Det där stämmer nog inte riktigt. I så fall bryter de mot reglerna ganska ofta. För att återknyta till Helsingborg så har jag sett dem stå gömd bakom trafikljuset ovanför hälsobacken vid ett flertal tillfällen. Det är knappt man ser dem. Ibland står de gömda bakom buskarna intill huset vid samma trafikljus där det är helt omöjligt att upptäcka dem. Ser inget fel i det. Just vid hälsobacken brukar väldigt många köra över hastighetsbegränsningen. Allra värst är det när streetrace nördarna intar stan på helgerna. Hade jag haft en ledarposition hos trafikpolisen skulle jag placerat ut hastighetsövervakning på strategiska ställen varje helg samt gjort körkorts och nykterhetskontroll oftare.
I tisdags såg jag att de stod vid nerlagda Shell macken nere på Drottninggatan. De hade just vinkat in en äldre man på motorcykel. Det är väl samma dag som ett antal sporthojar brukar samlas nere på strandvägen. Såg två stycken på sporthoj köra förbi snälla som lam i laglig hastighet. De var väl förvarnade. Har sällan sett någon köra så snällt på sporthoj tidigare.
När det gäller hastighetsbegränsningen vid tinkarpsbacken och strandvägen så tycker jag att vägen känns anpassad för högre hastighet än 50. Underhållet är ganska eftersatt dock. Kan nog ha bidragit till att man valt att sänka hastigheten. Man kommer nog att göra vägen smalare i framtiden när man bygger om strandpromenaden norrut. Då kommer nog 50 att kännas mer korrekt som hastighetsbegränsning. Skulle i och för sig inte förvåna mig om man sätter farthinder hela vägen för att få bort trafiken så att folk ska köra väg 111 in till stan istället. Det verkar var på modet att bygga farthinder och rondeller.
I den svaga kurvan där strandvägen tar slut och tinkarpsbacken tar vid blev en liten unge påkörd för ett par år sedan. Det var 50 på strandvägen och 70 vid backen på den tiden. Många ökade farten en bra bit innan. Den olyckan kan mycket väl ha varit det som tillslut avgjorde att man sänkte hastigheten i backen upp till sofiero. Dessutom är det nog inte så trevligt för de boende att ha bilar som accelererar utanför sitt hus dagarna i ände.