korta slip on

abethebabe

hungarianstallion
Gick med
15 Jan 2006
Hoj
GSX-R 750 SRAD -97, R1 banräcer, yamaha yz250f -02, kawasaki kx450f -08, zx9r -98
jag ska korta mitt kolfiber-slip on och jag undrar hur jag gör det lättast. ngn som har bilddokumentation kanske som kan dela med sig.

tacksam för tips

Borra loss popnitarna i bakre ändan (ja, de finns en tråd om det :rolleyes:)
Tejpa där du ska kapa, runtom.
Rita ett streck i tejpen exakt där du ska kapa, hela varvet runt.
Såga runt med en fin såg, eller helst tex en Dremel med småskivor till.
Korta innerröret.
Byt ull när du ändå håller på, i synnerhet om burken är några år.
Borra hål för slutröret.
Popnita fast.
Klart :tummenupp

fan va nice, tack hoztic:tummenupp

Man ändrar inte motståndet i burken när man kortar ner det?
Eller är det skit samma?
Har också funderingar på att korta mitt lite

Rätt underligt att jag inte har tagit kort eller något i den stilen då jag har kapat ungerfär en tio slipon.
Ska ta kort nästa gång! :tummenupp

När det är kolfiber du kapar kan det vara ganska najs att slänga dit ngt att försluta där du kapat med (epoxy, plast), kan vibrera sönder mellan lagren så slutpipen lossnar/glappar, better safe then sorry.

det som oroar mig är hur det ska gå att svetsa ihop innerröret efter att man har kortat det, inte mkt material att svetsa i, då en fråga till er som har gjort detta innan! finns det risk att svetsen blir så varm att det liksom "smälter" röret:confused:

Bifogat

• bilder 025.jpg
    bilder 025.jpg
    39.5 KB · Visningar: 215
Last edited:
kapa inte, snälla! det är sååå tyskt och räligt med korta slipon! långa är fan så mycket snyggare!

kapa inte, snälla! det är sååå tyskt och räligt med korta slipon! långa är fan så mycket snyggare!

gillar tüskar vettu, i mitt nästa liv ska jag heta tüskenhoff:D är mest nyfiken på ljudet, vad jag förstått så brölar det lite mer efter en kapning eller har jag fel? skulle det gå åt pipan så så att säg så kan man ju alltid köpa sig ett nytt slip on:tummenupp

gillar tüskar vettu, i mitt nästa liv ska jag heta tüskenhoff:D är mest nyfiken på ljudet, vad jag förstått så brölar det lite mer efter en kapning eller har jag fel? skulle det gå åt pipan så så att säg så kan man ju alltid köpa sig ett nytt slip on:tummenupp

nazi:fatta! :D
nej?:va längre rör/slipon=dovare muller, eller?:va allt annat går efter principen längre rör, dovare ton (didgeridooer, trumpeter, bastubor osv) så det borde väl avgasrör/slipon/helsystem också göra?:va så som jag fattat det blir ljudet vassare av kortade slipon, rätta mig om jag har fel:)

det som oroar mig är hur det ska gå att svetsa ihop innerröret efter att man har kortat det, inte mkt material att svetsa i, då en fråga till er som har gjort detta innan! finns det risk att svetsen blir så varm att det liksom "smälter" röret:confused:

Vad har du för svets?
Du måste ju ställa ner den så att du inte bränner igenom.

behöver bara punkta ihop det sen,, går jättebra :tummenupp
är du mindre seriös går det säkert o trä över varandra med lite jobb o sen popnita skiten,,men svetsa e att föredra:tummenupp

Kortade en R6 dämpare men fick bygga om den helt invändigt....vilket jobb det blev. Gick inte att svetsa i skiten för det var titan eller nåt sånt. Jaja blev bra ändå men det kan skita sej och vara jobbigt att få ihop.

Vad har du för svets?
Du måste ju ställa ner den så att du inte bränner igenom.

det är min svärfar som ev kommer att stå för svetsningen och jag har för mig att han har en mig,,, ska bort te honom just nu faktiskt han ville ta sig en titt på innerröret, återkommer:)

sådär då var det klart:yoparty stack bort till svärfar, han kastade ett snabbt getöga på slip on:et, jag sa vad som skulle göras, inga problem!

Last edited:
slänger upp några bilder dåra:)

Bifogat

• bilder 026.jpg
    bilder 026.jpg
    159.8 KB · Visningar: 165
  • bilder 028.jpg
    bilder 028.jpg
    147.5 KB · Visningar: 135
jaja, bara du är nöjd så:tummenupp

edit: hur blev ljudet nu då?:)

Nyheter