HDR-bilder på FZ1, GSX-R och R1!

pontus_n

Ny medlem
Gick med
22 Apr 2007
Hoj
Suzuki GSX-R 600 K1
Har lekt med lite bilder. Tyvärr är en del lite suddiga, stativet saknar allt vad balans och tyngd heter, och så har jag ingen fjärrkontroll (än) till kameran.

1.jpg

4.jpg

2.jpg

3.jpg

5.jpg

Skitläckra! :tummenupp Men vad är det jag tittar på då? Den enda HDR jag känner till är en ljussättningsteknik i 3d-program, men det där ser ju inte ut som några 3d-renderingar. Antar att det är något annat det handlar om, lust att förklara? :va

Tycker HDR gjorde sig riktigt bra här faktiskt!
Måste testa själv :D

Nice! någon svensk sida som beskriver hur man gör?

Vad menas med slutartider?

Hur länge slutaren är öppen, för att släppa in ljus till bildsensorn/filmen. Ju mörkare miljö, desto längre måste slutaren vara öppen för att släppa in ljus.

Trådskaparen: Inte behöver du väl fjärrkontroll? Går ju lika bra att ha några secs fördröjning på utlösaren.

Hur länge slutaren är öppen, för att släppa in ljus till bildsensorn/filmen. Ju mörkare miljö, desto längre måste slutaren vara öppen för att släppa in ljus.

Trådskaparen: Inte behöver du väl fjärrkontroll? Går ju lika bra att ha några secs fördröjning på utlösaren.

På min EOS 350D finns bara 10 sekunders-fördröjning, det är lite segt att vänta på. Så en fjärr vore fint att ha, sen har jag lite idéer om att bygga ett eget enkelt stativ i framtiden, och då behövs fjärren också.

Varenda gång man nuddar kameran på nuvarande svajiga stativ så ändras det en hel del. Någon gång får det bli ett värre... men man tar ju vad man har:)

Här en tonemapping från 4 exponeringar som är framtagna ur rawfilen efteråt...

Slarvigt klonat bort en backspegel från en bil som jag satt i och fota... Kanske syns :)

Bifogat

• tn_kurre32.jpg
    tn_kurre32.jpg
    141.1 KB · Visningar: 158
Last edited:
Riktigt snygga bilder. :tummenupp Jag fattar fortfarande inte hur man får till det där med HDR-bilder... Satt och letade i mitt Adobe Photoshop, men jag hittar inget. Hade varit kul att kunna, jag fick en digital systemkamera av tjejen utan någon speciell anledning :va Ingen som jag vet om iallafall... Menmen, snyggt som fan! :tummenupp

Riktigt snygga bilder. :tummenupp Jag fattar fortfarande inte hur man får till det där med HDR-bilder... Satt och letade i mitt Adobe Photoshop, men jag hittar inget. Hade varit kul att kunna, jag fick en digital systemkamera av tjejen utan någon speciell anledning :va Ingen som jag vet om iallafall... Menmen, snyggt som fan! :tummenupp

http://www.hdrsoft.com/examples.html

Det är egentligen inte riktiga hdr-bilder utan tonemapping (se länken och ladda hem photomatix). Med lite övning riktigt roliga resultat!

Last edited:
Nyheter
Alltid redo för regn

Håll dig torr på hojen – ny...

Bridgestone dominerade i Suzuka 8 Hours

Pressrelease från Bridgesto...

Publikrekord under World Ducati Week

Ducati slog publikrekord un...

Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Back