Tingen
Fritt irrande i moderet speed
Varför heter det 520 kedja,alltså vad är det man mäter för att få fram det måttet.
Tingen
Tingen
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Vad står sista siffran för?Det är en gammal tumstandard. Den anger måtten i 8-dels tum
Dvs en 520 kedja är 5/8" i länkavstånd (delningan) och har 2/8" i bredd, dvs 1/4"
/J
Vad står sista siffran för?
Aha!Det är fortfarande bredden. En 520-kedja har bredden 2/8" en 535-kedja har bredden 3.5/8" dvs 7/16"
Aha!Men bredden, är den ut eller invädig?
![]()
Aha!Men bredden, är den ut eller invädig?
![]()
Underbart att det är fler än mig som ser amerikaner som totalt handikappade när det gäller måttenheter. Jag jobbar ganska mycket med jänkare.
Efter en lång diskussion om storleken på en skruv som jag angett till
18x2.5mm med T6 skalle, så frågade han mig om 2,5mm var litet????
Ja, ganska sa jag. Om man jämför med en Cheva 454 motor t.o.m. mycket litet.
han samlade ihop sig och undrade, om man jämför med en tum??
Tjaa, sa jag, en tum är 25.4 mm så nu får du räkna själv.
Aha utbrast jänken, mindre än en kvartstum då.
I detta läget orkade jag inte längre utan sade bara ja, mindre.
Då undrade han vad en Torx var för något.
Jag förklarade att det var en amerikansk vidareutveckling av insex skallen.
Vad bra sade han, då finns det säkert Torxskruvar i riktiga dimensioner som man slipper anpassa till era konstiga mått som inte går att räkna på med det vanliga talsystemet. Jo Jisses, inte konstigt att de väljer skådisar, pajaser och torskar till presidenter.![]()
Tilläggas bör att denne man är ganska så välutbildad.
Tum är ingen måttenhet, det är en grov gissning.
Som tur är används det systemet bara i U länder (Usa) och dom har ingen tillverkning värd att bry sig om...
?? Va..Varför tycker du tum måttet e från ett u land? Bara för du lärt dej räkna i centimeter??
![]()
Nja, snarare för att det metriska systemet de facto är internationell standard, och att alla andra länder utom U-landet har insett det.
Men visst, hade gud tänkt oss att använda det metriska systemet så hade han gett oss tio av någonting att räkna på...
Hur många tummar går det på en fot, hur många fötter går det på en yard, hur många yard går det på en.....
Men amerikanarna håller på att gå över till det metriska systemet, det går inte fort, men det går tum för tum....
Men oavsett vad som anses vara internationell standard så tycker jag att om man vill kalla sig tekniskt intresserad, mekaniker eller ingenjör så ska man kunna båda systemen. Det räcker ju med att gå tillbaks till B20-motorn som ju tillverkades till bilar så sent som 1975 och i marinversion ända in på 80-talet för att hitta exempel från den tid när Sverige var ett tumland.
Jag klarar båda systemen, av tvång och nödvändighet då jag ibland tvingas skruva i amerikanskt junk.
Dom senare B20 var väl metriska? (jag har aldrig varit volvofanatiker)
Jag har för mig att dom ändrade det samma år som svänghjulet blev 8 bultat?
Men ska vi vara petiga så är USA metriskt på forskar/ingenjörs-nivå.
Dom lärde sig en läxa när dom skulle samarbeta med europa inom rymdforskningen, det var visst kompabilitetsproblem när delar från två olika världar skulle samsas...![]()
Jag såg någon dokumentär där dom i europa fick löda på alla kontaktstift i en kabelhärva för att amerikanarna hade monterat kabelskor i tumstorlek...![]()
Ja det var väl redan när dom skulle inkorporera nazistraketeriet för att kunna fara till månen.
Tum är ingen måttenhet, det är en grov gissning.
Som tur är används det systemet bara i U länder (Usa) och dom har ingen tillverkning värd att bry sig om...
![]() |
Custom Bike Show 2025
Den 7 juni var det åter dag... |
![]() |
Forged följer tre baggerbyggen
Tre amerikanska hojbyggare ... |
Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar
Statistik från försäkringsb... |
|
Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar
Trendbrott: Statistik från ... |
|
![]() |
BMW Motorrad Concept RR
Under den prestigefyllda ut... |
![]() |
Snart dags för Custom Bike Show
Förra året firades den 50:e... |
![]() |
KTM säkrar investerare och gasar vidare
KTM har meddelat en viktig ... |
![]() |
Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”
Genom att bygga vidare på f... |
![]() |
Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!
Nu är det bara en månad til... |
![]() |
En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!
Nu börjar det dra ihop sig ... |