Ang. SM 2008

Rancid-Racing

#147 Gillisson
Gick med
1 Jul 2005
Ort
Eskilstuna
Hoj
Ducati 959 Corse, TM450 smx, TM300 en
Är det sant att Open-klassen ska försvinn till -08.?
Ja, eller slås ihop med rookie och tappa SM status?
 
Antar att jag är det skyldige till missförståndet

Nej, det är inte sant.

450 blir S1
Open blir S2 (med en min cc gräns)
Rookie blir Open

Alltså blir skillnaden bara en min cc gräns i stora klassen & lite nya klassnamn
 
Antar att jag är det skyldige till missförståndet

Nej, det är inte sant.

450 blir S1
Open blir S2 (med en min cc gräns)
Rookie blir Open

Alltså blir skillnaden bara en min cc gräns i stora klassen & lite nya klassnamn

Aha jag har gått å grunnat på det här i helgen, tyckte egentligen det var ganska bra om det varit så, då det blivit en riktigt bra S1 klass.
 
det bästa lär väl dock vara att ha det som i övriga världen, S1 S2 och så open, ja så som svemo tänkt sig till 2008
 
Jahapp, får man köra Open nästa år då? Verkar ju vara det som gäller om man ska hänga med.
 
Jahapp, får man köra Open nästa år då? Verkar ju vara det som gäller om man ska hänga med.

Frågan är väl om du får det med A-licens? Hoppas du menar S2. Där kommer du inte få köra med en 450.
Bättre det blir stenhårda SM-klasser med många förare som kvalar o sen med B-finaler med sistachansen funktion.
 
Frågan är väl om du får det med A-licens? Hoppas du menar S2. Där kommer du inte få köra med en 450.
Bättre det blir stenhårda SM-klasser med många förare som kvalar o sen med B-finaler med sistachansen funktion.

Mm jag menar att får jag inte köra S2 med min 450 så äre S1 som finns kvar och där är det ju lätt att kvala in har jag hört :gnissla
 
Mm jag menar att får jag inte köra S2 med min 450 så äre S1 som finns kvar och där är det ju lätt att kvala in har jag hört :gnissla

Enklast är ju att se till att man är bland de 20 snabbaste i Sverige ;)

Hittills har ju många av våra rejs inte ens varit fulla & man har kunnat köra in "gratis" poäng bara genom att ta sig i mål. Ganska tråkigt tycker jag. Är det inte bättre vi får "överfulla" klasser & att sen de 20 bästa på tidskvalet går till final? Övriga får köra "sista chansen" där 2 två första går vidare till A-final.
 
2008 kommer det garanterat att bli fullt och det kommer garanterat även bli så att man får ligga i för att fixa det:gnissla :)
 
Så har man en 450 blir man tvungen att köra S1 :confused: Jag är lite små tråg
 
Bättre det blir stenhårda SM-klasser med många förare som kvalar o sen med B-finaler med sistachansen funktion.

Det var väl lite det upplägget som det pratades om på mötet fast sista chansen skulle gå tillsammans med open och kvala om sista A-finalsplatserna?

:tummenupp sådana svar vill jag ha, då slipper min hjärna jjobba så hårt:pannkyss

Du hade kunnat köra rookie redan i år, tror inte någon hade sagt emot.
 
Last edited:
Det var väl lite det upplägget som det pratades om på mötet fast sista chansen skulle gå tillsammans med open och kvala om sista A-finalsplatserna?



Du hade kunnat köra rookie redan i år, tror inte någon hade sagt emot.



De hade alla kunnat gjort...
 
Det var väl lite det upplägget som det pratades om på mötet fast sista chansen skulle gå tillsammans med open och kvala om sista A-finalsplatserna?



Du hade kunnat köra rookie redan i år, tror inte någon hade sagt emot.

Mitt förslag sen urminnes tider är precis likadant nu som då. 20 första till final, resten i sista chansen om de sista två platserna. I brist på folk (vilket är ganska troligt) så kör s1 & s2 sina sista chansen ihop. Open (fd. rookie) tycker jag ska få köra sitt helt för sig själva. Däremot vore det ju en utopi om man man kunde få ett väl fungerande system där B-förare kan få Wildcard till A-tidskval (och då får köra A-final eller sista chansen). Men det funger ju enbart om man kan förlägga klasserna på olika dagar eller delar ut wildcard redan efter Opens tidskval.

Det här tror jag är bäst för publik, förare och framtid.

Edit: Markus dräparen ;)
 
Last edited:
Mitt förslag sen urminnes tider är precis likadant nu som då. 20 första till final, resten i sista chansen om de sista två platserna. I brist på folk (vilket är ganska troligt) så kör s1 & s2 sina sista chansen ihop. Open (fd. rookie) tycker jag ska få köra sitt helt för sig själva. Däremot vore det ju en utopi om man man kunde få ett väl fungerande system där B-förare kan få Wildcard till A-tidskval (och då får köra A-final eller sista chansen). Men det funger ju enbart om man kan förlägga klasserna på olika dagar eller delar ut wildcard redan efter Opens tidskval.

Det här tror jag är bäst för publik, förare och framtid.


Har du någon koll när allt ska vara spikat?
 
Har du någon koll när allt ska vara spikat?

Ingen aning. Reglementet skrivs säkert redan nu o bör väl komma oss tillhandla i början på nästa år. Men jag vågar påstå att det med säkerhet blir den klassindelning jag tidigare sagt S1, S2 & Open (sist nämnda utom SM).
Förväntar du dig köra s2 med en 450 hoj är du rökt. Open är precis som det låter, en helt öppenklass (med reservation vad det gäller licens).

Om inte annat så är det som sagt bara kolla vad min gränsen är i FIM reglemenetet då det lär lägga grunden till svemos gräns. Det är väl 470-480 cc eller liknande.
 
När är det tävlingskalendern brukar komma ut? Iaf sådär inofficiellt.
Nån tok på jobbet har fått för sig att vi ska cykla Vättern runt nämligen, och vill ju gärna kunna skylla på att det är tävling. :rolleyes:
Annars så är det la bara att trampa är jag rädd. Men det kan säkert vara nyttigt det med. Eller så.
 
Nyheter
Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

SMC med och höjer MC-säkerheten i Europa

Sveriges MotorCyklister (SM...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

TILLSTÅND KLART: GGN 2.0 KÖRS I HEJDEBY 2025

Nu är det klart att världen...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon

Foto: Andreas Johansson ...

Back
Top