Byta från R6 till motard

• Thread starter Thread starter IGNJATOVIC
  • Start date Start date

IGNJATOVIC

Guest
Jag kommer med stor sannolikhet att flytta/byta skola och då bär det av mot Stockholm. Men det är ganska dyrt att äga hoj där, och det är väl mest en massa stadstrafik/långt till banor = dyrt - så jag funderar faktiskt på att byta till en motard när jag väl flyttar.

Min fråga är; är det nåt särskilt man bör titta på när det kommer till motards? Antalet gångna timmar? Motoreffekt? Dämpare? Något speciellt man bör ha/inte ha på cykeln?

Mvh

Ska du ha en "racemotrard" eller en "gatmotard"?:va
T.ex. Husaberg 650 eller Yamaha XT660X?

Husa 650 ska du ha, hade en sådan innan min R6a :)

Ska du ha en "racemotrard" eller en "gatmotard"?:va
T.ex. Husaberg 650 eller Yamaha XT660X?

Nån racemotard är jag nog inte intresserad av - en vanlig gatmotard - tror jag. Fast haha, race låter väldigt lockande - min hoj jag har nu är ju en racehoj. Kan ju inte bli roligare ;)

Husa 650 ska du ha, hade en sådan innan min R6a :)

Jaså - jag Ska ha en sån? Varför då?

Varför bytte du från motard till r6? Vill du tjöpaa min? :yoparty

Last edited:
Nån racemotard är jag nog inte intresserad av - en vanlig gatmotard - tror jag. Fast haha, race låter väldigt lockande - min hoj jag har nu är ju en racehoj. Kan ju inte bli roligare ;)

Då gäller den vanliga genomgången för hojar... vissa modeller har unika problem och fördelar, som alltid:rolleyes: Kanske lite noggrannare att den är regelbundet servad. Gångtimmar behöver inte betyda så mycket, överlag skick är viktigare anser jag. Om den har gått som offroadare kanske den tagit mer stryk?
Tillbehör är högst personligt vad man tycker det är värt. Själv skulle jag nog kolla lite extra efter ex med öppnare system, obestyckad etc. Gött stånka ljud:tungan

Någon speciell modell du tittat på?
T.ex.
XR 650
XT660X
KTM 6**
DRZ 400SM

Last edited:
Då gäller den vanliga genomgången för hojar... vissa modeller har unika problem och fördelar, som alltid:rolleyes: Kanske lite noggrannare att den är regelbundet servad. Gångtimmar behöver inte betyda så mycket, överlag skick är viktigare anser jag. Om den har gått som offroadare kanske den tagit mer stryk?
Tillbehör är högst personligt vad man tycker det är värt. Själv skulle jag nog kolla lite extra efter ex med öppnare system, obestyckad etc. Gött stånka ljud:tungan

Någon speciell modell du tittat på?
T.ex.
XR 650
XT660X
KTM 6**
DRZ 400SM

Har kollat på en EXC 525 - tycker att de är rätt läckra men endast med motardhjul. Tittar man på en Husa 650 med endurodäck så ser det fan ut som en förvuxen moped :arsele

Har kollat på en EXC 525 - tycker att de är rätt läckra men endast med motardhjul. Tittar man på en Husa 650 med endurodäck så ser det fan ut som en förvuxen moped :arsele

Det där ångrade du nog att du sa.. Vänta du på Husaberg-fansen! :pannkyss

Skulle jag köpa en motard att köra på gatan med så hade jag köpt en ktm med LC4 Motorn. Har fått intrycket av att de är pålitliga och fina :tummenupp

Det beror ju på vad du är ute efter! En "racemotard" får du ju serva ganska ofta, typ var 5:e timme, vilket inte är så kul alla gånger. En KTM 640 t.ex är ju lite tyngre och slöare men för den sakens skull absolut inte tråkig men den behöver du ju bara serva var 500:e mil.

Jag skulle däremot satsa på en ktm 660 om jag vore du. Det bästa av 2 världar. Men du får vara beredd på vibrationerna, sträckor på över 5 mil är inte roliga om det inte är rejält kurvigt.

Som att den här frågan inte är ställt 25 gånger tidigare. Sök och du svar skall finna.
Dessutom finns det ett supermotardforum att fråga i så får du svar av "experterna" direkt...

Jag bytte från sport till motard ett tag. Närmare bestämt en duke med lc4-motorn. En hyfsat ny med det "nya, bättre" draget/motorn.. Blev grymt besviken. Man känner sig degraderad till moppefucko över en natt. Du hänger inte med, körningen är svajjig och hela hojen känns bara trött. Går du från en SS till motard är du ju van vid ett fint chassie med tipp-top egenskaper, på broms, dämpare, stabilitet osv..

Användningsområdena med en sån hoj är begränsade till stads- och kanske lågfartstrafik. Det ända motarder duger till är att slanga med annars suger det pretty much på allt annat. För att inte tala om att du får utstå diverse häckel från alla med potenta hojar. :D

Visst nu kommer några o säga att det är så jääla kul med motard på små kurviga vägar, men njaa.. Finns inget som går upp mot det där hysteriska vridet när man peakar varvet i en sportmaskin. Det går dessutom att köra ruskigt fort med en sån också på små kurviga vägar.

Köp dig du en motard, men var beredd på att du kommer tröttna rätt fort.

Jag bytte från sport till motard ett tag. Närmare bestämt en duke med lc4-motorn. En hyfsat ny med det "nya, bättre" draget/motorn.. Blev grymt besviken. Man känner sig degraderad till moppefucko över en natt. Du hänger inte med, körningen är svajjig och hela hojen känns bara trött. Går du från en SS till motard är du ju van vid ett fint chassie med tipp-top egenskaper, på broms, dämpare, stabilitet osv..

Användningsområdena med en sån hoj är begränsade till stads- och kanske lågfartstrafik. Det ända motarder duger till är att slanga med annars suger det pretty much på allt annat. För att inte tala om att du får utstå diverse häckel från alla med potenta hojar. :D

Visst nu kommer några o säga att det är så jääla kul med motard på små kurviga vägar, men njaa.. Finns inget som går upp mot det där hysteriska vridet när man peakar varvet i en sportmaskin. Det går dessutom att köra ruskigt fort med en sån också på små kurviga vägar.

Jag har hört samma sak från många säkra källor, det är därför jag har kvar min R1:a och bara kör i skogen med min WR 450:a. Tror inte man skall ha haft en sporthoj om man skall gå över till Motard (och bli nöjd) men som sagt...säkert många som tycker annorlunda.

/D.

Kör man en motard som man ska är den mkt roligare än sportmoppar.

Jag bytta min CBR 929 mot en Ktm 620 LC4.. Man får ju så klart va berädd på att det blir en helt ny typ av körstil. Men jag upplever det roligare på matarden om man ofta är ensam ute o kör. Är men fler o ska långt så helt klart sporthoj.
Men är man bara berädd att ändra sina körvanor och köra på de vägar eller banor som e gjorda för motard eller där den passar bäst är det lika kul men på ett annat sätt....

Visst du blir i från körd av en gammal Saab från 86 men va fan... det får man ju räkna med....

Köp en billig beg sporthoj och en motard.. Det e bästa sättet... Så har jag det :)

Bytte från sporthoj gsxr1000 07 mot en motard och jag ångrar inte köpet det är dubbels så kul med motard om man kan kalla min hoj för motard :tungan

Bytte från sporthoj gsxr1000 07 mot en motard och jag ångrar inte köpet det är dubbels så kul med motard om man kan kalla min hoj för motard :tungan

Ja- man skriver väl selektivt. Inte skulle du väl ha sagt att det är hälften så kul som SH? :krama

SM är hysteriskt roligt, fast jag hade inte tackat nej till lite fler hästar i min. Har du mycket pengar så satsa på den nya ktm 690smc :yoparty

Nyheter
Allt om MC på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Bike på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Stabilt läge på Gotland Ring!

Den trista dispyten om ägan...

Anpassad service för Ducati Desmo 450 MX

Ducati lanserar serviceinte...

Oro för batteriet

Batteriet oroar mest – men ...

Video: Ducati Hypermotard