Återigen dessa customhojar

Jag har länkat till den senaste statistiken ang detta flera gånger varje gång ngt sporthojare tyckt som du, men nu orkar jag inte göra det igen. Sök på MC-ola och vv osv.

Gött, du har läst det och har på fötterna. Räcker för mig, jag tror dig utan att se siffrorna (igen). Tackar! :tummenupp
 
Har inte läst igenom hela tråden men såg att någon hade nämnt det mest irriterande tvåhjuliga fordonet...MOPEDEN!!!!!!!!!!!!!!!!!

Alla dessa jävla moppefuckon som helt saknar trafikvett! Bor i huvudstan och snart kan man inte gå på en cykelväg eller genom ett mindre bostadsområde utan att nästan bli överkörd av dessa! Det värsta är att när mopeden gick från att köras av något motorintresserade killar/tjejer och blev en självklarhet för alla mellan 14-18 så fick vi en massa personer som bara behöver vrida på gasen och hoppas på det bästa! Innan fick man iaf lov att växla manuellt vilket medförde en bättre inlärningskurva och samtidigt exkluderade en del som var för odugliga!

Min lätta bitterhet kan i viss mån bero på att jag bor nära något som verkar vara populärt för ungdomsfylla och således får höra en del av detta jävla fullgasplågandemedfyrasmåfullasmåtjejerpåsammamaskinoljud...

Sh och custom har iaf jobb att gå upp till så dom gasar inte satan mitt i natten...
 
Last edited:
Faktum är att sporthojar idag med slip-on inte låter hälften så mycket som dom gynekologstolar som körs omkring utan nämnvärd ljuddämpning.
Men det är förstås min egna högst personliga åsikt...
:tungan

Faktum är att du inte alls kan säga "faktum är" utan att visa ljudmätningar på det.

Jag skulle vilja påstå att glidarna låter mest vid tomgång/låg last medans radfyror med slipon / helsystem låter minst vid dom varvtalen.
Därför så låter glidarna eventuellt lite mer i stadsmiljö (utom om man kranar ur sporthojen mellan rödljusen)

Men så jävla trångsynta och intoleranta som sporthojskollektivet verkar vara mot andra typer av hojar så hoppas jag att det införs strikt 95dB gräns, och automatisk regbesiktning varje gång någon ertappas med ett slipon, så kan ni sitta där på donken svea och jämföra dammsugarstora ljuddämpare sen och känna er nöjda över att "krompråmarna måste minsann åka me orginalpipor också, så något gott förde vårat gnäll med sig"

Fy fan för trångsynta jävlar!
 
hmmm.... att rensa ljuddämpare för att få ett ljud som skrämmer/får barn att hålla för öronen...bara för att det är är "coolt" eller för att så "ska" customhojar låta...är bara jönseri tycker jag....om man är ute efter effekt och eller kör strip/bana är väl en annan sak.
 
Faktum är att du inte alls kan säga "faktum är" utan att visa ljudmätningar på det.

Jag skulle vilja påstå att glidarna låter mest vid tomgång/låg last medans radfyror med slipon / helsystem låter minst vid dom varvtalen.
Därför så låter glidarna eventuellt lite mer i stadsmiljö (utom om man kranar ur sporthojen mellan rödljusen)

Men så jävla trångsynta och intoleranta som sporthojskollektivet verkar vara mot andra typer av hojar så hoppas jag att det införs strikt 95dB gräns, och automatisk regbesiktning varje gång någon ertappas med ett slipon, så kan ni sitta där på donken svea och jämföra dammsugarstora ljuddämpare sen och känna er nöjda över att "krompråmarna måste minsann åka me orginalpipor också, så något gott förde vårat gnäll med sig"

Fy fan för trångsynta jävlar!

En glidare utan ljuddämpare låter även (mycket) hemskt när den varvar ur, men det händer kanske inte så ofta som på en sporthoj.
Att sporthojar varvar ur ligger i sakens natur.
Ändå går dom tystare.
Nuförtiden.
Och man behöver inga mätinstrument för att höra vilken typ av hoj som känns som knivar i öronen.

Jag klarar definitivt en 95dB gräns.
Gör du?
 
Jag kör glidare, Och min låter så in i helvete,
Något som jag är medveten om.
Visst är det coolt när det låter, En glidare ska låta,
Men när jag kör min hoj så tar jag hänsyn till det.
Dom ljuden som är obehagligast på en glidare är
då man ligger på typ 4:ans växel i 40 och ger han gas.
När jag passerar barn, Hundar m.m. så släpper jag av
gasen och "glider" förbi dom.
Något onödigt gasande vid rödljus m.m. förekommer inte,
Bara ett snabbt lätt vrid så som dom flesta gör typ.
Den dag ni är ägare till en glidare förstår ni varför dom
bör låta lite.
 
Att sporthojar varvar ur ligger i sakens natur.
Ändå går dom tystare.
Nuförtiden.
Och man behöver inga mätinstrument för att höra vilken typ av hoj som känns som knivar i öronen.

Jag klarar definitivt en 95dB gräns.
Gör du?

Återigen, utan mätningar, inget snack.
Min bror kör Harley med Vance & Hines ljudligaste system, det är så ljudligt att inte ens han stod ut med det utan köpte en dB killer som fanns som tillbehör.
Den låter inte mindre nu, bara dovare, och nu går den igenom besiktningen dessutom!

Ett pulserande ljud upplevs som kraftfullare, medans ett ylande ljud upplevs mer irriterande, det är därför utryckningsfordon har pulserande ylande ljud för att påkalla uppmärksamhet.

En glidare pulserar, en radfyra ylar.

Japp, jag klarar 95dB med min hoj, inga problem!
 
Last edited:
Inget konstig med det när hojen, de fyra mil om år den håller, endast toppar 95.. :tungan

Här i stan rapporterades en MOTORCYKELOLYCKA i tidningarna härom året, där föraren hade avlidit av en hjärtinfarkt och åkt rakt fram i maklig takt i en kurva.

Det kanske bidrar till dom dystra siffrorna bland glidaråkarna, pumpen pallar inte med spänningen av att åka 60 på två hjul.

Jag önskar hursomhelst att jag dör på hålet, bara för att få se om dom slår upp det som "KNULLOLYCKA Man dog av njutning..."
 
Återigen, utan mätningar, inget snack.
Min bror kör Harley med Vance & Hines ljudligaste system, det är så ljudligt att inte ens han stod ut med det utan köpte en dB killer som fanns som tillbehör.
Den låter inte mindre nu, bara dovare, och nu går den igenom besiktningen dessutom!

Ett pulserande ljud upplevs som kraftfullare, medans ett ylande ljud upplevs mer irriterande, det är därför utryckningsfordon har pulserande ylande ljud för att påkalla uppmärksamhet.

En glidare pulserar, en radfyra ylar.

Japp, jag klarar 95dB med min hoj, inga problem!

Om det pulserar eller ylar spelar ingen roll, kör man utan ljuddämpare, något som bara glidare verkar göra nuförtiden - gör det ont i öronen!

Går hojen igenom besiktningen så ligger vi alla på en skaplig trivselnivå.
Oavsett typ av hoj...
 
Last edited:
Är det en 40+ på HD, så är risken stor att han har baktankar.

Jo det där uttrycket "HD Ready" har fått en ny innebörd, nämligen som de frågar i reklamen, "Mogen för pension?" :)

Problemet med det höga ljudet i en glidare är väl att de låter så j-a lääänge ... :tungan
 
Ljud är ju jäkligt subjektivt, men jag är benägen att hålla med, kromslädarnas trötta ljud har ingen lockelse alls för mig, det låter bara floff-floff.
Men grannens TL1000 (som är en av de mest högljudda hojar jag hört) är bara musik för själen.

Även om jag själv åker enduro, och har kört 4-taktsstånka med bröt-aga, så är det ljudet riktigt, riktigt jobbigt i stadsmiljö - inget irriterar så mycket som en bakhjulshjälte med megafon på sin Husa 650...

Men, kör man på rätt sätt på rätt ställe, så irriterar man ingen - det är upp till var och en tycker jag, bara man kan visa lite respekt.

/J
 
Ljud är ju jäkligt subjektivt, men jag är benägen att hålla med, kromslädarnas trötta ljud har ingen lockelse alls för mig, det låter bara floff-floff.
Men grannens TL1000 (som är en av de mest högljudda hojar jag hört) är bara musik för själen.

Även om jag själv åker enduro, och har kört 4-taktsstånka med bröt-aga, så är det ljudet riktigt, riktigt jobbigt i stadsmiljö - inget irriterar så mycket som en bakhjulshjälte med megafon på sin Husa 650...

Men, kör man på rätt sätt på rätt ställe, så irriterar man ingen - det är upp till var och en tycker jag, bara man kan visa lite respekt.

/J
Å jag tycker tvärtom. Finns inte mycket som låter skönare än när en stor stånka gasar på ordentligt :hihi
 
man behöver ju inte varva och bröla så att folk blir störda, men själv tycker jag att customhojar har ett helhäftigt ljud så... det ska ju inte smattra så att man får ont i öronen, men ett dovt v-twinmuller är fan det go'aste som finns:) värre är det ju med sporthojar med i stort sett öppna system som ligger på varvbryt och matar växlar i ett jävla tempo, där kan vi snacka oljud...
 
Så det du säger är att om man byter bort allt som är HD så kan man få dem att gå riktigt fort? :tungan

Typ :gnissla

Ang olyckrisk per förare så var den statistiska rapport (som jag länkat till så många gånger) uppdelad även i personkilometer. Customgubbarna hade lägre risk mer personkilometer. Dessutom visade det sig att inga hojåkare hade så många årliga mil som de i åldern över 50 vill jag minnas. De var dena grupp som var de verkliga milslukarna i hojkollektivet. Och det har man ju sett i verkligheten tycker jag, de som ställer på först och kör till senast om hösten är ju anonyma japancustoms, det är såna som står på arbetsplatsernas hojparkeringar om dagarna. Dessutom var de sällan inblandade i olyckor med motorcyklar de inte stod som ägare på ;)

Nu har jag för 111:e gången letat fram den rapport som jag menade
http://www.vti.se/EPiBrowser/Publikationer/R566.pdf

Den är den mest genomlysande jag sett ty den styckar upp risken, inte bara ålder utan även tex per personkilometer, den visar även tex hur vanligt det är att förlyckade yngre kör ihjäl sig på en hoj som är skriven på ngn i samma ålder som deras föräldrar.... osv osv.

/J
 
Last edited:
frågan är väl vilket som är bäst. snabbt avstökat (sporthoj) eller ett jädra mullrande i snigelfart (customhoj)

sedan har vi dom dära jädra eu mopparna. som åker på fullgas överallt och låter illa. så jag vet inte vilket som är sämst egentligen

personligen tycker jag att det vore bra mycke trevligare me nåt som inte lät så hela stan vaknade men gick tokfort istället för nåt som låter .. fördjävligt och knappt orkar gå över 120
 
Nyheter
Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

BMW Motorrad Concept RR

Under den prestigefyllda ut...

Snart dags för Custom Bike Show

Förra året firades den 50:e...

KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Back
Top