Nittiotals GSXR 750..tung buss eller en ok hoj?

Skulle ha låtit skick och pris få avgöra vilken av dom hojarna det blev.
Kan du lägga 40 000kr så borde du kunna köpa en gsxr från 00.

Jag kan även gå upp till 60 om det skulle behövas. Men några 00:or för 40 papp har jag inte sett.

Även en R6:a är intressant men mitt problem är att jag inte riktigt är sugen på modellerna innan 06. Och en 06:a kostar för mycket. Det är så lätt att plötsligt acceptera allt dyrare inköp och till slut kan jag lika bra behålla min R1-07:a. Så maxgränsen är 60 papp oavsett vad.

/D.
 
Jag har avverkat en 750 -98.

Riktigt skön hoj men motorn är definitivt inte skottsäker. :näsblod
Dom har problem med smörjningen till veven om man kör på bakhjulet. Ska vara bättre på -00 och framåt. :tummenupp
 
Jag kan även gå upp till 60 om det skulle behövas. Men några 00:or för 40 papp har jag inte sett.

Även en R6:a är intressant men mitt problem är att jag inte riktigt är sugen på modellerna innan 06. Och en 06:a kostar för mycket. Det är så lätt att plötsligt acceptera allt dyrare inköp och till slut kan jag lika bra behålla min R1-07:a. Så maxgränsen är 60 papp oavsett vad.

/D.


Har inte koll på vad en 00:a står i, jag sålde min 00:a med racekåpor med lyse i samt öhlinare bak för 39900kr 05 så jag trodde det skulle vara lätt att hitta en sådan nu för dom pengarna, själv har jag haft två stycken 00:or och den senare av dom var jag riktigt nöjd med.
 
Jag kan även gå upp till 60 om det skulle behövas. Men några 00:or för 40 papp har jag inte sett.

Även en R6:a är intressant men mitt problem är att jag inte riktigt är sugen på modellerna innan 06. Och en 06:a kostar för mycket. Det är så lätt att plötsligt acceptera allt dyrare inköp och till slut kan jag lika bra behålla min R1-07:a. Så maxgränsen är 60 papp oavsett vad.

/D.
kan du lägga 60 så köp en gsxr 1000-03/04. jag har haft en gsxr 750-99. klart trevlig hoj men det finns bättre hojar för dessa pengar. vill du ha en 750 så handla en från 00 och uppåt. har haft ett par sådana med. det har ju under vintern funnits lite gsxr 1000 hojar för 45 ute. klart mer bang for the buck.

det sämsta du kan göra är att byta hoj just nu ur begagnatsynpunkt. du får bra betalt för r1.an men hitta en vettig begagnatgoj som inte är överprisad. det går fan inte
 
Vad hade ni valt om ni fått välja....en GSXR750 från 99 eller en R1:a från 99?
/D.
GSXR750 '00

Borde gå att hitta sådana för runt 40kkr. Jag sålde min '00 för 42kkr. Detta var sent 2006. Iofs import och ingen servicebok (om hojen nu går sämre p.g.a. detta). Men i övrigt var den i fint skick med nya komponenter, såsom bolt-on, fotpinnar, kåpglas, etc. etc.


Edit: Pruta 5kkr. http://www.blocket.se/vi/15533809.htm?ca=15_s
 
Last edited:
Om man utvecklar det lite, hur står sig en gammal SRAD:en mot tex en ny GSR600?
GSR:en går att få för ~60000kr ny och kostar en bråkdel att försäkra i jämförelse med en "R-hoj". Är det någon körglädje i en sån eller är det bara att gilla läget och fortsätta med "riktig R-hoj"?
Tycker det tart emot att lägga ~40000 för en gammal SRAD. Köpte en ny 1996 för 130000 och sålde den 1998 för 55000kr. Det kändes fanimej... :D
 
Provkör så märker du, du kommer aldrig någonsin vilja sitta på bullrövs-gixxern igen. Det är en dröm att sätta sig på en nyare hoj om man jämför med den där.
 
Provkör så märker du, du kommer aldrig någonsin vilja sitta på bullrövs-gixxern igen. Det är en dröm att sätta sig på en nyare hoj om man jämför med den där.

Provkör vilken hoj du vill som är 10 år gammal och hoppa upp på en sprojlans ny så märker du garanterat skillnad ...

:huvet :huvet :huvet
 
GSXR750 '00

Borde gå att hitta sådana för runt 40kkr. Jag sålde min '00 för 42kkr. Detta var sent 2006. Iofs import och ingen servicebok (om hojen nu går sämre p.g.a. detta). Men i övrigt var den i fint skick med nya komponenter, såsom bolt-on, fotpinnar, kåpglas, etc. etc.


Edit: Pruta 5kkr. http://www.blocket.se/vi/15533809.htm?ca=15_s

Hojen går inte sämre för att det är en import.. Däremot är den dyrare att försäkra.
Det är som så att svensksålda 00or är reggade med 72 kw. De levererades med "fel tändbox" denne byttes på garanti så "strypningen" försvann.
Detta innebär att en 00as r750 svensksåld är billigare att försäkra än en sidoimport. Skiljer rätt mycket.
Eller som alltid med försäkringar.. Det skillde rätt mycket för mig.
Har haft både och själv.
 
Hojen går inte sämre för att det är en import.. Däremot är den dyrare att försäkra.
Det är som så att svensksålda 00or är reggade med 72 kw. De levererades med "fel tändbox" denne byttes på garanti så "strypningen" försvann.
Detta innebär att en 00as r750 svensksåld är billigare att försäkra än en sidoimport. Skiljer rätt mycket.
Eller som alltid med försäkringar.. Det skillde rätt mycket för mig.
Har haft både och själv.
Det där är, och kommer alltid att förbli ett gissel. Jag jämförde premie mellan svensksålda och min dåvarande privatimporterade, och jag fick lägre premie på min.

Mitt påstående med "(om hojen nu går sämre p.g.a. detta)" menades mest på den skepsis som finns bland MC-förare angående huruvida det är bannlyst, dåligt, illa och äckligt med import.
 
Tror att du skulle känna ett större förtroende för en nyare 600 än en Srad från 96-99. Jag har haft 3 st GSXR 750 2st m. förgasare och en 98:a och de är roliga på gata men jag upplever den ganska mkt "bängligare" på bana än en nyare 600.

Det går att åka fort med båda men samma förare får garanterat ta i hårdare för att köra liknande varvtider med en GSXR 750 än en modernare 600...om det ens går med orginalfjädring etc.

Orginalkomponenter är ju mer välutvecklat och oftast mer raceanpassat nu än vad som sitter orginal på en GSXR 750 från 96-99...det gör en viss skillnad oavsett hur välskött exemplar man hittar.
 
Det jag själv upplever är största skillnaden mellan äldre och nyare hojar är det förtroende dom förmedlar till piloten,för en sämre förare kan det vara stor skillnad pga. att man vågar mer för att chassit förmedlar att det går att göra det som även den äldre hojen klarar av utan att kunna förmedla dettta till föraren.

Just känslan och förtroendet för hojen är viktigare ju oerfarnare man är men för ett proffs så är det just hojens begränsningar som bestämmer hur fort man kan köra.

Så,det är din egen förmåga som förare som bestämmer om det skiljer tiondelar eller sekunder på samma sträcka med en nyare hoj kontra en äldre med effektmässigt samma förutsättningar.

Detta är den upplevelse jag fått och någon annan kanske har andra uppfattningar om det men dom kan ju inte jag svara för.

Henrik

Håller med dig men är inte hundra på att det alltid är så positivt att en ny sporthoj är så enkel att hantera även för en rookie. Tvärtom är det rätt försåtligt.

Testade nyligen en gsxr 1000 från 06...en helt makalös hoj: snäll som ett lamm, motorn är silkeslen, växellådan klick klick klick, den svänger bara man tänker det. Men mellan benen väntar 178 hästar. Det går enormt fort att gå över gränsen med en sån hoj och en oerfaren pilot som känner sig som Stoner och "nu jävlar ska jag haka på polarna på Boge" märker det inte förrän det är försent. Och då finns det inga radialbromsar eller ställbara Öhlinare i världen som kan reda upp situationen.
 
Håller med dig men är inte hundra på att det alltid är så positivt att en ny sporthoj är så enkel att hantera även för en rookie. Tvärtom är det rätt försåtligt.

Testade nyligen en gsxr 1000 från 06...en helt makalös hoj: snäll som ett lamm, motorn är silkeslen, växellådan klick klick klick, den svänger bara man tänker det. Men mellan benen väntar 178 hästar. Det går enormt fort att gå över gränsen med en sån hoj och en oerfaren pilot som känner sig som Stoner och "nu jävlar ska jag haka på polarna på Boge" märker det inte förrän det är försent. Och då finns det inga radialbromsar eller ställbara Öhlinare i världen som kan reda upp situationen.
När CB750 -69 kom varnade man just för exakt samma sak, att dom var så lättkörda att det var alldeles för lätt att köra alldeles för fort med dom.
När kommer B-King, Fz1n och CB1000R klassas som trötta nybörjarhojar? :va Och när dom gör det, hur kommer då topofthelineR-hojarna att se ut? :skrämd
 
Provkör vilken hoj du vill som är 10 år gammal och hoppa upp på en sprojlans ny så märker du garanterat skillnad ...

:huvet :huvet :huvet

Du borde sluta dunka huvudet i väggen, du tappar din förmåga att tänka klart.

Jag svarar ju exakt på det som trådstartaren frågar efter. Är det jobbigt när folk klankar ner på din hoj? :tungan
 
Det där är, och kommer alltid att förbli ett gissel. Jag jämförde premie mellan svensksålda och min dåvarande privatimporterade, och jag fick lägre premie på min.

Mitt påstående med "(om hojen nu går sämre p.g.a. detta)" menades mest på den skepsis som finns bland MC-förare angående huruvida det är bannlyst, dåligt, illa och äckligt med import.

Nä akta dig för sidoimporter... De flesta är från tyskland.. Dvs det finns stor risk att en stor fet korvätande tysk har kört den.. Och då är den besudlad och måste säljas till riktigt klippris för att man ska våga köra på den....

:pannkyss
 
Du borde sluta dunka huvudet i väggen, du tappar din förmåga att tänka klart.

Jag svarar ju exakt på det som trådstartaren frågar efter. Är det jobbigt när folk klankar ner på din hoj? :tungan

Ser inte meningen med att jämföra en hoj för 35k med en för 80k bara, det är ju ganska uppenbart vilken hoj som är bäst i alla kategorier. Det händer en del på 10 år speciellt i MC sammanhang.

Nej jag blir inte sur när folk säger att gixxer är skit, kör en själv så jag vet ganska väl vad hojen går för och behöver inte hypa den på nätet för att känna mig nöjd (läs barnvagnstråden)

Svaret på frågan är NEJ, du kan inte hänga på en ny 600cc med en 10 år gammal 750 häck.
Nya hojar är lättare, starkare och har överlägsen väghållning och bromsar bättre. Man får vad man betalar för ;)
 
Svaret på frågan är NEJ, du kan inte hänga på en ny 600cc med en 10 år gammal 750 häck.
Nya hojar är lättare, starkare och har överlägsen väghållning och bromsar bättre. Man får vad man betalar för ;)

Så typiskt att allt hänger på materialet ... jag måste köpa mig snabb :(
 
Som trådstartare kanske jag bör nämna att det inte blev en mindre billigare hoj. Någon däruppe (inte farsan) ville annorlunda. Min R1-07:a byttes in mot en R1-08 :va . Skumt va? Anledningen var att jag haft lite klabb med min 07:a och min lokala handlare var korrekt nog att ge mig en bra deal på en 08:a. När jag väl fick 08:an kunde jag inte sälja den, sälja en helt ny kanonhoj....inte mycket!

Behåller därför min R1-08:a och sålde istället min Wr 450 F-07:a. Tråkigt men man måste ibland prioritera. Jag är dock ganska övertygad om att frågeställningen om en billigare hoj dyker upp snart igen, inte p.g.a ekonomin i sig men p.g.a logiken.

Det bästa vore om försäkringsbolagen kunde skilja på 600cc och 1000cc. Fattar inte varför det inte är skillnad när det finns 50 bakhjulshästar till på en 1000cc med nästan samma vikt. Men det är en annan fråga...

/D
 
Nyheter
Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Back
Top