Palestinasjal som Mode. Anti/för?

svantestorm

Die Hard MC
Gick med
1 Mar 2006
Hoj
Yamaha R6 -01
Som ni säkert sett så har folk börjat klä sig i palestinasjalar för det är snyggt och har inte en tanke på vad de står för...
Men i vilket fall har ja hört att om man bär sådan sjal är man lagd åt vänster inom politik. Sjalen härstammar från Syrien, och ska egentligen sitta på huvet i de kulturer där de hör hemma..

"Inom vissa subkulturer har efterkonstruktioner skapats som gör gällande att färgerna har en betydelse. Exempel är att svart-vit skulle betyda anarkism eller Palestinas frihet, att röd-vit skulle stå för kommunism, grön-vit för veganism och lila-vit för feminism"

Är du för eller emot att folk börjat köpa sjalarna som ska efterliknas färg och mönstermässigt?

Jag är emot :tummenupp pga, det är en kultur och borde få stanna som det. >Respeeekt<

(dra gärna upp varför du tycker som du tycker)

Ööööh. De där sjalarna har anarkisterna på Söder i Sthlm burit så länge jag kan minnas. Är det nåt nytt i Halmstad?

Kanske flyttar de till Halmstad för att lägenhetspriserna på Söder börjar bli för höga?

Jag tycker det är snyggt, men jag skulle själv aldrig kunna gå i det då det symboliserar något som inte passar min släkt. Då farmor är Judinna skulle jag inte vilja veta vad som händer när hon hade sett mig bära den.

Samma saker gäller CCCP kläder, vore ett hån att gå med det till henne.

Jag äger en sånhär. Är det en "palestinasjal"?

8757-35.jpg

Troligt. :rolleyes: SAS använder dom, och då menar jag inte flygvärdinnorna.

Varm på vintern, sval i öknen (Ja, jag har testat..)

Jo, det var väl riktigt inne för ett tag sen. Personligen tycker jag mycket om att experimentera med kläder och ser inga problem med att bära palestinasjal/shemagh om man skulle tycka att det var görtjusigt. Idag symboliserar den ju knappast vänstersympatier längre, inte sen de större modehusen lanserade egna versioner på den för några år sedan.

/perris

Jag skulle kunna ha på mig det, mest för att det skulle förmodligen reta gallfeber på många (särskilt här på forumet) och dels för att det är snyggt. Men nu har ju också Jocke Berg en, så då tvivlar jag.

Fast jag har en sjal med kråkor på, det räcker visst. Det var en klok kille som frågade när jag skulle spränga mig själv i luften. Jag undrar lite vad kråkor och självmordsbombare har gemensamt.

Jo, det var väl riktigt inne för ett tag sen. Personligen tycker jag mycket om att experimentera med kläder och ser inga problem med att bära palestinasjal/shemagh om man skulle tycka att det var görtjusigt. Idag symboliserar den ju knappast vänstersympatier längre, inte sen de större modehusen lanserade egna versioner på den för några år sedan.

/perris

Jo fan, det är JÄVLIGT mycket vänster.

Ööööh. De där sjalarna har anarkisterna på Söder i Sthlm burit så länge jag kan minnas. Är det nåt nytt i Halmstad?

Kanske flyttar de till Halmstad för att lägenhetspriserna på Söder börjar bli för höga?

hehe ja det är ganska nytt faktiskt. Innan såg man det bara bland riktiga esteter, men nu börjar folk i alla möööjliga klädstilar bära dom. och som du säger, Anarkister bär de ja. Men the point is,, vad gillar du att det har blivit ett mode

hehe ja det är ganska nytt faktiskt. Innan såg man det bara bland riktiga esteter, men nu börjar folk i alla möööjliga klädstilar bära dom. och som du säger, Anarkister bär de ja. Men the point is,, vad gillar du att det har blivit ett mode

Jag tycker det är vidrigt. Förutom att jag tycker det är fult så gillar jag inte symboliken i det. Historiskt sett är det bara stenkastare och annat patrask som burit palestinasjal (i Sverige iaf) och jag kan inte begripa varför "vanligt" folk tar efter.

Fast iofs. Jag ogillar mycket i det svenska samhället, så jag kanske är fel person att fråga.

Det mest komiska med detta är att många militära förband, främst från Israel men även USA och UK har dessa sjalar i sin utrustning... Dem är ju kända för sina vänstersympatier... Eller inte...

Personligen tycker jag att de är skitfula, men de fyller ju sin funktion som klädesplagg, främst då i länder med öken dvs där temperaturskillnaderna är stora och varierar på mycket kort tid.

Det mest komiska med detta är att många militära förband, främst från Israel men även USA och UK har dessa sjalar i sin utrustning... Dem är ju kända för sina vänstersympatier... Eller inte...

Personligen tycker jag att de är skitfula, men de fyller ju sin funktion som klädesplagg, främst då i länder med öken dvs där temperaturskillnaderna är stora och varierar på mycket kort tid.

:fakta

För mig är det ett minst lika stort fall av hets mot folkgrupp att bära en sådan som att ha armbindel eller KKK-kläder eller något annat av idioter för idioter.

Antisemitism är mer rumsrent än någonsin.

Jag trodde dom delades ut gratis med varje fjällräven ryggsäck? :confused:

Om en kille bär en så betyder det väl ungefär: jag tar den i bajjlådan, eller? :va

Jo fan, det är JÄVLIGT mycket vänster.
Jaha. Då hade jag fel, det finns tydligen några som tror att varenda snajdad H&M-kis helt plötsligt gått och blivit ytterst politiskt medveten långt ut på vänsterkanten. Mycket bekymmer i onödan, sa de medlemstappande politiska ungdomsförbunden. Nu jävlar i min lilla låda blåser det från sovjet.

/perris

...lila-vit för feminism. Den sistnämnda existerar inte i mellanöstern.

Och alla säger att det inte finns något positivt med kulturberikningen. Konstigt egentligen att kvinnor är för invandring öht.
Snart får dom ta och bestämma sig; jämlikhet eller boskap, hur ska dom ha det egentligen??

Nyheter
Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Back