Lasthjälp i Nynäshamn Lördag 26:e

Hinkas

Sege säger: KÖR!
Gick med
23 Jul 2003
Hoj
Mellan hojar
Morsning korsning, på lördag kanske jag kommer dra över till Gotland och hämta hem mig en ny hoj. Som det ser ut kommer jag inte kunna köra motorcykel hela vägen (100mil t.o.r) utan den kommer troligtvis lastas på en pall och sedan på en släpvagn.
Nu till mitt lilla rop på hjälp, jag kan inte lasta upp den nya motorcykeln på pallen på släpvagnen och sedan spänna fast den. Finns det nån, några trevliga själar som skulle kunna hjälpa mig om jag inte får tag på någon som kan åka denna roadtrip med mig.
Det var ju snorigt dyrt att åka med släpvagn över till ön så jag åker ju helst med bara MC'n över, alternativt om handlaren kommer över och hjälper mig. Ni får veta närmre under veckan.

Mvh

Hinkas, som behöver hjälp (att erkänna är första steget)

Varför ska du ha hojen på en lastpall? :va Varför inte bara ställa den på släpet som den är? :va

Mja, den står stabilare på en lastpall byggd för en motorcykel? Det känns bra om man ska åka väldigt långt med en MC på släpet... Det hade ju varit tråkigt om den tippade liksom...

Mja, den står stabilare på en lastpall byggd för en motorcykel? Det känns bra om man ska åka väldigt långt med en MC på släpet... Det hade ju varit tråkigt om den tippade liksom...

Bara ställ framhjulet mot framlemmen å spänn ner gaffeln framåt/åt sidorna med spännband/tie-downs och ett band åt varje håll från bakhjulet så ska det gå helt lysande utan lastpall.:tummenupp

Annars funkar det klockrent med dessa spännband.

http://www.nilssonsmc.se/webbutik_kop_detaljinfo.asp?kat=detaljinfo&id=437&fran=87

http://www.nilssonsmc.se/webbutik_kop_detaljinfo.asp?kat=detaljinfo&id=440&fran=87

Har kört ett antal mil (200 - 300) med hojen fast spänd med endast dessa band och ett spänband bak för att hojen inte ska studsa.

Jojo, det är ju säkert supernkelt, om man har tre armar :p
Jag som är ovan att lasta på släp vill ju liksom inte chansa som ni kanske förstår... Men men, jag löser det väl. Tack ändå.

Nja, det vette fan? :va Jag har kört hoj fastspänd som dom skriver ovan många hundra mil, och det har funkat klockrent! :tummenupp Och så kör ju dom flesta andra också, och jag har då inte hört några problem med det! :tummenupp

Nja, det vette fan? :va Jag har kört hoj fastspänd som dom skriver ovan många hundra mil, och det har funkat klockrent! :tummenupp Och så kör ju dom flesta andra också, och jag har då inte hört några problem med det! :tummenupp

Ja, det kanske bara är psykologiskt hos mig att den står bättre med en sådan pall. Men faktum kvarstår, jag kommer inte klara av att hålla i cykel och spänna spännband samtidigt....
Jag kan väl passa på att fråga då, sätter ni ett spännband åt varje håll uppe vid styre och drar snett nedåt/framåt då eller?

Bara ställ framhjulet mot framlemmen å spänn ner gaffeln framåt/åt sidorna med spännband/tie-downs och ett band åt varje håll från bakhjulet så ska det gå helt lysande utan lastpall.:tummenupp

Vill du säkra på ovanstående sätt kan det kompletteras med några meter 45mm X 70mm reglar ihopskruvade som ett cykelställ.

två 1,5 - 2 m reglar tvärs över släpet - framhjulet skall över första regeln och mot framlemmen och den andra regeln. På var sida om framhjulet skall du skruva fast korta reglar så att hjulet inte kan halka i sida. Inte toktight du skall kunna backa ur utan att skruva loss reglarna.

Illustrationen kanske inte blir som den skall......

Jojo, det är ju säkert supernkelt, om man har tre armar :p
Jag som är ovan att lasta på släp vill ju liksom inte chansa som ni kanske förstår... Men men, jag löser det väl. Tack ändå.

ÖÖÖ jag har lastat min hoj själv. Kanon enkelt juh bara att rulla fram den emot lämmen och se till att du har lagt spännbanden där och pumpat in dem något varv. Luta sedan hojen åt ett håll för att sedan trycka över den emot andra och fäst den där. Spänn sedan så mycket du vill i de bägge sidorna. Sen kan man spänna den i bakfälgen så den inte står och hoppar på släpet.

om du sedan är själv så kan du låta den stå på stödet och spänna ner den på den sidan först för att sedan ta högersidan sedan, kanon enkelt...

Lycka till ///Micke

bor i nynäs och det är klart jag hjälper dig om du vill...
vilken båt kommer du med (tid?)
tycker också det låter överkurs med lastpall,har själv fraktat hojar på släp enligt förgående talares metoder...

//Dennis

Ändrade planer, jag kommer bara behöva åka till Uppsala.
Men tack för omtanken christoffer. Missade man ju chansen att träffa dig igen :/

Annars funkar det klockrent med dessa spännband.

http://www.nilssonsmc.se/webbutik_kop_detaljinfo.asp?kat=detaljinfo&id=437&fran=87

http://www.nilssonsmc.se/webbutik_kop_detaljinfo.asp?kat=detaljinfo&id=440&fran=87

Har kört ett antal mil (200 - 300) med hojen fast spänd med endast dessa band och ett spänband bak för att hojen inte ska studsa.

Använder du båda eller går det bra att bara använda http://www.nilssonsmc.se/webbutik_kop_detaljinfo.asp?kat=detaljinfo&id=440&fran=87# ?:confused:

Last edited:
Känner igen det där med polon.. Va nån som stuva in en r6a i en polo med fällda säten :hihi

Har precis kommet hem från en tur i Italien. Vi lastade två hojar i en Merca buss, stod brevid varandra med spännband endast från styret. Två på varje hoj snett ner i lastkrokar. Inget bak alls, men ett bra tips är ett "strips" runt handbromshandtaget så kan den inte röra sej alls. Körde till Italien och hem som sagt och inget rörde sej :)

*/ ?>
Nyheter
KTM uppdaterar sin elhoj

Pressrelease från KTM: ...

Verksamheten säkrad på Gotland Ring!

Det har varit många turer k...

Ducati Superleggera V4 Centenario – kolfiberdrömmen

Med anledning av Ducatis 10...

Yamaha Ténéré 700 World Raid provkörd och klar!

Just nu återhämtar vi oss p...

Provkörning pågår, Ténéré 700 World Raid!

Just nu är vi mitt i provkö...

Världslansering, Yamaha Ténéré 700 World Raid!

Just nu är Bike på plats på...

Scenic – navigering för dig som prioriterar vägen framför destinationen

Screenshot I samband med...

CTEK visar upp ny laddare och ”booster”

CTEK NXT 5 Nu börjar sol...

Vi provkör nya H-D-modeller

Allt om MC åkte till Malaga...

IDM tar klivet upp – EURO MOTO lanseras

EURO MOTO ersätter inte IDM...

Back