TL-tråden - v2 !

Det borde gå att bara skippa flamfällan. Antar jag. Eftersom jag inte har nån själv så vet jag att det funkar utan, men jag vet å andra sidan inte om den är bra att ha heller...

Du måste ha 98'ans pumpkåpa. Kort förklaring: 97'ans vattensystem är primitivt,.........

.

Ok, tack. Jag provar att byta dessa grejor i kväll, under förutsättning att inget krånglar så hoppas jag kunna fylla på kylarvätska för första gången... Struntar i flamfällan om jag inte hittar hål för ansluting på ett enkelt sätt.

Feedback på era tips kommer, tack så länge! :Bugar

Det enda jag har lite ångest för nu är de förbaskade nipplarna på trottelhuset...men skam den som ger sig!
 
Äntligen lite bra väder. Var på Sjöbo flygrakan idag, såg 2 röda TLS.

DSC00202.jpg

DSC00203.jpg

DSC00204.jpg
 
Last edited:
...skippa flamfällan..mm....mm.

Färdig! Termostathus, vattenpumpskåpa o allt sitter där, men...

Jag behöver verkligen hjälp med de avbrutna nipplarna för vakumet från bakre trottelhus. De verkar vara i plast eller aluminium. Tycker mig skymta en skarv mellan dem o trottelhuset men vågar inte ta i för mycket för att se om de går att ta bort, o kanske blotta en mässingsnippel i bästa fall...

Är det någon som har förslag? Ska jag fråga på TLZ kanske?
 

Bifogat

  • TrottelhusBakVäSida.JPG
    TrottelhusBakVäSida.JPG
    102.2 KB · Visningar: 71
3083764 Färdig! Termostathus, vattenpumpskåpa o allt sitter där, men...

Jag behöver verkligen hjälp med de avbrutna nipplarna för vakumet från bakre trottelhus. De verkar vara i plast eller aluminium. Tycker mig skymta en skarv mellan dem o trottelhuset men vågar inte ta i för mycket för att se om de går att ta bort, o kanske blotta en mässingsnippel i bästa fall...

Är det någon som har förslag? Ska jag fråga på TLZ kanske?
Tjaa...
Du har iofs inte så mycket att förlora? Dock finns det inga lösa plastnipplar att se på ficherna så jag tror inte att det är en del som är tänkt att man ska kunna ta loss.

Är insprutningen från 98'an eller har du två? I så fall kanske du kan lirka och experimentera lite på den som du har löst då du ser bättre och kommer åt bättre?
 
Tjaa...
Du har iofs inte så mycket att förlora? Dock finns det inga lösa plastnipplar att se på ficherna så jag tror inte att det är en del som är tänkt att man ska kunna ta loss.

Är insprutningen från 98'an eller har du två? I så fall kanske du kan lirka och experimentera lite på den som du har löst då du ser bättre och kommer åt bättre?

Jag tror att det är 98:ans system som sitter på min nu, det andra blev nog stukat i kraschen... Ska kolla om den finns kvar.
Funderar på om man kan borra ett litet hål där nippeln satt och limma fast ett tunt metallrör eller liknande. Drog ut frågan på TLZ också, ska se om nån har nån idé, annar blir det som du säger, måste lösa det.

PP
 
3084099 Jag tror att det är 98:ans system som sitter på min nu, det andra blev nog stukat i kraschen... Ska kolla om den finns kvar.
Funderar på om man kan borra ett litet hål där nippeln satt och limma fast ett tunt metallrör eller liknande. Drog ut frågan på TLZ också, ska se om nån har nån idé, annar blir det som du säger, måste lösa det.

PP
Ja, lite våld med tunnt rör och sen en massa epoxy kanske skulle funka riktigt bra!

Eller... Så moddar du din luftburk (http://octo.no-ip.org/gallery/view_album.php?set_albumName=airbox så kan du tejpa över de där nipplarna. Du behöver dem bara vid synkning av spjällen då. :)
 
68mila tur

Vem viste att TL var en sån bra touringhoj. Skulle ta mig från Västerås ner till Lund och bestämde mig för att gena (?) genom östergötland och småland istället för att åka trist motorväg. Blev 9h innan jag var framme och 10 mil längre (tankstopp och fika är ett måste när det är vackert ute!). Märkte dock att gummibussningar behövs vid infästningen av piporna, mina fästen vibererade av :(. Bara till garaget idag och fixa nya...
 

Bifogat

  • IMG_0690.jpg
    IMG_0690.jpg
    131.8 KB · Visningar: 115
Välkommen till TL träsket :hihi :hej


Gixxerbakdel. Det finns två sätt.

1.) det finns "gixxer look-a-like" bakdelar gjorda för TLR ramen. Mkt ovanligt att de finns till salu. Gjordes av ett Sydafrikanskt företag (War Eagle), men dessa ska du INTE göra deal med. typ 75% chans att det strular. Om de inte har kursat ännu är det väll bara en tidsfråga... :tummenner för dem
Jag har personliga erfarenheter, så jag anser mig ha rätt att dissa dem...

2.) en äkta Gixxer bakdel. Kräver ny bakram / kraftigt modifierad orginal bakram. Man kan like gäran göra en ny bakram för man måste mer eller mindre bygga om hela. Dvs om man vill få det snyggt.
Sedan beror det väll lite på om man vill ha den "gamla sortens gixxer" bakdel, eller någon av de nyare. Den gamla som är jämnårig med TL är faktiskt bredare än TLR bakdelen! Man lite lägre, så den ser nättare ut, till du parkerar bevid den... heh


:hej
Aha ok tackar tackar.... jag har en annan fråga som jag hoppas på snabbt svar på... passar cutsen från en tls på en tlr?? tycker att tlr:ens cuts e lite över fet och har hittat en tls cuts men vet som sagt inte om man bara kan byta rakt av??
 
Kollade precis igenom videon för justering av TPS:en.
Grunkan som behövs för att ställa motorcykeln i "dealer-mode", är det bara en brytande/slutande switch som man kan tillverka själv eller är den mer avancerad?

//
Anton
 
Kollade precis igenom videon för justering av TPS:en.
Grunkan som behövs för att ställa motorcykeln i "dealer-mode", är det bara en brytande/slutande switch som man kan tillverka själv eller är den mer avancerad?

//
Anton

Brytande/slutande så ett gem eller en bit kabel räcker bra
för att kortsluta den kretsen! :tummenupp

Ta rätt kontakt bara......

R
 
Aha ok tackar tackar.... jag har en annan fråga som jag hoppas på snabbt svar på... passar cutsen från en tls på en tlr?? tycker att tlr:ens cuts e lite över fet och har hittat en tls cuts men vet som sagt inte om man bara kan byta rakt av??

Nope.
Den är för liten. Ser helskumt ut. Jag ahr sett försök på det och.... näää...

Jag tyckte som du, ville ha en Gixxerbakdel först, men numera så gillar jag Tillerns kurvor
yumyum.gif
 
Last edited:
Har kikat igenom nästan alla sidorna i denna eminenta tråd men inte hittat det jag söker.... Nybliven ägare till en TL1000S (snart en vecka...) Jättenöjd med hojen men... har några funderingar.... Tycker motorn går lite kallt och varierar lite väl mycket i temperatur.... Min är en -97:a å jag har ju hört att de hade problem med termostaterna i början, frågan e iom min e bytt? Temp vid inspirerad småvägspisk kommer upp i 72 och ut på motorvägen går den ner till 65... om det är lite kallare ute kryper den neråt 57... Den kostar ju bara 199 pix att byta men kan ju lika gärna höra efter först (kan det va temperaturgivaren?)... Tycker även att ventilerna klapprar lite väl mycket, de ska ju klappra lite, men jag tycker att mina klapprar rätt bra... har gått 3400 mil, å ingen servicebok, så frågan e om jag borde få de justerade? E ju ingen fara så sett, men det är j-igt störande att lyssna på när man kör i lägre hastigheter... Ingen som bor i Gbg så man kan "referenslyssna"?

(Hojen e tyskimport 2001, så ev e den väl strypt oxå...ska kolla det, va tydligen nåt med brun kabel till ECU och insugsgummin)

Går det förresten att mappa om original ECUn? Sitter helsystem på, men ingen powercommander... Går lite ojämnt i jämn fart och hög (1500 rpm) tomgång, e det tempen eller kan det va behov av justering av sprutet? Hehe blev lite många frågor där kanske:)

Kanontråd för TL-blåbär! :tummenupp
 
Last edited:
Nyheter
Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

SMC med och höjer MC-säkerheten i Europa

Sveriges MotorCyklister (SM...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

TILLSTÅND KLART: GGN 2.0 KÖRS I HEJDEBY 2025

Nu är det klart att världen...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon

Foto: Andreas Johansson ...

Back
Top