Tips för att få behålla hojen

http://www.youtube.com/watch?v=raU8Tl7eF94

Dom var väldigt medvetna om kameran eftersom huvorna var uppe en av dom missade dock, Polisen tyckte inte denna film skulle hjälpa i identifieringen så fallet lades ner pga brist på bevis:huvet :huvet

Filmer på tuben ligger inte kvar i evighet tydligen så jag la upp den på nytt:)
 
Last edited:
Tjena....

tjena, kan man få ett sådan kopplings schema å komponenter! :)
 
tack!!!

tack som fan.... köpte ett larm till min, men inte hunnit installera det än :(
 
Jag har ett abus granit skivlås för "vardagslåsning", en fetekjätting med ett vanligt, men kraftigt hänglås i garaget. Tänkte bygga/svetsa ett golvankare att dra fast i garagegolvet och svetsa fast bultarna. Sen drar jag kjättingen igenom ankaret och svingen och låser ihop det med skivlåset (då detta är bättre än hänglåset) och sätter hänglåset i bakdrevet/framskivan. Känns väl som en ok lösning. Ska troligtvis inhandla ett larm (med startspärr och stark siren) för en 500ing till 750n, likadant som jag har på 125an. Eller om jag flyttar över det innan jag säljer 125an. Får se hur jag gör.
 
Mitt råd när det gäller att behålla hojen är att först och främst se till att dom inte kan rulla/lyfta bort den där den står.
Detta gör att tjuvarna är tvugna att arbeta på plats med större risk för upptäckt. Det är avskräckande då hojen oftast står i närheten av ägaren.

Enklaste sättet att säkra hojen på plats är ett markankare.
Det finns lite olika modeller på marknaden. Vilket som är bäst får du avgöra själv. Se bara till att platsen du fäster det på är tillräckligt bra. Det skall vara betong och inte tegel eller trä.

Ifall du inte har något att fästa markankaret i där du brukar ställa hojen så kan det vara smart att t.ex. gjuta något. Gräv en ordentlig grop i marken och gjut en betongklump på 2-400+ kg som du sedan fäster markankaret i.

Inget markankare håller för vinkelslip i 10 min. Har tjuvarna den tiden och kan arbeta ostört så får dom med sig hojen.
Däremot så vill få tjuvar dra igång en vinkelslip kl 03:14 en tisdagsnatt utanför ditt fönster.

Nedanför lite bilder på olika markankare.
 

Bifogat

  • 11.jpg
    11.jpg
    15.9 KB · Visningar: 6,046
  • 17.jpg
    17.jpg
    24 KB · Visningar: 6,049
  • 16.jpg
    16.jpg
    23.4 KB · Visningar: 5,871
  • 15.jpg
    15.jpg
    32.1 KB · Visningar: 410
  • 14.jpg
    14.jpg
    21.6 KB · Visningar: 5,796
  • 13.jpg
    13.jpg
    11.6 KB · Visningar: 5,798
  • 12.jpg
    12.jpg
    15 KB · Visningar: 5,802
  • 18.jpg
    18.jpg
    19.4 KB · Visningar: 5,827
Lite fler modeller av markankare.
 

Bifogat

  • 24.jpg
    24.jpg
    44.5 KB · Visningar: 442
  • 23.jpg
    23.jpg
    42.9 KB · Visningar: 357
  • 22.jpg
    22.jpg
    11.2 KB · Visningar: 5,863
  • 21.jpg
    21.jpg
    12.6 KB · Visningar: 5,747
  • 20.jpg
    20.jpg
    45.7 KB · Visningar: 385
  • 19.jpg
    19.jpg
    10.6 KB · Visningar: 372
  • 25.jpg
    25.jpg
    66.1 KB · Visningar: 436
Last edited:
Jag har i år sett till att vara på den säkra sidan för att inte bli av med min nya båge.

- Kameraövervakat varmgarage
- Inhägnat område i garaget som är låst där bara min båge står
- Låst fast bågen med kätting
- Skivbromslås

Om de ska försöka sno bågen nu får de i alla fall ta i.
 
Jag har i år sett till att vara på den säkra sidan för att inte bli av med min nya båge.

- Kameraövervakat varmgarage
- Inhägnat område i garaget som är låst där bara min båge står
- Låst fast bågen med kätting
- Skivbromslås

Om de ska försöka sno bågen nu får de i alla fall ta i.

Enda som fattas är några björnfällor...
 
detta är för tråden ganska ot men jag måste få berätta en mycket rolig historia som jag hörde på polisradion för 3 år sedan.

På polisradion ropade sambandscentr ut en förfrågan om det fanns en patrull i bromma området som kunde åka på en pågående stöld i ett garage då dom fått in ett samtal från en billist som åkt förbi ett garage och sett det pågående inbrottet

En patrull svarade som var i sundbyberg, kort efter att första patrullen i sumpan svarat ropar samband ut en till förfrågan om det finns en till patrull i området som kunde och akut till denna pågående stöld och det fanns en patrull i alvik som satte fart mot brommaområdet.

Första patrullen anropade samband varför dom efterfrågade en till patrull för en som dom kallade simpelt garageinbrott.

Samband: Ni ska inte dit i första hand för att anhålla personerna som håller på att bryta sig in i garaget, ni åker dit för att skydda dom..enligt bilisten så ägs garaget av Hells Angels och dom står nu utanför garaget utrustade med div tillhyggen..
Samband: Piketstyrkan är också på väg..:D
 
har min inlåst i förrådet samt kompleterat med ett larm, har ett till salu om ngn är intresserad:tummenupp
 
Nästa steg i det hela är hur du skall fästa hojen i markankaret.
Kedja är det rätta svaret. Vajerlås av olika varianter kan vi glömma direkt.

När det gäller vilka kedjor som är bra är det lite utav en djungel därute.
Vissa har en klassning som dom fått från SSF (Stöldskyddföreningen) medans andra saknar den.
Bara för att dom inte har en klassning behöver det inte betyda att dom är skit. Det kan även betyda att dom bara inte har genomgått testproceduren än.
Att en importör av kedja/lås ser till att genomgå SSF tester och därmed får en klassning är ett bra försäljningsargument.
Importerar du en kedja från tex. England så är den ju oklassad enligt SSF.
Rörigt med andra ord.
Vill du köpa svensktestat så skall det vara klass3 eller högre som gäller.

Men generellt så är det ju grövre kedja desto bättre. Samt ju dyrare = bättre.
Givetvis så skall kedjan du skall ha vara tillverkad för att låsa fast saker. Ta inte en vanlig kedja från Coop bygg och förvänta dig att den kommer att hålla.
 

Bifogat

  • 30.jpg
    30.jpg
    10.4 KB · Visningar: 4,675
Till kedjan behöver du även ett lås.
Samma sak här när det gäller klassning. SSF sköter det i Sverige, klass 3 och uppåt som gäller.
Importerar du så ta det som är lite bättre och dyrare.

Sen när det gäller lås så bör man ta en variant som inte är enkel att dyrka. Vissa lås med en rund nyckel har visat sig relativt enkla att få upp (Nej, jag tänker inte berätta hur).
Övrigt i nyckelväg är väl ok. Alla lås kan dyrkas bara den som gör det vet hur och har tålamod.

Undvik rena bromskivelås. Bromsskivor är lätta att klippa upp.
Lås heller runt en ramdel eller någonting som man inte kan klippa eller vålda upp.
Räcker inte låset runt ramdelen så köp en kedja som räcker runt.
Fler lås = jobbigare för tjuven.
 
Ifall du nu gjort allting rätt så sitter hojen fast i marken.
Tjuven kommer nu att vara tvungen att börja arbeta för att få loss den.
Med rätt verktyg så kommer det att ta ungefär 10 minuter.
Och det under förutsättningen att ingen kommer och stör honom.
Han kan arbeta tyst eller köra med vinkelslip som är ljudligt.
Arbetar han tyst så kommer ju ingen att notera honom på natten.

Där kommer då nästa steg, larm.
Larma hojen eller larma garaget där den står. Vilket larm du skall ha får du bestämma själv. Det finns en uppsjö därute.
Högt ljud från sirenen samt att alla larmdelar är svåråtkomliga är ju en självklarhet.
Ett plus ifall larmet kan larma dig via t.ex. mobilen.
Låt ett proffs sköta installationen ifall du inte är säker på hur man gör.

Är det ett garage så fungerar dom flesta hemmalarm bra. Vill du ta ett larm via ett väktarbolag så funkar det bra. Även lite avskräckande med väktarbolagsdekaler på garaget. Dock är ryck på hemmalarm lågprio på alla bolag oavsett vad säljaren av larmet säger. Har dom ryck på stora objekt så hamnar dom oftast först.

Ifall jag skulle välja själv så skulle jag ha ett eget garagelarm med uppringning på mobilen/hemtel. Siren med max antal dB som jag kan hitta. Sen ha hojen fastlåst i marken så att dom får jobba lite för att få loss den samt en spårsändare på hojen.
 
Wiseguy: Vet du vart man hittar den gröna modellen av markankare du posta bild på?
 
Last edited:
Enda som fattas är några björnfällor...

Tyvärr så hade de inte några björnfällor i mc-butiken så jag fick nöja mig med några rävsaxar...:tungan

Vill bara att folk ska ge f*n i min motorcykel... Vilket jag märkt att de inte gör om man inte gör det omöjligt för dem...
 
detta är för tråden ganska ot men jag måste få berätta en mycket rolig historia som jag hörde på polisradion för 3 år sedan.

På polisradion ropade sambandscentr ut en förfrågan om det fanns en patrull i bromma området som kunde åka på en pågående stöld i ett garage då dom fått in ett samtal från en billist som åkt förbi ett garage och sett det pågående inbrottet

En patrull svarade som var i sundbyberg, kort efter att första patrullen i sumpan svarat ropar samband ut en till förfrågan om det finns en till patrull i området som kunde och akut till denna pågående stöld och det fanns en patrull i alvik som satte fart mot brommaområdet.

Första patrullen anropade samband varför dom efterfrågade en till patrull för en som dom kallade simpelt garageinbrott.

Samband: Ni ska inte dit i första hand för att anhålla personerna som håller på att bryta sig in i garaget, ni åker dit för att skydda dom..enligt bilisten så ägs garaget av Hells Angels och dom står nu utanför garaget utrustade med div tillhyggen..
Samband: Piketstyrkan är också på väg..:D


:rofl :rofl :rofl undrar vem som "tog hand om" dom först...H.A lr snuten? :gnissla
 
Har tänkt lite!Hm
Ovanligt kanske!:D
Varför inte elektrifiera hojen med 220 eller 380 volt?
Borde ju funka.
Skall jag prova kanske!
Eller blir det mord då tjuven bränns???
Självklart så jordar man ju tanken samt placerar varnings skyltar runtom hojen.
Är inget geni.
Kan detta fungera?

Du åker nog dit på det, i dagens jävla Sverige.
 
Mina tips på att få ha hojen i fred!
1. Disklås med tillhörande kjedja och tillhörande golvankare
2. Kjedjelås med tillhörande golvankare
3. Ljudligt larm med rörelsesensor samt imobilizer
4. Tyst larm med GPS-sändare
5 GPS, mobiltelefon, bil och basebollträ!!!!!!!!
 
Nyheter
Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

SMC med och höjer MC-säkerheten i Europa

Sveriges MotorCyklister (SM...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

TILLSTÅND KLART: GGN 2.0 KÖRS I HEJDEBY 2025

Nu är det klart att världen...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Back
Top