjligt och sen låta dem ligga nåt dygn, dränkta i den nya oljan, innan man monterar och fyller ny olja.

Det här är vad jag lärt mig av vad andra har sagt/tyckt/skrivit och inget jag har några direkta erfarenheter av själv. :)
 
hmm lite skumt det där den jag har är fortfarande röd medans den jag köpte av Del är rosa han hade haft den ett år :va
Jag funderar på o måla min fjäder svart. SÅ slipper man problemet. När man ändå har den lös lixom.
 
Och om ni kör Aprilia mille/falco/touno 99 till 03. Så är kopplingen dåliga/svaga när man har trimmat upp lite. Räcker med ett chip/slipon/bestyck. Så om ni byter olja fabrikat på en sådan o får kopplings slir så är det inte oljan det är fel på. Utan kopplingen ;) Aprilia mille/falco/touno är ökända för det. Tack o hej för mig =)
 
Jajjemän!

Fast en liten disclaimer för att jag inte provkört den än. Vet inte om kopplingen funkar. :näsblod

Låter bra det, gäller bara för att min också går som den ska efter temp modden då jag inte provkört den ännu.... :gnissla

Som jag har förstått av alla diskussioner så finns det lite som talar för att helsyntet har en något större förmåga att orsaka kopplingsslir. Fast en frisk fungerande koppling, framförallt med barnettfjädrar, ska nog inte påverkas.

Sen bör inte köpa en bilolja med antifriktions-tillsatser. Det tillsätts teflon och guvetvad för att minska friktionen och det är säkert jättebra om man har en torrkoppling. :crash Håller du dig till oljor där det åtminstone står att de funkar för hoj eller våtkoppling så ska du vara safe.

Vidare fick jag ett tips av vadhannuheter som har den där vahettere finmekaniska i Storvreta. Han bänkar hojar och kan motorer rätt bra. Han sa iaf att man ofta kan få kopplingsslir när man byter till någon annan olja. Då är lamellerna indränkta i den gamla oljan och det uppstår ett glidlager mellan oljorna om man har lite otur. Så egentligen bör man plocka ur kopplingen och åtminstone försöka torka dem så rena som möjligt och sen låta dem ligga nåt dygn, dränkta i den nya oljan, innan man monterar och fyller ny olja.

Det här är vad jag lärt mig av vad andra har sagt/tyckt/skrivit och inget jag har några direkta erfarenheter av själv. :)


Ok, då får det bli halvsynt. F*n såg nu att lelles och sulas inte har öppet på söndagar... :huvet Vart mer kan man köpa mc olja i Nuppsala???
 
Last edited:
Låter bra det, gäller bara för att min också går som den ska efter temp modden då jag inte provkört den ännu.... :gnissla




Ok, då får det bli halvsynt. F*n såg nu att lelles och sulas inte har öppet på söndagar... :huvet Vart mer kan man köpa mc olja i Nuppsala???

Statoil, Shell borde ha OKQ8 .......

Jag funderar på o måla min fjäder svart. SÅ slipper man problemet. När man ändå har den lös lixom.

:tummenupp

Kan de ha köpt fjädrar från olika leverantörer?

skulle kunna vara en förklaring eller att dom som tillverkar fjädrarna har bytt färg till en miljövänligare eller så
 
Last edited:
Menar du kontakterna ? En svart en vit...vet inte om färgerna är original :va De röda kabelskorna och det trasiga motståndet har någon tidigare ägare fixat så en period av hojens liv har tydligen en hemma fixad "tre" lösning levt...sedan har motståndet vibrerat loss...:näsblod

Jag hade ingen koll på detta (och inte föregående ägare heller) förrän jag skulle mecka dit en köpt TRE

Nu sitter en Ivans smart TRE på plats (ingen bild) :yoparty

---men du har fixat kablarna, o tagit bort de motståndet som visade på bilen??

Har du kollat detta ?

Allt du inte trodde att du behövde veta om OLJOR! DEL1
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=67250

Allt du inte trodde att du behövde veta om OLJOR! DEL2
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=67251

Svaret är syntet....eller inte :näsblod

---så länge du använder en mc-olja o inte en olja som ska vara i bilmotor så funkar de, då kan man få problem.

va hade förra ägaren för olja i motorn????
 
Last edited:
Fan 21w lamporna på fultema passar ju inte, de är fysiskt större än 5w så de kommer inte få plats även om sockeln är rätt :gnissla
sen hittar jag fn inga såna effektmotstånd på clas i sjön heller... artikelnummer nån?:va
 
Ta bort framkåpor, bak kåpor och dynor. Skruva bort fotpinnar ljuddämpare och bakhjul.

Hojta till när du gjort det så tar vi resten då. :tummenupp

Eller inte...


Nu var jag elak, :hihi vänta tills nån med en R kommer med en lite mer exakt beskrivning.

Du och din j-a vita text, hur skall jag få dit bakkåpan och fotpinnarna nu...:mad:

:tungan

... men allvarligt... är det inte någon med en R som har koll på hur mycket som måste rivas för att byta stift???

/ Mulle Mek :D
 
Du och din j-a vita text, hur skall jag få dit bakkåpan och fotpinnarna nu...:mad:

:tungan

... men allvarligt... är det inte någon med en R som har koll på hur mycket som måste rivas för att byta stift???

/ Mulle Mek :D

Behövdes inte rivas ett skit förutom lite kåpor då om jag minns rätt
:näsblod hmm... kanske undan med luftburken också förresten..:va
 
Du och din j-a vita text, hur skall jag få dit bakkåpan och fotpinnarna nu...:mad:

:tungan

... men allvarligt... är det inte någon med en R som har koll på hur mycket som måste rivas för att byta stift???

/ Mulle Mek :D

Ja gjorde de i våras....

bakre tändstiftet e lättast, lyfta tankeno sen ta bort luftburken, främre tändstiftet så tog ja bort höger sido kåpa, sen tog ja bort högra fläkten o några skruvar till kyalren så man kunde böja ut den lite grann... de funkade för mej. ja använde orginal verktygen som följer med hojen.

får gärna fråga mera...
 
Som jag har förstått av alla diskussioner så finns det lite som talar för att helsyntet har en något större förmåga att orsaka kopplingsslir. Fast en frisk fungerande koppling, framförallt med barnettfjädrar, ska nog inte påverkas.

Sen bör inte köpa en bilolja med antifriktions-tillsatser. Det tillsätts teflon och guvetvad för att minska friktionen och det är säkert jättebra om man har en torrkoppling. :crash Håller du dig till oljor där det åtminstone står att de funkar för hoj eller våtkoppling så ska du vara safe.

Vidare fick jag ett tips av vadhannuheter som har den där vahettere finmekaniska i Storvreta. Han bänkar hojar och kan motorer rätt bra. Han sa iaf att man ofta kan få kopplingsslir när man byter till någon annan olja. Då är lamellerna indränkta i den gamla oljan och det uppstår ett glidlager mellan oljorna om man har lite otur. Så egentligen bör man plocka ur kopplingen och åtminstone försöka torka dem så rena som möjligt och sen låta dem ligga nåt dygn, dränkta i den nya oljan, innan man monterar och fyller ny olja.

Det här är vad jag lärt mig av vad andra har sagt/tyckt/skrivit och inget jag har några direkta erfarenheter av själv. :)


Barnett fjädrar, bytt mc helsynt olja och det har blivit lite bättre men slirandet kvarstår...?
 
Barnett fjädrar, bytt mc helsynt olja och det har blivit lite bättre men slirandet kvarstår...?
Då ska du justera kopplingsarmen som sitter på hojens vänstra sida innanför kåpan över framdrevet. Det är ett aber att komma på hur det ska se ut när man läser rephandboken, men vi kan väl ses kan jag hjälpa till ifall det strular för dig.
 
Fan 21w lamporna på fultema passar ju inte, de är fysiskt större än 5w så de kommer inte få plats även om sockeln är rätt :gnissla
sen hittar jag fn inga såna effektmotstånd på clas i sjön heller... artikelnummer nån?:va

Biltema rekommenderar dom här till sina Led-Blinkare...

Biltema art. 42-140 Blinkersrelä.
 
Men då har man haft sin första avåkning med TL då. :huvet

Mycket trevlig liten väg idag, men så en skarp höger full med grus. Ingen chans att hinna bromsa utan jag fick sikta på att åka av så snyggt det bara gick...

Har klarat mig bra, bara en lårkaka. Hojen tog lite stryk, men den klarade sig bra och kan gå att fixa upp. Tar nog och fixar lite ny plast till hösten.

Hjälmen:


Sidokåpa:




Knäckte bakre fästet för kåpan, pressade den bakåt och hade även sönder fästet för luftintaget:


Ljuddämparen skrapad, tur nog ej knäckt:


Men det här suger nog mest. :huvet Hann bara ha den i 25 km.


Ziggys sliders. Gjorde nog vad den skulle.
 
Håll med mig om ni vill, om ni inte gör det så har ni fel... Men en nytvättad Tillis är pornografi...
20080615070.jpg

20080615072.jpg

20080615074.jpg

20080615075.jpg


Å svart pulverlack på fälgarna är hårdporr!!!!!:yoparty
 
Back
Top