svårt kränga däck på gathoj?

sundström

bara grusleksaker kvar
Gick med
29 Nov 2006
Hoj
XR 650R 690r/sm
tänkte kolla hur jävligt det är o kränga däck på gatcyklar ,handlarna här hemma gillar inte internethandeln m däck o tar betalt för skiftningen därefter.
kränger däcken på xr:en själv men hur mycket svårare är det på sportdäck typ qualifer rr?ska beställa ett set o prova kränga på själv lär bli en del blod svett o tårar när gixxern ska ha nya sulor,2500 m frakt för ett set qualifer rr är värt lite slit iallafall

Med en däckkrängarmaskin lär det vara hyfsat enkelt. Sitter du med däcksjärn, skruvmejslar och liknande så lär det vara ett satans slit. :)

Med en däckkrängarmaskin lär det vara hyfsat enkelt. Sitter du med däcksjärn, skruvmejslar och liknande så lär det vara ett satans slit. :)
Nejdå. :) Med hyfsade däckjärn tar det kanske två timmar (inklusive några skavda knogar och en hel del svordomar) första gången, en timme nästa.
Det hjälper om man har nån form av verktyg/plan för att klämma ner däcket från fälgkanterna, jag svetsade ihop en klämmmojäng på jobbet en eftermiddag. Annars går det bra med exempelvis skruvstycke också.

Bifogat

• helbild.jpg
    helbild.jpg
    139 KB · Visningar: 121

tänkte prova däckjärnen jag har till xr:en och ett par tvingar,borde gå om däcket är nertrampat från fälgbanan

Last edited:
Nejdå. :) Med hyfsade däckjärn tar det kanske två timmar (inklusive några skavda knogar och en hel del svordomar) första gången, en timme nästa.
Det hjälper om man har nån form av verktyg/plan för att klämma ner däcket från fälgkanterna, jag svetsade ihop en klämmmojäng på jobbet en eftermiddag. Annars går det bra med exempelvis skruvstycke också.

Personligen jobbar jag hellre över någon timme o gör det jag kan bra och få betalt så jag kan låta fackman stå för kränga av det gamla och på det nya, då jag enbart skruvar på och av hjulet hemma.

MEN(som irwing säger..) Byter man många däck per säsong så kanske det kan vara värt att göra jobbet själv..

Åker alltid till Vianor och smörar lite för de så byter de däcket billigt. Speciellt om man i förväg nämner att man inte vill ha kvitto.

Vissa gatdäck kan vara ett rent helvete att kränga av och på. Själv betalade jag 1700 kr för mitt senaste bakdäck - krängt och klart på BikeStop i stan och det var värt varenda hundring extra mot vad samma däck kostade i tyskland (~1100) för kränga gatdäck kan vara det absolut värsta som finns att göra manuellt. Jag skulle nog hellre sy fotbollar för 4 kr / tim.

Denna fråga dyker upp då och då. Det är busenkelt att byta när man fått in knixen. Finns ingen anledning att lämna in till däckverkstad då man ändå bytt däcken innan man ens hunnit köra fälgarna till krängargubben.
Offroaddäck är jobbigare att byta än LV sulor.

det viktigaste är att du har smort däcket. Gör du det så går det lätt. Har du ingen däckkrängare så kan du göra en fuling och ta bilen å rulla upp med.

Brukar ta mig ca 20min från att fälgen e på hojen tills det är tillbaka på hojen.

även om man lyckas få på däcket på fälgen så får man ju inte det ballanserat. spelar det mindre råll?

Personligen jobbar jag hellre över någon timme o gör det jag kan bra och få betalt så jag kan låta fackman stå för kränga av det gamla och på det nya, då jag enbart skruvar på och av hjulet hemma.
Jag är en varm anhängare av den åskådningen egentligen, men för närvarande är jag anställd och det med inbakad övertid så... :rolleyes: :tungan

även om man lyckas få på däcket på fälgen så får man ju inte det ballanserat. spelar det mindre råll?
Sök och du skall finna; ämnet har avhandlats mer än en gång. Och mer än tio. :tungan
Det korta svaret är Ja, det kan spela roll men Nej det behöver inte nödvändigtvis göra det, och Nej det är inte särskilt svårt att göra det själv och Ja det finns många sätt att göra det på. :tummenupp

Jag har aldrig balanserat varken fram eller bak. Hittills har jag inte märkt av vibrationer ens över 300 mätarfart. Har bytt däck själv de senaste 4 åren.

Fixar du offroaddäck själv så går gatdäck som en dans, skaffa mellanlägg till fälgen bara och riktiga däckjärn (40cm+) så är det inga större problem.

Som PLM skrev ovan, det är lättare att byta däck på en gathoj än på en offroad/cross, man har ju inte ens nån innerslang att tänka på.

/ Andreas

Fick pris av en däckbutik, 795:- för både fram och bak om jag kom in med hojen och dom gjorde allt arbete (har ingenstans att palla upp hojen). Ok pris eller för dyrt?

Nyheter
KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!