marsianmejler
Medlem
har en hel del skrot i garaget så funderar på att bygga mej ett släp att dra efter motorcykeln. Har någon gjort något liknande?
Last edited:
När du säger "MC-släp", menar du då ett släp att dra bakom en motorcykel eller ett släp att dra en motorcykel på?
Den där orangea Ninjan såg jag utanför Gävle för nån månad sen! Jag blev lite lätt förvånad när jag såg en sporthoj med släp Å självklart skulle jag bara till Valbo å handla en snabbis, så mobilen låg kvar hemmaHär har du kort på några av mina vagnar som jag byggt.
Jag har gjort 4 stycken ,är på g att göra nummer 5.
Tänk på att det är nästan omöjligt att få en dragkrok genom regbesiktningen om du tänker göra den själv.
Jag har fått igenom 4 hojar,gäller att man vet vilka papper man behöver med.
Ingen registrering av vagnen ska göras.
Fjädring måste finnas.
Här har du kort på några av mina vagnar som jag byggt.
Den där orangea Ninjan såg jag utanför Gävle för nån månad sen! Jag blev lite lätt förvånad när jag såg en sporthoj med släp Å självklart skulle jag bara till Valbo å handla en snabbis, så mobilen låg kvar hemma
Hur är den att svänga med?
schyssta! måste man ha kapell eller är det bara så att du föredrar det? Ska ha den främst till kitesurfgrejerna, om det inte kostar helt jävligt att laga och det verkar det tyvärr göra av min research, hur mycke cash ska man räkna med?
det här med dragkrok, vad har de för krav som gör det så omöjligt? tänkte mej att man köper kula från Biltema och dönar lite svetsjobb (preludium till mina veckraste/pinsammaste/farligaste stunder här i livet är alltid "amen vafan, hur svårt kan det vara - egentligen?") men de e bara att glömma? Isåfall har jag kollat på köpekrok kostar ju 4-5000 och har inte hittat nåt som passar till min Suzuki Badnit 650... finns väl inge universal till MC som man sen får banka till lite?
fjädring? vad som helst eller? Haha skruva den rostiga bakfjädringen från en 80-tals suzuki till max styvhet e de lugnt? Eller överdriva o sätta till teleskopen från framgaffeln?
blev mycke frågor där. Men myndigheterna är ju hardcore...
Vil inte vara sån men förtar det inte SPORThojs grejen? Vill du ha med dig mycket grejer finns det ju något som heter bil....
jo jag vet men två saker:
1. en student måste rationalisera lite med stålarna. Bara cash till en typ av fordon - hur många hjul tror ni jag väljer?
2. Denna vagn åker bara på i extrema nödfall, normalt e den stuvad längst in i boet som en pinsam pinsam hemlighet.
Som någon uttryckte sig: riding a 50 cc motorcycle is a lot like fucking a terribly fat woman. It's quite enjoyable until someone you knows sees you!
jo jag vet men två saker:
1. en student måste rationalisera lite med stålarna. Bara cash till en typ av fordon - hur många hjul tror ni jag väljer?
2. Denna vagn åker bara på i extrema nödfall, normalt e den stuvad längst in i boet som en pinsam pinsam hemlighet.
Som någon uttryckte sig: riding a 50 cc motorcycle is a lot like fucking a terribly fat woman. It's quite enjoyable until someone you knows sees you!
Du kan ha en öppen vagn om du föredrar det,jag har all packning och en ljudanläggning med DVD skärmar och annat i min.
Angående fjädring så ska den inte vara för hård då blir den okörbar. Jag har torsionfjädring på min vagn.
En Biltemakula duger inte alls,men på JULA finns en som är godkänd.Men sedan tillkommer det material som man ska använda.
Hållfasthetsuträkning.Räkna ut C och D värde.
Dessa uträkningar ska ska godkännas av en yrkesman som är certifierad att göra hållfasthetsberäkningar.
Låter byråkratiskt men det är inte så svårt men det kostar en liten slant.
Jag körde obesiktat i 3 år innan jag kom på hur man skulle göra för att få det godkänt.
Jula-kulan var godkänt till exakt vad? sen bara koppla upp till ramen med tillräckligt feta bultar, yes?
men elen då? fattar hur jag ska koppla vagnens el, men hur kopplar jag ihop elen från cykeln?
Jag pluggar ju ändå till ingenjör och har gjort mången hållfasthetsberäkning i mina dar.
köra obesiktat i 3 år? då kanske man kan sneaka till playan och hoppas man inte stöter på fabbo blå? eller bara dumt?
Egentligen måste man söka dispens till hojen för att ha den som dragfordon.
Kostar 600:- och har du bra motivering skall det inte vara något problem.
Nu vill jag inte uppmana men vet flera som kör med vagn och hoj i icke godkänt utförande. De har helt enkelt struntat i att skaffa dispens och godkännande av vagnen och det har inte ens blivit något snack. Även när de blivit stannade i poliskontroller. Tror inte de flesta polisen har koll då detta då det är såpas ovanligt. Dessutom får man ju ta det lugnt med släp.
När man ska besikta dragkroken så ska man skriva att det är tillverkat enligt en viss eu-norm och testat enligt en annan som är en dispens från vanliga dragkrokar för bil. Detta ska stå på monteringsanvisningen som man lämnar på bilprovningen.
Angående dispens för mc-släp så gäller det endast för släp som är registrerade då ett släp efter mc inte ska vara registrerat, ingen reg-skylt eller nåt.
Jag tror inte ens att man kan få dispens för en sådan vagn.
Vagn efter hoj är inget problem,det är att få dragkroken godkänd som kan vara svårt.
Ligger något i det..Vil inte vara sån men förtar det inte SPORThojs grejen? Vill du ha med dig mycket grejer finns det ju något som heter bil....
Finsktillverkat ( tror jag ) snyggbygge vi snubblade över i Tyskland.
Lunchhälsning från Merzouga!
Bästa ökenguiden, Jordi Arc... |
|
Rapport från Marocko: Dag 1
Vi bekantar oss med lokalin... |
|
Godmorgon från Erfoud! | |
Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP
Sandy kör XSR 900 GP All... |
|
Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!
Yamahas fabriksteam i Rally... |
|
Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!
Årets BikeDagar har precis ... |
|
Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!
Årets BikeDagar har precis ... |
|
Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat
Screenshot Biljettförsäl... |
|
Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024
Nu är ägare av Husqvarna No... |
|
Peter kör nya Svartpilen 801
Bara några kilometer från a... |