Bra jobb ?

NSR125_94

Njuubie
Gick med
31 Dec 2006
Hoj
Honda NSR 125 -98 ||| Honda cr 250 -91
hejsan, Går ju i skola (7:an) än och tycker att det suger förjävligt.

Men till frågan, Vad finns det för bra (roliga) jobb att satsa på ? Hade tänk mej typ mc.mekaniker eller svetsare, men finns det nå mer roliga jobb ?

Egenföretagare...spöa upp dryga typer på sh som röker för mycket av varorna de säljer på skolgårdar.....

Det beror väl på vad du menar, menar du ett jobb som du tänker utbilda dig till (vilket jag antar) Eller menar du ett jobb som du tänker ta för att hoppa av skolan efter 9:an?

Ett tips är ju att försöka utbilda sig inom det ämne man är intresserad av, är du motorintresserad så ska du ju givetvis försöka utbilda dig i ämnet för att kanske senare skaffa ett jobb inom området. Man kan ju alltid vidareutbilda sig senare i livet med om man känner att man vill byta bransch.

Jobbar själv som servicetekniker, och det är ett jobb som jag aldrig skulle byta bort mot nåt annat faktiskt som jag känner nu. Detta för att det är fritt och man är sin egen chef, jag har hand om alla mina kunder själv, bokar besök, mm så det är en bra mix mellan själva skruvandet och lite mer kontorsgöra.

Du bör nog mer leta efter bra utbildningar till att börja med. Du har ju PRAO, se till att du kommer till något ställe där du får jobba med det du funderar på att satsa på. Ju fler olika yrken du testar under PRAO desto mer vet du om vad du ska välja sen. Good luck!

Du går i 7an, fundera inte på jobb och sånt nu, gör det som alla andra gör i din ålder, försöka förstå sig på brudar och försöka få ligga. Se bara till att få G i alla ämnen så äre lungt.

jaha ?kul för dej.

Vad är du intresserad av ?? Ta ditt stora intresse,,satsa på det i studierna. Gå klart.
Sen kan du alltid plugga vidare, jobba samtidigt å tjäna snyggt med pengar på hobbybasis.

se det så här....vad behöver folk ...alltid ??

Någonstans att bo, att äta, att ha kul :

Bo,, allt inom byggsektorn kommer att skrika efter folk, ingen vill ju skita ner sig, bara sitta å knapptrycka på datorer.

Rörkrökare, elektriker, värme7ventilation/byggfolk kommer alltid att behövas, tex

Fordonstekniker av alla de slag. Inom flyget så kommer edt att saknas flygmekaniker/tekniker/ingenjörer inom de närmaste 5-10 åren...bristyrke.

Nöjesbranchen...

Hur långt är ett snöre? :va
Jag gillar att programmera å designa saker = kul jobb!
Jag har polare som älskar att sitta å pilla med ekonomi = kul jobb!
Men jag skulle få spel efter 30s om jag satt å bråkade med fakturor, bokföring å annat elände. Å hon skulle vantrivas som en hamster i en påslagen micro om hon satt å programmerade hela dagarna.
Ser du poängen? ;)

Men jag skulle få spel efter 30s om jag satt å bråkade med fakturor, bokföring å annat elände. Å hon skulle vantrivas som en hamster i en påslagen micro om hon satt å programmerade hela dagarna.
Ser du poängen? ;)

Jag förstår inte!

Ser du poängen? ;)

Bara för att man tycker att en sak är rolig att greja med betyder inte det att jobba med det är det bästa som finns...

Du går i 7an, fundera inte på jobb och sånt nu, gör det som alla andra gör i din ålder, försöka förstå sig på brudar och försöka få ligga. Se bara till att få G i alla ämnen så äre lungt.
Amen! Och glöm, inte att festa riktigt ordentligt!

Bara för att man tycker att en sak är rolig att greja med betyder inte det att jobba med det är det bästa som finns...
Så sant! Men samtidigt ska man välja själv, inte följa trender å vad nån expert i aftonblaskan säger! När jag började plugga på högskolan va it-boomen på topp, och hur många som helst började plugga datavetenskap för de va "inne" å "bra". Jag är en av få från min klass som jobbar i den branschen idag! En av få som hade intresset också... En av få som inte kastade bort 3 år och 150kkr...

Vad har du mer för intressen? Vad har du lätt för i skolan?

Dubbelt så långt som hälften?! :va

Ha, katsching!

@ TS. Du skall iaf INTE skippa skolan och tro att du kan glida på ett bananskal med tur.
Gå ut skolan och försök få hyfsade betyg vilket inte alls är särskilt svårt idag.
Även om du inte ska plugga vidare sen så är det alltid ett plus om du kan visa upp ett hyfsat betyg för din framtida arbetsgivare.
Vem vill anställa någon som knappt fått G i skolan? Inte jag iaf.

När tiden är inne så ska du söka jobb inom det yrke där du tror att du kommer trivas bäst. Det behöver inte nödvändigtvis vara ditt största intresse, men man ska se fram emot att gå till jobbet, annars kan det lika gärna vara.

Personligen vet jag inte om jag skulle vilja jobba med mitt största intresse. Risken att man formar det intresset mer och mer till ett "jobb" är ju klart stor, och då kanske det inte alls är särskilt kul att hålla på med det på fritiden också.

Det ovan är såklart mina egna erfarenheter/åsikter och behöver inte alls spegla ditt sätt att se på saken. Men vad du än gör, skippa inte skolan!

Iof, om du inte ska få honkiie som lärarare, då skulle jag med hoppat. :hihi

AirVcool, det är inte så tokigt råd. Se till att du får G i de olika ämnerna även om lektionerna suger. Finns ju de som läser in ämnena senare på individuella programmet (om det finns kvar) men försök att slippa offra ett år extra på det.

Sen ska man helst välja någonting man tycker är kul som några andra redan har sagt, men försök också fundera lite om det är kul 40 timmar/veckan.

Om du sen känner att du valde fel utbildning så måste man inte jobba med det resten av livet utan man kan byta senare i livet. Även om man har utbildat sig till något speciellt så är det många som jobbar med något helt annat.

Plugga något som du har nytta av oavsett vad du skall göra. Sveta kan du lära dig själv, alt. ta en svetsningskurs senare.

Ska du komma någonstans i världen idag behöver du plugga vidare. Så är det med det.

Ta dig i kragen och avsluta gymnasiet med bra betyg. Tills dess så njut av livet, skaffa extrajobb så får du extra pengar och lär dig en del.

Finns det någon på forumet som hoppat av skolan och inte ångrat sig?

*/ ?>
Nyheter
Nya idéer för tvåtaktsmotorn

Kawasaki har lämnat in en p...

Nya idéer för tvåtaktsmotorn

Kawasaki har lämnat in en p...

Custom Motor Show satsar på över 100.000 besökare

Custom Motor Show ställer ä...

Custom Motor Show satsar på över 100.000 besökare

Custom Motor Show ställer ä...

Gotland Ring Bike Week 2026, förlängt Early Bird erbjudande!

Den 3-5 juli slår vi upp po...

Gotland Ring Bike Week 2026, förlängt Early Bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Gotland Ring Bike Week 2026, early bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Förarkurser på Nürburgring

Nu är datumen för båda föra...

Brembo presenterar TrackTribe

Brembo presenterar TrackTri...

21/12 är sista dagen beställning av Katalogen 2026

Stora Motorcykelkatalogen 2...

Back