R1 och R6-tråden!

2008 modellerna släpptes vid 18-tiden idag.

Inga egentliga förändringa på R1:an, lite nya färger bara.
R6:an fick lite småpill som förändrades, inget större där heller.

Nja, R1 an har bara fått ny färgsättning:

http://www.yamaha-motor.com/sport/products/modelgallerylib/6/1/0/gallery.aspx


R6:an däremot har uppdaterats på många punkter, saxat från Yamaha-motor.com:

New for 2008:
Over 50 friction-reducing strategies have been employed inside the engine, including the use of wider crank bearings.
Upgraded fuel injection mapping for the YCC-T dual-injector system complements the higher compression ratio for great throttle response and reduced engine braking.
A magnesium subframe removes weight from the rear of the motorcycle for increased mass centralization.
All-new frame takes handling to the next level, allowing more precise turn-in, greater corner speed, and tighter exits. Thicker headpipe-headstock and swingarm pivot area walls, and elimination of the frame crossmember, help achieve perfect balance.
New swingarm has internal ribs added, and extruded section is now forged to work with the new frame.
Revised outer fork tubes, a new lower triple clamp, and increased fork offset provide highly tactile front-end feedback.
Moving the rider and bars forward and slightly lower enhances braking and turn-in performance. Clip-ons are also lower and re-angled.
Front discs are 310 x 5mm instead of 4.5mm for increased cooling qualities.
Increased fork height adjustability and rear ride-height adjustment range accommodate a greater range of riders and tires.
Revised bodywork results in even greater aerodynamic efficiency.

Dessutom har den fått lite nya färgsättningar, den gula är lite småcool:

http://www.yamaha-motor.com/sport/products/modelimagelib/8/9/1/0/image.aspx
 
Får man låna tråden lite och ställa en fråga?
Jag ska lacka om min r1 i den blåa färgen. Den kommer inte bli exakt orginal då jag ska ha i lite flake och andra saker, men kan man köpa ett orginal dekalset och få det att se bra ut? Eller har dekalsettet den blåa färgen som kanske bryter mot den nya blåa färgen? Eller det kanske inte spelar någon roll? Någon som har koll på detta?
 
Får man låna tråden lite och ställa en fråga?
Jag ska lacka om min r1 i den blåa färgen. Den kommer inte bli exakt orginal då jag ska ha i lite flake och andra saker, men kan man köpa ett orginal dekalset och få det att se bra ut? Eller har dekalsettet den blåa färgen som kanske bryter mot den nya blåa färgen? Eller det kanske inte spelar någon roll? Någon som har koll på detta?

Jag har precis fått hem ett dekalset till min -05. Inte orginal eftersom dessa är ofantligt dyra.

Betalade ca 280kr för mitt från e-bay:
http://cgi.ebay.co.uk/ws/eBayISAPI....m=300142461411&ssPageName=STRK:MEWN:IT&ih=020

Är du osäker så får du provlacka en bit & leta upp en hoj med samma dekaler & jämföra!
 
Nja, R1 an har bara fått ny färgsättning:

http://www.yamaha-motor.com/sport/products/modelgallerylib/6/1/0/gallery.aspx


R6:an däremot har uppdaterats på många punkter, saxat från Yamaha-motor.com:

New for 2008:
Over 50 friction-reducing strategies have been employed inside the engine, including the use of wider crank bearings.
Upgraded fuel injection mapping for the YCC-T dual-injector system complements the higher compression ratio for great throttle response and reduced engine braking.
A magnesium subframe removes weight from the rear of the motorcycle for increased mass centralization.
All-new frame takes handling to the next level, allowing more precise turn-in, greater corner speed, and tighter exits. Thicker headpipe-headstock and swingarm pivot area walls, and elimination of the frame crossmember, help achieve perfect balance.
New swingarm has internal ribs added, and extruded section is now forged to work with the new frame.
Revised outer fork tubes, a new lower triple clamp, and increased fork offset provide highly tactile front-end feedback.
Moving the rider and bars forward and slightly lower enhances braking and turn-in performance. Clip-ons are also lower and re-angled.
Front discs are 310 x 5mm instead of 4.5mm for increased cooling qualities.
Increased fork height adjustability and rear ride-height adjustment range accommodate a greater range of riders and tires.
Revised bodywork results in even greater aerodynamic efficiency.

Dessutom har den fått lite nya färgsättningar, den gula är lite småcool:

http://www.yamaha-motor.com/sport/products/modelimagelib/8/9/1/0/image.aspx
Och ändå så ser R6:an i princip identisk ut med sin föregångare.

Av bilderna nedanför vilken är 2008 och vilken är 2007 ?
 

Bifogat

  • 2008_r6_1.jpg
    2008_r6_1.jpg
    115.4 KB · Visningar: 104
  • 2007_R6_1.jpg
    2007_R6_1.jpg
    126.4 KB · Visningar: 108
jo tackar, men jobbigt att hålla rena, men men.,
Fälgarna är dock inte vita, de är pärlemolackade. riktigt snygga i solsken, :tummenupp

Snygg färsättning de va på din r6:a, skulle dock vilja göra nått åt din nummerplåtsupphångning, gillar inte orginal. byggde om min iförgår. blev riktigt nöjd faktiskt.

jo ja vet att de går å fixa men jag har bangar lite på pimpandet å håller hojjen någalunda standard så man slipper problem med snut å besikning osv, ser till å ha bättre däck på osv istället :)
 
Och med tanke på premiären av 2008 hojarna.
Vart är R1 10:th anniversary edition ?

Det är väl 10 år sedan R1:an kom och då måste man ju bara ha en 10-års jubileum hoj.
En äkta Röd/Vit polkaRetta med röd sadel. Det måste ju bara dyka upp.
:yoparty
 
Tomgång på R1- 05:a

Hej jag bryter lite i tråden med en fråga. När hojen blev varm dog den på tomgången inga problem när man höll lite gas, någon som vet vad man kan göra. Eller går sådant problem på garantin.

Tacksom för svar Niclas
 
Och ändå så ser R6:an i princip identisk ut med sin föregångare.

Av bilderna nedanför vilken är 2008 och vilken är 2007 ?

Den vänstra av de nedre kåporna att döma.

Hej jag bryter lite i tråden med en fråga. När hojen blev varm dog den på tomgången inga problem när man höll lite gas, någon som vet vad man kan göra. Eller går sådant problem på garantin.

Tacksom för svar Niclas

Kan vara så att du har problem med TPS:en
Det är en garantiåtgärd på just R1 -05 och uppträder på det sätt du beskriver, fast oftast efter långa perioder i hög hastighet.

Kontakta närmsta Yamaha-återförsäljare för kontoll/åtgärd.

Och med tanke på premiären av 2008 hojarna.
Vart är R1 10:th anniversary edition ?

Det är väl 10 år sedan R1:an kom och då måste man ju bara ha en 10-års jubileum hoj.
En äkta Röd/Vit polkaRetta med röd sadel. Det måste ju bara dyka upp.
:yoparty

Håller med dig! Men jag skrev i en annan tråd om min teori:

Om första modellen R1 släpptes -98 så blev ju -07:an det tionde modellåret.

År 1: 98
År 2: 99
År 3: 00
År 4: 01
År 5: 02
År 6: 03
År 7: 04
År 8: 05
År 9: 06
År 10: 07

Alltså var den röd/vita -07:an jubileumsmodellen.
Rent logiskt är ju 98-08 10-års jubileum...
 
Last edited:
Jag har precis fått hem ett dekalset till min -05. Inte orginal eftersom dessa är ofantligt dyra.

Betalade ca 280kr för mitt från e-bay:
http://cgi.ebay.co.uk/ws/eBayISAPI....m=300142461411&ssPageName=STRK:MEWN:IT&ih=020

Är du osäker så får du provlacka en bit & leta upp en hoj med samma dekaler & jämföra!

Då är alltså dekalerna inte vita utan även blåa runtomkring? Så jag måste lacka hojen i exakt den färgen som dekalerna har? Och då måste jag få tag i orginallackkoden?
Vet du vad orginaldekaler kostade ungefär?
 
Då är alltså dekalerna inte vita utan även blåa runtomkring? Så jag måste lacka hojen i exakt den färgen som dekalerna har? Och då måste jag få tag i orginallackkoden?
Vet du vad orginaldekaler kostade ungefär?

Just mina dekaler som jag beställde är endast silver/vita som det är orginal på R1 -05. Vad jag minns så har väl den blå R1 -01 bara helvita dekaler med lite silver i.

Lackkoden för den blå är:

0564 Deep Purplish Blue Metallic C (DPBMC)

Har inte totalpriset för ett orginal dekalset. Men jag vet att bara 2st dekaler som det står R6 på som sitter på bakkåpan på R6-00 kostar ca 1.500:-
 
Just mina dekaler som jag beställde är endast silver/vita som det är orginal på R1 -05. Vad jag minns så har väl den blå R1 -01 bara helvita dekaler med lite silver i.

Lackkoden för den blå är:

0564 Deep Purplish Blue Metallic C (DPBMC)

Har inte totalpriset för ett orginal dekalset. Men jag vet att bara 2st dekaler som det står R6 på som sitter på bakkåpan på R6-00 kostar ca 1.500:-

Tydligen är det något problem med den lackkoden för ingen lackerare får fram färgen via den koden? Sen har jag en 99a och dessa dekaler är då blåa oxå? Då skiter det sig? Vad ska man hitta på då? Skicka i den blåa färgen och lacka något annat och skita i dekaler? :näsblod Blir tokig snart :huvet
 
Tydligen är det något problem med den lackkoden för ingen lackerare får fram färgen via den koden? Sen har jag en 99a och dessa dekaler är då blåa oxå? Då skiter det sig? Vad ska man hitta på då? Skicka i den blåa färgen och lacka något annat och skita i dekaler? :näsblod Blir tokig snart :huvet

Beställ via www.colorrite.com då!:)

Annars så får du ta med hojen till en lackerare & låta dem bryta fram färgen så nära det går.
 
Jag undrar en grej angående choken på min R1 00.
Min gamla 98 betedde sig som jag tycker den borde när man startade den med lite choke. Förhöjd tomgång som man med choke-reglaget kunde sänka efter hand. Min nya R1 00 beter sig till en början likadant, men det verkar inte gå att sänka choken gradvis på samma sätt utan den går snarare ur helt och så får man hålla motorn vid liv med gasen.

När motorn är varm har jag inga problem alls, tomgången ligger i stort sett bergstadigt på inställt varv. Hojen har ett Sebring slipon men är i övrigt original.

Ni som har R1 00-01, hur beter sig era hojar vid kallstart?
 
Jag undrar en grej angående choken på min R1 00.
Min gamla 98 betedde sig som jag tycker den borde när man startade den med lite choke. Förhöjd tomgång som man med choke-reglaget kunde sänka efter hand. Min nya R1 00 beter sig till en början likadant, men det verkar inte gå att sänka choken gradvis på samma sätt utan den går snarare ur helt och så får man hålla motorn vid liv med gasen.

När motorn är varm har jag inga problem alls, tomgången ligger i stort sett bergstadigt på inställt varv. Hojen har ett Sebring slipon men är i övrigt original.

Ni som har R1 00-01, hur beter sig era hojar vid kallstart?

Funkar på samma sätt för min 00 som det gjorde på din 98.
 
nu har jag ingen R1a men min R6a behöver jag bara ha choken när jag startar den med lite lite gas, när den startat så är de bara å stänga av choken..
 
Satan vad snygga färgkombinationer 08 speciellt rettan med guldfälgarna är ju bara så pörr, nästan så man blir sugen på att köpa en enbart för färgen. Varför kunde dom inte ha väntat till 09 istället med dom färgerna, då samtidigt som den uppgraderas. Hoppas på 200 rätta hästar och traction control:tungan mm
 
Den här R1:an står som en -02 (uttagen -03) på Blocket. Av vad jag kan se på baken ser det mer ut som en -01 (som senast). Har jag fel?
 

Bifogat

  • 6708819154.jpg
    6708819154.jpg
    27.5 KB · Visningar: 82
Nyheter
Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon

Foto: Andreas Johansson ...

Custom Bike Show 2025

Den 7 juni var det åter dag...

Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

BMW Motorrad Concept RR

Under den prestigefyllda ut...

Snart dags för Custom Bike Show

Förra året firades den 50:e...

KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Back
Top