Panik: Hjälp!

Wadahell

Ny medlem
Gick med
24 May 2007
Hoj
GSX-750F
Hej på er!

Det är tråkigt att mitt första inlägg på detta ställe ska vara i en panikartad situation, men jag behöver verkligen någon typ av hjälp av någon som kanske har någon liknande erfarenhet.. :gnissla

Runt mitt kopplingslås har det hela tiden suttit en tunn hinna av skyddsplast. Den har dock börjat lossna och jag har väl inte tänkt så mycket på det, eftersom det inte är något speciellt att bry sig om (när det finns mkt annat som kan ses som viktigare).
Till saken hör, att när jag idag skulle starta upp hojjen, så följer en liten bit av denna plast med nyckeln ner i låset, och hojjen kan ju såklart inte starta!! Eftersom nyckeln nu inte passar..
Jag fick panik och började trixa med nyckeln i låset för att försöka "pressa" ner plasten så att det kanske mirakulöst skulle gå att starta upp hojjen igen, det gick ju givetvis inte, utan snarare förvärrade hela saken.
Frågan är ju då, finns det något sätt att få upp skiten ur låset? Eller måste jag övertyga en låssmed att komma för några tusen i timmen för att fixxa det? (hur det nu ska gå till). Öppningen är ju inte allt för stor, och jag kan inte se plasten med blåtta ögat, så vad är det egentligen man kan göra?
Hjullåset är ju också låst, så jag kan inte rulla iväg den heller, vilket är fel då den dessutom står lite illa felparkerad.. :död

Snälla, är det någon som har någon liknande erfarenhet eller vet vad jag kan ta mig till, så vore jag såååå tacksam!!

Om det är ngn termoplast och plastbiten är liten så kanske en lösning är att hetta upp nyckel innan du snabbt för in den. Så att plasten smälter och blir eftergivlig.

/J

Ta dit en dammsugare och försök suga upp biten? Kan funka om den inte är helt fastkilad...

eller hetta upp låset med en liten butangasbrännare för 50kr från claes ohlsson.
gör det sakt o försiktigt så löser det sig nog.

prova med en bit ståltråd i lagom modell o tryck ner den i låset o se om du kan lyckas trycka fast den i plastbiten o dra upp den. kanske värma den så den smälter fast? men prova damsugaren först. Någon gång i levet skall man ha lite tur.

Om det är ngn termoplast och plastbiten är liten så kanske en lösning är att hetta upp nyckel innan du snabbt för in den. Så att plasten smälter och blir eftergivlig.

/J

Det tror jag på glödga nyckeln och sen i med den kvickt som attan!

Lycka till :tummenupp

Tack tack för de snabba svaren!
Det där med glöda upp nyckeln tänkte jag också på, men då måste det väl lyckas? För annars smälter man väl in det i låset så det blir helt förstört eller vad tror ni?

Tänder man upp nyckeln med en vanlig tändare tror ni?

Ska försöka ta ut dammsugaren med en fet förlängningssladd så fort det slutat regna..

Börja med dammsugare samt ståltrådsmetoden du. Och mitt tips sist, då har du ju inget att förlora.

Det som kan hända är väl att någon tillhållare hänger sig varvid låset blir lite lättare att dyrka upp. Men idag är det ingen klass på tjuvarna, de kan inte dyrka upp lås längre. De bara sågar och bryter sönder om de ser ett lås. Så du behöver inte sova oroligare om natten iaf om bara du vet att låset så skulle gå att öppna med en glasspinne.

/J
Tack tack för de snabba svaren!
Det där med glöda upp nyckeln tänkte jag också på, men då måste det väl lyckas? För annars smälter man väl in det i låset så det blir helt förstört eller vad tror ni?

Tänder man upp nyckeln med en vanlig tändare tror ni?

Ska försöka ta ut dammsugaren med en fet förlängningssladd så fort det slutat regna..

inte så de går o komma åt botten på någe vis.. som när jag sprutat rostolja i mitt lås rinner de ju ut på undersidan..
kanske prova o ta en blåspistol :tummenupp

kom o tänka på en sak. du råkar inte ha någon bit av denna plasten kvar? om du har tur så är det en plasst som är löslig i bensin / aceton eller liknande. och har du tur är inget annat i låset av liknande plast. men plocka ur batteriet när du gör detta vi pratar ju faktiskt om brandfarliga vätskor.

kom o tänka på en sak. du råkar inte ha någon bit av denna plasten kvar? om du har tur så är det en plasst som är löslig i bensin / aceton eller liknande. och har du tur är inget annat i låset av liknande plast. men plocka ur batteriet när du gör detta vi pratar ju faktiskt om brandfarliga vätskor.

Ha ha :rofl

Gör för guds skull inget av ovanstående. Om du inte är en riktig turknutte!

(Iofs så kanske det inte finns värst mycke plast inuti låsen :va vad vet jag :dummer tipsen var bara lite sådär lagom skrattretande)

Last edited:

Plocka ur tändstiften först också. Det kan finnas gammal ström kvar där. Gnistbildning är farligt.

Glöm inte att jorda dig i hojen också! :mattias

Annars tror jag nog mest på ståltråd-idén. Fiska upp skit'n.

Rätt ordning!

1. Inte så de går o komma åt botten på någe vis.. som när jag sprutat rostolja i mitt lås rinner de ju ut på undersidan..
kanske prova o ta en blåspistol

2. Dammsugare

3. Peta med ståltråd.

4. Värma nyckel.

Lycka till!

Å kom tebax med resultat!

ok!
Det löste sig, behövde inte gå längre än steg ett trots allt. Jag lyckades fiska upp plastbitarna tillslut.
Frågade innan en låssmed som sade sig kunna fixa det för 700 spänn. Det verktyg han skulle använda kunde han så klart inte låna ut och skulle enligt honom kosta ungefär lika mycket.

Det jag använde mig av var en virknål för spets (!!) som fan var perfekt för detta ändamål, 700 spänn sparades in på 3 min tack vare er och virknålen (som fan inte kan kostat 700 spänn heller för den delen).

Tack för er hjälp! Nu blir gatan farlig igen.

ja hajja aldrig va de var för lås? tändningslåset?

Nyheter
Di Giannantonio tillbaka som vinnare!

Fabio Di Giannantonio är fö...

The Distinguished Gentlemans’s Ride – Körs i morgon!

Den 17 maj är det åter dags...

GOTLAND GRAND NATIONAL OCH AFTONBLADET SÄNDER 12 TIMMAR LIVE FRÅN ÅRETS TÄVLING!

Foto: Karin Tornblom Pre...

Allt om MC på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Bike på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Stabilt läge på Gotland Ring!

Den trista dispyten om ägan...

Anpassad service för Ducati Desmo 450 MX

Ducati lanserar serviceinte...

Oro för batteriet

Batteriet oroar mest – men ...

Video: Ducati Hypermotard