Sugen på att köra lastbil

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
Börjar bli smått trött på min nuvarande jobb & tänker lite på hur det vore att börja köra lastbil. Har alla behörigheter så det är inga problem. Funderar dock mer på fjärr än att köra distribution. Men hur fasen hittar man dessa jobb egentligen, knappast hos ams. Bemaningsföretag är inget att tänka på utan vill ha ett fast jobb. Ni som ev kör lastbil har ni några lösningar hur man finner dessa jobb?

Tack på förhand.

Last edited:
Ring företagen, åk dit, visa upp dig, kör extra.

Här uppe är det brist på folk, det bör vara samma sak där nere?

Men det är inget jobb jag skulle rekomendera till nån, tråkigt som F!

Gå till företagen och säg att du vill ha jobb.

Min polare fick anställning på första stället han frågade på.

Gå till företagen och säg att du vill ha jobb.

Min polare fick anställning på första stället han frågade på.

Vad kör din polare som?
Jo det låter som det bästa sättet men hur fasen ska man kunna veta vilka som är seriösa. Vill inte vara på ett åkeri som fuskar med kör & vilotider samt beordrar en massa övertid fast man inte få göra det. Har väl ca 23k i lön idag men vad ligger en chafförlön på ca?

Nu har han det bara som extrajobb men ändå. Han kör fjärrbil inom södra Sverige kan man väl säga.

Åkeribranchen SÖKER efter chafförer, i stort sett alla inriktningar.
Men dom vill ha CHAFFÖRER o inte ratthållare (det finns massor av dom:rolleyes: )

Alltså KAN du köra lastbil, lastbil o släp, trailer o dyl...
Då finns det massor av jobb, men dom anställer ju ogärna folk UTAN dokumenterad kunskap.

Mitt åkeri söker folk som kan, men i stort sett alla som kommer kan inte lr kör sönder bilarna.

Ju bättre åkeri du söker, ju mer kompetens vill dom att du har...

Om du ingen kompetens har, så rekomenderar jag dig att köra löstrailer i ngt lr ngr år...

Mvh.../Yoshi

Köp mitt åkeri! Fast körning med 4 bilar mellan halmstad och stockholm, duktiga gubbar som hittar och är noggranna. Med eget åkeri är det ännu enklare att få jobb:tummenupp

Åkeribranchen SÖKER efter chafförer, i stort sett alla inriktningar.
Men dom vill ha CHAFFÖRER o inte ratthållare (det finns massor av dom:rolleyes: )

Alltså KAN du köra lastbil, lastbil o släp, trailer o dyl...
Då finns det massor av jobb, men dom anställer ju ogärna folk UTAN dokumenterad kunskap.

Mitt åkeri söker folk som kan, men i stort sett alla som kommer kan inte lr kör sönder bilarna.

Ju bättre åkeri du söker, ju mer kompetens vill dom att du har...

Om du ingen kompetens har, så rekomenderar jag dig att köra löstrailer i ngt lr ngr år...

Mvh.../Yoshi

Tack för ett mkt bra svar! :tummenupp

Kan du inte hitta ett chauförsjobb så är det fel på dig.
Stora.
Naturligtvis får du börja med att köra "plockebil".

Fel, jag kan räkna upp 2-3 företag i sthlm som kör fjärr, som anställer rookisar.
Dock så får man räkna med ganska dålig lön, klena bilar o dåligt underhållna bilar OCH att man jobbar från söndag kväll till fredag kväll alt lördags morgon VARJE vecka!!! (alltså, ligga ute från söndag till fredag)

.../Yoshi

Efter vad jag förstått av min kamrat som körde timmertradare tidigare så suger lönen och arbetstiderna, men du kan ändå tjäna bra med deg eftersom det finns i stort sett obegränsat med övertid. Övertiden i sig betalar inte så väldigt mycket mer, men den finns där, bara att köra.

Ni får rätta mig om jag har fel, truckers.

Efter vad jag förstått av min kamrat som körde timmertradare tidigare så suger lönen och arbetstiderna, men du kan ändå tjäna bra med deg eftersom det finns i stort sett obegränsat med övertid. Övertiden i sig betalar inte så väldigt mycket mer, men den finns där, bara att köra.

Ni får rätta mig om jag har fel, truckers.
Ska man köra lagligt finns det ju ingen "övertid"

Övertid kanske är fel uttryck, jag kör ju inte själv, men "tid" lyckades då karln samla på sig så det räckte och blev över, och ändå hålla sig laglig.

Edit: jag har också varit inne på att börja köra tradare då jag har en del känningar inom branschen (samt har kort o.s.v.), men det känns som om det är för dåligt pröjs i Sverige. I så fall blir det Norge.

Last edited:

Klart det finns!

Du får köra
3*9=27
2*10=20
s:a 47

7timmar övertid och ändå helt lagligt!

Man kan också köra.
2*10=20
4*9=36
s:a 56timmar

Problemet är att det ofta inte ger ett skit i OB, bara fler timmar!

Last edited:
Uttryckte mig nog också lite fel märker jag. Men sak samma, nu är alla lite visare :)

Körtiden får vara längst 9 timmar per dag. Högst två
gånger i veckan får körtiden utsträckas till 10 timmar.

Maximal körtid per vecka är 56 timmar. Under två
på varandra följande veckor får den totala körtiden
vara högst 90 timmar.

Jo kör & vilotiderna finns ju där av en orsak. Vet ej hur en del manipulerar de nya digitala färdskrivarna men där är alltid den som kör som har det största ansvaret.
Hur fungera Schenker nu för tiden?

Jo jag fick höra av en killen att hans fd arbetskollega körde en hel del i Norge, jobbade 1 vecka & var ledig 1 vecka. Dock flyttar han hem nu eftersom han ska bli farsa snart.

Edit: jag har också varit inne på att börja köra tradare då jag har en del känningar inom branschen (samt har kort o.s.v.), men det känns som om det är för dåligt pröjs i Sverige. I så fall blir det Norge.

En kompis fick anställning av ett norskt åkeri.

Kör i Sverige.

Norsk lön (skattefri två månader om året, jul och semester) svenska levnadskostnader.

Är inte avundsjuk.
Killen förtjänade det.

Nyheter
KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!