Bygga eget mc-släp?

marsianmejler

Medlem
Gick med
31 Aug 2007
Ort
Malmö
Hoj
Suzuki
har en hel del skrot i garaget så funderar på att bygga mej ett släp att dra efter motorcykeln. Har någon gjort något liknande?
 
Last edited:

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Ort
Öset
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
När du säger "MC-släp", menar du då ett släp att dra bakom en motorcykel eller ett släp att dra en motorcykel på?
 

zx

bling-bling byggare
Gick med
19 Apr 2003
Ort
Borlänge
Hoj
z750( gold edition , z400 flattrack, gpz750 82:a eddie lawson edition
Jag har gjort 4 stycken ,är på g att göra nummer 5.
Tänk på att det är nästan omöjligt att få en dragkrok genom regbesiktningen om du tänker göra den själv.
Jag har fått igenom 4 hojar,gäller att man vet vilka papper man behöver med.

Det är väldigt bekvämt med vagn när man som vi har båda barnen med och sedan så har man inget på hojen heller.

Tänk också på dessa saker vid byggnad.
Max bredd 125cm
Endast en hjulaxel (ej boggie tillåtet)
Totalvikt. Max halva hojens tjänstevikt.
Du bör hålla dig till 50kg tom om du ska ha den efter din hoj.
Ingen registrering av vagnen ska göras.
Fjädring måste finnas.

Här har du kort på några av mina vagnar som jag byggt.
 

Bifogat

  • zzr vagn.JPG
    zzr vagn.JPG
    123.5 KB · Visningar: 1,451
  • DSCN2218.JPG
    DSCN2218.JPG
    47 KB · Visningar: 5,211
  • whole thing..JPG
    whole thing..JPG
    94 KB · Visningar: 1,528
  • monika.JPG
    monika.JPG
    84.5 KB · Visningar: 1,090
  • vi.JPG
    vi.JPG
    72.6 KB · Visningar: 1,119

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Här har du kort på några av mina vagnar som jag byggt.
Den där orangea Ninjan såg jag utanför Gävle för nån månad sen! Jag blev lite lätt förvånad när jag såg en sporthoj med släp :hihi Å självklart skulle jag bara till Valbo å handla en snabbis, så mobilen låg kvar hemma :huvet
Hur är den att svänga med? :va
 

marsianmejler

Medlem
Gick med
31 Aug 2007
Ort
Malmö
Hoj
Suzuki
Jag har gjort 4 stycken ,är på g att göra nummer 5.
Tänk på att det är nästan omöjligt att få en dragkrok genom regbesiktningen om du tänker göra den själv.

Jag har fått igenom 4 hojar,gäller att man vet vilka papper man behöver med.


Ingen registrering av vagnen ska göras.
Fjädring måste finnas.

Här har du kort på några av mina vagnar som jag byggt.

schyssta! måste man ha kapell eller är det bara så att du föredrar det? Ska ha den främst till kitesurfgrejerna, om det inte kostar helt jävligt att laga och det verkar det tyvärr göra av min research, hur mycke cash ska man räkna med?

det här med dragkrok, vad har de för krav som gör det så omöjligt? tänkte mej att man köper kula från Biltema och dönar lite svetsjobb (preludium till mina veckraste/pinsammaste/farligaste stunder här i livet är alltid "amen vafan, hur svårt kan det vara - egentligen?") men de e bara att glömma? Isåfall har jag kollat på köpekrok kostar ju 4-5000 och har inte hittat nåt som passar till min Suzuki Badnit 650... finns väl inge universal till MC som man sen får banka till lite?

fjädring? vad som helst eller? Haha skruva den rostiga bakfjädringen från en 80-tals suzuki till max styvhet e de lugnt? Eller överdriva o sätta till teleskopen från framgaffeln? :D

blev mycke frågor där. Men myndigheterna är ju hardcore...
 
Last edited:

zx

bling-bling byggare
Gick med
19 Apr 2003
Ort
Borlänge
Hoj
z750( gold edition , z400 flattrack, gpz750 82:a eddie lawson edition
Den där orangea Ninjan såg jag utanför Gävle för nån månad sen! Jag blev lite lätt förvånad när jag såg en sporthoj med släp :hihi Å självklart skulle jag bara till Valbo å handla en snabbis, så mobilen låg kvar hemma :huvet
Hur är den att svänga med? :va

Inga problem att svänga,men det kan aldrig bli frågan om "inspirerad körning"
med vagn påkopplad.
Sist jag åkte med vagn i dina krokar var i slutet på augusti då jag var till Söderhamn på mc-träff.
 

Aryey

Masjävel and proud of it!
Gick med
16 Aug 2007
Ort
På rätt sida älven
Hoj
Looking...
Vil inte vara sån men förtar det inte SPORThojs grejen? Vill du ha med dig mycket grejer finns det ju något som heter bil....
 

zx

bling-bling byggare
Gick med
19 Apr 2003
Ort
Borlänge
Hoj
z750( gold edition , z400 flattrack, gpz750 82:a eddie lawson edition
schyssta! måste man ha kapell eller är det bara så att du föredrar det? Ska ha den främst till kitesurfgrejerna, om det inte kostar helt jävligt att laga och det verkar det tyvärr göra av min research, hur mycke cash ska man räkna med?

det här med dragkrok, vad har de för krav som gör det så omöjligt? tänkte mej att man köper kula från Biltema och dönar lite svetsjobb (preludium till mina veckraste/pinsammaste/farligaste stunder här i livet är alltid "amen vafan, hur svårt kan det vara - egentligen?") men de e bara att glömma? Isåfall har jag kollat på köpekrok kostar ju 4-5000 och har inte hittat nåt som passar till min Suzuki Badnit 650... finns väl inge universal till MC som man sen får banka till lite?

fjädring? vad som helst eller? Haha skruva den rostiga bakfjädringen från en 80-tals suzuki till max styvhet e de lugnt? Eller överdriva o sätta till teleskopen från framgaffeln? :D

blev mycke frågor där. Men myndigheterna är ju hardcore...

Du kan ha en öppen vagn om du föredrar det,jag har all packning och en ljudanläggning med DVD skärmar och annat i min.
Angående fjädring så ska den inte vara för hård då blir den okörbar. Jag har torsionfjädring på min vagn.

Angående draget så finns det inte något godkänt drag att köpa till lite sportigare hojar.
Jag är den enda i Sverige som lyckats få igenom 4hojar med egentillverkade drag till sporthojar.
En Biltemakula duger inte alls,men på JULA finns en som är godkänd.Men sedan tillkommer det material som man ska använda.

Hållfasthetsuträkning.Räkna ut C och D värde.

Dessa uträkningar ska ska godkännas av en yrkesman som är certifierad att göra hållfasthetsberäkningar.
Låter byråkratiskt men det är inte så svårt men det kostar en liten slant.

Det gäller ju att grejorna håler,är inte speciellt roligt om man skulle tappa vagnen när man är ute och åker.

Jag körde obesiktat i 3 år innan jag kom på hur man skulle göra för att få det godkänt.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
När jag var 15-16 hade jag och kompisarna ett cykelsläp gemensamt som vi knöt fast bakom mopparna/125orna. Det funkade oftast bra.

Men vid ett tillfälle var det en av kompisarna som skulle dra släpet bakom sin AR125a. Eftersom han var väldigt rädd om sin MC så knöt han fast släpet väldigt omsorgsfullt. Sedan gasade han iväg hemmifrån men när han kom fram till första kurvan och skulle svänga så gick det inte att luta hojen så han åkte rakt fram och ner i diket. Det är 20 år sedan men jag skrattar fortfarande åt minnet... :D
 

marsianmejler

Medlem
Gick med
31 Aug 2007
Ort
Malmö
Hoj
Suzuki
Vil inte vara sån men förtar det inte SPORThojs grejen? Vill du ha med dig mycket grejer finns det ju något som heter bil....

jo jag vet men två saker:
1. en student måste rationalisera lite med stålarna. Bara cash till en typ av fordon - hur många hjul tror ni jag väljer?
2. Denna vagn åker bara på i extrema nödfall, normalt e den stuvad längst in i boet som en pinsam pinsam hemlighet.

Som någon uttryckte sig: riding a 50 cc motorcycle is a lot like fucking a terribly fat woman. It's quite enjoyable until someone you knows sees you!
 

Aryey

Masjävel and proud of it!
Gick med
16 Aug 2007
Ort
På rätt sida älven
Hoj
Looking...
jo jag vet men två saker:
1. en student måste rationalisera lite med stålarna. Bara cash till en typ av fordon - hur många hjul tror ni jag väljer?
2. Denna vagn åker bara på i extrema nödfall, normalt e den stuvad längst in i boet som en pinsam pinsam hemlighet.

Som någon uttryckte sig: riding a 50 cc motorcycle is a lot like fucking a terribly fat woman. It's quite enjoyable until someone you knows sees you!

Har pluggat själv och förstår dig!

Har hört ungefär samma sak: Driving a moped are like sleeping with a fat chick...it´s fun until your friends see you:D :D :D
 

Richo

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Göteborg / Hisingen
Hoj
GSX-750R 96 RIP, 2004, 2005. Fz750 1988 RIP. Cbr600 1989. Aprilia 1L 99/06
Egentligen måste man söka dispens till hojen för att ha den som dragfordon.
Kostar 600:- och har du bra motivering skall det inte vara något problem.

Nu vill jag inte uppmana men vet flera som kör med vagn och hoj i icke godkänt utförande. De har helt enkelt struntat i att skaffa dispens och godkännande av vagnen och det har inte ens blivit något snack. Även när de blivit stannade i poliskontroller. Tror inte de flesta polisen har koll då detta då det är såpas ovanligt. Dessutom får man ju ta det lugnt med släp.

Jag ansökte om dispens till en "r6a" och fick igenom det.
Var på g att köpa ett släp av en snubbe som tillverkat ett som inte var godkänt på något vis. Men sedan vart det en ural med sidovang istället ;)
:va

Man kan köpa ett "eu" släp och dra. kostar 5000:- begat.
Fult som stryk och inte effektivt men man spar många svordommar och sena kvällar i garaget.

jo jag vet men två saker:
1. en student måste rationalisera lite med stålarna. Bara cash till en typ av fordon - hur många hjul tror ni jag väljer?
2. Denna vagn åker bara på i extrema nödfall, normalt e den stuvad längst in i boet som en pinsam pinsam hemlighet.

Som någon uttryckte sig: riding a 50 cc motorcycle is a lot like fucking a terribly fat woman. It's quite enjoyable until someone you knows sees you!
 
Last edited:

marsianmejler

Medlem
Gick med
31 Aug 2007
Ort
Malmö
Hoj
Suzuki
Du kan ha en öppen vagn om du föredrar det,jag har all packning och en ljudanläggning med DVD skärmar och annat i min.
Angående fjädring så ska den inte vara för hård då blir den okörbar. Jag har torsionfjädring på min vagn.

En Biltemakula duger inte alls,men på JULA finns en som är godkänd.Men sedan tillkommer det material som man ska använda.

Hållfasthetsuträkning.Räkna ut C och D värde.

Dessa uträkningar ska ska godkännas av en yrkesman som är certifierad att göra hållfasthetsberäkningar.
Låter byråkratiskt men det är inte så svårt men det kostar en liten slant.

Jag körde obesiktat i 3 år innan jag kom på hur man skulle göra för att få det godkänt.

Jula-kulan var godkänt till exakt vad? sen bara koppla upp till ramen med tillräckligt feta bultar, yes?

men elen då? fattar hur jag ska koppla vagnens el, men hur kopplar jag ihop elen från cykeln?

Jag pluggar ju ändå till ingenjör och har gjort mången hållfasthetsberäkning i mina dar.

köra obesiktat i 3 år? då kanske man kan sneaka till playan och hoppas man inte stöter på fabbo blå? eller bara dumt?
 
Last edited:

zx

bling-bling byggare
Gick med
19 Apr 2003
Ort
Borlänge
Hoj
z750( gold edition , z400 flattrack, gpz750 82:a eddie lawson edition
Jula-kulan var godkänt till exakt vad? sen bara koppla upp till ramen med tillräckligt feta bultar, yes?

men elen då? fattar hur jag ska koppla vagnens el, men hur kopplar jag ihop elen från cykeln?

Jag pluggar ju ändå till ingenjör och har gjort mången hållfasthetsberäkning i mina dar.

köra obesiktat i 3 år? då kanske man kan sneaka till playan och hoppas man inte stöter på fabbo blå? eller bara dumt?

Kulan som finns på JULA är godkänd att användas i trafik och går igenom besiktningen.
Vagnens el drar du från befintlig belysning på hojen och sedan till en släpvagnskoppling eller så köper du en mindre modell,typ orginal "sockerbit" som sitter på de flesta hojar.Så har jag gjort.

Jag har alla eu-normer som du behöver här hemma.När du kommer så långt så att du ska besikta kan jag dela med mig av dem.

Man ska väl inte rekommendera någon att köra obesiktat men jag körde över hela Sverige under den tid jag körde obesiktat och vart inte stoppad en enda gång.
 

zx

bling-bling byggare
Gick med
19 Apr 2003
Ort
Borlänge
Hoj
z750( gold edition , z400 flattrack, gpz750 82:a eddie lawson edition
Egentligen måste man söka dispens till hojen för att ha den som dragfordon.
Kostar 600:- och har du bra motivering skall det inte vara något problem.

Nu vill jag inte uppmana men vet flera som kör med vagn och hoj i icke godkänt utförande. De har helt enkelt struntat i att skaffa dispens och godkännande av vagnen och det har inte ens blivit något snack. Även när de blivit stannade i poliskontroller. Tror inte de flesta polisen har koll då detta då det är såpas ovanligt. Dessutom får man ju ta det lugnt med släp.


När man ska besikta dragkroken så ska man skriva att det är tillverkat enligt en viss eu-norm och testat enligt en annan som är en dispens från vanliga dragkrokar för bil. Detta ska stå på monteringsanvisningen som man lämnar på bilprovningen.

Angående dispens för mc-släp så gäller det endast för släp som är registrerade då ett släp efter mc inte ska vara registrerat, ingen reg-skylt eller nåt.
Jag tror inte ens att man kan få dispens för en sådan vagn.

Vagn efter hoj är inget problem,det är att få dragkroken godkänd som kan vara svårt.
 

Kahobe

Guaranteed Carbon Free
Gick med
20 Mar 2003
Ort
in da bush
Hoj
KAwasaki, 5½xHOnda, 3xBEnelli, m fl..
Vil inte vara sån men förtar det inte SPORThojs grejen? Vill du ha med dig mycket grejer finns det ju något som heter bil....
Ligger något i det.. :D
Annars, köp en Vinge. De och nån mc-typ till är från början godkända för att dra släp. :tummenupp
 

JohnyRocket

Fet & Ful
Gick med
20 Nov 2003
Ort
Ysby
Hoj
Hayabusa -00
Finsktillverkat ( tror jag ) snyggbygge vi snubblade över i Tyskland.
 

Bifogat

  • Finnen.jpg
    Finnen.jpg
    120.6 KB · Visningar: 5,653
Nyheter
Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

Top