Nekat till fortkörning

Gick med
2 Feb 2007
Hoj
Yamaha R1-05
Hej var ute och körde hoj, blev tagen med laser på 70 väg men det som jag tycker konstigt är att jag har 1 bil och 1 mc framför mig och 2 st mc bakom mig men hur fan kan dom ta mig i klungan? Är det ngn som råkat ut för detta? Jag har nekat men det kommer la bli att man åker på böterna ändå..

Tips mottages gärna på vem man ska kolla upp detta med...

Det som retar mig mest är att polisen vägra svara på frågan hur han kunde ta mig i klungan med 1 bil och 1 MC framför mig...

Känns jävligt surt...:mad:

En fördel är väl att få se hur det går till med en lasermätning. På länken under finns en flashfilm hur det går till. Vad man ser i den är att dom "siktar" på dig och följer dig med mätinstrumentet vilket gör att dom kan plocka ut den dom vill mäta. Dock får de ej råda några tvivel om att dom har gjort mätningen på rätt fordon (vilket jag knappast tror att dom erkänner).

Lycka till iaf!

http://www.trafikjuristen.se/kortfakta/hastighetsovervakning/Laser/faktasida_laser.htm

Visst är det skönt att vara helt rättslös??
Det finns inga andra bevis än ditt ord mot en polismans...
Han kan mycket väl ha siktat på vilken som helst av dina kompisar
eller bilar och fått ett värde... Sen tyckte han du var irriterande så
då fick du ta det...
Lasern kan mycket möjligt ha träffat först din kompis bakom och
sen dig och därmed fått ett högre värde...
Har du några bevis för det? Nope... Eller jo.. Ditt ord...
lycka till..

Personligen så förstår jag inte hur lasern kan vara laglig överhuvudtaget.. .
Det skulle vara sååå fruktansvärt enkelt att montera en kamera som tar en bild när dom trycker av... Men då kan man ju börja argumentera...

Jag nekade till min lasermätning men av andra orsaker...
Har inte hört något än efter mitt överklagande men det var bara 4 månader sen så det kommer säkert en följetong på den.

En fördel är väl att få se hur det går till med en lasermätning. På länken under finns en flashfilm hur det går till. Vad man ser i den är att dom "siktar" på dig och följer dig med mätinstrumentet vilket gör att dom kan plocka ut den dom vill mäta. Dock får de ej råda några tvivel om att dom har gjort mätningen på rätt fordon (vilket jag knappast tror att dom erkänner).

Lycka till iaf!

http://www.trafikjuristen.se/kortfakta/hastighetsovervakning/Laser/faktasida_laser.htm

intressant länk, när snuten tog mig för fortkörning 2005 så var de uppmätt med bilen 700+meter från där de påstår tagit min hastighet till där de stog å mätte en mörk kväll i decemter kl 2245 (donken skulle stäng kl 23 de va brådis)

iaf på bilderna så syns knappt bilarna i dagsljus på 400meter lägg då till 300meter! låter kefft.

intressant länk, när snuten tog mig för fortkörning 2005 så var de uppmätt med bilen 700+meter från där de påstår tagit min hastighet till där de stog å mätte en mörk kväll i decemter kl 2245 (donken skulle stäng kl 23 de va brådis)

iaf på bilderna så syns knappt bilarna i dagsljus på 400meter lägg då till 300meter! låter kefft.

De får inte ens mäta över 400m så pröjsade du blev du blåst...

http://www.trafikjuristen.se/kortfakta/hastighetsovervakning/Laser/FAP_LASER_RPSFS2003_6.pdf

3 kap, §7 (överst sida 2)

Mjo, det är inte så att de informerar om att deras mätning inte håller i tinget...
I och med att du erkänner och skriver under så har du accepterat boten och eventuellt efterkommande "körkortsingripande".

Men om man bara håller sig bakom nån, snurrar lite fram och tillbaka, eller kör i skarp vinkel från själva lasern så kan de ju inte mäta om man ska tro filmen!?

Känns som de e läge att förtydliga.
Jag har ingen juridisk utbildning what so ever. Utan detta är bara en länk jag snubblat över när jag suttit på jobbet (vilket gör att jag INTE KAN GARANTERA att den stämmer med dagsläget). :)

Visst var det Robert Ashberg som fick den tyska polisen att lasra en foderlada som tydligen körde 70km/h, som ngn skrev så anser jag att kamera ska fästas på lasern och man ska ha full rätt att se filmen när man ska skriva under boten.

Neka i alla fall! Har du tur så hinner inte ditt ärende upp i tinget innan det preskriberas. I vilket fall. Ta med dina kamrater som körde med dig, vittna så har du i alla fall skapat ett rimligt tvivel och då ska du frias enligt lagboken...

Du får inget högre straff bara för att du vägrar erkänna utan du bara får valuta för dina skattepengar!

Lycka till!

Neka i alla fall! Har du tur så hinner inte ditt ärende upp i tinget innan det preskriberas. I vilket fall. Ta med dina kamrater som körde med dig, vittna så har du i alla fall skapat ett rimligt tvivel och då ska du frias enligt lagboken...

Du får inget högre straff bara för att du vägrar erkänna utan du bara får valuta för dina skattepengar!

Lycka till!

Risken är väl att man åker på rättegångskostnader om man blir fälld i tingsrätten...
Får kolla upp detta mer...

"vara väl förtrogen med instrumentet och sådana förhållanden som kan påverka mätresultatet"

Vad är det för förhållanden som kan påverka mätningen och i så fall hur?

"vara väl förtrogen med instrumentet och sådana förhållanden som kan påverka mätresultatet"

Vad är det för förhållanden som kan påverka mätningen och i så fall hur?

Regn, snö och dimma påverkar resultatet..

Jag undrar hur dom ställer sig till bil & mc framför och mc bakom.. Är det utan tvivel att dom tagit mig på lasern...

Klart det inte är utan tvivel.. Problemet är att din bot ligger på
typ 3-4k omjag förstog det rätt...
Självrisken för rättshjälp, om du har det, på din hojförsäkring
är 6k troligtvis.. Min är iaf..
Chansen att ditt ord är mer värt än en polismans....
Noll...
Finns inte en rättsinstans i Sverige som kommer gå på din linje..
För svenska rättväsendet är du körd från början..
Du är, kille, troligtvis rätt ung, du kör en hoj som enligt NTF och aftonbladet
är en mördarmaskin, MC döden är på tapeten..
Du är troligtvis helt chanslös...

Jag kör själv på Ladbols linje..
Neka tills kallelsen kommer och då är det bara att bita i det sura..
Svensson kan aldrig vinna.. Taskigt men sant..

Klart det inte är utan tvivel.. Problemet är att din bot ligger på
typ 3-4k omjag förstog det rätt...
Självrisken för rättshjälp, om du har det, på din hojförsäkring
är 6k troligtvis.. Min är iaf..

Du behöver ingen rättshjälp, du kan för din egen talan...
Och det kostar inget att ta upp saken i tingrätten över huvudtaget.

Nyheter
GOTLAND GRAND NATIONAL OCH AFTONBLADET SÄNDER 12 TIMMAR LIVE FRÅN ÅRETS TÄVLING!

Foto: Karin Tornblom Pre...

Allt om MC på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Bike på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Stabilt läge på Gotland Ring!

Den trista dispyten om ägan...

Anpassad service för Ducati Desmo 450 MX

Ducati lanserar serviceinte...

Oro för batteriet

Batteriet oroar mest – men ...

Video: Ducati Hypermotard