Vägverket ser över regskylt fram!

Den dagen den sorgen... Eller hur...

Jag kommer att skruva av skylten bak samma dag som jag måste ha en fram (inte för att den bak sitter på så jävla ofta men ändå). Jag stannar ALDRIG i poliskontroller nu för tiden, total avsaknad av regskyltar kommer ju inte spä på min vilja att lyda överheten direkt.

What ever, va fan spelar det för roll EGENTLIGEN, vi kan gnälla hur mycket vi vill... Vi har ju (oftast) skylt bak för att LAGEN säger så, då kommer vi utan att gnälla allt för mycket även köra med en fram.

Det har ju gjorts tidigare. Sätt skiten på längden bara så syns den ju ändå inte :gnissla
 

Bifogat

  • king440.jpg
    king440.jpg
    56.7 KB · Visningar: 71
  • Framifran.jpg
    Framifran.jpg
    42.2 KB · Visningar: 74
Skaderisken ökar genom att montera en regskylt fram.
Tänk dig själv om en MC med regskylt fram råkar köra på tex. en gående.

Vill det sig riktigt illa så kan skylten skära upp hela ansiktet på den som blir påkörd.

Löjligt, kan vi sätta folk på månen klart vi kan konstruera en fungerande regplåt fram på hojar utan att det innebär en ökad skaderisk! En 150x50mm stor plastremsa som klistras fast under kåpglaset eller kring strålkastaren passar de flesta hojar rakt av redan idag.

Argument som att hojarnas utseende och estetik blir lidande bryr sig Vägverket föga om och avfärdas med största sannolikhet som svammel och ovidkommande i missionen att nå nollvisionen!

NTF går säkert på Vägverkets linje och eftersom NTF och SMC samarbetar så är vi säkert redan rökta i denna fråga! nAKCsK0TT! :machinegu
 
Hur ska vägverket förklara för EU-kommisionen att det bara är Sverige
som behöver skylt fram?
Här verkar det var läge med ett pilotfall som Eu får ta ställning till.
 
Löjligt, kan vi sätta folk på månen klart vi kan konstruera en fungerande regplåt fram på hojar utan att det innebär en ökad skaderisk! En 150x50mm stor plastremsa som klistras fast under kåpglaset eller kring strålkastaren passar de flesta hojar rakt av redan idag.

Nej, ditt resonemang saknar helt anknytning till mitt exempel. Jag skriver att den just ökar, inte med mycket men den ökar ändå. Att skicka en rymdraken till månen bryter inte mot några fysiska lagar. Att däremot ett fast och hårt föremål som träffar en oskydad människa i hög hastighet inte orsakar någon skada alls gör det.

Det är ganska så självklart att skaderisken ökar för varje vass artikel/produkt som monteras fram på en MC, där det finns en möjlighet att denna kan kollidera med en trafikant vid en olycka.

Det är enkel fysik som man får lära sig i grundskolan.
 
Last edited:
Nej, ditt resonemang saknar helt anknytning till mitt exempel. Jag skriver att den just ökar, inte med mycket men den ökar ändå.

Det är ganska så självklart att skaderisken ökar för varje vass artikel/produkt som monteras fram på en MC, där det finns en möjlighet att denna kan kollidera med en trafikant vid en olycka.

Det är enkel fysik som man får lära sig i grundskolan.

Vem har sagt att en främre regskylt skulle utformas i samma format och material som den bakre? Den kan vara så enkel som en mindre plastdekal som klistras fast. Skadar du dig ofta på klistermärken?
 
Det är enkel fysik som man får lära sig i grundskolan.
Jag tror nog att man lär sig att hårda saker kan göra ont bra mycket tidigare än på fysiklektionen i grundskolan.

Förövrigt tror jag inte att en vit klisterlapp med tre bokstäver och tre siffror skadar speciellt mycket vid en eventuell kollision.
 
läste någonstans att det var flera personer som dog i drunkningsolyckor i sommar än mc och mopedåkare...borde vara förbjudet att bada utan flytväst med...ler
 
Finns det något land i världen där man faktiskt kräver regskylt fram på alla motorcyklar, och hur ser i så fall den lösningen ut på t.ex. en R1:a? :va
 
Jag tror nog att man lär sig att hårda saker kan göra ont bra mycket tidigare än på fysiklektionen i grundskolan.

Förövrigt tror jag inte att en vit klisterlapp med tre bokstäver och tre siffror skadar speciellt mycket vid en eventuell kollision.

Om det nu är en klister lapp som förslaget avser, att fästa en tillräcklig stor sådan så att den syns från olika vinklar på tex. en ny GSXR är inte så lätt.

Skadar du dig ofta på klistermärken?

Jag måste ha missat att det rör sig om runda ofarliga klistermärken, länka gärna till det avsnitt där klistermärken nämns.
 
Last edited:
Den enda anledningen till att inte skaffa en regskylt fram är (om det ska vara en platt sådan)för miljön.
för har du något som inte följer hojen så blir det ett (om än litet) extra motstånd.
Detta kommer i sin tur leda till att hojen kommer drika lite mer soppa..
För den enskilja betyder detta inte något men börjar man räkna på hur mycket extra utsläpp det blir på ett år så är det genast lite mer intressant.
 
Ta frontskylten och vik ihop och stoppa i innerfickan. När snuten stoppar dig, säg att den trillade av. Då får du böter för felplacerad skylt och inte saknad skylt. Det är lägre böter än för saknad skylt (som är 1 500 kr). Exakt vad böterna är för felplacerad skylt är vet jag inte, jag har bara fått för saknad skylt. :D

Dom har höt avgiften för felplacerad skylt till 1500kr. Så nu är det 1500kr vid felplacerad, avsaknad och vid miniskylt(som räknas som avsaknad av skylt).

Om det nu blir skylt, så lär det ju bli i någon form av klistermärke. Men hur stort ska det vara så att det syns? Hur ska det få plats på motarden?:va
 
Last edited:
Finns det något land i världen där man faktiskt kräver regskylt fram på alla motorcyklar, och hur ser i så fall den lösningen ut på t.ex. en R1:a? :va
Det är väl det minsta problemet: en klisterlapp över framkåpan syns tillräckligt bra för fartkameror, vilket också är anledningen till att det här förslaget skapades.
 
Argument som att hojarnas utseende och estetik blir lidande bryr sig Vägverket föga om och avfärdas med största sannolikhet som svammel och ovidkommande i missionen att nå nollvisionen!

Ska bli spännande att se hur de motiverar det, efter att de själva nyligen sagt att motorcyklar inte omfattas av nollfiktionen.
 
Nope klistermärken är knappast aktuellt!
Skylten måste vara reflekterande och stor som ett as, de har tillräckligt svårt som det är att se vad det står på bilskyltarna många som slipper undan osv så det är föga troligt att vv skulle skicka ut små klistermärken.

Frågan är hur f*n de tänkt sig på MC som inte är konstruerade för skylt fram?
Betalar vv diverse fästen för skylten, ny regbesiktning osv ?
Jag menar aerodynamiken blir helt annorlunda, wobbling etc kan uppstå för mindre modifikationer som det varnas för iallafalla i min manual.

Näää.. regskylt fram kommer på plats med dubbelhäftande tejp 1 minut innan besiktning som efter besiktningen kastas åt h*lv*t*

Gha !!! Idag ska det ut och åkas =)
 
Det är väl det minsta problemet: en klisterlapp över framkåpan syns tillräckligt bra för fartkameror, vilket också är anledningen till att det här förslaget skapades.

Fast ska det fungera med fartkameror och automatisk hantering av t.ex. vägtullar (mindre problem utanför stockholm) så ställs ökade krav på hur skylten/klisterlappen är utformad. Får säkert inte vikas hur som helst utan måste helst vara rak => krävs skylt och inte klisterlapp.
 
Det ska bli jävligt intressant att se hur dom ska göra med straffsatsen om det införs ägaransvar; att döma någon till fängelse eller dra in någons körkort på ett ägaransvar verkar minst sagt saftigt.
 
På snöskotrar är det lag sedan flera år tillbaks med regplåt fram på huven.
Den är inte lika stor som en bilplåt, men den är självhäftande och reflekterande.
Är nog den eller en liknande som kommer hamna på mc:n om de får sin vilja igenom.
 
Nej! Nu har jag bestämt mig.. Blir till att köra utan skyltar den dag man blir tvungen att ha en fram. Någon gång är gränsen nådd:mad:

Går att köpa klistermärken med valfritt reg nr, varför inte använda Ingemar Skogsö reg nr kollektivt:D

Som någon nämde tidigare så har även jag snart inget förtroende för VV längre och varför skall jag ens bry mig om att försöka sammarbeta med dem när de skiter i mig och mina åsikter som trafikant.

Reg plåt fram gör inte ett dugg för att minska olycksriskerna hos MC, det finns det massor av statistik som bevisar, bla pga det inte skett någon MC olycka vid plåtpoliserna och det är speciellt anmärkningsvärt av den anledningen att det finns folk som utför div stunt framför dem.

Så länge VV inte utrustar denna skylt som en riktig specialskylt med inbyggd bromsskärm, airbag, aktivt pansar osv så är det enda ett införande skulle innebära att många motorcyklister helt tappar förtroendet för VV kompetens att göra något för oss motorcyklister mer än att förbjuda oss så långt som det bara är möjligt.
 
Nyheter
Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon

Foto: Andreas Johansson ...

Custom Bike Show 2025

Den 7 juni var det åter dag...

Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

BMW Motorrad Concept RR

Under den prestigefyllda ut...

Snart dags för Custom Bike Show

Förra året firades den 50:e...

KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Back
Top