TL-tråden - v2 !

3059020
.............
Det är ett tre manna jobb om man inte tar fram motorlyften vilket jag kommer
göra när motorn skall i så får man mer precision att sänka ner hojen till det nedre motorfästet. Sedan pumpar man upp motorn med domkraft tills den är på plats!
..........
R
Host host, (macho mode on)

Jag har gjort det själv en par ggr :hihi

(macho mode fortsätter tills Robban erkänner att han är en liten flicka) :D
 
Slänger upp lite bilder på streetfokkern:) Från att ha avverkat dom senaste700milen på en trimmad bullrumpa 750 -99 som var i princip död under 9000 varv. Till att sätta sig på en tiller. Händer fortfarande ibland efter ca 600 mil att man växlar ned ett steg för mkt innan kurvorna, med reultatet halvlåst/sladdande bakhjul...kan ibland bli väldigt spännande.:gnissla Har tom hänt att jag kommit på mig själv när jag precis sparkat i en lägre växel att, ajaj..inte bra:D
Men,men..efter att ha avverkat 2 miljoner olika hojar så känns det äntligen som jag hittat rätt:)

Bild2: Har man porrskivor i fram så måste man ju ha i bak med:tungan
 

Bifogat

  • hojen3.JPG
    hojen3.JPG
    123.6 KB · Visningar: 89
  • hojen2.JPG
    hojen2.JPG
    66 KB · Visningar: 75
  • hojen.JPG
    hojen.JPG
    72.6 KB · Visningar: 102
Last edited:
Tråkigt med vurpan.... Du som är inne i racingen, hur mycket kostar en son där kurs? Börjar bli lite intresserad att prova bana:va

TwinLoveRace har lämnat svar på priset.:tummenupp

Vill bara påminna om skillnaden mellan SMC-BKK-Kurs och vanlig bankörningsdag.

BKK är instruktörsledd utbildning i sammarbete mellan SMC och försäkringsbolagen. Detta innebär att försäkringen gäller OM du skulle krascha.

Bandagar är "just for fun" och alla skador på en sådan räknas som "race-incident" och då gäller inte försäkringen. Inte heller säkert att din olycksfallsförsäkring gäller om du skulle bli skadad OM du inte har ett tillägg för riskfylld verksamhet typ fallskärmshoppning mm.

Mitt tips: Gå en BKK och få proffsig hjälp så du kan "känna dig för" därefter vet du om du vill haka på en bankörningsdag.

Håll koll på hemsidan eftersom BKK-kurserna går som smör i solsken när de släpps. I år tror jag alla kurser var fullbokade två dagar efter att de släpptes.

Lycka till :)
 
Vad är det för storlek på muttern till framdrevet?
Måste låna hem muttermaskin å hylsa från jobbet, jag antar att den muttern
kan sitta ganska så hårt...?

nått annat att tänka på vid byta av drivpaket en TL?
 
3060581 Vad är det för storlek på muttern till framdrevet?
Måste låna hem muttermaskin å hylsa från jobbet, jag antar att den muttern
kan sitta ganska så hårt...?

nått annat att tänka på vid byta av drivpaket en TL?
Är det 36 på den?
Samma som muttern till bakhjulet om jag inte minns fel.

Ta ett långt skaft bara, inte för långt, den sitter inte så hårt.
Lägg i växel och knyck till.
 
Phuuu...igen!

Först av allt.... tack Ricken för "bulten" och tipsen!
( Förutom att min brevbärare nu vet vem "The Gayman" är...

Tack Åke för dom varma tipsen.....

Motorn är RIVEN! :yoparty





O felet är lokaliserat!!! :banana

Det var precis dom felen som jag hade räknat på i teorin utan att
någonsin varit i en växellåda innan... Damn I´m good!





Största felet ligger i 5:ans växelkugg som har jäkligt slitna tappar.
Sedan har den i sin tur slitit ner 1:ans mottagarhål ganska rejält så den
skall bytas också för att vara på den säkra sidan!

Sedan har gaffeln fått sig lite stryk och fast den låg inom toleranserna
så kom vi överens om att den åker i soptunnan den med!

Så det känns skitskönt att ha hittat felet..... :rock

Motorn gick isär hur lätt som helst, stötte inte på några problem
som helst med bultar eller med svänghjulet och allt såg bra ut invändigt i övrigt.

Så nu skall det beställas delar... jag tar meckledigt i helgen så fortsätter vi
nästa vecka med " The TLR Story " .... stay tuned....

Men här kommer krisbilden......




Organiserad kaos!!!! :hoppskrat

Det är faktiskt bättre ordning än vad det ser ut men alltid skrämmer
det någon med alla dessa delar!!!


Så puss på er alla.....

R
 
Fiiint Robban.

Känns det bra nu då när du äntligen fått knäcka en TL motor?

Knäpp lite kort på dom nya grejorna bredvid dom gamla sen så vi får se hur mycket fel det var.

Imorrn kör jag min sista distrubitions sväng, sen är det en Norrköpins sväng på fredag. Sen är det sommarlov!!

Det ska bli ruggigt skönt, den här veckan jag kört 27h hittils, o då var jag ledig måndag. :)
Så jag siktar på 60h nu sista veckan.

Nu ska jag sova, börjar jobba om 5h.
 
Funkade i nytt fönster, inte lika flashy som om det hade rullat där. Men fint iallfall.

Men har du haft det där knacket länge Fredde?
 

Först av allt.... tack Ricken för "bulten" och tipsen!
( Förutom att min brevbärare nu vet vem "The Gayman" är...

:D Det där är pakethumor på högsta nivå! :)

Vad är det för "bult" du pratat om hela tiden?

För övrigt ser det bara så vackert ut med alla motordelar utlagda sådär. När jag blir stor ska jag också ha ett garage där jag kan göra sådär.
 
:D Det där är pakethumor på högsta nivå! :)

Vad är det för "bult" du pratat om hela tiden?

För övrigt ser det bara så vackert ut med alla motordelar utlagda sådär. När jag blir stor ska jag också ha ett garage där jag kan göra sådär.

Tack för att du delar mina sjuka tankar om vad som är vackert... :D

"Bulten" är ett special verktyg för att dra av svänghjulet, en "vanlig" M20x 1,5
i svinhårt material. Svår att få tag i men billigare än Suzuki original.

Ricken hade en och skickade ner den till mig.....

Först fick jag leveransbesked per SMS som löd så här.....


Bäste kund. Din beställning av art. nr. 10006, anal dildo " bulten" är behandlad. Vänligen anfall ej din brevbärare. Vi här på diskreta "verktyg" har full förståelse för din abstinens, men tyvärr så har inte Posten Sverige det. Därför uppmanar vi våra kunder: Om suget blir för stort, ring vår support. Vi har nyligen anställt en speciallist som gärna gör hembesök. " Lasse" kallas han


Sedan dimper brevet ner i min låda och är märkt "The Gayman" :D

Humor på himmelsk nivå... Ricken skall fan inte bli arkitekt, han borde
bli någonting där han får utlopp för sin humor! :tummenupp

Så där är storyn bakom "Bulten"

R
 


Bäste kund. Din beställning av art. nr. 10006, anal dildo " bulten" är behandlad. Vänligen anfall ej din brevbärare. Vi här på diskreta "verktyg" har full förståelse för din abstinens, men tyvärr så har inte Posten Sverige det. Därför uppmanar vi våra kunder: Om suget blir för stort, ring vår support. Vi har nyligen anställt en speciallist som gärna gör hembesök. " Lasse" kallas han


Så där är storyn bakom "Bulten"

R



:rofl

Phuuu...igen!


Så det känns skitskönt att ha hittat felet..... :rock

Motorn gick isär hur lätt som helst, stötte inte på några problem
som helst med bultar eller med svänghjulet och allt såg bra ut invändigt i övrigt.

Så nu skall det beställas delar... jag tar meckledigt i helgen så fortsätter vi
nästa vecka med " The TLR Story " .... stay tuned....

R

:tummenupp

Gött att höra!!

Måste ju erkänna att hade jag haft nere motorn i så många delar hade jag nog funderat på att uppgradera en eller en annan del... :hihi
Sist jag hade en MC motor delad så gick jag från 50 bakhjuls hästar till 80.... :rolleyes:
(Och nudlar med buljong i två månader...)

:hej

Härligt Robban! :tummenupp

Kommer en liten videosnutt mest för skoj skull och se om de funkar.

-- klipp --

Göööötttt ljud!! :rock :yoparty :rock
 
Last edited:
har formellt nu installerat trampor på hojjen.... skall lära mig trampa nu och sedan skall jag försöka låta som en tlr :huvet :huvet :huvet
 
En sådan där Växelindikator som Åke visade i någon länk (på TLZ kanske?? kan inte hitta den i Tråden? ) hade suttit fint idag...

Vurpade nästa pga lite tankspridhet och lite klantighet.... :gnissla
Ligger i 4 (trodde jag) och kommer lite hett till en rondell, växlar ner till 3an (trodde jag) och släper kopplingen lite bryskt för jag vile ju ha en 3ans motorbroms inför rondellen.
Men... Jag fick f-n i 1an! Så jag måste ha legat i 3an tidigare, och ja. Alla här vet väll vad som händer om man släpper kopplingen lite bryskt och har 1an i... :gnissla satan vad den ormade sig och jag kände ur bakdäcket släpte, var inte låst men snurrade betydligt långsammare än min hastighet.
Men, det var OK. nemas problemas.
Problemet kom när jag skulle dra på gasen igen - hjärnan hade fortfarande inte kopplat riktigt at det var 1an jag hade i... så... :gnissla
Höll på att åka av hojen när den ryckte till som f-n, jag trodde ju jag hade 2an i och var inte riktigt beredd... :lol

Jaja, på XR'n kostade samma misstag en baklampa... :hihi
Så jag ska väll inte gnälla alltför mycket...

Finns det billigare växelindicatorere?? 1500 är långt utanför min budget för en sådan här sak!
 
Nja, jag visade en shift-light (inte växelindikator) som jag beställde,för att sukta Lasse :tungan närå , du kanske tänker på Pedrodini`s (tror det var så han stavade ? ) som byggde egna och såldd. Jag vet inte hans pris eller om han fortfarande tar upp beställningar. Då jag inte är intresserad av att se vad jag har för växel i och där med inte lagt märke till alla detaljer.Jag tror du hittar den rätt lätt på TLz med sökfunktionen. Octo brukar hålla koll på sånt där bling-elektiskt,han kan nog det där om detaljerna om var o när o pris bättre än jag.

Pedrodani :mattias :arsele
 
Måste berätta om en lustig händelse. Efter att på Lelleträffen i år fick möjlighet att prova en ny CBR1000RR så upplevde jag naturligtvis dess fina motor med ett härligt drag. Men särskillt snabbstyrd var den ju inte. När jag sen kommer hem provade jag en ny GSX-R1000 -07, då CBRén ska vara snäll i jämförelse. Och helvete vad den cykeln gick!! Men särskillt snabbstyrd var den ju inte. När nu min kusin köpt en CBR -07 så tog jag ut den på en längre provtur. Samma intryck nu som då, fin hoj i övrigt men man får jobba lite med att få ned den i kurvorna. Jag är bara så förvånad. Som ägare av en TLR så får man ibland höra av andra att den är tung och att man får brottas med den i kurvorna. Efter att jag nu prövat vet jag nu bättre! Nån annan som upplevt samma sak?! Hade tänkt att så småningom sälja min TLR till förmån för nåt nyare, men nu är jag inte så säker längre.
 
Nyheter
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon

Foto: Andreas Johansson ...

Custom Bike Show 2025

Den 7 juni var det åter dag...

Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

Back
Top