Flax i Helsingborg

• Thread starter Thread starter überkill
  • Start date Start date

überkill

Guest
Kom körande för ca 1 timme sen på vägen längs Fria bad mot Laröd nere vid stranden och passerar kurvan upp mot Pålsjö skog. Efter en stund ser jag hur alla bilar helljusblinkar.. sekunderna går snabbt men hinner reagera och slå av från ca 70 till 50-55 innan jag ser farbror blå bakom en vit skåpbil skjuta på mig.

Jag klarade mig.

Tack du silvriga BMW 745 och röda lilla Ford som varnade mig. Någon som torska där idag?

De är bara att hålla ögonen öppna, vet inte hur många gånger jag ställt mig på bromsen, de brukar stå där. Speciellt när HIF spelar som de gjort idag. Sambon blev tagen på samma sträcka, fast motsatt håll i 95 km/h i omkörning. Sen kan du ju räkna ut resten själv....

Last edited:
De är bara att hålla ögonen öppna, vet inte hur många gånger jag ställt mig på bromsen, de brukar stå där. Speciellt när HIF spelar som de gjort idag. Sambon blev tagen på samma sträcka, fast motsatt håll i 95 km/h i omkörning. Sen kan du ju räkna ut resten själv....

Då missar din gubbe hela denna säsång?!!

Menar du att han stod och gömde sig bakom skåpbilen?? Det får dom inte göra. Enligt riktlinjerna ska dom stå väl synligt för att vara säkra på att inget är ivägen och stör mätningen. Alternativt får dom sitta i polisbilen och mäta genom en öppen sidoruta. Dom får inte gömma sig bakom en skåpbil eller buskar så vitt jag vet. Då är mätningen ogiltig.

Nja de stod väl inte kloss inpå bilen men de stod i närheten och ifrån det håll jag kom så stod skåpbilen först och sedan dem..

Helt hopplöst.. Kör backen dagligen, känns onödigt att de ändrat till 50..

Kör också där dagligen och kan inte förstå varför man sänkt! inte många olyckor. bara en anslutande väg, rak och fin med lång fri sikt.

Riktigt grisigt var det samma vecka man sänkte då stod man och sköt och tog folk på löpande band:gnissla Klarade kortet med väldigt liten marginal.

Det får dom inte göra. Enligt riktlinjerna ska dom stå väl synligt för att vara säkra på att inget är ivägen och stör mätningen. Alternativt får dom sitta i polisbilen och mäta genom en öppen sidoruta. Dom får inte gömma sig bakom en skåpbil eller buskar så vitt jag vet. Då är mätningen ogiltig.

Det där stämmer nog inte riktigt. I så fall bryter de mot reglerna ganska ofta. För att återknyta till Helsingborg så har jag sett dem stå gömd bakom trafikljuset ovanför hälsobacken vid ett flertal tillfällen. Det är knappt man ser dem. Ibland står de gömda bakom buskarna intill huset vid samma trafikljus där det är helt omöjligt att upptäcka dem. Ser inget fel i det. Just vid hälsobacken brukar väldigt många köra över hastighetsbegränsningen. Allra värst är det när streetrace nördarna intar stan på helgerna. Hade jag haft en ledarposition hos trafikpolisen skulle jag placerat ut hastighetsövervakning på strategiska ställen varje helg samt gjort körkorts och nykterhetskontroll oftare.

I tisdags såg jag att de stod vid nerlagda Shell macken nere på Drottninggatan. De hade just vinkat in en äldre man på motorcykel. Det är väl samma dag som ett antal sporthojar brukar samlas nere på strandvägen. Såg två stycken på sporthoj köra förbi snälla som lam i laglig hastighet. De var väl förvarnade. Har sällan sett någon köra så snällt på sporthoj tidigare.

När det gäller hastighetsbegränsningen vid tinkarpsbacken och strandvägen så tycker jag att vägen känns anpassad för högre hastighet än 50. Underhållet är ganska eftersatt dock. Kan nog ha bidragit till att man valt att sänka hastigheten. Man kommer nog att göra vägen smalare i framtiden när man bygger om strandpromenaden norrut. Då kommer nog 50 att kännas mer korrekt som hastighetsbegränsning. Skulle i och för sig inte förvåna mig om man sätter farthinder hela vägen för att få bort trafiken så att folk ska köra väg 111 in till stan istället. Det verkar var på modet att bygga farthinder och rondeller.

I den svaga kurvan där strandvägen tar slut och tinkarpsbacken tar vid blev en liten unge påkörd för ett par år sedan. Det var 50 på strandvägen och 70 vid backen på den tiden. Många ökade farten en bra bit innan. Den olyckan kan mycket väl ha varit det som tillslut avgjorde att man sänkte hastigheten i backen upp till sofiero. Dessutom är det nog inte så trevligt för de boende att ha bilar som accelererar utanför sitt hus dagarna i ände.

Det där stämmer nog inte riktigt. I så fall bryter de mot reglerna ganska ofta. För att återknyta till Helsingborg så har jag sett dem stå gömd bakom trafikljuset ovanför hälsobacken vid ett flertal tillfällen. Det är knappt man ser dem. Ibland står de gömda bakom buskarna intill huset vid samma trafikljus där det är helt omöjligt att upptäcka dem. Ser inget fel i det. Just vid hälsobacken brukar väldigt många köra över hastighetsbegränsningen. Allra värst är det när streetrace nördarna intar stan på helgerna. Hade jag haft en ledarposition hos trafikpolisen skulle jag placerat ut hastighetsövervakning på strategiska ställen varje helg samt gjort körkorts och nykterhetskontroll oftare.

I tisdags såg jag att de stod vid nerlagda Shell macken nere på Drottninggatan. De hade just vinkat in en äldre man på motorcykel. Det är väl samma dag som ett antal sporthojar brukar samlas nere på strandvägen. Såg två stycken på sporthoj köra förbi snälla som lam i laglig hastighet. De var väl förvarnade. Har sällan sett någon köra så snällt på sporthoj tidigare.

När det gäller hastighetsbegränsningen vid tinkarpsbacken och strandvägen så tycker jag att vägen känns anpassad för högre hastighet än 50. Underhållet är ganska eftersatt dock. Kan nog ha bidragit till att man valt att sänka hastigheten. Man kommer nog att göra vägen smalare i framtiden när man bygger om strandpromenaden norrut. Då kommer nog 50 att kännas mer korrekt som hastighetsbegränsning. Skulle i och för sig inte förvåna mig om man sätter farthinder hela vägen för att få bort trafiken så att folk ska köra väg 111 in till stan istället. Det verkar var på modet att bygga farthinder och rondeller.

I den svaga kurvan där strandvägen tar slut och tinkarpsbacken tar vid blev en liten unge påkörd för ett par år sedan. Det var 50 på strandvägen och 70 vid backen på den tiden. Många ökade farten en bra bit innan. Den olyckan kan mycket väl ha varit det som tillslut avgjorde att man sänkte hastigheten i backen upp till sofiero. Dessutom är det nog inte så trevligt för de boende att ha bilar som accelererar utanför sitt hus dagarna i ände.

Du har rätt och jag har fel. Dom måste inte stå synligt men praxis säger att dom bör göra det eftersom polisens uttalade syfte med trafikövervakningen inte är att bötfälla utan att åstadkomma att satta hastighetsgränser hålls och trafikregler i övrigt efterlevs.

Det som sägs i polisens riktlinjer är att mätning skall utföras av den polis som är ansvarig för mätningen. Praktikanter är inte OK.
Polismannen skall ha genomgått utbildning i hastighetsmätning med laser och detta skall vara dokumenterat.
Mätinstrumentet skall kalibreras/kontrolleras med max 12 månaders intervall.
Instrumentet skall kontrolleras manuellt med avseende på sikte och avstånd innan och efter mätningarna under dagen.
Polismannen skall placera sig så nära vägen som möjligt utan att utsätta sig för onödig fara.
I platsprotokollet skall antecknas vilkan hastighet som rapporterats samt vart på bilen/motorcykeln mätning skett/sikte tagits.

http://www.trafikjuristen.se/kortfakta/hastighetsovervakning/Laser/FAP_LASER_RPSFS2003_6.pdf

Det var jag som körde just i det tillfället var ute med tjejen så jag passade på att blinka med helljuset!

Nyheter
En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon

Foto: Andreas Johansson ...

Custom Bike Show 2025

Den 7 juni var det åter dag...

Forged följer tre baggerbyggen