R1 dör när jag gasar

smallsocks

Sporthojsnörd
Gick med
16 Jul 2006
Hoj
HD superglide sport
R1 dör när jag gasar till 140km/h

Hej! Hoppas nån kan hjälpa mig!

Problemet började igår och har fortsatt idag:

Motorn dör när jag gasar på lite...

Det går alltså bra att köra upp hojen till 130-140km/h men då dör motorn o sedan vaknar den vid 80-120km/h igen... och så blir det samma sak

när den vaknar så hörs det riktiga feta avgasknallar (pistolskott)

Displayen syns så elen verkar inte dö helt iaf, kan det vara el eller säkringar??

Så har ni några ideer?

Last edited:
Låter som det är bränslerelaterat, kolla så att tankavluftningen fungerar som den ska, rengör förgasarna, kolla så att det inte är hål på några slangar eller nåt sånt.

Låter som det är bränslerelaterat, kolla så att tankavluftningen fungerar som den ska, rengör förgasarna, kolla så att det inte är hål på några slangar eller nåt sånt.

Hejsan, jag provade att köra med tanklocket lite uppet för att se ifall det gick bättre, DET gjorde det inte, utan blev sämmre, dog på längre varvtal o oftare... ofta gick den inte igång heller utan jag fick starta den på startknappen för att gå igång igen.

Tips nån? :D Kollade förgasarna innan och de ser ok ut o allting där verkar ja ok typ...

Hur beter den sig på tomgång, jämn gas, fullgas ? Har du provat att använda choken och se om den går annorlunda ?

Kolla stiften (färgen på dessa). Om du kopplar loss slangen efter bränslefiltret/pumpen och "torrkör" lite med uppsamlingskärl för soppan - pumpar det fram ordentligt med bensin ? Bara lite att börja med...

Hade ett liknande fel på min hoj, då berodde det på att vibbrationer vid lite högre varv fick en kabel på batteriet att glappa. Men då slocknade även displayen....

Hur beter den sig på tomgång, jämn gas, fullgas ? Har du provat att använda choken och se om den går annorlunda ?

Kolla stiften (färgen på dessa). Om du kopplar loss slangen efter bränslefiltret/pumpen och "torrkör" lite med uppsamlingskärl för soppan - pumpar det fram ordentligt med bensin ? Bara lite att börja med...

Går bra på tomgång, inte jätteoptimalt men hyfsat iaf fungerar att krypköra med osv

OK ska kolla stiften när jag kommer hem ikväll, även prova de där me torrköra

Har min hoj en CDI box? kan det vara den som strular o inte pallar när den drar upp högre varv/fart?
Läst om det för några cyklar...

E det den som sitter brevid batteriet o ser ut som en hemlig box... typ svarta lådan?

Edit: Pallade ej meka vidare idag men ångrade mig lite nu på kvällen o tog bort baken iaf o kollade alla elsladdar dit, till baklyse, blinkers o till battriret, så gott ser allting ok ut... Imorrn drar jag bort tanken o kollar där

Jag är ju inget meksnille men känns ju som det är förgasare->bränsleproblem eftersom den dör o sedan vaknar igen o knallar o skjuter pistolskott typ... men det visar sig väl

Last edited:
Uppdatering

Uppdatering:

Bytte en slang som de va hål i, heter enligt manualen "crankcaes breather hose"

Sedan på luftburken finns det en slang som heter "Air filter Crank Breather" och där är det lagat med silikon och ser inte allt för bra ut, kan det tjuva luft där o på så sätt göra så den dör??

kollat jordningen(den till chassiet) från batteriet o den är ok samt alla andra sladdar runt batteriet till bakblinkers osv

kollat bensinpumpen och den pumpar ut bra med bränsle så där är det inge fel heller...

Bytte även bensinfilter samtidigt (dock så var bensinfilter innan ok men hade ändå köpt nytt o kostade bara 175 kr)

Köper nog en ny luftburk imorgon om mcvaruhuset har på lager för den där silikonlagningen känns inte så ok men kanske inte gör något som är felet?

Felet är alltså kvar och motorn dör nu även på låga varv så felet har förvärrats lite. Dog på 2an i 50km/h förut idag vilket känns Gah...

tips någon, den som löser problemet bjuder jag på en glass när bågen är igång och du finns i sthlm området, annars får jag posta glassen... :)

Är väl CV gasare på en sån gammal härk? Kolla membranen så att de är hela, är de trasiga så går den som en påse nötter.

Är väl CV gasare på en sån gammal härk? Kolla membranen så att de är hela, är de trasiga så går den som en påse nötter.

kollade ej membranen bara gummit o att de såg okej ut men då måste jag öppna förgasarna va? för att checka membranen

dock så kollade jag aldrig stiften verkade så bökigt o få ut dom.... men vet att jag borde gjort det för att kolla färgen.. men vafan den har ju gått utmärkt o pumpen fungerar ju normalt... men du menar att om en tändstift gått sönder så det e därför den går kasst?

har du testat att byta ut bensinen? Den kan vara kass. Hände mig en gång när jag tankade, hojen gick sämre ju mer man gasade, polaren som tankade samtidigt som mig fick samma problem.

Det där känner jag igen, den gick skapligt upp till ett visst varvtal sen dog den för att komma igen på ett lägre.

Man kunde få upp varvet lite extra om man "pimplade" galet med gashandtaget!

Kolla membranen! Om dem är hela se till att vara noggrann när du återmonterar dem!

Edit Dra isär mebranen försiktig för att försäkra dig om att det inte finns minsta lilla nålhål!

Edit2: EN tillfällig lösning är att "vulka" igen hålet/sprickan tills du har skaffat nytt/nya! (Om det nu är vacum förgasare förståss)

Last edited:
Det kan ju vara en tändspole, tändkabel, fugge eller som du säger ett stift som har gett upp, och då går den inge vidare...

Får kolla dom

har du testat att byta ut bensinen? Den kan vara kass. Hände mig en gång när jag tankade, hojen gick sämre ju mer man gasade, polaren som tankade samtidigt som mig fick samma problem.

Jag körde slut på tanken med problemet (test o sånt) så en ny tankning har gjorts på en annan mack o problemet återstod, jag tänkte samma tanke förut faktiskt men det är samma problem o sån otur kan man nog inte ha att det är dålig bensin på mackarna... Men visst har jag det så blir jag riktigt sur efter all felsökning o utebliven hojåkning pga det...

Last edited:
3139794 kollade ej membranen bara gummit o att de såg okej ut men då måste jag öppna förgasarna va? för att checka membranen

dock så kollade jag aldrig stiften verkade så bökigt o få ut dom.... men vet att jag borde gjort det för att kolla färgen.. men vafan den har ju gått utmärkt o pumpen fungerar ju normalt... men du menar att om en tändstift gått sönder så det e därför den går kasst?
Är ett stift dåligt så går den ju per automatik dåligt eller inte alls. :)

Öppna och öppna, tar du bort tanken och luftburken så har du små lock ovanpå förgasarna, skruva loss dem sen så tar du ut membranen och gör som Dominator-Rocks säger. :)

Är ett stift dåligt så går den ju per automatik dåligt eller inte alls. :)

Öppna och öppna, tar du bort tanken och luftburken så har du små lock ovanpå förgasarna, skruva loss dem sen så tar du ut membranen och gör som Dominator-Rocks säger. :)

Vet ej om jag vågar pilla på dom... ha gjort det en gång förut på en annan hoj o det kändes väldigt osäkert...

Äh, det händer inget så länge du är försiktig med dem.

Du tror inte det är bränslepumpen som fuckar sig då?

Den åkte ju inte ut med en jämnström utan typ stannade upp ett litet tag när vi provade ner i en hink... så förgasarna verkar inte få tillräckligt med bränsle antar jag o därför det smäller? i guess... äh

Nyheter
Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg

Den 22-23 augusti är det da...

Motorcycle Inferno #8