TL-tråden - v2 !

Hej på er alla TLare, jag hittade en grå/svart kuts till en TLR utanför södertälje för ngn vecka eller 2 sedan.
Är det ngn här som saknar sin kuts så kan den höra av sig.

MVH Jim

Tjaha nu e man tillbaka efter 4 dars jobb i göteborg peter pan jag vet inte hur
tl-spridarna e konstruerade men de flesta spridare hade (förr i varja fall) en liten
tesil/nätfilter inne i spridaren!!
varför denna styggelse sitter där när man har ett fint papprsfilter först fatter jag
inte men förmodligen har färgen fastnat där.
Kan inga adresser å länkar men det finns firmor som "renoverar" å flödesmatchar
spridare!!
Är det någon som speccen på tl spridare typ hög lr lågohm och flöde CC/M
så kanske peter pan kan hitta ersättningspridare på nåt annat fordon:yoparty
Octofinger du hur aldrig funderat på eftermarknadssprut istället för omprogramering?Själv har jag länge funderat på VEMS-sprut till bilprojekt men har nu funderingar på VEMS till framtida tillis uppdateringar.
Vems har många fördelar egt bredbandslambda etc plus bra pris (för efterm-sprut)

Tjaha nu e man tillbaka efter 4 dars jobb i göteborg peter pan jag vet inte hur
tl-spridarna e konstruerade men de flesta spridare hade (förr i varja fall) en liten
tesil/nätfilter inne i spridaren!!
varför denna styggelse sitter där när man har ett fint papprsfilter först fatter jag
inte men förmodligen har färgen fastnat där.
Kan inga adresser å länkar men det finns firmor som "renoverar" å flödesmatchar
spridare!!
Är det någon som speccen på tl spridare typ hög lr lågohm och flöde CC/M
så kanske peter pan kan hitta ersättningspridare på nåt annat fordon:yoparty
Octofinger du hur aldrig funderat på eftermarknadssprut istället för omprogramering?Själv har jag länge funderat på VEMS-sprut till bilprojekt men har nu funderingar på VEMS till framtida tillis uppdateringar.
Vems har många fördelar egt bredbandslambda etc plus bra pris (för efterm-sprut)

Tack, men finns det ingen chans att göra rent spridarna, eller filtret innan för den delen, med högtryck eller nåt?
Tänkte riva i helgen o se om jag förstår nåt...:rolleyes:

Hojrunda.

Trodde idag att jag hade mekjobb på hojen att ta itu med!

Kört en lång runda hojen i världens kanonväder, hojen gick som en inoljad ål (stark ål :D ) Skulle bara göra ett litet stopp i centrum också sedan hem. Bränslelampan börjar flimmra, vilket jag var beredd på och jag skulle ju bara köra ett par kilometer till. Ligger på 70 väg och gör en kraftig omkörning, kör en liten bit till och hojen börjar BÖÖÖööööööö :confused: provar att ge lite gas... inget, kollar instrumentpanelen, check!!! Ok hojen är död men testar att frikoppla o starta igen men inget resultat. Lyckas iaf rulla sista metrarna med den omkörda bilen bakom och svänga in på vägen som jag skulle. Inget liv i hojen och check på instrumentpanelen. Tänker direkt på att något är fel med insprutet/ bensinpumpen men kan inte kolla felmeddelandet. Kollar stödsensorn mm mm. Fortsätter att kolla batterianslutningar, lossa kontakter samt ecu`n som faktiskt låg lite snett. Inget funkar och när jag vrider på nyckeln så drar ej bensinpumpen igång:huvet
Tänker att nu får jag ringa flickvännen så hon får försöka ragga upp ett släp osv, osv. Jaha :rolleyes: dags att ringa då va! när jag råkar snegla på den förbannade dödarknappen!:mad: Den står i ett mellanläge:gnissla Trycker till den, vrider om nyckeln och startknappen....och hon lever igen:yoparty .
Finns det ingen tillverkare som kan sätta den lite mer off så att man inte kommer åt den under körning med sina enorma händer:tungan Jaja! härligt att hojen är vid liv igen iaf.

Återigen Jag är intresserad av barnett fjädrar om fler är med:tummenupp
Hur är det med andra märken förresten? Finns ju andra också som är hårdare än original, eller är barnett bäst?

Hur är det med andra märken förresten? Finns ju andra också som är hårdare än original, eller är barnett bäst?

Grattis till snabbmeket. :D
Den där jäkla knappen har varit och bråkat mer än en gång!

Det finns Barnett och jag tror EBC eller nåt sånt. Tror egentligen inte att det spelar nån roll så länge de är starkare. Barnett är lagom hajpat så att då kan man skriva det i sin signatur så vet folk vad man har för prylar... :rolleyes:

Kan sätta upp dig på listan för Barnetts om du vill. Skicka ett PM med antal fjädrar i din koppling.

//I

Tur man har chey händer så man inte har haft det problemet. :hihi

Trodde idag att jag hade mekjobb på hojen att ta itu med!

Kört en lång runda hojen i världens kanonväder, hojen gick som en inoljad ål (stark ål :D ) Skulle bara göra ett litet stopp i centrum också sedan hem. Bränslelampan börjar flimmra, vilket jag var beredd på och jag skulle ju bara köra ett par kilometer till. Ligger på 70 väg och gör en kraftig omkörning, kör en liten bit till och hojen börjar BÖÖÖööööööö :confused: provar att ge lite gas... inget, kollar instrumentpanelen, check!!! Ok hojen är död men testar att frikoppla o starta igen men inget resultat. Lyckas iaf rulla sista metrarna med den omkörda bilen bakom och svänga in på vägen som jag skulle. Inget liv i hojen och check på instrumentpanelen. Tänker direkt på att något är fel med insprutet/ bensinpumpen men kan inte kolla felmeddelandet. Kollar stödsensorn mm mm. Fortsätter att kolla batterianslutningar, lossa kontakter samt ecu`n som faktiskt låg lite snett. Inget funkar och när jag vrider på nyckeln så drar ej bensinpumpen igång:huvet
Tänker att nu får jag ringa flickvännen så hon får försöka ragga upp ett släp osv, osv. Jaha :rolleyes: dags att ringa då va! när jag råkar snegla på den förbannade dödarknappen!:mad: Den står i ett mellanläge:gnissla Trycker till den, vrider om nyckeln och startknappen....och hon lever igen:yoparty .
Finns det ingen tillverkare som kan sätta den lite mer off så att man inte kommer åt den under körning med sina enorma händer:tungan Jaja! härligt att hojen är vid liv igen iaf.

:tummenupp

Ett alternativ är ju annars att koppla loss orginalet och köpa en "cross dödare". De brukar vara rätt små och brukar ha modeller som fjädrar ut om man inte trycker på dem. :)
Altså, inget On/Off läge, utan bara On sålänge man trycker in den. Som startknappen ungeför, fast oändligt mycket fulare... :hihi

Hmm, min bakdel på hojen har börjat se sina bästa dagar(sprickor, hålls upp med buntband osv). Ska jag skicka in den på en plastrenovering eller köpa ny bakdel och var kan man hitta en sådan någorlunda billigt... (Ja, jag ska kolla tlzone också).

Såg att jag inte fått svar på frågan så jag postar igen :)

En fråga till ang kopplingen

Knacksökandet fortsätter..
http://www.sporthoj.com/forum/showpo...postcount=2894

Har nu fått hem lite nya delar & därav denna fråga.

Enligt Haynes handboken är minlängden på kopplingsfjädarna till TLR 22.4mm & mina gamla var 23.3mm så de var ju egentligen OK, men jag tänkte passa på att byta fjädrarna när jag ändå rotar i kopplingen.

Nu när jag mäter på de nya ORGINAL-fjädrarna så är de :skrämd 31.5mm.

Kan det stämma ? har mina fjädrar verkligen blivit ~8mm kortare eller kan jag fått fel fjädrar ?

Suzukis artikel nr på fjädrarna jag fått : 21413-02F00

Vill bara veta innan jag påbörjar monteringen & Suzuki som borde veta öppnar på Måndag.

Tycker bara att skillnaden är för stor

Tacksam för alla svar.

/Edit lite senare.

Skit också :mad:
Hittade info på nätet.
Jag har fått fjädrar till TLS modell V & W, inte till TLR som jag skulle ha :mad: :mad: mao inget mekande denna helg.

Faan: Det är inte första gången som hissen inte gått ända upp hos just den här säljaren som tog emot min beställning.

Last edited:
Såg att jag inte fått svar på frågan så jag postar igen :)
egay eller TLZ för att leta nya plastdetaljer, annars skulle jag nog ge mig på att försöka laga själv med glasfiber. Clas Ohlson har ett billigt kit.

Har ingen erfarenhet av att lämna in på renovering så jag kan inget om priser eller resultat.

Knacksökandet fortsätter..
http://www.sporthoj.com/forum/showpo...postcount=2894

Har nu fått hem lite nya delar & därav denna fråga.

Enligt Haynes handboken är minlängden på kopplingsfjädarna till TLR 22.4mm & mina gamla var 23.3mm så de var ju egentligen OK, men jag tänkte passa på att byta fjädrarna när jag ändå rotar i kopplingen.

Nu när jag mäter på de nya ORGINAL-fjädrarna så är de :skrämd 31.5mm.

Kan det stämma ? har mina fjädrar verkligen blivit ~8mm kortare eller kan jag fått fel fjädrar ?

Suzukis artikel nr på fjädrarna jag fått : 21413-02F00

Vill bara veta innan jag påbörjar monteringen & Suzuki som borde veta öppnar på Måndag.

Tycker bara att skillnaden är för stor

Tacksam för alla svar.

/Edit lite senare.

Skit också :mad:
Hittade info på nätet.
Jag har fått fjädrar till TLS modell V & W, inte till TLR som jag skulle ha :mad: :mad: mao inget mekande denna helg.

Faan: Det är inte första gången som hissen inte gått ända upp hos just den här säljaren som tog emot min beställning.
Kan inte orginalfjädrarnas längd, men här har du Barnett, och de lär inte skilja så himla mycket från orginal:
barnettspring_comparison.jpg

edit:
Enligt http://www.ronayers.com så har du fått ett kit till TLS -97/98, den femfjädrade...
edit2: Fast just ja, det hade du redan upptäckt. :glömdet

Last edited:
Hej!

Har ett litet mysko problem vid påslag.
Glider in mot en kruva utan gas, sen när man ska möta med gas och få lite spänning på kedjan som hostar den gärna till lite innan den skuttar en skvätt och sen är "normal" igen. Blir ju rätt intressant när man gör ett skutt mitt i en kruva :gnissla

Ska på SMC kurs på söndag så är som sagt lite brådis att fixa, någon som har en bra teori att lägga fram? :va

Har du löst det? Jag har samma problem :mad:

Men det gick att få till ett litet knäskrap på Tuvängen ändå :D Mitt allra första :D

Hur laga kolfiber????

Hej.

Jag har ett litet problem. Ett litet hål på min ena Akra kolfiberburk.

Hur lagar man sådant? Kolfiber och epoxy eller:va

Var köper man kolfiber?

Vill inte laga med glasfiberplast eftersom jag vill ha det hyfsat snyggt.

/

Rickar

Hej.

Jag har ett litet problem. Ett litet hål på min ena Akra kolfiberburk.

Hur lagar man sådant? Kolfiber och epoxy eller:va

Var köper man kolfiber?

Vill inte laga med glasfiberplast eftersom jag vill ha det hyfsat snyggt.

/

Rickar
Det är svårt o laga med kolfiber så det blir snyggt. Det kommer synas vart det nya börjar o det gamla slutar. Om du inte köper nya rör o drar dit.

Fanns på ebay för ett tag sen, kolla där.

Har du löst det? Jag har samma problem :mad:
Men det gick att få till ett litet knäskrap på Tuvängen ändå :D Mitt allra första :D

Hej! Tack vare TL-tråden, var TPS:en som spökade.

Tack för superbra och snabba svar på frågor! :tummenupp

Nu kommer ett litet eldprov, vars hittar jag fotpinnehållaren? Se bifogad bild.

Har gjort efterlysningar på bilddelsbasen.se.

Det är på vänster sida. Sen skulle jag behöva lite kåpor också, vänster fram och bak. Mest bak, gjorde nerlägg modell jättenerlägg idag, eller nåt :gnissla

Bifogat

• SHK Mitt sverige 033.jpg
    SHK Mitt sverige 033.jpg
    80.9 KB · Visningar: 61
Last edited:
Nyheter
Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon

Foto: Andreas Johansson ...