Vägverket ser över regskylt fram!

Dagens motorcyklar är inte konstruerade för skylt fram. Designen är också såpass olika på olika modeller att det inte finns en lösning som passar alla mc. Lysen, luftintag, kylare som inte bör täckas. Olika form på kåporna eller avsaknad av kåpor gör att det måste finnas mängder av varianter och former på skyltarna.
Redan nu grinar vv och polisen om man själv anpassar storlek och form på sin bakre skylt. Får man göra sin egen framskylt eller hur många varianter av framskyltar tänker vägverket ta fram? och vad kostar det?

Vad tror NTF blir bättre med skylt fram?
Utan ägaransvar för trafikbrott så finns det ingen anledning. Biltullskamerorna tar ju redan bilder bakifrån. Med ägaransvar skulle man kunna låta alla kameror ta bilder bakifrån istället. De som inte stannar för polisen nu kommer inte att göra det i fortsättningen heller, med eller utan framskylt.

Ägaransvar hör inte hemma i ett samhälle med ett fungerande rättsväsen. Har ett brott begåtts så ska inte någon oskyldig straffas för det.

Lägg ner NTFs utredning den kostar massor av mina skattepengar.
 
Är det så många som, på allvar, tror att myndigheter och politiker gör såna här saker av ren sadism, illvilja och hat? Med den inställningen lär vi nog inte komma så långt...
Självfallet är det så att "de som bestämmer" faktiskt tror att de gör något bra för vår säkerhet med de här åtgärderna. Vill vi ändra på deras tyckande får vi väl bevisa att deras lösning inte leder mot deras mål.

Jag önskar att jag kunde leva i en sådan gullig värld som du och tro att politiker och ämbetsmän skulle göra något som inte primärt eller sekundärt gynnar dem själva ...
De vill bara ha mer av dina pengar, de vill ha full koll på dig för att se var de kan krama ut lite till av din kropp ...
Helst ska du helt sluta tänka själv så du är en, för dem, behaglig medborgare som aldrig protesterar utan som lever i visshet om att de klokaste besluten för dig fattas av de duktiga makthavarna.
 
Jag önskar att jag kunde leva i en sådan gullig värld som du och tro att politiker och ämbetsmän skulle göra något som inte primärt eller sekundärt gynnar dem själva ...
De vill bara ha mer av dina pengar, de vill ha full koll på dig för att se var de kan krama ut lite till av din kropp ...
Helst ska du helt sluta tänka själv så du är en, för dem, behaglig medborgare som aldrig protesterar utan som lever i visshet om att de klokaste besluten för dig fattas av de duktiga makthavarna.

Mycket möjligt att en del av dem handlar så som du beskriver det men du tror väl inte att de själva tänker och uppfattar sig så? Solklart att de anser sig kämpa för goda ting enligt egen övertygelse!

Det vi alltså måste göra är att ta reda på vilka goda förändringar de tror att skyltarna ska medföra och sedan berätta varför det inte blir så.
Argumenten kan vara tekniska (problem med fastsättning), rättssäkerhetsmässiga (särskilt kopplat till eventuellt ägaransvar), rättstekniska (risken för förfalskningar), kopplat till EUs gemensamma regelverk, och så vidare.

Eller är det bara så att vi vill kunna fortsätta hitta på våra egna regler med lägre risk att åka fast? Vill vi bara slippa bry oss om fartkamerorna? Är flash- och posefaktorn viktigare för oss än kopplingarna till trafikregler och -säkerhet?
Hoppas inte det för i så fall är det ju vi motorcyklister som har fel; i så fall är vi ju inte värda att ta på allvar!
 
Det här handlar egentligen INTE ALLS om att verkligen sätta regskylt fram på mc, utan om att införa ägaransvar på plåtpoliskonstaterade hastighetsöverträdelser!
Som politiker har jag lärt mig hur tjänstemän gör när de vill få politiker att fatta politiskt kontroversiella beslut. De dribblar helt enkelt strategiskt fram politikerna tills de bara kan fatta det av tjänstemännen önskade beslutet hur ogärna de egentligen vill....

Planen ser i stora drag ut som följer:
Tjänstemännen på VV vill införa ägaransvar för att få ner mängden underkända plåtpolisfoton (huvudsakligen svåridentifierade bilförare).

1) man börjar gnälla om ökande mc-olyckor, och att dessa beror på för hög hastighet (och glömmer att majoriteten av olyckorna beror på bilisters felgrepp samt att mängden mc i trafik ökar ännu mera)
2) knähunden NTF kläcker den omöjliga iden med skylt fram på mc för att kunna använda plåtpoliser även mot mc (att detta skulle kräva ägaransvar på mc pga hjälmvisir talar man ännu så länge tyst om).
3) VV utreder framskylt på mc och finner den vägen oframkomlig. Däremot har man vid detta laget skapat en stark politisk opinion för att sänka farten på mc...
4) VV lägger fram förslaget att använda bakskylten och vända plåtpoliserna.
5) Samtidigt konstaterar man att bakifrånfoto tyvärr kräver att man inför ägaransvar för samtliga fordon, men det måste man tyvärr vara beredd att ta som ett offer på trafiksäkerhetens altare, för att få ned olyckorna bland oss stackars motorcyklister..... OCH si! nu kan det mycket väl vara politiskt möjligt att få igenom ägaransvaret och alltså ro hem den stora ekonomiska vinstpotten som finns i mängden kasserade plåtpolisfoton!!!!

Att det inte handlar ett dyft om att höja trafiksäkerheten, utan om ekonomi torde framgå av att man säkerligen i den här hanteringen måste avkriminalisera fartöverträdelser konstaterade under ägaransvar m hj a plåtpolis, och därmed avstå från körkortsingripande. Ändå har undersökningar visat att det inte är bötesbeloppet som skrämmer de verkliga fortkörarna utan hotet om körkortsingripande!!!!

(Vad tjänstemännens plan B/reservplan innefattar hoppas jag att ni kan räkna ut själva....)

Huvudet på spiken: fakta
 
Är det så många som, på allvar, tror att myndigheter och politiker gör såna här saker av ren sadism, illvilja och hat? Med den inställningen lär vi nog inte komma så långt...
Självfallet är det så att "de som bestämmer" faktiskt tror att de gör något bra för vår säkerhet med de här åtgärderna. Vill vi ändra på deras tyckande får vi väl bevisa att deras lösning inte leder mot deras mål.

Vad gäller politikerna KAN du ha rätt, men när det gäller tjänstemännen på förvaltningarna så är du mer än lovligt blåögd. För dem gäller det att säkra så bra inkomster som möjligt för det egna verket, och helst att själv ha aktivt bidragit till de stabila inkomsterna, allt för att säkra den egna tjänsten och kunna sitta tryggt på jobbet tills man kommit högt nog för att få en fallskärm...
Idealisterna som du talar om finns inte kvar inom någon offentlig förvaltning, nej de sitter på vuxendagis ditskickade av arbetsförmedlingen...

Under min tid som politiker har jag till leda fått höra: "Vi måste lita på de underlag våra tjänstemän ger oss. Vi har inte tid att sätta oss in i allting själva"
I själva verket matar tjänstemännen politikerna med de fakta som behövs för att politikerna skall fatta de beslut tjänstemännen önskar sig. Om de inte tror att de fakta som läggs fram kommer att övertyga politikerna, så finns det olika vägar att gå.
* Man lägger fram ett antal annu sämre skenförslag, så att det önskade beslutet framstår i bättre dager.
* Man manipulerar de fakta man lägger fram.
* Man läcker till massmedia med lite lagom preparerade fakta så att det blir politiskt självmord att fatta något annat beslut än det önskade, väl medveten om att ens ett försök att spåra läckan är straffbart....

Den som inte är klar över dessa grundförutsättningar bör inte syssla med politik, och inte heller försöka arbeta med politiskt styrda offentliga förvaltningar som motpart.

Att inbilla sig att det är politikerna som fattar besluten är att vara mer än lovligt blåögd. De verkliga besluten fattas av tjänstemän, som i sin tur dompterar korkade och stressade politiker att fatta "rätt" beslut, så att det för omvärlden skall se ut som om det handlar om i demokratisk anda fattade politiska beslut.
 
Last edited:
Bara att sätta sig ner och snart konstatera att detta förslag kommer att hamna där det hör hemma ..i papperskorgen :)

Finns väl nämligen inte en chans att man i sverige, landet med alla dessa förnuftiga beslutsfattare ska komma med ett förslag/lag som garanterat kommer att öka antalet olyckor. (OBS ironi..)

Vi är ju nämligen inte bundna till sverige och svenska hastighetsbestämmelser 365/24. En hel del åker ju utomlands och vad skulle inte en regplåt oavsätt storlek kunna ställa till det på högfartstouring på autobahn. På min lilla bushoj så skulle det innebära att jag nedgraderas till samma väghållning som min första hoj (suzuki 1100 E) som jag skämtsamt brukar säga hade midjestyrning.

Dagens motorcyklar är inte konstruerade för skylt fram. Designen är också såpass olika på olika modeller att det inte finns en lösning som passar alla mc. Lysen, luftintag, kylare som inte bör täckas. Olika form på kåporna eller avsaknad av kåpor gör att det måste finnas mängder av varianter och former på skyltarna.
Redan nu grinar vv och polisen om man själv anpassar storlek och form på sin bakre skylt. Får man göra sin egen framskylt eller hur många varianter av framskyltar tänker vägverket ta fram? och vad kostar det?

Vad tror NTF blir bättre med skylt fram?
Utan ägaransvar för trafikbrott så finns det ingen anledning. Biltullskamerorna tar ju redan bilder bakifrån. Med ägaransvar skulle man kunna låta alla kameror ta bilder bakifrån istället. De som inte stannar för polisen nu kommer inte att göra det i fortsättningen heller, med eller utan framskylt.

Ägaransvar hör inte hemma i ett samhälle med ett fungerande rättsväsen. Har ett brott begåtts så ska inte någon oskyldig straffas för det.

Lägg ner NTFs utredning den kostar massor av mina skattepengar.
 
Alla motorcyklar som kör på motorväg kommer få stora problem med ballansen om man sätter en plåt fram som syns framifrån. De flesta har plast eller glasfiber framskärmar som inte håller för montage och de flesta har hinder i fjädringsväg av att montera den på t ex gafelbenen.

Sätter dom skylten som förr på längden så ser jag störr möjlughet men då får dom stå för kostnaden av en framskärm i kolfiber/glasfiber/kevlar (s.k. sandwitch material) för minsta vibrationer kommer knäcka framskärmen annars..

Skulle det seda på grund av denna lag ske en olycka som kan ha orsakats av regskyltens inverkan på hojens airodynamik så kommer det bli saftiga ersättningar..

Tror aldrig dom får igenom det.
 
Sätter dom skylten som förr på längden så ser jag störr möjlughet men då får dom stå för kostnaden av en framskärm i kolfiber/glasfiber/kevlar (s.k. sandwitch material) för minsta vibrationer kommer knäcka framskärmen annars..

Snälla....
Det var engelsmännen som hade skyltar på längden.
Vi som är gamla nog att minnas, VET att i Sverige fanns endast skyltar monterade läsbart rakt framifrån, inte några längsmonterade alls!
 
Snälla....
Det var engelsmännen som hade skyltar på längden.
Vi som är gamla nog att minnas, VET att i Sverige fanns endast skyltar monterade läsbart rakt framifrån, inte några längsmonterade alls!

På en framskärm av plåt eller hur?

Framåt, sidan, det kvittar, hojarna idag är inte alls byggda för det.
 
Jag kommer då inte ha regskylt fram på min hoj, och hur fan ska den isåfall sitta för oss som kör offroadare eller motard?
 
Funderar de inte på att fixa så att de nya kamerorna ska kunna mäta tid mellan föregående kamera och till den som kommer här näst, för att kunna få ut en tid och kunna räkna ut hur fort du körde! :huvet

Ingen fakta men har hört lite om detta... :confused:

Det görs redan i England, och "trafikflödesmätningar" görs även i sverige mellan kameror där man identifierar enskilda bilar och tar tid emellan kameror.
Här får man dock inte ha en sådan mätning till grund för böter.... ÄN!
 
Vad gäller politikerna KAN du ha rätt, men när det gäller tjänstemännen på förvaltningarna så är du mer än lovligt blåögd. För dem

*SNIPP*

och stressade politiker att fatta "rätt" beslut, så att det för omvärlden skall se ut som om det handlar om i demokratisk anda fattade politiska beslut.

Trots att du är så klok och dessutom rör dig i de politiska utmarkerna, händer det att du pratar ren skit. Som i exemplet ovan...
Redan utgångspunkten, resonemanget om att dra in pengar till eget fögderi, visar att du inte har torrt på fötterna om hur myndighets-Sverige fungerar.

Nää; ska dessa idéer bemötas med någon framgång, måste man ha rätt utgångsvärden om "fienden". Det är människor som brinner för det de gör och endast på den arenan kan de "bekämpas"!

Jodå; jag är själv grå byråkrat i myndighets-Sverige :tungan
 
jag tycker det är bara fjolligt allt dom hittar på.för nån kommer alltid köra för fort. jag tar hellre böterna än att ha reg skylt fram ..tänk hur dumt det komerm se ut med en sån på hojen...
 
De hinner väll inte ändra lagen på skylt fram innan nyår?
isåfall gäller det väll bara dom nyproduktserade hojjarna.
hoppas alla hojjar från 08a klarar sig :P
 
Det lär ju poppa upp fler skyltfondar i framtiden om det blir skylt där fram också. Man kanske borde gå med ducceklubbens fond redan nu, i stödjande syfte...
 
Seriöst vem tror att Suzuki, honda, Yamaha osv osv kommer att bry sig om sverige har lag på regskylt fram ?

Dem skiter väl fullständigt i oss, finns ingen marknad i sverige ändå skulle inte tro att dem designar sina hojar bara för att tillgodose ett litet skitland som sverige.
 
Last edited:
På sporthojar med kåpor, enduro osv så kommer det säkert handla om en reflekterande dekal framtill.

http://www.motorcycle.com/images/content/Event/05_WSMC_3629.jpg

På nakna hojar så kanske det blir någon plasthistoria på gaffelbenens högersida, om man får gissa vilt.

Men jag tror inte att det faller på montering/design, det är ju inte raketforskning att få till en sådan skylt.

Jag tycker man ska fokusera på vad nytta skylten gör istället för att bråka om teknikaliteter, det borde väl vara lättare att vända på fartkamerorna så att dom mäter i bakänden på bilar/mc istället för att utrusta 100.000 registrerade motorcyklar med en extra registreringsskylt.
 
Seriöst vem tror att Suzuki, honda, Yamaha osv osv kommer att bry sig om sverige har lag på regskylt fram ?

Dem skiter väl fullständigt i oss, finns ingen marknad i sverige ändå skulle inte tro att dem designar sina hojar bara för att tillgodose ett litet skitland som sverige.
Det tror jag Vägverket högakningsfullt skiter i. Jag tror dessutom att de gärna ser en sådan utveckling.
 
Nyheter
Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

BMW Motorrad Concept RR

Under den prestigefyllda ut...

Snart dags för Custom Bike Show

Förra året firades den 50:e...

KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Back
Top